Opel Rekord E Berlina ´81

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Kunde ju helt klart ha gått sämre :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Tur att det inte var någon sten i snövallen! :wink:
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

var som tur var mitt för en gammal väg som inte används längre, så var inget dike heller, för isf hade jag nog sjunkit ner mer och blivit kvar där
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Tändningen ställd igen, olja och filter bytt, så även stift, så nu är allt i tändväg bytt, ja inte spole och själva fördelaren då men resten, men jag börjar fundera om jag har fel i det senare, eller nått annat, ska låta en erfaren opelmekaniker få lyssna på den, ingen idé jag försöker beskriva fenomenen, man måste lyssna på den, men man kan säga två saker:

1: Den går skitdåligt, eller den går bra att fisköra i 80-90 med så länge det inte blir uppför, går väll inte helt perfekt men hyffsat nära, men glöm att använda högerfoten mer en smeka pedalen lite
2: Jag är less, Än en gång gör sig murphy påmind, när ska jag få äga en bil mer än en månad innan något händer? visst, den är 30 år gammal, men även en 30 år gammal bil ska ju funka...

Aja, den ska lagas iaf, men gör inget mer förrän jag har mer koll...

Snenöter framdäck gör den visst också, mycket också, så om jag får den att gå bra måste jag dels ha nya framhjul, och göra en hjulinställning
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Det är tråkigt, när man vill ut och gasa. :cry:

Finns oftast två saker när gäller motorn, antingen bränsle/luft eller tändning.
Ett förslag är att du byter bränslefilter och ser, så att det inte finns några svullna gummi-slangar, därefter kollar att du har tillräckligt bränsletryck fram till motorn.
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Gunnar skrev:Det är tråkigt, när man vill ut och gasa. :cry:

Finns oftast två saker när gäller motorn, antingen bränsle/luft eller tändning.
Ett förslag är att du byter bränslefilter och ser, så att det inte finns några svullna gummi-slangar, därefter kollar att du har tillräckligt bränsletryck fram till motorn.
Sitter ny bränslepump och filter på den, och slangstumparna är bytta

Tomgången är lite som att den är 3½ cylindrig, alltså den går inte riktigt bara på tre, om ni förstår hur ja menar, sen vid gaspådrag så är det som att den missar GROVT i tändningen, och det uppstår ett ordentligt durr i luftmängdmätaren, har provat ha den lös och torrvarvat och då är det som den vill skjuta bakåt, trots som sagt rätt ställd tändning och nya tänddelar
ljudet från luftmängdmätaren påminner om en moppe som fyrtaktar

har varit i kontakt med en Opelfantast, som jobbat med Opel i många år, han skulle liks hit till byn nu i helgen då vi har skotervisning här, så då ska han få lyssna på den, han har även varit en av dom som skött servicen av just den här Opeln sedan den var ny, så han vet vad som är gjort före jag köpte den osv
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Kanon att du får hjälp av din kontakt.

Jag tipsar i första hand på fel som inte är för dyra att byta. När man börjar byta givare, etc.. då kan det bli dyrt om min inte har delar som man kan skifta och testa med.
Några saker till, men antar att du kan ha checkat det;
- Kolla så minuskabeln till generator har tillräckligt med kontakt.
- Nya tändkablar
- Inga trasiga vacuum-slangar. Man kan också prova att ha bilen igång och spraya startgas över slangarna och då brukar tomgången öka tillfälligt.
- När motorn är igång, prova "vicka" försiktigt på kabelanslutningar till
givare på motorn.
Det sistnämnda råkade jag ut för efter att ej ha sett en givare och hade nästan bytt allt!

Man får både vara glad och ledsen över att vara GM-ägare istället för Ford-ägare. För sistnämnda brukar man behöva 2 bilar, en som man kör och en som man plockar delarna ifrån . :wink:
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Gunnar skrev:Kanon att du får hjälp av din kontakt.

