Opel Rekord E 2.0 -85 - Törnrosasömn

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

B204T skrev:Haha nu har du ju dock annan ljuv musik i den ;)

Kan passa på att uppdatera, ska lägga in några bilder sen också. Men iaf, hade fått utbetalningsavi från LF iom att jag ställde av Mercan, så skulle in på banken och fixa det. Halvvägs dit så kör jag om en drös med husvagnsekipage och en 740, ligger i lite drygt det som står på skyltarna, 90 väg och jag höll väll lite drygt, inga jättefarter men. Hur som helst så kommer jag till ett parti där det är en liten raka, en blind höger och sen en längre raka med en liten lätt vänsteböj och ytterligare en raka. När jag kommer genom blinda högerböjen så kommer två bilar emot mig... Och dom är inte efter varandra, utan det är en pågående omkörning.
Jag har totalt NOLL chans att grejja det hela snyggt, utan jag har två val, frontalkrock med mest troligt dödlig utgång, eller diket. Såklart var ju diket det självklara så jag vek helt enkelt av, dock höll jag vänsterhjulen kvar på asfalten. På hemvägen såg jag spåren efter mig. ett ca 20 meter långt bromsspår, på ytterlinjen. Detta är från vänster framhjul, övriga spår är nere i diket.
Men jag kan väll bara hålla med det en vän sa, Han ville inte ha hem mig än, så därför såg Han till att jag klarade det hela. Och det är jag väldigt tacksam över. Sällan jag skakat så mycket som när allt lugnat ner sig.
Otroligt!
Stannade ni och talade ut eller bara åkte ni vidare som om inget speciellt hade hänt?
Förhoppningsvis lärde sig den käre omköraren en läxa i alla fall.....
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

När jag kom upp på vägen igen och hade rett ut situationen så var dom borta, så fick inte samtala med någon. Kanske tur för omköraren, hade nog talat ganska tydligt om jag fått tag på denne... Men man får ju hoppas att personen ifråga lärde sig nått, för nästa gång är det inte säkert att det går lika bra.
Men jag såg en sak när jag for hem igen, och kollade spåren, det finns absolut inga som helst spår efter dom, inga bromsspår alls, bara från min bil.
I diket syns det dock desto mer, breställ i diket i typ 100-110 syns ju som rätt tydligt efteråt :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Bild
Dagens ilandsbekymmer, bytte mobilapp, då jag hittade på nått forum tips om en som skulle vara bra, problemet är bara som synes att den mätar inte över 125db :/ Så jag kan inte se om mina uppgraderingar gör nån nytta :P får leta en bättre med andra ord :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Överger de där med decibel helt och hållet, iom att jag inte verkar kunna mäta det, sen är ju ljudkvalitén det viktigaste. Dock finns tanken att testa db drag när allt är klart, helt enkelt bara för att :)
Men i alla fulla fall så håller jag på att fundera ut vidareutvecklingen av plus-sidan, strömbristen är gigantisk. Så de här är min plan:
* 80A Volvogenerator istället för nuvarande 55ah
* 72ah Batteri i skuffen, nuvarande 16mm2 strömkabel till steget ska då istället bli + till batteriet, stegets nuvarande - blir då batteriminus
* 35mm2 svetskabel från extra batteriet till steget, såklart då även 35mm2 jord
* 1.9 farads kondensator mellan extrabatteriet och steget

Åsikter? framförallt ang kabel till batteriet, jag hoppas 16mm2 räcker. Det blir alltså som på många japanpickisar, äldre Opel dieselar osv, två batterier istället för ett stort, så generatorn kommer ju ladda även det bakre, + från original batteriet till + på andra batteriet, men ett kommer sitta i skuffen istället för bägge under huven som på tex Rekord diesel.
Så då flyttar jag helt enkelt bara säkringshållaren till skuffen. Dock har jag tänkt sätta in en huvudströmbrytare så jag kan stänga ifrån ljuddelen ifall det skulle behövas, om det batteriet lägger av och börjar tömma det andra tex, då kan jag enkelt "ta bort" det
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Bild
Tror jag vet varför den drar åt höger... en dikesvisit i för hög fart, + att igår så tog jag en rätt hög kant vid en vägomläggning i högre fart än vad som är klokt så nu lider stackars DLC av ohyggligt taskig framvagnsinställning tack vare en krokig bärarm, tur jag har två framvagnar till, eller om de var tre... ja minns inte riktigt
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Den blev ju vit :O

