Opel Rekord 24V -69
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Kontakt:
Så har jag gjort på min M3:a svarvade bort lite och la in 2 extra lameller. Men då måste man ha en skiva mellan lamellerna. Dom kan ju inte slira direkt mot varandra.
Mobimech har grejer. Tror opel och bmw lamellerna hade samma mått.
Mobimech har grejer. Tror opel och bmw lamellerna hade samma mått.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Kollade på Mobimechs hemsida, de lamellerna som finns där ser ut som de till Opels stora diff med 88 mm dia, jag har ju lilla med 78 mm.
450 kr/st kostar lamellerna hos Stig Kristiansson bil, plus en extra ytterlamell per sida och helst en ny fjäderbricka också. Det slutar på nästan 2500 så det blir lite dyrt det här.
Men å andra sidan är det väl lika bra att ordna till grejerna innan 6an åker i, den lär göra småflis av en std diff annars.
450 kr/st kostar lamellerna hos Stig Kristiansson bil, plus en extra ytterlamell per sida och helst en ny fjäderbricka också. Det slutar på nästan 2500 så det blir lite dyrt det här.
Men å andra sidan är det väl lika bra att ordna till grejerna innan 6an åker i, den lär göra småflis av en std diff annars.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nu börjar det närma sig ihopmontering.

Alla delar rengjorda och ramperna till lamellerna är planslipade. Det är de blanka bitarna i mitten.
Här är en dassig bild på hur det är tänkt. Jag är en hejare på Paint alltså...

Det var allt för tillfället, väntar på att lamellerna ska dyka upp från skåne.
Imorrn blir det till att köpa lite "spezialöl" på Holmgrens för 69 kr/l, sen kanske jag hivar upp framänden och grejar lite med cambervinklar.

Alla delar rengjorda och ramperna till lamellerna är planslipade. Det är de blanka bitarna i mitten.
Här är en dassig bild på hur det är tänkt. Jag är en hejare på Paint alltså...

Det var allt för tillfället, väntar på att lamellerna ska dyka upp från skåne.
Imorrn blir det till att köpa lite "spezialöl" på Holmgrens för 69 kr/l, sen kanske jag hivar upp framänden och grejar lite med cambervinklar.
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 21 gånger.
Anders Karlsson
Holmgrens har ju ingen koll...
Fanns ingen olja hemma, så de skulle kolla upp det.
Tur att jag hade en halvliter kvar så det gick att smörja in delarna vid montering.
Såhär ser diffen ut när den är ihopsatt. Ligger en ny lamell i påse bredvid, lite fler kugg i den än de gamla. Lamellen i påsen är till en annan bil, så jag har inte glömt den. Sitter fyra st i diffen nu, så den ska tåla dubbelt så mycket stryk.