Jag tipsar i första hand på fel som inte är för dyra att byta. När man börjar byta givare, etc.. då kan det bli dyrt om min inte har delar som man kan skifta och testa med.
Några saker till, men antar att du kan ha checkat det;
- Kolla så minuskabeln till generator har tillräckligt med kontakt.
- Nya tändkablar
- Inga trasiga vacuum-slangar. Man kan också prova att ha bilen igång och spraya startgas över slangarna och då brukar tomgången öka tillfälligt.
- När motorn är igång, prova "vicka" försiktigt på kabelanslutningar till
givare på motorn.
Det sistnämnda råkade jag ut för efter att ej ha sett en givare och hade nästan bytt allt!

Man får både vara glad och ledsen över att vara GM-ägare istället för Ford-ägare. För sistnämnda brukar man behöva 2 bilar, en som man kör och en som man plockar delarna ifrån . :wink:
Sitter inte allt för gamla silicontändkablar där, iofs står de Bi, bi bi, ja de där varuhuset som säljer mest skit, ja våga int säga så fula ord
Har bytt alla vaccumslangar, vred av typ varenda en :P
Ringde min svåger som drivit bilverkstad i drygt 10 år, han var nästan helt säker på att väderomslagningarna och pudersnön orsakat fukt i fördelaren, och jag är beredd att tro att karln har rätt, dumt att man inte kollade idag, men man var ju dum och tog för givet att då de var nya grejer så var allt frid och fröjd där

Jag hoppas hoppas hoppas felet är där, så jag får köra och NJUTA av min fina Rekord, den må gå dåligt, men den står mig lika kärt än! för det är fortfarande en Rekord!

Är eventuell på g om en till, en 85a, sitter 2.2 i den nu men har en coolare motor som ska ner, blir det så att jag tar den så kommer den utan motor och låda, då är ju halva plågan redan gjord :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Tack för tipsen förresten, även om mycket är gjort nu så är de ju skitbra att ha i minnet framöver :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Har hittat felet nu och kan säga att jag blev glad att man har en till motor :D felet är helt enkelt glapp och sliten fördelare, är väldigt dåliga nockare på fördelaraxeln, så nu är det bara invänta varmare yttertemp och dra på sig täckbyxor och vinterskor, utrusta sig själv med en spade och sen gräva fram en viss guldfärgad Kadett C och ta den fördelaren, sitter ju en identisk motor i den :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Det var ju gott att höra. :D Jag vet att jag själv hadde liknande fel
på en opel ascona som jag hadde som vinterbil för ett antal år sedan.
Hoppas att du får snurr på pärlan sedan. :wink:
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Det är ju inte så ovanligt att det händer, den har ju snurrat ett par varv :)
Det tror jag, den går ju så gudomligt fint när den går som den ska
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bettan får sig en lillasyster, i form av en vit, TOKFRÄSCH, Rekord E2 sedan, med bland annat elhissar, elspeglar, färddator :P som kommer bli backup för denna som jag håller på att bli tokig över, så nej, de kommer INTE sitta en CIH i den vita E2an, den är motorlös just nu, och det åker ner en 2.3 diesel i den. Åker och hämtar den i början av nästa vecka, tillsammans med en 2.2 caravan som kusin ska ha, + att han idag hämtade en sinnessjukt överfräsch 2.0e sedan, kombin är ruggigt fräsch även den, + att den vita är smockfull med grejer, och mer grejer ska in i bilarna då vi hämtar dom :)