Inlägg av B204T »

Får börja uppdatera här då. Skrotade som sagt reservdelsbilen för att få mig en tyst bakaxel och en hel tank, byta de har jag dock inte kommit till än.
Dock idag fick jag mina burkar med färg till huven och bakluckan. Glad i hågen plockade jag lös bakluckan och tog bort emblem och stripen, slipade ner den med våtslip, thinnertvätt och bar ut den i solen, var perfekt målväder. två stora burkar senare och bilägaren är allt annat än nöjd... Såg seriöst bättre ut med vit lucka...

Bild
Bakluckelös... Och fruktansvärt skitig, ägaren har blivit slarvig igen

Bild
Luckan lackad och monterad igen... ser ju som fint ut...

Bild
Aldrig mer burk, trodde ju de skulle löna sig att vara lite dumsnål, men de gör de ju aldrig.

Så nu får de vara så här tills vidare, men det ska ju såklart göras om, dock så kommer det att köpas riktig billack på lösvikt och göras ordentligt... Tur att jag inte gav mig på huven.

På plus är dock att 1.9 farads kondensatorn är på plats i skuffen och gör sitt jobb, den kan man inte klaga över då strömdimparna är i stort sett helt borta. Dock så tror jag att generatorn är lite klen, skulle gissa att kolen inte är direkt färska längre.
Sen så iom att förra ägaren, dvs min kusin, bytte läslamporna i taket till röda diton (själva innerbelysningen är "gul" fortfarande, bara dom små brevid som är röda) så tänkte jag "ah, vi går all in!" så nu har jag trätt röd gummihatt på lampan i klockan och beställt röda dioder till själva instrumenteringen :) Ska ta och trä hatt på lampan till värmereglaget också men det gör jag när stereon ska ut för att fixa lite kabelglapp så jag slipper ha en brytbladskniv intryckt mellan stereon och mittkonsolen för att framhögtalarna ska funka :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Den blev ju vit :O

Inlägg av B204T »

Bild
fem minuter och femti spänn senare :) Från pissgult och tråkigt till rött och hemtrevligt, hur man får världens bästa slit och släng bil att bli ännu bättre :)
Man tyckte ju att Volvo 940 var skitenkel att byta färg på instrumenteringen i, men ja, jämför man den med en Rekord så framstår Volvon som det mest invecklade på denna jord... Är ju dock mer lampor totalt i Volvon, men också mer piller för att komma åt dom.

Sen blev det ett litet lätt missöde igen med min redan misslyckade baklucka. Skulle lacka om den idag, har köpt BRA färg, så lös med luckan, våtslipa den slät. Sen skulle jag tvätta av den... 2k thinner löser visst upp 2k färg... iaf just DENNA! Så nu ligger luckan i polarens verkstad och ser, ja, hemsk ut, så det är bara att plocka fram tunga artilleriet och slipa bort ALL rödfärg och börja om från ruta ett. Iaf tur att det hände innan jag hann förbruka nya färgen. Så det blev att köra hem utan lucka, och plocka fram originalluckan och tejpa igen alla hål så det inte regnar in i skuffen.

Sen har jag några andra ess i rockärmen för utseendet på denna bil, nått jag tycker är det mest klockrena man kan göra på en sån här, vad det är kan ni ju fundera på :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Den blev ju vit :O

Inlägg av B204T »

Hade lite tråkigt... :)

Bild
Gick åt lite tidningar men :)

Bild
Nämen ojdå :)

Bild
Så blev de :P

Bild
Sen fick jag mig en tutknapp av en bekant, så då åkte lilla 11 tummaren tillbaka där den hör hemma :D
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Den blev ju vit :O

Inlägg av B204T »

Bild
Var till en kusin (och förra ägaren av Rekorden) i helgen så lördagskvällen gick åt bland annat till detta, kabeldragning till mina 6x9or som bara velat brusa när dom varit kopplade på steget...

