Volvo 242 Turbo -75 (SÅLD)
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Ser riktigt gutt ut..blir sugen och dra igång ett volvo projekt jag med
Får väll se när garaget blir färdigt..och så har jag lite nybörjarfrågor så man lär sig något.
Vad är det wastegaten gör och varför har du delat rör fram till den? måste det vara delat eller går det med ett enda? Ger delat mer effekt?
tjatja
Får väll se när garaget blir färdigt..och så har jag lite nybörjarfrågor så man lär sig något.
Vad är det wastegaten gör och varför har du delat rör fram till den? måste det vara delat eller går det med ett enda? Ger delat mer effekt?
tjatja
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Hejsan!Emil C skrev:Ser riktigt gutt ut..blir sugen och dra igång ett volvo projekt jag med
Får väll se när garaget blir färdigt..och så har jag lite nybörjarfrågor så man lär sig något.
Vad är det wastegaten gör och varför har du delat rör fram till den? måste det vara delat eller går det med ett enda? Ger delat mer effekt?
tjatja
Tack tack, skulle nog inte blitt lika bra utan CH;s hjälp! Men bra blev de!
Utan wastegate så kan man väl säga att de blir problem. Det wastegaten gör, är väl dels att se till att turbon inte skenar och skickar på onormalt mycket laddtryck. Sånt gillar inte motorn, lagom är bäst! Sen kan man använda den för att styra laddtrycket, dels med olika fjädrar som sitter i dom och även med vakuum och tryck från insuget.
Om du vet hur en dumpventil funkar så är de inte så svårt att förstå en wastegate heller. Den säger ju lite själv vad den är, wastegate = utgång av överflödiga avgaser.
Har man twin entry (delat inlopp) på turbon, så vill man hålla isär pulserna från motorn. Så cyl 1 och 4 går in på ena sidan av inloppet och cyl 2 och 3 på den andra. Då för att inte blanda pulserna så har man även delat upp till ventilen, så att inga pulser emellan cylindrarna kan smita emellan. Nu finns de väl olika diskussioner om vad som är bäst och inte, men man får framförallt tidigare laddtryck med att ha delat ändra fram till ventilen. Vissa säger att sista 10-15cm spelar ingen roll osv. Jag har för lite erfaranhet av just den biten för att kunna uttala mig i frågan. Så jag går väl lite efter mer erfarna motortrimmares råd här.
Delat ger inte mer effekt. Motorn klarar ju av att leverera en viss effekt, sen är de ju vart i varvtalsregistret den klarar av att leverera den.
Låt säga att min motor kommer lämna 400hk vid 2 bars laddtryck som den är byggd nu. Och jag har full effekt från 4500rpm.
Säg att jag INTE hade delat rör fram till ventilen i wastegaten, utan drog ihop rören så fort som möjligt till ett rör, då kanske ja har full effekt från 5000-5300rpm. Där är väl den stora skillnaden som jag förståt de, och även att vid växlingar så kommer turbon igång fortare. Om man inte kör med respons-system (Anti Lag) men de sliter så hemskt på turbon. Får jag tag i en likadan turbo som jag har nu, då kanske jag provar de...
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Okej, tack Nu lärde jag mej allt lite nya grejer..men om man säger att det inte är delat inlopp på turbon så ska det inte vara det till wastegaten heller eller har jag förstått fel?Nicke Nyman skrev:Hejsan!Emil C skrev:Ser riktigt gutt ut..blir sugen och dra igång ett volvo projekt jag med
Får väll se när garaget blir färdigt..och så har jag lite nybörjarfrågor så man lär sig något.
Vad är det wastegaten gör och varför har du delat rör fram till den? måste det vara delat eller går det med ett enda? Ger delat mer effekt?
tjatja
Tack tack, skulle nog inte blitt lika bra utan CH;s hjälp! Men bra blev de!
