BMW M3 3.0 -94 Kompressor på G Såld...

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Gängan på lambdasonder är M18x1,5. Finns lösa gängade pluttar att köpa på alla möjliga ställen som sagt.
Annars kan man ju kapa loss plutten från nåt gammalt avgasrör och rensa gängorna lite.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

kardanaxel skrev:
Diesel Oscar skrev:Det finns gängade hylsor för labdasond att köpa. Bara att borra ett lämpligt hål på avgasröret eller kissen där man vill ha sonden, svetsa dit hylsan och skruva i sonden, klart.

Exempel:
http://www.japtuning.se/index.php?page= ... &Itemid=35

Fast du som är en händig pajk Axel tillverkar ju en sån själv. Det är vanlig M-gänga, typ 14 eller 16 eller nått sånt.
Perfekt!

Sitter du och kollar på japstuning föresten.. det kan man inte tro :wink:

Nä, visst känns det lite otippat, men jag tänkte ju skaffa lite inspiration till mitt Nissan-dräparprojekt.

http://www.facebook.com/photo.php?pid=4 ... =716646338

Så snart snön smält (dvs efter midsommar) tänkte jag bända in en komplett Skyline-drivlina i syrrans gamla Cherry. Nissan som Nissan, hur svårt kan det va? :mhihi:
Slopa dieselskatten!!
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Idag skulle jag åka till en verkstad och släcka tvåan tänkte jag... Men icke!
Jag bytte avgasystem igår kväll och svetsade dit muttrar för lambdasonderna. När jag skulle montera sen så kom den ena lite tajt mot kardantunneln men stressad och trött så tar man dumma beslut så jag försökte få dit det ändå.... Det var lite tajt men det gick ändå till slut. Men idag så gick bilen skit så jag lyckades nog klämma en kabel igår :bang2:

Nu förlorar man massa tid och pengar i onödan igen bara för att man inte orkade flytta svetsmuttern... Man tjänar inget på att vara lat :roll:
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Nu äntligen är bilen godkänd hos besiktningen :racesmile

Det krävdes fyra försök och orimligt mycket kemikalier i tanken på sista försöket... Fattar fortfarande inte vad som orsakar de höga värderna :roll:

Nu är planen att köra och ha lite kul i några veckor och sen åker den in i garaget för kompressormontering.
/Axel Byrmo

Nordquist
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Nordquist »

:banana:
David Nordquist
Team Tomtabacken
Emilio
Styrelseledamot

Inlägg av Emilio »

Yes! Bra jobbat.
Emil Edstrand

Audi A3 1.6 TDI Ultra -14 Supersnål Pendlarbil
VW Tiguan 1.4 TSI Quattro "R-line" -13 Familjebil
Porsche 911 997 "Carrera Cup Edition" -10 Sportbil
Bmw 2002 ti -72 Original Sommarbil
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Gütt!
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Hur gick det i Eksjö?
Slopa dieselskatten!!
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Diesel Oscar skrev:Hur gick det i Eksjö?
Sa jag inte det när vi pratatade... :confused:

Jag körde i alla fall bara ett riktigt varv och sen gick inte bilen på alla cylindrar. Blev bogserad hem och bilen är inkörd i garaget. Sen har jag inte varit hemma. Ska kolla stiften till veckan.
/Axel Byrmo

Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Jag menade inte bara att den inte gick på alla cylindrar och fick åka snöre hem, utan om du fick till någon bra tid 8)
Slopa dieselskatten!!
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Nu är dock motorn åtgärdad och det gjorde att Axel kunde köra in sina regnd.... bandäck ikväll
Oj vad det sladdade :drive:
Slopa dieselskatten!!
Jakob
Styrelseledamot

Inlägg av Jakob »

vad var felet?
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Diesel Oscar skrev:Jag menade inte bara att den inte gick på alla cylindrar och fick åka snöre hem, utan om du fick till någon bra tid 8)
Ok :blush:
/Axel Byrmo

kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Diesel Oscar skrev:Nu är dock motorn åtgärdad och det gjorde att Axel kunde köra in sina regnd.... bandäck ikväll
Fatta vad gött det va :banana: Det var på tok för länge sen det var däckrök ända in i kupén!

Felet var att jag fuskat när jag satte ihop motorn. Det var bryggan med kontakterna till spridarna som lossnat. Så en eller två spridare fick ingen ström helt enkelt. Ska sitta låsbläck på dom men dom fick inte plats med nya bränslesystemet. Men nu sitter den med buntband och bilen går gött igen!

Oscar hittade felet innan jag hunnit byta om till garagekläder :thumbsup:
/Axel Byrmo

pj
Postar så det viner...

