Omega A - ersatt av en 945 GL

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Karlsson skrev:EVO 500, går nog att hitta för 50 000 8)
synd att skicka en sådan till slakt vintertid bara... ska man ha en sån så ska den ju in i vardagsrummet. ;)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Finns ju 3000 24v också, sånna finns de ju som de int gör nått att man har som vinterbil :P

Gjort de sista med extraljusmontaget, hittade ett relä i garaget så fick de inkopplat, så härligt att se xenonet tändas igen, ska fixa draget och framvagnen imorgon hade jag tänkt, och byta ut dom dubbsprättade vinterdäcken fram mot skapliga sommardäck på dom andra två kryssekerfälgarna, sen är de en glödlampa bak som ska bytas innan den är redo för bes! :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Som omegaentusiast så måste jag ju visa mitt sammtycke för detta projekt.

Jag börjar fundera på om inte 2.4:an hade diffbroms som tillval... :think2:

Det är ju så att Omega är bland det bästa vinterbilar man kan ha. De går att åka otroligt brett och fort med bibehållen kontrol. Dessutom de är ofta inte värda ett skit så det gör inget om det skulle sluta i ett träd. :roll:
Marcus Marklund

www.millway.se
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Maccan skrev:Som omegaentusiast så måste jag ju visa mitt sammtycke för detta projekt.

Jag börjar fundera på om inte 2.4:an hade diffbroms som tillval... :think2:

Det är ju så att Omega är bland det bästa vinterbilar man kan ha. De går att åka otroligt brett och fort med bibehållen kontrol. Dessutom de är ofta inte värda ett skit så det gör inget om det skulle sluta i ett träd. :roll:
Denna enhjular rätt friskt iaf de lilla ja provat, gick då inte få de att rotera på bägge på asfalten iaf

Det låter lovande, jag har som sagt aldrig provat en Omega öht annat än en kort provtur av en jättedålig 3000 12v, men de var på sommarväg, har beställt en ny ratt, blev en Luisi grip, hade liknande i första Rekorden, och ångrade att jag skickade med den ratten, så nu fick de bli en ny, såg exakt lika ut men med nytt namn.

Haha ja de är ju ett plus som i mitt fall, kustbil med 42000 mil på nacken, rost lite överallt, de är ju bara leka sig less :P

Tyckte styrningen kändes rätt bra faktiskt, verkar inte som man behöver ratta som ett svin, Rekord E är lite så faktiskt, man får ratta mycket, men jag är ju faktiskt mest van Mercor på vinterväg, och där sitter man ju och smsar med en hand, och kontrollerar ställen med pekfingret i princip
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
titta så välstädat och rent motorrum :) 2.4 i all sin prakt, välservad i sinne! dock fortfarande samma kamkedja som den fick 1990, men varken några ljud från denna eller lyftarna hörs :)

Bild
Satt ju reflexramp på luckan, faktiskt inte solblekt, men ful ändå, så den åkte bort, vart dock lat så lite rester av tejpen är kvar, men nu ska vi inte va för överseriösa här, ska tona bakljusen också

Bild
Listen ovanför bakhjulet låg lös i skuffen då jag hämtade den, nu är problemet löst! Länge leve självborrande plåtskruv! :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Du fixar o trixar.
Imponerande.

(själv funderar jag på om jag ska tvätta en bil den här veckan...)
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

OneYet skrev:Du fixar o trixar.
Imponerande.

(själv funderar jag på om jag ska tvätta en bil den här veckan...)
Gör ju inget på dagarna annars så då kan man ju fördriva tiden med att göra de här liket lite mindre gubbig och dötrist.
Får visst min nya sportratt imorgon också, då blir jag av med tråkiga bussratten :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Kunde inte hålla mig...

Bild
Blev ju knappast sämre, ska bara byta till orangea blinkerslampor så SBP inte skjuter mig på plats :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

B204T skrev: Gör ju inget på dagarna annars så då kan man ju fördriva tiden med att göra de här liket lite mindre gubbig och dötrist.
Får visst min nya sportratt imorgon också, då blir jag av med tråkiga bussratten :)
Tack!!

Det minskar pressen på mina axlar. Har inte fattat hur du har kunnat vara SÅ snabb med allt.

En sportratt är ju aldrig fel.

Gillade plåtskruven förresten :mhihi:
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

OneYet skrev:
B204T skrev: Gör ju inget på dagarna annars så då kan man ju fördriva tiden med att göra de här liket lite mindre gubbig och dötrist.
Tack!!

Det minskar pressen på mina axlar. Har inte fattat hur du har kunnat vara SÅ snabb med allt.

En sportratt är ju aldrig fel.