Tur att jag hade en halvliter kvar så det gick att smörja in delarna vid montering.
Såhär ser diffen ut när den är ihopsatt. Ligger en ny lamell i påse bredvid, lite fler kugg i den än de gamla. Lamellen i påsen är till en annan bil, så jag har inte glömt den. Sitter fyra st i diffen nu, så den ska tåla dubbelt så mycket stryk.
Anders Karlsson
-
- Legend!
- Kontakt:
Mja, det ska vara nån sorts "spezialöl" till den här diffen. Funkar säkert med nån annan diffolja med LS-tillsats, men det är lite svårt att hitta rekommendationstabeller till gamla Oplar.
Har iaf ett art nr på oljan, så då kan Holmgrens fixa fram den lätt. Sist jag köpte fanns den på hyllan, 69 kr/l.
Har iaf ett art nr på oljan, så då kan Holmgrens fixa fram den lätt. Sist jag köpte fanns den på hyllan, 69 kr/l.
Anders Karlsson
Diffen är ihopsatt och monterad i bakaxeln, nu får vi se om den funkar bättre. Båda hjulen snurrar åt samma håll iaf, så det verkar som att jag fick ihop den rätt.
Oljan hade visst gått upp i pris, 113 kr kostade den nu. Tror ändå det är billigare än "märkesolja", brukar kosta en bra slant när det är lite LS-tillsatser i.
Tog väl ca 1 timme att fylla i en liter i klumpen, fick fästa tratten högt upp med en lång slang ner. Krångligt.
Passade på att skruva bort stötdämparna och kolla hur mycket krängning bakaxeln klarar. Det var inte mycket, ungefär 5 cm infjädring per sida innan det började låsa sig i kullederna. Inte bra alls, så ett rikigt fyrlink med paralella länkar står på önskelistan. Hinner nog inte bygga nåt i vinter tyvärr.
Detta är troligen anledningen till att diffen pajat, när man pressar på i kurvorna så lyfter innerhjulet bak till slut och diffen börjar slira. Sen när hjulet greppar igen så smäller det av kuggarna på lamellerna.
Det var inte alls samma problem innan jag fick på R-däcken, då sladdade den istället.
Helst skulle jag vilja fixa till det här samtidigt som 6an åker i, men frågan är om man hinner med det. Vintern är kort...
Oljan hade visst gått upp i pris, 113 kr kostade den nu. Tror ändå det är billigare än "märkesolja", brukar kosta en bra slant när det är lite LS-tillsatser i.
Tog väl ca 1 timme att fylla i en liter i klumpen, fick fästa tratten högt upp med en lång slang ner. Krångligt.
Passade på att skruva bort stötdämparna och kolla hur mycket krängning bakaxeln klarar. Det var inte mycket, ungefär 5 cm infjädring per sida innan det började låsa sig i kullederna. Inte bra alls, så ett rikigt fyrlink med paralella länkar står på önskelistan. Hinner nog inte bygga nåt i vinter tyvärr.
Detta är troligen anledningen till att diffen pajat, när man pressar på i kurvorna så lyfter innerhjulet bak till slut och diffen börjar slira. Sen när hjulet greppar igen så smäller det av kuggarna på lamellerna.
Det var inte alls samma problem innan jag fick på R-däcken, då sladdade den istället.
Helst skulle jag vilja fixa till det här samtidigt som 6an åker i, men frågan är om man hinner med det. Vintern är kort...
Anders Karlsson
Gick ju bra på Uråsa den här gången. Hade jag bara haft bromsar som funkar som de ska så hade jag nog varit på "pallplats".
Nåväl, det är färdigkört för denna säsong, eventuellt ska jag testa lite trix med bromsarna innan jag river ur 2,4an.
Sen måste 6an få lite kärlek också, man måste ju bli rädd när man gasar annars är det för klent.
Det finns lite tankar på att köra med blåe-Omegans motor, för den går riktigt gött, men det är inget bestämt.
Styrningen är en annan grej jag vill få till, som det är nu får man kämpa ordentligt för att få bilen dit man vill. Den är inte särskilt följsam och lättstyrd nu, kanske kan lösa det med en servo. Annars åker gamla snäckan tillbaka.
Kort sagt, jag har att göra i vinter också!

Nåväl, det är färdigkört för denna säsong, eventuellt ska jag testa lite trix med bromsarna innan jag river ur 2,4an.
Sen måste 6an få lite kärlek också, man måste ju bli rädd när man gasar annars är det för klent.
Det finns lite tankar på att köra med blåe-Omegans motor, för den går riktigt gött, men det är inget bestämt.
Styrningen är en annan grej jag vill få till, som det är nu får man kämpa ordentligt för att få bilen dit man vill. Den är inte särskilt följsam och lättstyrd nu, kanske kan lösa det med en servo. Annars åker gamla snäckan tillbaka.
Kort sagt, jag har att göra i vinter också!
Anders Karlsson
-
- Deluxpostare!
Karlsson (och Maccan), det finns tydligen fler som ni
. Kan det vara bra för vår värld....
http://www.youtube.com/watch?v=D9XOLDNoVd8&NR=1

Slopa dieselskatten!!
Jag citerar sloganen.Diesel Oscar skrev:Karlsson (och Maccan), det finns tydligen fler som ni. Kan det vara bra för vår värld....
![]()
Opel ett sätt att ha det bra.

Jaha, här har det inte hänt så mycket egentligen. Tömt motorn på vatten, kopplat ur sprutet och småpillat lite.
Borde ta ett rejält gresameck i veckan och nästa helg, så man får ur motorn nån gång. Den ska få en liten present för att den skött sig så bra i sommar, skickar med oljekylet. Det kommer ändå att behövas ett större till 6an.
Borde ta ett rejält gresameck i veckan och nästa helg, så man får ur motorn nån gång. Den ska få en liten present för att den skött sig så bra i sommar, skickar med oljekylet. Det kommer ändå att behövas ett större till 6an.
Anders Karlsson
Tack för tipset! Blir en tur till Falköping så småningom då.Andreas K skrev:oljekyl finns bra på kl-racing med an-anslutningen så det blir tätt och fint.
Blev lite meck i helgen, mest på skroten. Åkte till Klämmesbo i fredags och hälsade på Kjell. Sen började det snöa, så jag kröp ner i leran under en Rekord 6 Caravan -67 och skruvade loss bakaxeln från den. 5 bultade nav, troligen annan utväxling och ett lugnt liv med automatlåda borgar för att den är bra i skicket. Blev väldigt förvånad när alla bultar lossnade toklätt, insmorda med kopparpasta! Märkligt.
Denna axeln ska inte hängas på i vinter, jag kör med den gamla en säsong till.
Lördagen bestod av lite förberedelser inför karosslyftet, typ skruva loss bromsoken fram och skruva på mindre framhjul. Varje mm kommer att behövas när det blir dags för lyft. Får väl äta spenat och gå nån motivationskurs till nästa helg, då ska motorn ur helt enkelt.
Anders Karlsson
Det blev lite meck i helgen och lite idag. Ett par tokiga bilder kan man ju bjuda på.
Motorn långt nere i djupet...

