Opel Ascona B

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Helst av allt skulle man väl vilja slänga i en C20XE eller liknande i denna bil, men de får vänta. Måste försöka lägga så mycket krut jag kan på 02an i vinter. Asconan ska igång och köra med. Och försöka laga den rost som finns i sparklådorna. Då kan jag nog besikta sen, vore gött om den gick igenom. :)

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

När du får se min saabmotor så kommer du köpa den också ;)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

B204T skrev:När du får se min saabmotor så kommer du köpa den också ;)
Tyvärr så finns inte pengar eller tid för ett sånt stort projekt på Asconan just nu. Men tack ändå... ;) Måste lägga krutet på 02an.

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Stämmer verkligen det där med splinesen? Jag har en avkapad ingående axel från en gammal 4 petad låda som suttit bakom en 1,9, den har jag centrerat kopplingar på diverse CIH som 2,0 2,2 2,4 2,6 och 2,8.
Det är samma splines på Omegalådor från 2,4 upp till 3,0 24V också.

2,0an har 215 mm lamell och 2,2an har 228 mm. 2,2ans svänghjul passar på 2,4ans vev. Allt detta har jag provat själv så jag vet att det går.

Dieselblocket är annorlunda, högre deckplan mm. Men startmotorn sitter på samma sida som bensinarna, iaf om jag ska lita på min verkstadshandbok för Rekord D/E.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Karlsson skrev:Stämmer verkligen det där med splinesen? Jag har en avkapad ingående axel från en gammal 4 petad låda som suttit bakom en 1,9, den har jag centrerat kopplingar på diverse CIH som 2,0 2,2 2,4 2,6 och 2,8.
Det är samma splines på Omegalådor från 2,4 upp till 3,0 24V också.

2,0an har 215 mm lamell och 2,2an har 228 mm. 2,2ans svänghjul passar på 2,4ans vev. Allt detta har jag provat själv så jag vet att det går.

Dieselblocket är annorlunda, högre deckplan mm. Men startmotorn sitter på samma sida som bensinarna, iaf om jag ska lita på min verkstadshandbok för Rekord D/E.
Det med spline har jag inte 100 % bevis för själv, vet att 2.2 och 2.4 har samma spline som dieselarna och cih sexorna iaf

2.2ans svänghjul passar på 2.4 och vice versa, dock så ska 2.4an ha biffigare svänghjul som inte ryms i 2.2ans låda tex, detta är dock inget jag testat själv då jag aldrig ägt en 2.4 ännu

Dieselblocket är annorlunda ja, och startmotorn sitter på samma sida ja, men dock inte på samma höjd, skiljer typ halva startmotorns höjd så att säga
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag har aldrig skruvat med dieseln, så det stämmer säkert som du säger! :)

Splinesen på alla övriga bensin-CIH ska vara samma, och alla fyrcylindriga CIH har samma bultdelning till svänghjulet.
Det som gör att 2,4ans originalsvänghjul inte passar i en Getrag 240 är att det är nästan 10 cm tjockt, så det tar i svepet.
Bara att byta till 2,2ans svänghjul med 228 mm kopplingen, stifta tryckplattan och kanske lyxa till det med ARP-skruv från TG motor!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Karlsson skrev:Jag har aldrig skruvat med dieseln, så det stämmer säkert som du säger! :)

Splinesen på alla övriga bensin-CIH ska vara samma, och alla fyrcylindriga CIH har samma bultdelning till svänghjulet.
Det som gör att 2,4ans originalsvänghjul inte passar i en Getrag 240 är att det är nästan 10 cm tjockt, så det tar i svepet.
Bara att byta till 2,2ans svänghjul med 228 mm kopplingen, stifta tryckplattan och kanske lyxa till det med ARP-skruv från TG motor!
De är dom jag har bäst erfarenhet av ;) haha :P

Då är vi ju överens ;) och någon här kanske har blivit lite klokare :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jag är konfunderad. Men inte över de med delning mot lådor och annat. Men hur bygger man för att få ventilerade skivor fram??

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Nicke Nyman skrev:Jag är konfunderad. Men inte över de med delning mot lådor och annat. Men hur bygger man för att få ventilerade skivor fram??

// N.
Svaret finner du enklast med att bli medlem på opelsportclubs trevliga forum och nyttja deras fina sökfunktion, där är din fråga ställd och besvarad en massa gånger :) där står allt för hur du monterar Rekord E 2.2 ventilerade skivor och 240 ok eller Rekord ok på både Kadett C och Ascona B
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Du får hyra in Karlsson en helg och sen har du fantastisk fart på maskineriet :P Han har bra med erfarenhet , jag känner mig som en liten teogoogliker bredvid honom...

Enklaste lösningen är nav, skiva och ok från Rekord E 2,2, vet inte mellan vilka år den motorn fanns, men sista året var -86. Dom bultar du bara dit och sen så är det klart, mer eller mindre. Tror det är samma kolvdiameter med så det funkar med original h-bromscylinder.
Bekymret kan vara att få tag på grejerna, massa opelnördar har fått för sig att dom är värda pengar... Får du bara tag i skivorna så kan du alltid bredda oken, lätt gjort med en tjock plåtbit och lite borrande. Tror det är samma diameter på skivorna, så du kommer inte riktigt förbättra bromsverkan, utan mer förlänga den...

Om du verkligen känner för att lägga ner alldeles för mycket jobb för en vinterbil, kan du svarva lite bussningar och distanser till lagerbanorna så får du på Volvonav med skivor och oken vill jag minnas passar rätt på även därifrån.

Annars kan du tjuvkika i Karlssons gamla byggtråd för super-Rekorden och titta på hans lösning, om jag minns rätt (vilket jag förmodligen inte gör) körde han med Honda-skivor och volvo 240-ok...

Jag tänker inte påstå det är smidigt, men det är inte så värst jobbigt heller. Det var länge sen jag pysslade med det här så små detaljer har fallit ur minnet...
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Har inte Kadett C, Ascona/Manta A och B och Rekord samma grejer uppe i huvudbromscylindern? men olika servon, hade iaf fått för mig de
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

B204T skrev:Har inte Kadett C, Ascona/Manta A och B och Rekord samma grejer uppe i huvudbromscylindern? men olika servon, hade iaf fått för mig de
Stämmer... även vissa modeller av Campo och Frontera. Kan va bra att veta, om man råkar hitta nån på skroten. Fronteran har samma huvudcylinder ända fram till -98. Som nytt!
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Tack för infon!! :) Då vet man tills längre fram. Nu vill jag bara få igång eländet och provköra lite... :)

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Har nu monterat startmotorn som jag fått köpa av Kezo! Tackar för de. Dock vill inte bilstackarn starta. Kollade fördelarlock och rotor, såg bra ut. Stiften kan jag givetvis byta.

Men kan de bara vara så att bränslet i den är för kasst och brinner för dåligt? Eller är de skitförgasaren med elektronisk choke som ställer till de för mig?

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Varsågod, bara bra att den kommer till nytta :D "Modern" bensin blir kass om den stått länge. Testat att ge en sup ner i förgasaren med ny, fräsch bensin?
Simon Johansson

Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Har inte testat de. Har gått den fula vägen och testat med startgas, men de vill sig ändå inte. Men ny soppa, kolla alla sladdar och skit som ska till den där eländes skitgasarn. Annars ska jag prova med Weber 34an jag har från 02an, och byta stift.

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Ja, det borde ju räcka tycker man. Rekorden hade ju kass choke och den brukade jag hutta i lite bensin i förgasarn varje gång den stått för länge. Har du bara gnista så borde det inte vara några problem...

En weber (minst) kan vara att rekommendera i vilket fall som helst.
Simon Johansson

Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Om du har bränsle gnista o kompression så borde den starta.
Men det kan vara lite lurigt när man testar gnistan utanför motorn för
gnistan har svårare att tända när det blir kompression.

Kan vara dåliga tändkablar eller något annat spänningsfall.
Ett litet test man kan göra är att minska elektådavståndet på tändstiften.
Startar den då har du troligtvis något såndant fel.

Gör annars ett komptest. Kan ju vara ventiler som kärvat om motorn
har stått still länge!
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jaaa, nu är den igång!!! :) Svågern bakom ratten och CRC Stargas gjorde susen. Dock måste jag nog åka och betala miljöavgift till byaföreningen för de rökmolnet som kom ur den när den väl startade var inte hälsosamt, inte ens lite. En kortare tur blev de oxå, men utan kylare så blev de inte så långt.

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Jaa! :D Grattis!
Simon Johansson

Skriv svar