Inlägg av pj »

skönt att höra att det inte va värre
Markus Eriksson

Subaru Forester 2,0 Turbo -00
Suzuki Alto -00 såld
VW Golf 3 GTD -93 stulen och utbränd
Opel Astra GT 2,0i -93 såld
skoda pick up -97 såld
BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av BOB »

kardanaxel skrev:
Diesel Oscar skrev:Nu är dock motorn åtgärdad och det gjorde att Axel kunde köra in sina regnd.... bandäck ikväll
Fatta vad gött det va :banana: Det var på tok för länge sen det var däckrök ända in i kupén!

Felet var att jag fuskat när jag satte ihop motorn. Det var bryggan med kontakterna till spridarna som lossnat. Så en eller två spridare fick ingen ström helt enkelt. Ska sitta låsbläck på dom men dom fick inte plats med nya bränslesystemet. Men nu sitter den med buntband och bilen går gött igen!

ja vad skulle man göra utan oskar..... :D
Robert Gustafsson
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

BOB skrev:
kardanaxel skrev:

ja vad skulle man göra utan oskar..... :D
Eller rättare sagt, vad skulle man göra utan buntband :mhihi:

Nu har jag ju även insett att jag måste sätta diffbroms på Mercan, så jag också kan sladda och inte bara åka och spinna på innerhjulet i varje gatukorsning :aaarrgghh
Slopa dieselskatten!!
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Idag har jag varit på emmaboda och kört superstage. Vädret var helt perfekt!
Gick helt ok faktiskt! Har inte gjort några förändringar som påverkar väghållningen sen sist men jag hittade en sekund och det bästa av allt...Det kändes att det fanns mer att hämta :)

Bild

Körde ca 10-15 varv själv i bilen skulle jag tro. Var tvungen att åka tidigt annars fanns det gott om körtid i slutet. Med passagerare blev bästa tiden 1.25.03. Körde tre varv i rad och i sista repan fick jag till en tid på 1.23.50 Men mest nöjd är jag med en repa tidigare på dagen som gick på 1.23.8 Där gjorde jag två dundertabbar trots tiden så det känns gött å veta att det finns mer att hämta. Precis som förra året så är diffen tokslut med slicks på och höger bärarm fram är fortfarande inte bytt... :roll: Skiljer drygt 3 grader caster från sida till sida. Sen kom jag på när jag åkte hem att jag glömde ju skruva in returen på dämparna. Jag körde på olika hårdhet på alla fyra hjul... Ibland undrar man ju vad man håller på med :bang:

Men som jag sa förra året: En kompressor och en frisk frisk framvagn så går det att hitta lite till :)

Men när jag skulle byta däck inför hemresan så krånglade det till sig rejält....

Bild

När jag lossade sista hjulbulten så small det till rätt rejält. Det var skivan som sprack :bang2:
Jag visste att skivorna var dåliga och slitna men jag hoppade att jag skulle klara mig året ut. Det i kombination med att åka utan bromskylning blev inget bra... Det är lite pinsamt att jag inte har bromskylning på min egen bil men jag har aldrig hunnit göra några till mig själv.

Nu fick det bli redigt bonnameck och nödlösningar :up: Som tur var hade Erik med sig en ypperlig verktygssats med hammare, såg och all möjlig bråte. Jag yxade till en träbit som jag klämde in mellan klossarna i oket och säkrade den med ett buntband. Sen efter flera olika varianter så åkte Erik och Jonas bort till Runes bensin och han tog fram vinkelslipen och skar ut centrumet från den sprucka skivan och sen gick det fint att skruva dit fälgen och rulla 20 mil hem. Bromsarna tog rätt bra faktiskt fast det ville ju dra lite åt höger...

Till nästa säsong blir det e46 skivor och porsche ok. Så jag är inte sugen på att köpa e36 skivor nu och jag är lika lite sugen på att köpa porscheoken nu med så är det någon som har ett par gamla e36 skivor liggandes så köper jag dom gärna för en väldigt billig peng. Kan vara ett par slitna skivor men så jag får köra lite till på gatan i år.

Ett annat långtidsprojekt jag pillade lite med en semesterdag i veckan:

Bild

Vi var och gjöt lite hobbygrejer med jobbet i maj och då gjorde jag en trissa till min rörbock för 3" rör. Började svarva några plana ytor när jag fick lite tid över i fredags. Får se när jag hinner köra radien. Tar några timmar när man gör det i en manuell svarv och inte gör det så ofta. Målet är att lyckas bocka 3" rostfritt till ett avgassytem men det kan bli jobbigt. Vi får se om det går...
/Axel Byrmo

Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Hallå Pajk. Jag har fina E36 skivor liggandes som satt på min när jag köpte den. Sen har jag lätt beggade porsche ok som suttit på min ner till ringen en vända. Du kan få dom om du skruvar ihop min E30. :mhihi:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Samuel Lindkvist skrev:Hallå Pajk. Jag har fina E36 skivor liggandes som satt på min när jag köpte den. Sen har jag lätt beggade porsche ok som suttit på min ner till ringen en vända. Du kan få dom om du skruvar ihop min E30. :mhihi:
Jag hör av mig 8)
/Axel Byrmo

Skriv svar