Opel Speedster 2,2 SC 2002
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Det går att dreva om kompressorn men dels så ligger jag ju på gränsen av vad motorn klarar av, stakarna först och sedan kolvarna.Gunnar skrev:Du är ute i tid som vanligt inför våren. Kul! Blir det premiärtur 10/3?
Undrar om du har möjlighet att dreva om den kompressor som du har och har haft fundering på det?
Även om jag har tullat lite grand på mitt uttalande om att inte meka så går det en gräns vid att ge mig in till motorns innandöme.
Dels så ger det inte så mycket effekt att dreva om eftersom det mesta bara blir värme. Kompressorn är alltså ganska optimerad i originalskick.
Det är därför folk i England nu börjar köpa Harrop-kompressorer på löpande band.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Bara för att jag inte skrivet något betyder det inte att jag inte gör nå't.
Det är bara inte speciellt bildvänligt.
Jag har snart gjort klart grejerna till luftrenaren. Eller ja, jag har gjort ett fäste. Planen var ju att modifiera mitt befintliga fäste men den planen fick jag överge. Det blev alldeles för fladdrigt.
Så nu är snart ett nytt biffigare fäste klart. Det kommer ni aldrig att få se. Ett äkta Fredrikmek med avlånga hål och fullt med slagmärken efter slägga och skruvstycke.
Funktion före form.
Sedan har jag limmat fast klädseln på min nylagade förarstol.
Det blir fint.
Det är bara inte speciellt bildvänligt.
Jag har snart gjort klart grejerna till luftrenaren. Eller ja, jag har gjort ett fäste. Planen var ju att modifiera mitt befintliga fäste men den planen fick jag överge. Det blev alldeles för fladdrigt.
Så nu är snart ett nytt biffigare fäste klart. Det kommer ni aldrig att få se. Ett äkta Fredrikmek med avlånga hål och fullt med slagmärken efter slägga och skruvstycke.
Funktion före form.
Sedan har jag limmat fast klädseln på min nylagade förarstol.
Det blir fint.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Idag skruvade jag fast 4 små skruvar som håller ena innerskärmen bak samt en M8 till underredet som jag tappade i höstas.
Bakhjulen skall sättas på och sedan är jag klar.
Fast det känns inte som om jag har någon brådska med tanke på att det fortfarande är fullt med snö på min väldigt branta garageinfart.
Jag är jättesugen på att köra.
Bakhjulen skall sättas på och sedan är jag klar.
Fast det känns inte som om jag har någon brådska med tanke på att det fortfarande är fullt med snö på min väldigt branta garageinfart.
Jag är jättesugen på att köra.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Premiärtur i lördags.
Åkte och tittade på Gunnars Corvette.
Inga läckage, inga felkoder. Skönt.
Men när grabben och jag övningskörde en tur i söndags så började det dunka och skramla förfärligt framifrån bilen efter ett högfartstest på motorväg.
Nervöst gav jag order om sänkt hastighet och snar avkörning av E4:an men hittade ingen misstänkt när jag väl kravlat ur bilen utmed vägkanten på avfarten.
Vi måste ha plockat upp något med däcken helt enkelt. Alla ljud blir liksom förstärkta i den där aluminiumbaljan. Jag tog, med något lägre puls, över ratten och testade en stund men nu var alla ljud helt normala.
Åkte och tittade på Gunnars Corvette.
Inga läckage, inga felkoder. Skönt.
Men när grabben och jag övningskörde en tur i söndags så började det dunka och skramla förfärligt framifrån bilen efter ett högfartstest på motorväg.
Nervöst gav jag order om sänkt hastighet och snar avkörning av E4:an men hittade ingen misstänkt när jag väl kravlat ur bilen utmed vägkanten på avfarten.
Vi måste ha plockat upp något med däcken helt enkelt. Alla ljud blir liksom förstärkta i den där aluminiumbaljan. Jag tog, med något lägre puls, över ratten och testade en stund men nu var alla ljud helt normala.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Tur att det inte blev punktering, eller hur var det när ni kom hem?OneYet skrev:Premiärtur i lördags.
Åkte och tittade på Gunnars Corvette.
Inga läckage, inga felkoder. Skönt.
Men när grabben och jag övningskörde en tur i söndags så började det dunka och skramla förfärligt framifrån bilen efter ett högfartstest på motorväg.
Nervöst gav jag order om sänkt hastighet och snar avkörning av E4:an men hittade ingen misstänkt när jag väl kravlat ur bilen utmed vägkanten på avfarten.
Vi måste ha plockat upp något med däcken helt enkelt. Alla ljud blir liksom förstärkta i den där aluminiumbaljan. Jag tog, med något lägre puls, över ratten och testade en stund men nu var alla ljud helt normala.
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
Här händer det inte jättemycket.
Idag var det premiär i Huskvarnaparken och vackert väder.
Så bort med taket, in med frugan och iväg.
När bilen kom ut i solskenet så såg jag hur smutsig den visst var. Hmmm.
När jag parkerade i närheten av Gunnars nypolerade Corvette så blev det inte bättre direkt.
Så jag tvättade den när jag kom hem.
Nu skall det bara på lite R-däck så är jag redo inför lördagens övningar i Eksjö.
Idag var det premiär i Huskvarnaparken och vackert väder.
Så bort med taket, in med frugan och iväg.
