// N.
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Det med spline har jag inte 100 % bevis för själv, vet att 2.2 och 2.4 har samma spline som dieselarna och cih sexorna iafKarlsson skrev:Stämmer verkligen det där med splinesen? Jag har en avkapad ingående axel från en gammal 4 petad låda som suttit bakom en 1,9, den har jag centrerat kopplingar på diverse CIH som 2,0 2,2 2,4 2,6 och 2,8.
Det är samma splines på Omegalådor från 2,4 upp till 3,0 24V också.
2,0an har 215 mm lamell och 2,2an har 228 mm. 2,2ans svänghjul passar på 2,4ans vev. Allt detta har jag provat själv så jag vet att det går.
Dieselblocket är annorlunda, högre deckplan mm. Men startmotorn sitter på samma sida som bensinarna, iaf om jag ska lita på min verkstadshandbok för Rekord D/E.
De är dom jag har bäst erfarenhet avKarlsson skrev:Jag har aldrig skruvat med dieseln, så det stämmer säkert som du säger!![]()
Splinesen på alla övriga bensin-CIH ska vara samma, och alla fyrcylindriga CIH har samma bultdelning till svänghjulet.
Det som gör att 2,4ans originalsvänghjul inte passar i en Getrag 240 är att det är nästan 10 cm tjockt, så det tar i svepet.
Bara att byta till 2,2ans svänghjul med 228 mm kopplingen, stifta tryckplattan och kanske lyxa till det med ARP-skruv från TG motor!
Svaret finner du enklast med att bli medlem på opelsportclubs trevliga forum och nyttja deras fina sökfunktion, där är din fråga ställd och besvarad en massa gångerNicke Nyman skrev:Jag är konfunderad. Men inte över de med delning mot lådor och annat. Men hur bygger man för att få ventilerade skivor fram??
// N.
Stämmer... även vissa modeller av Campo och Frontera. Kan va bra att veta, om man råkar hitta nån på skroten. Fronteran har samma huvudcylinder ända fram till -98. Som nytt!B204T skrev:Har inte Kadett C, Ascona/Manta A och B och Rekord samma grejer uppe i huvudbromscylindern? men olika servon, hade iaf fått för mig de