Opel Speedster 2,2 SC 2002

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Riktigt starkt jobbat! :thumbsup:
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Du är ute i tid som vanligt inför våren. Kul! Blir det premiärtur 10/3?

Undrar om du har möjlighet att dreva om den kompressor som du har och har haft fundering på det?
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Gunnar skrev:Du är ute i tid som vanligt inför våren. Kul! Blir det premiärtur 10/3?

Undrar om du har möjlighet att dreva om den kompressor som du har och har haft fundering på det?
Det går att dreva om kompressorn men dels så ligger jag ju på gränsen av vad motorn klarar av, stakarna först och sedan kolvarna.
Även om jag har tullat lite grand på mitt uttalande om att inte meka så går det en gräns vid att ge mig in till motorns innandöme.
Dels så ger det inte så mycket effekt att dreva om eftersom det mesta bara blir värme. Kompressorn är alltså ganska optimerad i originalskick.
Det är därför folk i England nu börjar köpa Harrop-kompressorer på löpande band. :D
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Bara för att jag inte skrivet något betyder det inte att jag inte gör nå't.
Det är bara inte speciellt bildvänligt.
Jag har snart gjort klart grejerna till luftrenaren. Eller ja, jag har gjort ett fäste. Planen var ju att modifiera mitt befintliga fäste men den planen fick jag överge. Det blev alldeles för fladdrigt.
Så nu är snart ett nytt biffigare fäste klart. Det kommer ni aldrig att få se. Ett äkta Fredrikmek med avlånga hål och fullt med slagmärken efter slägga och skruvstycke.
Funktion före form.
Sedan har jag limmat fast klädseln på min nylagade förarstol.
Det blir fint.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Idag skruvade jag fast 4 små skruvar som håller ena innerskärmen bak samt en M8 till underredet som jag tappade i höstas.
Bakhjulen skall sättas på och sedan är jag klar.
Fast det känns inte som om jag har någon brådska med tanke på att det fortfarande är fullt med snö på min väldigt branta garageinfart.

Jag är jättesugen på att köra.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Härligt Fredrik!
Visst är det skönt att ha bilen färdig i god tid innan säsongen börjar, till skillnad från vissa andra :roll:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Fint att den är redo!

...och ner kommer man ju alltid :mhihi:
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Premiärtur i lördags.
Åkte och tittade på Gunnars Corvette.
Inga läckage, inga felkoder. Skönt.
Men när grabben och jag övningskörde en tur i söndags så började det dunka och skramla förfärligt framifrån bilen efter ett högfartstest på motorväg.
Nervöst gav jag order om sänkt hastighet och snar avkörning av E4:an men hittade ingen misstänkt när jag väl kravlat ur bilen utmed vägkanten på avfarten.
Vi måste ha plockat upp något med däcken helt enkelt. Alla ljud blir liksom förstärkta i den där aluminiumbaljan. Jag tog, med något lägre puls, över ratten och testade en stund men nu var alla ljud helt normala.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Spännande och lite farligt, precis som det ska vara när man kör sportbil!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

OneYet skrev:Premiärtur i lördags.
Åkte och tittade på Gunnars Corvette.
Inga läckage, inga felkoder. Skönt.
Men när grabben och jag övningskörde en tur i söndags så började det dunka och skramla förfärligt framifrån bilen efter ett högfartstest på motorväg.
Nervöst gav jag order om sänkt hastighet och snar avkörning av E4:an men hittade ingen misstänkt när jag väl kravlat ur bilen utmed vägkanten på avfarten.
Vi måste ha plockat upp något med däcken helt enkelt. Alla ljud blir liksom förstärkta i den där aluminiumbaljan. Jag tog, med något lägre puls, över ratten och testade en stund men nu var alla ljud helt normala.
Tur att det inte blev punktering, eller hur var det när ni kom hem?
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Här händer det inte jättemycket.
Idag var det premiär i Huskvarnaparken och vackert väder.
Så bort med taket, in med frugan och iväg.
När bilen kom ut i solskenet så såg jag hur smutsig den visst var. Hmmm.
När jag parkerade i närheten av Gunnars nypolerade Corvette så blev det inte bättre direkt.
Så jag tvättade den när jag kom hem.
Nu skall det bara på lite R-däck så är jag redo inför lördagens övningar i Eksjö.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Vi har nog olika synpunkter på vad smutsig bil är. Corvette nedkladdad med bromsolja och en Speedster som sog ut att komma direkt från polerhallen :)