Utan wastegate så kan man väl säga att de blir problem. Det wastegaten gör, är väl dels att se till att turbon inte skenar och skickar på onormalt mycket laddtryck. Sånt gillar inte motorn, lagom är bäst! Sen kan man använda den för att styra laddtrycket, dels med olika fjädrar som sitter i dom och även med vakuum och tryck från insuget.
Om du vet hur en dumpventil funkar så är de inte så svårt att förstå en wastegate heller. Den säger ju lite själv vad den är, wastegate = utgång av överflödiga avgaser.
Har man twin entry (delat inlopp) på turbon, så vill man hålla isär pulserna från motorn. Så cyl 1 och 4 går in på ena sidan av inloppet och cyl 2 och 3 på den andra. Då för att inte blanda pulserna så har man även delat upp till ventilen, så att inga pulser emellan cylindrarna kan smita emellan. Nu finns de väl olika diskussioner om vad som är bäst och inte, men man får framförallt tidigare laddtryck med att ha delat ändra fram till ventilen. Vissa säger att sista 10-15cm spelar ingen roll osv. Jag har för lite erfaranhet av just den biten för att kunna uttala mig i frågan. Så jag går väl lite efter mer erfarna motortrimmares råd här.
Delat ger inte mer effekt. Motorn klarar ju av att leverera en viss effekt, sen är de ju vart i varvtalsregistret den klarar av att leverera den.
Låt säga att min motor kommer lämna 400hk vid 2 bars laddtryck som den är byggd nu. Och jag har full effekt från 4500rpm.
Säg att jag INTE hade delat rör fram till ventilen i wastegaten, utan drog ihop rören så fort som möjligt till ett rör, då kanske ja har full effekt från 5000-5300rpm. Där är väl den stora skillnaden som jag förståt de, och även att vid växlingar så kommer turbon igång fortare. Om man inte kör med respons-system (Anti Lag) men de sliter så hemskt på turbon. Får jag tag i en likadan turbo som jag har nu, då kanske jag provar de...
Ajöken!
tjatja
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Har man single entry på turbon, så bygger man sällan en delad kollektor. Utan då är de öppet så pulserna mellan alla cylindrar gör som dom vill, och därmed så fyller de ingen funktion i att ha delat fram till wastegaten.Emil C skrev: Okej, tack Nu lärde jag mej allt lite nya grejer..men om man säger att det inte är delat inlopp på turbon så ska det inte vara det till wastegaten heller eller har jag förstått fel?
tjatja
Vad klurar du på för bygge?
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Bygget fortsätter!
Wastegaten kom liiiite för nära downpipen så de skulle bli svårt att skruva fast flänsen mot "utblåset" på wastegaten. Så de blev en nättare kapning, vinkling och sen ihopsvetsning av wastegateröret. Tack Hellquist för lånet av svetsen, som du lånat av Abris!
På bilderna så har jag ställt dit en 48mm kortradieböj bara för att se ungefär hur de kommer bli när de är färdigt, och kan bara säga att de kommer bli KANONbra när de är klart! Ett hål och sen styra ner röret i downpipen, rita av och sen kapa till 90 gradaren så den inte sticker ner i downpipen något!
Bilder:
Fortsättning följer...
Wastegaten kom liiiite för nära downpipen så de skulle bli svårt att skruva fast flänsen mot "utblåset" på wastegaten. Så de blev en nättare kapning, vinkling och sen ihopsvetsning av wastegateröret. Tack Hellquist för lånet av svetsen, som du lånat av Abris!
På bilderna så har jag ställt dit en 48mm kortradieböj bara för att se ungefär hur de kommer bli när de är färdigt, och kan bara säga att de kommer bli KANONbra när de är klart! Ett hål och sen styra ner röret i downpipen, rita av och sen kapa till 90 gradaren så den inte sticker ner i downpipen något!
Bilder:
Fortsättning följer...