Gillade plåtskruven förresten :mhihi:
Haha! Undrar bara vad jag ska hitta på idag, börjar ha slut på idéer för att göra den här mindre ful, den har ju inte direkt utseendet till sin fördel

Hoppas iaf få byta ratt ikväll om vädret blir bättre, någon hade visst beställt spöregn idag så jag får väll fördriva tiden med att dricka kaffe idag :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Börjar ha slut ideer på vad man ska hitta på med de här liket, ska dölja lite rost med blanksvart från lokala OK macken iaf, och lacka insatserna i framlysena svarta + lite svagt svart tonade blinkers så de matchar lyktorna

Men sen då? Sänkning tror jag att jag hoppar över, fjädrarna bak är koniska, så blir lite jobbigt att kapa om man vill ha fjädrar som sitter kvar. Byta stötfångare och grejer är den inte värd, mindre fula fälgar får den ju snart

Tips tack!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Städa och tvätta bilen inne, alltid roligare att köra en bil som känns lite fräschare. Brukar jag tycka i alla fall. 8) :D
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Adolfsson skrev:Städa och tvätta bilen inne, alltid roligare att köra en bil som känns lite fräschare. Brukar jag tycka i alla fall. 8) :D
Mina kassa bilder ljuger ju rätt bra, men den är faktiskt riktigt välstädad invändigt, tom skuffen är fin, mattan är riktigt fräsch, är lite lite grus på gummimattorna fram bara, men jag håller med dig, det är trevligt när bilen är iaf nästan ren invändigt, om inte annat tycker folk man ska skjutsa de är roligare kliva in om det ser ut som att man iaf försöker hålla efter den
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Flång ny Luisi grip, med lika flång nytt nav :) Blev helt klart godkänt, nu tror jag de kommer gå fint att åka brett i vinter, när man har nått att hålla i
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Jo! har "lagat" rosten också, köpte en burk blanksvart från lokala OK macken och tyckte att den skulle bli lite mindre skabbig, ska kosta på bilen en tvätt och vaxning, sen kommer de inte synas att jag varit framme med sprayburken :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Smådolar på, fått i text till färddatorn, men inte bytt än, gjort tattarhjulinställning, blev betydligt bättre efter vägen. Så då bytte jag framdäck så nu är de sommardäck på kryssekerfälgar runt om.

Sen prova jag nu i regnet om den gick ha kul med, bromsade fast den rätt friskt igår för att se med säkerhet antal spinnande hjul, vilket var ETT, rök rätt friskt om just de hjulet dock, men provade i en lämplig korsning att hålla ut lite sen bara stampa fullt på tvåan, ojisses vilket brehäng! :D Ska skruva dom gamla dubbsprättade framdäcken bak så man kan leka lite mer ordentligt :P

Den här bilen är ju lika kul som den är ful, valuta för tusenlappen får jag iaf :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Ingen som råkar ha en halv-vettig 3000 front över? Bilen är inte värd att kostas på för mycket men ja, den är ju så gräsligt ful... Så något måste man ju göra, så tänkte om man fick i en 3000 front som är renoveringsbar, som man kan lägga ner en dag på att få till stadiet "Äsch, he dug!" och sen svetsa böseblick... då börjar den ju genast se lite bättre ut
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det kanske bara är jag som tycker det, men jag föredrar faceliftfronten från tex Omega 2,6.
Jag tycker det är snyggt med kromlisterna och det lite mer diskreta utseendet på fronten.
3000-kitet ser så hejdlöst plastigt ut så det är inte klokt, särskilt på vita bilar... :tomato:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Karlsson skrev:Det kanske bara är jag som tycker det, men jag föredrar faceliftfronten från tex Omega 2,6.
Jag tycker det är snyggt med kromlisterna och det lite mer diskreta utseendet på fronten.
3000-kitet ser så hejdlöst plastigt ut så det är inte klokt, särskilt på vita bilar... :tomato:
Kan ta en faceliftfront också för den delen ja, de gör rätt stor skillnad de med, men kändes som att en halvsunkig 3000 front går fortare att få i, men jag kan ju ha fel, dock så lär jag väll måla ALLT, så på en faceliftfront lär ju kromlisterna bli svarta även dom

Tur för mig att bilen är svart då ;)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Men vad är de HÄR nu då :O Inte vill jag ha sån där fläckig å matt bil, nä skämmes!

Bild
Ah! Mycket bättre, råkade bli ett par "ögonlock" också, bara för att

Bild
Med "the magic of lite sköldpaddevax" så kom de faktiskt fram glans i den 42000 mil gamla svartfärgen :P Bara insidan kvar då
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Skriv svar