Den primade "bruna" saken med kompressor, var väl en Buick-55? Tyckte det var en Olds först, men klart frän med Gasser-stuket.
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Nu har jag ju varit på en träff med bilen, även om det nu inte var med Attitude.
Bilen gick finfint. De nya bromsarna och ABS:en sög tag rejält när det behövdes. Skönt. Kändes som om jag kan lita på dem helt och hållet nu.
Jag körde mycket och jag körde fort. Tyvärr varvade jag nog lite mer än vanligt (eller så var det bara varmare ute) för jag lyckade smälta till mina växelvajrar lite grand.
Jag har smörjt dem allt jag kan den här veckan. Det går fint att köra men det går åt lite kraft att växla.
Nu får jag meka i vinter igen. Suck. Det är väl priset för att trimma.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Har varit och kört lite Superstage med Speedstergänget igen.
Sammanfattning:
2006, 1.36.26
2007, 1.34.44
2008, --------
2009, 1.32.06
2010, 1.28.06
2011, 1.27.97
2012, 1.24.31
2013, 1.24.97

Verkar som om jag var så stolt över mina nya fina bromsar att jag använde dem för mycket.
Eller också börjar jag bara bli för gammal.

Dagen efter var det Eksjö med Attitude. Då blev jag omkörd av en grymt taggad och svansviftande Calle. Ungdomarna är mer på hugget helt enkelt.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Kul med uppdateringen.

Bra bromsar är aldrig fel. Med åldern kommer uthålligheten och vishet :wink:

Det är väl inte dags för Superstage Senior än. :) Vi får passera halvseklet först, eller....
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Hmmm

A-bombers, Opel Speedster, V8 och hillclimb. Är det denna inspiration du har fått :wink:

http://www.racedandrallied.com/blog/201 ... -hillclimb
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Gunnar skrev:Hmmm

A-bombers, Opel Speedster, V8 och hillclimb. Är det denna inspiration du har fått :wink:

Åhh Gunnar, nu blev jag sugen på att byta motor!! :love: :villha!!:

Men A-bombers är ju mer i det här stuket: http://www.youtube.com/watch?v=KARGKCYmUvQ

Kom med vet jag!
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

OneYet skrev:
Gunnar skrev:Hmmm

Åhh Gunnar, nu blev jag sugen på att byta motor!! :love: :villha!!:

Men A-bombers är ju mer i det här stuket: http://www.youtube.com/watch?v=KARGKCYmUvQ

Kom med vet jag!
:mhihi: Härliga rods!

Hade varit kul att följa med, tänkte ta Tranås cruising 10/8 och ev race/cruising i Mjölby 17/8
http://www.pagang.info/Event.aspx?s=142380&e=2027129
OneYet
Ultrapostare!

Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002

Inlägg av OneYet »

Sådärja! En vecka kvar på säsongen. På lördag åker jag bort och då ställer jag av bilen. Rekordtidigt.
I vinter måste jag byta växelvajrar.
Jag har även haft en känsla någonstans att kopplingen börjar slira lite grand. I fredags testade jag att ge fullt på femman på motorvägen, i 100 knyck duttar jag till på kopplingspedalen och "Ohiiiiii" vad det slirade till.
Suck!
Jag skulle inte ha börjat trimma.....
För att byta koppling måste motorn lossas och sänkas ned lite grand så att jag kan få ut växellådan.
Finns det någon i klubben som har en motorlyft att låna ut ett par veckor i vinter?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
ERnsT
Styrelseledamot

Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002

Inlägg av ERnsT »

Minns jag inte fel så har jag en motorlyft som inte används längre hemma. Ska kolla nästa gång jag är hemma i gammelverkstan.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Skriv svar