Bild
Funderade länge om det var bäst att dra kablarna på samma sida som strömkabeln, eller lågnivån, eftersom jag inte visste vad som var bäst, men inte ville ha generatorljud så blev det den här vägen :)

Bild
Märks att man har haft 7st Rekord E, för man vet exakt vars varenda skruv till inredningen sitter... :D

Ljudet blev ju inte direkt sämre nu när 6x9orna började jobba, nu ska det in 30mm2 strömkabel och nya basar, sen får det vackert duga, bara lite kosmetiskt kvar i skuffen med stegets och kondingens position.

Bild
Gav till slut upp med reservluckan, så när jag var till kusinen så hämtade jag upp vingen, så nu är den tillbaka på luckan. Kanske inte det snyggaste, men tidsenligt och betydligt bättre än en massa hål så det kommer in vatten i skuffen...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Den blev ju vit :O

Inlägg av B204T »

Eftersom fenan är körbar så tog jag mig an Rekorden, fick upp ett dampryck att ja skulle montera lite p-ljus.
Sagt och gjort, av med allt fram i fronten och börja borra!
Bild
Halvnaken Rekord typ... :P

Bild
Borrat hål i blinkers och lamphållare på plats :)

Bild
Inkopplat och provat, funkar ju

Bild
Sen blev det mer kopplat än fotat men här var de test av extraljusen, funkar ju också :)

Bild
Knappen hamnade lite diskret monterat brevid säkringsdosan i ett befintligt hål.

Bild
Utbackad i skitvädret, blev kanon :)

Bild
I carporten.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Tror jag är mörkrädd...

Inlägg av B204T »

Beställde en drös dioder här om dagen så lite förändringar blev det.

Bild
Bytte dioder i instrumenteringen, den högra är den nya, den vänstra lyste inte direkt starkt, men de syns ju lite i mätarställningen att de lys...

Bild
Färdigt!

Bild
Sen bytte jag ut allt p-ljus + skyltlykta, diod vs 4w vanlig glödlampa

Bild
Klart i extraljusen.

Bild
Allt bytt :)

Bild
Mörkerbild! Blev helt perfekt!

Bild
Fick ett pedant-ryck och städade, tvättade och vaxade bilen :) Jo och originalhuven åkte tillbaka...

Bild
Ptja, för att vara en 28 år gammalt lik så är den ju hyffsat fräsch
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Tror jag är mörkrädd...

Inlägg av Calle Wennborg »

Ser ju riktigt trevlig ut! :thumbsup:
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Tror jag är mörkrädd...

Inlägg av B204T »

Tackar! De är ju en Opel ;) hehe
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Tror jag är mörkrädd...

Inlägg av B204T »

Här händer det väldigt lite egentligen, men de är ju inte så konstigt då det är en bruksbil...

Dock så har det hänt lite sista tiden.
1: Gjorde en investering, vi skulle köpa en ny släckare till huset så då köpte jag en 2kg ABC pulversläckare som hamnade i skuffen, lättåtkomlig och allt.
Bild

Sen har jag kliat mig gråhårig på varför den laddar så dåligt. Iom att jag har GLS instrumentering så har jag ju mätare som talar om allt för mig... Så det är bytt rem, kolbrygga, batteri och alla kablar till generatorn. Jag kunde ju ha kollat med tångamperemätaren direkt... då hade jag ju sett att med alla förbrukare på, så laddar den som bäst ca 15A, de står 55 på generatorn... när den då laddar 15a så visar spänningen på batteriet ca 11 volt. Nu blir det 80A från gamla attackvolvon, den dog ju liks och generatorn från den ligger på en pall bland annat skrot som blev över. Verkade vara mindre remsiva på den också, vilket isf är ett plus
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Tror jag är mörkrädd...