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Okej Då förstår jag lite meraNicke Nyman skrev:Har man single entry på turbon, så bygger man sällan en delad kollektor. Utan då är de öppet så pulserna mellan alla cylindrar gör som dom vill, och därmed så fyller de ingen funktion i att ha delat fram till wastegaten.Emil C skrev: Okej, tack Nu lärde jag mej allt lite nya grejer..men om man säger att det inte är delat inlopp på turbon så ska det inte vara det till wastegaten heller eller har jag förstått fel?
tjatja
Vad klurar du på för bygge?
MVH
OM det nu skulle falla sig så att man börjar bygga något så har jag funderat lite på ett 740 bygge eller bmw, beror lite på vad jag hittar
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jepp! De ska bli kul att få meka i ett stort och fint garage oxå!Fibban skrev:Ser fin fint ut Nicke, men i kväll ska du få komma hit och meka med äkta japanskt stål som omväxling
Downpipe är klar med wastegateutblås och allt iaf! Känns bra! Lite tryckrör nu och sen ska man kunna starta upp den! Oljereturen är omsvetsad så den "passar" bättre än tidigare!
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Ja det vore lite roligt att bygga på en 318is och inte på en 6a som alla andra. Blir det volvo är det en 16V isåfall ja.Nicke Nyman skrev:Bygg på en BMW 6a eller BMW 4an med 16v.
Alt Volvo 4a med 16V topp! 8V ställer mycket krav på bra portning, vass kam och ventilfjädrar för att kräma ur nå effekt.. 16V kan du ladda pungen ur o de blir bra me snyt på en gång!
Men vilken skulle du bygga på? Får ju inte bli för svårt, är ju inte så hightech på det där än. Har bara blivit ett billigt sierra-turbo bygge, men detta får ju bli bra mer seriöst isåfall.
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Om du frågar mig, så skulle jag bygga på en Volvo 16V fyra, bara av den anledningen att de är en ekonomisk bit i det hela oxå! BMWs fyra tål inte överladdning så bra på standardprylar, tyvärr. Däremot Volvos motorer kan man plocka ihop en B23ET bottendel med 16V topp, få de att hålla för kanske 450hk. Men de är ju lite tänka vad de är kamrem osv när man plockar ihop en 16V maskin med en bottendel från en 8V. De är ju plockat ut ruggiga effekter både ur BMW och ur Volvos 16V motorer, men tittar man på budgeten för varje motor så skiljer de tusenlappar.Emil C skrev:Ja det vore lite roligt att bygga på en 318is och inte på en 6a som alla andra. Blir det volvo är det en 16V isåfall ja.Nicke Nyman skrev:Bygg på en BMW 6a eller BMW 4an med 16v.
Alt Volvo 4a med 16V topp! 8V ställer mycket krav på bra portning, vass kam och ventilfjädrar för att kräma ur nå effekt.. 16V kan du ladda pungen ur o de blir bra me snyt på en gång!
Men vilken skulle du bygga på? Får ju inte bli för svårt, är ju inte så hightech på det där än. Har bara blivit ett billigt sierra-turbo bygge, men detta får ju bli bra mer seriöst isåfall.
Sen en annan fördel med Volvon är ju att du har mera volym. I BMWs 4a så är de 1,8 liter. Volvos finns med 2,3, även möjlighet att stroka om och få 2,5 liter. Då blir de givetvis lite customprylar, men de mesta styrs ju av plånboken.
Sen en annan sak man måste ta med i de hela, ok att man har en stark och bra byggd motor. Men vad hjälper de om koppling och låda inte håller? Speciellt växellådan är ju ett stort problem på Volvon. Jag har bara konstaterat att Volvos lådor är svaga, även den som folk skryter på av Volvos lådor, M90, kan man skicka 3ans drev på 250hk redan. Lite för klent om du frågar mig. Då har ju BMW ett bra svar på detta, Getrag!
Jag åker med Getrag 262, med lös sprängkåpa från en BMW 535i eller om de va 735i. De fina med detta är att de finns en adapterplatta till dessa så man kan få Volvons sprängkåpa att passa ihop med lådan.
Finns även adapterplatta som man sätter mellan sprängkåpa och motor, men då blir ingående axeln på lådan för kort, den ligger inte i lagret i vevaxeln och dåliga/farliga vibrationer som följd och trasiga bitar efter de.