När bilen kom ut i solskenet så såg jag hur smutsig den visst var. Hmmm.
När jag parkerade i närheten av Gunnars nypolerade Corvette så blev det inte bättre direkt.
Så jag tvättade den när jag kom hem.
Nu skall det bara på lite R-däck så är jag redo inför lördagens övningar i Eksjö.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Nu har jag ju varit på en träff med bilen, även om det nu inte var med Attitude.
Bilen gick finfint. De nya bromsarna och ABS:en sög tag rejält när det behövdes. Skönt. Kändes som om jag kan lita på dem helt och hållet nu.
Jag körde mycket och jag körde fort. Tyvärr varvade jag nog lite mer än vanligt (eller så var det bara varmare ute) för jag lyckade smälta till mina växelvajrar lite grand.
Jag har smörjt dem allt jag kan den här veckan. Det går fint att köra men det går åt lite kraft att växla.
Nu får jag meka i vinter igen. Suck. Det är väl priset för att trimma.
Bilen gick finfint. De nya bromsarna och ABS:en sög tag rejält när det behövdes. Skönt. Kändes som om jag kan lita på dem helt och hållet nu.
Jag körde mycket och jag körde fort. Tyvärr varvade jag nog lite mer än vanligt (eller så var det bara varmare ute) för jag lyckade smälta till mina växelvajrar lite grand.
Jag har smörjt dem allt jag kan den här veckan. Det går fint att köra men det går åt lite kraft att växla.
Nu får jag meka i vinter igen. Suck. Det är väl priset för att trimma.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Har varit och kört lite Superstage med Speedstergänget igen.
Sammanfattning:
2006, 1.36.26
2007, 1.34.44
2008, --------
2009, 1.32.06
2010, 1.28.06
2011, 1.27.97
2012, 1.24.31
2013, 1.24.97
Verkar som om jag var så stolt över mina nya fina bromsar att jag använde dem för mycket.
Eller också börjar jag bara bli för gammal.
Dagen efter var det Eksjö med Attitude. Då blev jag omkörd av en grymt taggad och svansviftande Calle. Ungdomarna är mer på hugget helt enkelt.
Sammanfattning:
2006, 1.36.26
2007, 1.34.44
2008, --------
2009, 1.32.06
2010, 1.28.06
2011, 1.27.97
2012, 1.24.31
2013, 1.24.97
Verkar som om jag var så stolt över mina nya fina bromsar att jag använde dem för mycket.
Eller också börjar jag bara bli för gammal.
Dagen efter var det Eksjö med Attitude. Då blev jag omkörd av en grymt taggad och svansviftande Calle. Ungdomarna är mer på hugget helt enkelt.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Hmmm
A-bombers, Opel Speedster, V8 och hillclimb. Är det denna inspiration du har fått
http://www.racedandrallied.com/blog/201 ... -hillclimb
A-bombers, Opel Speedster, V8 och hillclimb. Är det denna inspiration du har fått
http://www.racedandrallied.com/blog/201 ... -hillclimb
Åhh Gunnar, nu blev jag sugen på att byta motor!!Gunnar skrev:Hmmm
A-bombers, Opel Speedster, V8 och hillclimb. Är det denna inspiration du har fått
http://www.racedandrallied.com/blog/201 ... -hillclimb
Men A-bombers är ju mer i det här stuket: http://www.youtube.com/watch?v=KARGKCYmUvQ
Kom med vet jag!
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Härliga rods!OneYet skrev:Åhh Gunnar, nu blev jag sugen på att byta motor!!Gunnar skrev:Hmmm
A-bombers, Opel Speedster, V8 och hillclimb. Är det denna inspiration du har fått
http://www.racedandrallied.com/blog/201 ... -hillclimb
Men A-bombers är ju mer i det här stuket: http://www.youtube.com/watch?v=KARGKCYmUvQ
Kom med vet jag!
Hade varit kul att följa med, tänkte ta Tranås cruising 10/8 och ev race/cruising i Mjölby 17/8
http://www.pagang.info/Event.aspx?s=142380&e=2027129
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Sådärja! En vecka kvar på säsongen. På lördag åker jag bort och då ställer jag av bilen. Rekordtidigt.
I vinter måste jag byta växelvajrar.
Jag har även haft en känsla någonstans att kopplingen börjar slira lite grand. I fredags testade jag att ge fullt på femman på motorvägen, i 100 knyck duttar jag till på kopplingspedalen och "Ohiiiiii" vad det slirade till.
Suck!
Jag skulle inte ha börjat trimma.....
För att byta koppling måste motorn lossas och sänkas ned lite grand så att jag kan få ut växellådan.
Finns det någon i klubben som har en motorlyft att låna ut ett par veckor i vinter?
I vinter måste jag byta växelvajrar.
Jag har även haft en känsla någonstans att kopplingen börjar slira lite grand. I fredags testade jag att ge fullt på femman på motorvägen, i 100 knyck duttar jag till på kopplingspedalen och "Ohiiiiii" vad det slirade till.
Suck!
Jag skulle inte ha börjat trimma.....
För att byta koppling måste motorn lossas och sänkas ned lite grand så att jag kan få ut växellådan.
Finns det någon i klubben som har en motorlyft att låna ut ett par veckor i vinter?
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Minns jag inte fel så har jag en motorlyft som inte används längre hemma. Ska kolla nästa gång jag är hemma i gammelverkstan.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"