Rekord SUV.

Karossen ska upp ett par decimeter till, och kardan ska lossas från växellådan. Sen kan jag rulla ut hela härligheten framför bilen.
Ska passa på att fixa lite andra småsaker samtidigt, måla lite på framvagnen och sånt.
Det lär dröja ett tag innan 6an kommer på plats, men Hjerpe vill ju ha tillbaka sin motor.
Motorn långt nere i djupet...
Rekord SUV.
Karossen ska upp ett par decimeter till, och kardan ska lossas från växellådan. Sen kan jag rulla ut hela härligheten framför bilen.
Ska passa på att fixa lite andra småsaker samtidigt, måla lite på framvagnen och sånt.
Det lär dröja ett tag innan 6an kommer på plats, men Hjerpe vill ju ha tillbaka sin motor.
Anders Karlsson
Wheeliebars! Jag vill ha wheeliebars!

Och så en bild på framvagnen, för de som undrar hur den ser ut.
Väldigt sportiga däck, det till vänster i bild är nog lika gammalt som bilen.

Nu framöver blir det mest finmeck, efterdra några skruv i framvagnen tex. De övre länkarmarna satt lite löst...
Ska gnugga bort allt oljesöl och metallspån som letat sig in överallt efter motorraset och bättringsmåla motorrummet efter alla motorlyft som blivit denna säsongen.
Finns massa annat småplock att pyssla med, under tiden som motorn tar form. Det senaste är ett avstämt extraktorgrenrör och avstämda trattar till insuget. Vi får väl se om jag går vilse i matematikens underbara värld.
Tack till Zeb som hjälpte till ikväll när nersänkningen av framvagn+motor+låda var i ett lite kritiskt skede!
Och så en bild på framvagnen, för de som undrar hur den ser ut.
Väldigt sportiga däck, det till vänster i bild är nog lika gammalt som bilen.
Nu framöver blir det mest finmeck, efterdra några skruv i framvagnen tex. De övre länkarmarna satt lite löst...
Ska gnugga bort allt oljesöl och metallspån som letat sig in överallt efter motorraset och bättringsmåla motorrummet efter alla motorlyft som blivit denna säsongen.
Finns massa annat småplock att pyssla med, under tiden som motorn tar form. Det senaste är ett avstämt extraktorgrenrör och avstämda trattar till insuget. Vi får väl se om jag går vilse i matematikens underbara värld.
Tack till Zeb som hjälpte till ikväll när nersänkningen av framvagn+motor+låda var i ett lite kritiskt skede!
Anders Karlsson
-
- Gör inte annat än skriver...
Strippen? Nä.
Har börjat räkna igenom lite på vad det kommer att kosta. Är uppe i nästan 8000 redan, och då är det bara delar som behövs till renoveringen. Packningar, lager mm.
Det kostar lite att skruva med 6a!
Har börjat räkna igenom lite på vad det kommer att kosta. Är uppe i nästan 8000 redan, och då är det bara delar som behövs till renoveringen. Packningar, lager mm.
Det kostar lite att skruva med 6a!

Anders Karlsson
Fick en låda med lite grejer idag. Packningar, glidskenor, skruv, kolvringar och lager.

De här delarna kostade 7190 kr, fick lite rabatt hos Stig Kristiansson bil.
Det som är kvar att göra innan jag kan balansera veven är att ordna till ett svänghjul. Har inget som passar, original väger 25 kilo och att göra ett tar tid och kostar pengar. Det lutar åt ett specialtillverkat iaf.
Finns det nån som är flink med svarven? Jag har grejer att mäta på så det bör vara lätt fixat.
De här delarna kostade 7190 kr, fick lite rabatt hos Stig Kristiansson bil.
Det som är kvar att göra innan jag kan balansera veven är att ordna till ett svänghjul. Har inget som passar, original väger 25 kilo och att göra ett tar tid och kostar pengar. Det lutar åt ett specialtillverkat iaf.
Finns det nån som är flink med svarven? Jag har grejer att mäta på så det bör vara lätt fixat.
Anders Karlsson