Jaja, ja känner att ja bara skriver o skriver, listan kan göras lång, men de är ju även många saker klaffa innan man har bra driftsäkerhet med fin effekt!
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Ja det låter som du kan din grej Det är ju som du säger att det är plånboken som styr det hela. Men som jag tycker så är jag nöjd om jag plockar ut 250hk ur en 16V och då kanske det inte behövs så stora ingrepp med växellåda och det..lite hårdare koppling och en diff så!Nicke Nyman skrev:Om du frågar mig, så skulle jag bygga på en Volvo 16V fyra, bara av den anledningen att de är en ekonomisk bit i det hela oxå! BMWs fyra tål inte överladdning så bra på standardprylar, tyvärr. Däremot Volvos motorer kan man plocka ihop en B23ET bottendel med 16V topp, få de att hålla för kanske 450hk. Men de är ju lite tänka vad de är kamrem osv när man plockar ihop en 16V maskin med en bottendel från en 8V. De är ju plockat ut ruggiga effekter både ur BMW och ur Volvos 16V motorer, men tittar man på budgeten för varje motor så skiljer de tusenlappar.Emil C skrev:Ja det vore lite roligt att bygga på en 318is och inte på en 6a som alla andra. Blir det volvo är det en 16V isåfall ja.Nicke Nyman skrev:Bygg på en BMW 6a eller BMW 4an med 16v.
Alt Volvo 4a med 16V topp! 8V ställer mycket krav på bra portning, vass kam och ventilfjädrar för att kräma ur nå effekt.. 16V kan du ladda pungen ur o de blir bra me snyt på en gång!
Men vilken skulle du bygga på? Får ju inte bli för svårt, är ju inte så hightech på det där än. Har bara blivit ett billigt sierra-turbo bygge, men detta får ju bli bra mer seriöst isåfall.
Sen en annan fördel med Volvon är ju att du har mera volym. I BMWs 4a så är de 1,8 liter. Volvos finns med 2,3, även möjlighet att stroka om och få 2,5 liter. Då blir de givetvis lite customprylar, men de mesta styrs ju av plånboken.
Sen en annan sak man måste ta med i de hela, ok att man har en stark och bra byggd motor. Men vad hjälper de om koppling och låda inte håller? Speciellt växellådan är ju ett stort problem på Volvon. Jag har bara konstaterat att Volvos lådor är svaga, även den som folk skryter på av Volvos lådor, M90, kan man skicka 3ans drev på 250hk redan. Lite för klent om du frågar mig. Då har ju BMW ett bra svar på detta, Getrag!
Jag åker med Getrag 262, med lös sprängkåpa från en BMW 535i eller om de va 735i. De fina med detta är att de finns en adapterplatta till dessa så man kan få Volvons sprängkåpa att passa ihop med lådan.
Finns även adapterplatta som man sätter mellan sprängkåpa och motor, men då blir ingående axeln på lådan för kort, den ligger inte i lagret i vevaxeln och dåliga/farliga vibrationer som följd och trasiga bitar efter de.
Jaja, ja känner att ja bara skriver o skriver, listan kan göras lång, men de är ju även många saker klaffa innan man har bra driftsäkerhet med fin effekt!
MVH
Men vad tror du? Skulle det behöva göras mycket för att plocka ut 250-280hk någontingen? Sen går det ju alltid uppdatera grejerna när kulerna ramlar in
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Oj, 250-280hk på en 16V 4a är nog inga problem.
Lägg pengarna på ett programmerbart sprut, ett Megasquirt skulle göra jobbet bra på en sån motor.
Åk med standardtändningen som finns, och styr "bara" bränslet.
E85 skulle jag köra med. Då behövs inga större ingrepp vad gällande komp.sänkning osv.