Inlägg av B204T »

Det går bra nu :P Den dåliga bakaxeln gick visst torr på olja, 4 mil hemifrån så rasa den... :P

Bild

Så nu befinner sig bilen på annan ort, ville inte bogsera den hela vägen hem i mörkret så kompisen ja skulle till kom och drog mig dit.
Mest förnedrande var ju att jag blev bogserad av en Peugeot och fick åka Citroen hem...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Åker snöre :P

Inlägg av B204T »

Lite lätt monologvarning här men skit samma, bakaxeln byttes rätt fort, upptäckte dock att 2.2 har annan axel, grövre hjullager bland annat, så fick gräva fram en tredje axel att ta bromssköldar från.

Sen började jag ju va lite less att fylla olja stup i ett, så nu står den igen, utan topp. Och toppen ska nu iväg till Motormecano i Skellefteå för en rejäl service, dom hade så pass bra pris på de jobb jag ville ha gjort så proffsen får fixa den istället för att jag ska stå och va arg över knaster som flyger åt skogs osv...

Så att så här ser det ut just nu.
Bild

Upptäckte att toppen är planad och cylindrarna är honade, rätt nyligt, så en fuskrenovering är de ju gjort, med nå billiga skitpackningar och mest troligt inte ens bytt oljefilter sen. Så nu görs det som sagt ordentligt, fördelen är ju att bottendelen är bra, är ju således inga vändkanter eller nått. Så snart är motorn tipp topp och borde gå bättre än nånsin! :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Åker snöre :P

Inlägg av OneYet »

Ähh!
Folk gör som jag och läser men vet inte riktigt vad de skall skriva är min teori.
Jag är som vanligt impad av din mekkunnighet.
Att lyfta på toppen är en stor grej för mig som jag aldrig någonsin har gjort det på en bil men för dig verkar det ju vara ett kafferastsjobb.
Du och Gunnar och många andra sitter ju på en väldig massa kunskap.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Åker snöre :P

Inlägg av B204T »

Haha tack och bock. Är ju dock utbildad till att pyssla med sånt här så vore ju fint om man kunde nått iaf :P
Kafferastjobb, nja nog var det isf en kommunfikarast, för de tog typ 40 minuter :P
Stora problemet jag har nu är att ta mig dom 10 milen till Skellefteå för att lämna in toppen, har ju som ingen bil just nu :P

Sen får man väll börja hålla utkik efter en donatorbil, drömmer ju om ett framtida motorbyte (som vanligt) :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Motorrenovering typ

Inlägg av B204T »

Känns ganska tomt att platsen i carporten där Rekorden normalt står är just tom... Bilen såg rätt kall ut där den står utanför polarens verkstad, översnöad och ihopfrusen. Börjar va rätt less att gå överallt också...
MEN! Toppen är renoverad, nu är bara problemet att få hem den kvar, iom att jag inte kan ta mig dom 10 milen själv då det är tomt på bilfronten här hemma på dagarna, men det löser sig nog.
Så snart får denna 40-50k-milare en "ny" topp, bottendelen är ju redan tillsnyggad. Sen är det bara kopplingen kvar, men det blir ett senare problem, då det inte är akut. Är bara att urtrampningslagret låter lite fult men ja plockar ju inte ner lådan bara för att byta de... Utan då blir de ju nån skojig lamell och ny tryckplatta så de går svina utan att glasera skiten!

Har en svag känsla att bilen kommer gå lite bättre i fortsättningen, med tanke på att insuget gick skruva lös med fingrarna och att den packningen således va rätt slut. Och jag byter såklart även olja och filter nu, glykolen byts även den ut även om den gamla var grön och fin, men har jag nu kostat på motorn så pass mycket så ska jag inte snåla på målsnöret.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Re: Opel Rekord E 2.0i -85 - Motorrenovering typ

Inlägg av Mats J »

Det närmar sig!
Bra bil att leka i snön med.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Skriv svar