Och en liten motivationsbild... Frågan är om jag kommer hinna med några raggarstarter i sommar. Det är ju liksom inte såå mycket extrajobb för att lyfta karossen nu...
Senast redigerad av 1 Kezo, redigerad totalt 10 gånger.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Låt bli karossen!
Ta det nästa vinter. Ett projekt blir lätt stående om du inte kan köra med det på sommaren. Fråga mig, jag vet...... Har massa oavslutade projekt..
Ta karossen nästa vinter, du kan ju låta motorn sitta kvar i ramen när du lyfter karossen. Så det blir knappast jobbigare då.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
"Ramlyft. Känns inte det lite 90-tal? Då skulle varenda renovering innehålla ett ramlyft. "
Ja så var det. Varenda bilannons med renoverad bil då, garanterades vara ramlyft. Även bilar som inte var byggda på ram hade varit ramlyfta!
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Kezo skrev:Tack för de kloka orden... Jag ska försöka hålla mig borta från det. Annars är det ju lite sport att se hur mycket man kan plocka isär någonting.
Har även ett nytt elsystem och massa konstiga lager och manicker till växellådan. Spännande!
Min rek. är samma att invänta att riva. Får man inte ihop det till kommande säsong, så går åren och det blir stående. Ta gärna motor en vinter, kaross en vinter, inredning en annan,.... Tyvärr själv gjort misstagen flera ggr.
Lackade växellådshuset, Plastikotes gjutjärnsfärgade färg. Det här är för att visa nyansskillnaden, huset är lackat och den andra prylen där är bara borstad...
Och resultat. Har ingen aning om ifall allt är rätt, men jag hoppas Tillochmed komplett med massa smutsiga fingeravtryck...
Senast redigerad av 1 Kezo, redigerad totalt 10 gånger.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Tvåan hoppade ur ibland och den vinade friskt. Lagret på ingående axeln var slut, men nu är det nya lager överallt och nya synkringar, sen hoppas jag det räcker med att vända på främre växelgaffeln och göra en ordentlig justering så får man en växel som stannar i också...
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Det var mig en liten söt och behändig växellåda.
Jag är impad av hela grejen "Jag tar och plockar isär min växellåda och renoverar den lite grand"
Snyggt jobbat.
Den är jättesmidig, men jag skulle inte vilja renovera en sexväxlad helsynkad låda Eller jo, när jag tänker efter så skulle jag gärna testa det...
Jag har alltid trott att växellådor fungerar lika mycket med mekanik som magik, men de är egentligen rätt så simpla. Hursom, änsålänge är jag nöjd!
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Jag har provat plocka isär en dubbelkopplingslåda. Jag fick ihop den... Fords powershiftlåda, Är lillasyskonet till den Getrag powershift som sitter i Lancer Evolution förövrigt.
Veven var fin, så det räcker nog med polering. Lite vändkanter, så det kommer nog borras lite där. Jag hjälpte min bror med att smälla dit digitaler på borrmaskinen idag så jag ser det som att han är skyldig mig det Sen blir det det gamla vanliga; plana toppar, fräsa ventilsäten och kladda på lite färg osv. En vanlig standardrenovering, inga roliga speedparts eller konstiga manövrar.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Vi hade lite bekymmer i början när vi planade och körde på "standardinställningen" att stålet gick sönder och lämnade en riktigt ful rivig yta. Men med lägre hastighet så blev det ju helt fantastiskt bra! Men vi kapade nog av 2-3 tiondelar för att få bort alla gropar. Men nu får det stå lite stilla där i väntan på delar... Jag kanske inte borde säga "vi" när brorsan skötte alla spakarna och jag stod bredvid och bara höll med om allt han sa
De sista delarna till framvagnen kom idag med, så nu börjar det bli dags att få iväg bärarmarna på bläster & pulverlack och få till styrväxeln så man kan sätta ihop allt det där igen.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63