Så nu blir det alltså Rekord E nummer 6 i ordningen, totalt nummer 7 då det smitit in en 76a Rekord D en gång i tiden också
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Kan inte finnas så många Rekord E kvar i Skellefteområdet nu? :wink:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Karlsson skrev:Kan inte finnas så många Rekord E kvar i Skellefteområdet nu? :wink:
Nä, just därför vi börjat rensa Norrbotten nu ;) man kanske skulle hämta en E1 2.0E automat bara för att ha ägt en sån också :lol:
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Vill som inte ge upp med den här, känns som att man kommer ångra sig grovt om man säljer den, och nu börjar det ju snart vara dags för sommardäck, och rulla på 14" plåt går ju inte, det är ju SÅÅÅ 1984 typ. Och så kan vi inte ha det, men några 20" krom med 235/30R20 lär de ju inte bli, tänkte jag lägger mig på en rimlig "lagomnivå", dvs 16", ringde på en omgång Brock 9x16" med tanken att köra lite tyskstuk, men dom var sålda, så nu väntar jag på svar vad frakten blir på 7.5x16" AEZ istället, lite mer lagomt åt alla håll, blir lämpligt med 205/55R16 på dom
Sen får vi väll se om den ska få bli lite mer jordnära :) dock max typ 45mm, men de har jag sagt förr, tror de lät så om Kadetten också och den har väll typ 45mm markfrigång numer :roll:
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Nu är bilarna hämtade och vi konstaterade att den vita Rekorden ska skrotas, karossen är bra men långt ifrån komplett, saknas otroligt mycket. Iaf, blev guldfynd delux! Hittade olackerad Irmscher front till Rekord E1 plus två par Irmscher kjolar, det var RIKTIGT roligt att hitta, och för 125 spänn för allt var väll rätt kurs ;) ska lägga upp lite bilder ikväll,ja kom hem mitt i natten så vi lämnade bara bilarna sen for vi hem :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
en provmonterad irmscher sidokjol, kunde inte hänga den rätt pga stänklappen fram, men de må då va

har småpillat lite för att få till de sista med hur den går, men än utan resultat, men så fort den går helt som den ska igen ska den få bla
* Elhissar runt om
* Elspeglar
* Tiltratt
* AC
* Om jag orkar ska jag prova montera färddatorn också

Sen är ett par femekrade 7x15 med fet putskant på väg hem, tänkte att jag ville ha lite lägre ET än original 43, så de fick bli fälgar med ET13 :P borde komma ut lite iaf :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Ja ni gör som ni vill om ni kommenterar eller inte, ni får en uppdatering bara för att det är så trevligt forum ;)

Fick ju efter många om och men i fälgar till den
Bild
Har INGEN aning om vad det är för fälgar, bara att dom är 7x15 och ET måttet är brutala 13! Original plåtfälgarna har ET43 :D

Bild
Hyffsad kant för att vara vanliga 7x15 :P

Bild
Sen har den ju gått dåligt rätt länge, bytt fördelare och allt annat i tändväg, sett över insprutningen, kört på spridarrengöring osv, tills förra helgen, då efter en liten påskutflykt hade vi igång den och tog kompprov, 12kg på tre och 11kg på en cylinder, helt okej med andra ord, men svågern va misstänkt på kammen, han hade varit med om slitna opelkammar förr, så upp med ventilkåpan och kolla ner, då såg vi att de va framme gjutjärn på ettans nockar, så en 2.2 topp grävdes fram och kam + lyftare togs ur den, sen in med Rekorden i garaget och rivningen började.
Två lyftare var mosade och gick knappt få upp ur hålen, två till hade grop men långt ifrån riktigt dåliga, då vi sen hade lyft på toppen och fått ur kammen så insåg vi varför den gått dåligt, en avgasnock var helt borta, och tre andra nockar var väldigt nötta men de fanns iaf kvar nått

Kan säga att med riktigt fin 2.2 kam började den gå riktigt mycket bättre, då vi liks hade isär den så byttes ventiltätningar och egr plockades bort, blev ingen skillnad där men jag insåg varför då ja kollade i röret till egr, det var TÄTT, som en tjärkaka packat i röret :P de visar hur viktig egr är... med tanke på att den gick igenom besiktningen utan några som helst problem

Så nu stundar ett oljebyte, skulle gissa att rester av en kam är i den där oljan, sen är de lite vatten i oljan efter att toppen åkte av, så har bara varmkört den och efterdragit toppen och justerat ventilerna, men den går hur vackert som helst nu, väntar på filtret som nog kommer imorgonkväll, då får jag byta olja på tisdag kväll, sen är det bara köra! :)

Humöret har stigit ganska ordentligt kan man säga :) Nu kan man börja pilla med dom roliga grejerna
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Ähh!
Kamnockar väger ju massor. Och roterande massa är det ju också.
Är det inte bra att lätta på det viset?

Fast grattis till en lyckad felsökning. 8)

Just det. Kanonfina fälgar ju!!
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Skriv svar