Kopplingen, jaa en Saab turbo tryckplatta och sinterlamell funkar fint till 450hk ungefär. Bakaxeln är ju bara att försöka få tag i nå lamelldiffat! Sen är saken biff, och lådorna ska kunna hålla rätt bra, om man inte missar växlingar, slarvar med koppling osv.
En motor från 940 Turbo, tror den hade 16V med turbo, 190hk eller nåt liknande. B234FT heter den motorn. 2,3 liter. Och sitter de turbo org så är de ju inga problem vad gällande komp.
Jaa, hör av dig när de är dags så ska ja hjälpa dig med ett fint recept på motorn! Och de övriga likaså!
MVH
Lägg pengarna på ett programmerbart sprut, ett Megasquirt skulle göra jobbet bra på en sån motor.
Åk med standardtändningen som finns, och styr "bara" bränslet.
E85 skulle jag köra med. Då behövs inga större ingrepp vad gällande komp.sänkning osv.
Kopplingen, jaa en Saab turbo tryckplatta och sinterlamell funkar fint till 450hk ungefär. Bakaxeln är ju bara att försöka få tag i nå lamelldiffat! Sen är saken biff, och lådorna ska kunna hålla rätt bra, om man inte missar växlingar, slarvar med koppling osv.
En motor från 940 Turbo, tror den hade 16V med turbo, 190hk eller nåt liknande. B234FT heter den motorn. 2,3 liter. Och sitter de turbo org så är de ju inga problem vad gällande komp.
Jaa, hör av dig när de är dags så ska ja hjälpa dig med ett fint recept på motorn! Och de övriga likaså!
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Eller en chippad T5 VitmotorNicke Nyman skrev:Oj, 250-280hk på en 16V 4a är nog inga problem.
Lägg pengarna på ett programmerbart sprut, ett Megasquirt skulle göra jobbet bra på en sån motor.
Åk med standardtändningen som finns, och styr "bara" bränslet.
E85 skulle jag köra med. Då behövs inga större ingrepp vad gällande komp.sänkning osv.
Kopplingen, jaa en Saab turbo tryckplatta och sinterlamell funkar fint till 450hk ungefär. Bakaxeln är ju bara att försöka få tag i nå lamelldiffat! Sen är saken biff, och lådorna ska kunna hålla rätt bra, om man inte missar växlingar, slarvar med koppling osv.
En motor från 940 Turbo, tror den hade 16V med turbo, 190hk eller nåt liknande. B234FT heter den motorn. 2,3 liter. Och sitter de turbo org så är de ju inga problem vad gällande komp.
Jaa, hör av dig när de är dags så ska ja hjälpa dig med ett fint recept på motorn! Och de övriga likaså!
MVH
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Vart i garaget i eftermiddag, var trivsamt!
Har monterat grenröret, turbon, downpipen, wastegaten och mekat ihop avgasystemet så att de inte är något krångel där! Oljereturen är ditsatt samt även oljan in på turbon. Fick vrida kompressorhuset lite för de nya tryckröret samt även lagerhuset på turbon så att inte ingående oljekopplingen skulle ta i huven! Blev riktigt bra!
Återstår att göra är:
Fylla på vatten/glykol i kylarsystemet
Köpa kopplingar till wastegaten (vakuumstyrningarna)
Hämta boxen hos Dr Sandgren om den är färdig
Fylla olja i bakaxeln
Provstart! Känns spännande!!
Inga bilder den här gången, tyvärr!
Har monterat grenröret, turbon, downpipen, wastegaten och mekat ihop avgasystemet så att de inte är något krångel där! Oljereturen är ditsatt samt även oljan in på turbon. Fick vrida kompressorhuset lite för de nya tryckröret samt även lagerhuset på turbon så att inte ingående oljekopplingen skulle ta i huven! Blev riktigt bra!
Återstår att göra är:
Fylla på vatten/glykol i kylarsystemet
Köpa kopplingar till wastegaten (vakuumstyrningarna)
Hämta boxen hos Dr Sandgren om den är färdig
Fylla olja i bakaxeln
Provstart! Känns spännande!!
Inga bilder den här gången, tyvärr!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt: