Opel Kadett Caravan -68 *såld*

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Nu så är blinkersena bytta, grillen ihopsvetsad och ditmonterad. Fästena var "lätt slitna" så jag byggde nya av Ty-rap-modell...

Bild

Den där lyktan är väl nånstans på bussgods så den vet man aldrig när den kommer fram och tomgången är svår att ställa när motorn missar hela tiden under 1500 varv... :fly:
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Backspeglarna passar ju inte riktigt in...
Om motorn missar, är det vacumläck, dåligt ställda ventiler, dålig förgasare eller dålig tändning?

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Nä, och inte ser man nåt i dom heller :P

Jag har inte hittat nån vakuumläcka, mer än att förgasarn verkar läcka lite runt axlarna. Blir fuktigt på förgasarfoten under dom men den påverkas inte särskilt mycket om man sprejar startgas. Jag tror tändningen är det största problemet, jag sandpapprade lite på kontakterna i fördelarlocket och då blev det bättre, men det är inte bra.
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Det blir ingen besiktning i höst, har inte sett till lyktan än men jag vill ändå inte ut och köra med den nu så under nästa vecka så ska den ställas i förvar tills i vår. Men den är anmäld till Opelträffen på Böda och måste vara pålitlig tills dess så nu ska det jagas tag i schyssta delar så man kan få ihop det bra... Nån som har en fin CIH till övers? Vetefasen om min 2-litare får plats med sina DCOE-fuggar...
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Här var det full action... Nooot.

Har börjat renovera lyktorna. Hur gör man då det?

Bild
1. Riv dän dom från bilen, släpa hem dom till lägenheten där det är varmt och finns en kaffebryggare. Riv isär ännu mer.

Bild
2. Diska alla delar. Ett tips är att börja med kaffekopparna.

Bild
3. Gno som en dåre, men glöm inte bort att stanna upp och begrunda vad Du precis åstadkommit.

Bild
4. Släng ner plåtdelarna i det hemliga fosforsyrebadet Du förberett i badrummet (och hoppas värden inte får reda på det).

Bild
5. Begrunda ännu lite till. Ta en kopp kaffe till, komplettera gärna med en kanelsnäcka.

Rinse, repeat. Jag är fortfarande inte färdig med alla delar i badet... Sen blir det flång nya lyktor med.

Och jag har ett nytt mål; tonårsträffen i Valdshult. Det kommer aldrig gå med mitt tempo (eller brist på detsamma).
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Och nu äntligen fick jag in den i verksta'n. Så bromsoken revs dän, dom såg fina ut (behövs bara lite färg) så jag nöjde mig med lite nytt fett i tätningarna. Dock så var slangarna fantastiskt dåliga, lyckades knappt ens blåsa igenom dom...

Bild

(ursäkta röran...)

Jag har en liten spoiler jag tänkte försöka få dit i fronten med... Få se hur det går.

Hursom, det känns väldigt skönt att äntligen kunna komma igång med skruvandet!
Simon Johansson

Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Kult, Fränt, Charm,.. :lol:

Kul att se att du är på g.

Skall bli kul att se den på vägen. Man kanske inte ser den p.g.a den är så "låg" som "låga" priser på ÖB. :wink:
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Jag funderar på att skicka in ett extra bromsljus i bakrutan för säkerhets skull :mhihi:

Aja, bromsarna kommer jag inte så mycket längre med förrens bromsdelarna jag beställt anländer. Beställde högavis med tänddelar också, kan vara bra att ha.

Annars så är oken nerkladdade med lite ny färg och ett relä till lyset installerat så vi kanske slipper smälta en vippbrytare till...
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Inga bilder, då inget är färdigt... Beställde lite fel prylar, så det kan inte hända så värst mycket. Försöker få till det med gasfjäder till huven, men version 1 (den smidigaste) gick inte, så nu får vi köra version 2. Bild kommer när (om?) det funkar. Sen så är det bara småskit fixat, rivit dän toningen på sidorutorna, bytt jordfläta till batteriet och satt dit ett litet spännband där med så det kan tänkas sitta fast, osv. Inget man egentligen direkt skriver hem om.

Och så har jag hittat knappen till elöppningen av bakluckan. Äntligen!
Simon Johansson

OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Kezo skrev: Och så har jag hittat knappen till elöppningen av bakluckan. Äntligen!
Hahaha!
Underbart!
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Ja, han jag köpte den av hade ju glömt bort var den satt så jag fick följa kablarna :mhihi:

Men, titta, nu stannar huven uppe av sig själv! Det är väl inte stormsäkert, men jag tänker ändå inte köra sönder när det är stormar...
Bild

Bild
Och en liten teaser på frontspoilern. Den är faktiskt ämnad för Kadett B, men det är inte så mycket Kadett B-former kvar i min... Så den måste passas in och hamnar väl 5cm högre upp då, så det kommer finnas lite markfrigång kvar!
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Har mest micklat med lyktorna idag, fixat dåliga jordningar och måste byta ett par kontaktstycken och leta rätt på vars strömmingen till halvljus och positionsljuset simmar fel, för fram kommer den inte...

Sen så försökte jag starta upp den och testa om den hade stabilare tomgång efter jag bytt alla tänddelar. Hände inget, men den tände om man gav den en sup. Började riva i förgasaren och blåste alla munstycken och höll på. Visade sig sen att den inte får fram soppa, vet inte om det är tomt i tanken eller pumpen som gett upp. Men fyllde man upp flottörhuset manuellt så startade den relativt lätt och verkade gå betydligt jämnare :)

Sen så upptäckte jag att dropstops på bakaxeln är ett måste för besiktningen, dom där fjädrarna är ordentligt kapade... Några bra tips?
Simon Johansson

Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Förslag beroende på hur seriös man är
1. Buntband (plast)
2. Buntband (stål)
3. Slangklämmor
4. klippa spännband och sätta bult igenom.

Det första alternativet är inga garantier, men kan fungera efter blivit utkastad och får besöksförbud på denna station. :wink:
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Spännband låter som det skulle kunna funka... Ska krypa under och titta på hur det ser ut så jag vet mer exakt hur man kan lösa det. Annars ligger stålwire högt upp på listan.

Bild
Hoovercar!
Simon Johansson

Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

en ide till, montageförband + bult och mutter, på varje sida om klumpen
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... rat-19367/
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Verkar vara rätt smidigt att få till en bra lösning på dropstops med vajer, så det får det bli.

Och det enda som saknas till bromsarna nu är slangarna som är på väg från Tyskland. Monterade ihop bakbromsarna iallafall, fick bygga om backar till Ascona B och flytta över den gamla armen för handbromsen till de nya backarna då handbromsvajern inte passar annars.

Bild

Men annars så är det första mekkvällen på länge då jag kommit framåt, kommit på lösningar och inte hittat massa nya backjobb... Gött!
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Bild
En liiten sväng till verksta'n blev det idag trots det var söndag, monterade bromsslangen bak när jag upptäckte ett rosthål vid fjäderinfästningen så då åkte jag på att släpa fram svetsen trots allt... Jag hade tänkt försöka undvika det så långt jag kunde men rosthål är inte ok. Dock så glömde jag ta en efter-bild, men tänk att allt är jättesvart och kladdigt av underredsmassa så vet ni.

Bild
Har fått dit nya, fullt genomskinliga trekvartsfönster med.

Menmen, nu så börjar det närma sig...
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Bild
Sådär gjorde jag med dropstoppen, det funkar iallafall.

Bild
Men sådär högt sitter vänster bakhjul, slitbanan är över skärmkanten...

Bild
Men hursom, nu står hon på backen. Det känns som det börjar bli nära nu... :D

Sen så upptäckte jag att hel/halvljusspaken inte riktigt är med på noterna, det kan vara väldigt knepigt att slå av helljuset. Hoppas jag har en sån liggandes nånstans, eller att det i bästa fall går att mickla dit från en Commodore... Och så måste jag ordna nån form av bromsljus med, det kan vara bra att ha :mhihi:
Simon Johansson

OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Ska du ha högt placerat bromsljus på den där så får du väl skruva fast det på taket va!! :tongue:
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Bild
Jag var och besiktigade idag.

Den gick igenom med en anmärkning på kass ljusbild i en sprojlans ny lykta. Ska kika på vad som menas med det...

För att fira åkte jag till Nässjö och åt glass med en kompis, sen åkte jag i en 3-meterslina efter en Passat hem :cry: Bilen började rycka och ha sig ända fram tills den knappt gick på tomgång, samma symptom som soppatorsk men soppa är det i. Ska renblåsa ledningarna nån dag och se vad som händer...

Bild
Medans den fortfarande gick såg den ut såhär. Stiligt.
Simon Johansson

Skriv svar