var nere i vrigstad igår och körde bilen på rullar. 430hk/500nm vid 0,9 bar blev det. Bilen funkar som en dröm, vatten olja bränsle osv inga problem alls. Kylningen fungerar trots kylaren bak. Det borde bli ca 450hk-500 på 0,9 när jag fixat så laddtrycket blir stabilare. Nu så dalade det ner till 0,85 när maxeffekten slog till. Troligen läcker det lite vid slangövergångarna och då tappar den tryck på höga varv och då sjunker effekten.
Nu ska jag slänga mina fina lyxslangklämmor och byta till vanliga abaklämmor så ska jag dit igen och sen kör vi på över 1,5bar tryck.
Hur kul som helst, blir riktigt gött med mos i maskin.
Verkar som att det börjar bli dags för studiebesök igen. Får passa nu när man är så ofta i skillingaryd.
Tackar. Har 0,2 bars tryck vid 3000rpm och 0,9 vid 4000rpm så det känns som den kommer vara rätt bottenstark. När vi kör med magnetventil kan man få det att svara ännu lite bättre så det ser lovande ut. Laddtryck bygger den nog direkt när man rör gasen mao. Handlade slangklämmor idag så får om det stabilisera laddtrycket. Ska bli kul att prova den nu i veckan.
Har varit bortrest i två veckor när jag kom hem såg bilen ut så här:
Ganska skitig på bilderna och så. Nu ska det monteras svarta lister, lacka fälgar osv. Sen ska en ny vinge dit som jag tror blir populärare i samma koncept som den gamla.
Såg att Ivarsson (Boost 242) hade vart o bromsat sin maskin, över 500hk på hjulen vid 1,3bar. Han åker med dubbla 16t aggregat på en 2,3 16V maskin. Hade dock problem med mottryck senare!
Du har ju 2,7l, visserligen endast 12v och 2cyllar mer men ändå, ska bli kul med en riktig bromsning!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman skrev:Gött du! Den ser ut att bli rätt rå den där!
Såg att Ivarsson (Boost 242) hade vart o bromsat sin maskin, över 500hk på hjulen vid 1,3bar. Han åker med dubbla 16t aggregat på en 2,3 16V maskin. Hade dock problem med mottryck senare!
Du har ju 2,7l, visserligen endast 12v och 2cyllar mer men ändå, ska bli kul med en riktig bromsning!
kollade på hans tråd på zatzy och där verkade som mottrycket var problem på lågvarv bara, på högre varv var det bänken som inte orkade hålla mot. De hade sett över 600hk i motorn innan bänken inte orkade mer. 644 har han bromsat sen tidigare.
Uppdatera med lite bilder efter helgens aktiviteter.
Motorn sitter som synes lågt, 35mm säkning.
Har m3 kjolar som skall sitta på sen, utblåset går ut i höger kjol.
Slangar till kylaren, eventuellt byts de till någon svart sort sen så det blir lite mindre sci-fi över dem.
Många grejor som trängs i bagagen, vet inte var jag skall ställa matkassarna sen...
Fästena är svetsade i karossen för montering av vingen.
Alla som kör turbo borde sänka motorn och köra med torrsump! Blir ju sjukligt mycket plats över!
Jag blir mer o mer sugen på att röja plats under huven på Vofflan. Meen, ja kan fortfarande kliva ner mellan motor och kylare utan problem och har ändå plats med en 4" (100mm) intercooler framför...
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
fick igång varvräknaren idag, mätte frekvens på signalen och såg att den var ok men fick inte igång räknaren ändå. Provade då med ett sk pull up motstånd och då hoppade den igång, har provat tidigare men inte lyckats men efter rådfrågat några skumma typer från om lämpligt motstånd hoppade det igång.
Har även smygigt sig in en handbroms i bilen, en färdig del för en gångs skull, K-sport.
Har du separata mekaniska ok till handbromsen, eller kör du hydraulisk? Jag funderar på att strunta i den hydrauliska handbromsen på min bil,
och köra med Audi-ok eller nåt. Mindre gnäll från SBP.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
min bil blir nog rätt plågsam att besiktiga så i första skedet så bygger jag med grejor som jag vill ha, och i besiktning i andra. En idee jag har haft är att köpa två gocart ok, de har ställbar bred med mellanlägg så de är bara att distansiera dem till valfri bredd och ha till just handbromsen så den blir laglig. Vet inte hur bromskraften i ett sånt ok blir till "drifting bromsning" men till parkering borde de iaf fungera.