Det har hänt mer i verkstan än i den här tråden som tur är, även om det hänt mer runt omkring än på Rekorden...
Karosserikit har kletats precis överallt, både där det behövs och inte behövs (men säkert nåt ställe jag missat).
Och den här klumpen måste ur för att kunna fixa till det sista... Verkar smidigast att ta den neråt, jag funderar på att sänka ner den i smörjgropen så man slipper ha den ivägen Jag bråkade som sjutton med bultarna som håller fast avgasröret i grenröret, och tänkte att jag skulle plocka bort insuget för att få lite plats. Rycker till i det och vips så håller jag både insug och grenrör i handen. Rost är inte alltid dåligt!
Det som glömts ta bilder på är framvagnsbalken som är vackert svartpenslad...
Det är inte bra att ha med sig den riktiga kameran ut, man ser ju allt fusk och det blir bara konstiga skärpedjup...
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Tackar Jo, men sen hakade jag på en skärm och insåg jag behöver kapa upp hela fronten runt grillen igen och flytta lite så saker och ting passar igen...
Jag är lite sugen på att smida ihop ett extraktor och sätta dubbla SU's på 1700an sen... Fast det sparas i hjärnbanken för en eventuell Evo II-version.
Simon Johansson
Ja, här händer det inte mycket. Mekviljan har varit i botten efter inbrottet i verksta'n för några veckor sen, plus att man saknar massa verktyg, så det har inte hänt nånting. Plus att kattskallarna snodde alla mutterbussningar till framvagnen, av nån outgrundlig anledning... Men jag har funderat, och kommit fram till att den här ska knuffas åt sidan (bokstavligt och bildligt) så jag kan få in kadetten istället. Den har jag ju deadline på, och ett par hekto extra motivation för...
Simon Johansson
Det är ju vansinnigt tråkigt. Jag hoppas du kan få tillbaka inspirationen och glädjen efter man gjort intrång både emotionellt och fysiskt hos dig.
Det finns så mycket andra värden i "saker" också, såsom minnen m.m
Mycket tråkigt att höra! Inbrott är ju alltid obehagligt.
Men hoppas att insperation kommer tillbaka till Oppel Vetteranen!
Och att Kadettprojektet flyter på bra!
Den ska ju inte skrotas, bara flyttas 2m åt vänster i bilens färdriktning Måste bara bygga ihop nån dollyvagn till fronten och få igång traktorn som står där... Inspiration kommer och går, och har man flera projekt så är det nyttigt att växla av lite ibland.
Jo, inbrottet var hemskt. Dock så är allt stort kvar, som svets, kompressor osv. Men dom fick med ett par okompletta Weber 40's, massa småverktyg (men dom lämnade vinkelsliparna?) och, det som tog mest på mig emotionellt, min svetshjälm
Simon Johansson
Jag skulle faktiskt helt ärligt kunna tänka mig en sån Hello kitty-hjälm. Jag brukar ändå vara ensam i garaget
Och idag skulle jag montera det här på traktorn:
och den här:
Men det slutade med att jag fick använda den här:
Det hela hade dock inget samband (jag är säker på att ni trodde det, åtminstone ni som visste vad jag hade för "kallstart" på vita rekorden...)
Jag skulle kolla om vi hade nåt drag i skorstenen eftersom det strulat med oljebrännaren efter att dörren stod öppen lite för länge efter inbrottet. Stack in en bit brinnande papper och wooosh så var hela hålet eld.
Simon Johansson
Vi har ju en gammal hederlig värmekanon i garaget, kör den på findiesel från macken nu.
Skorstenen sticker man ut genom ett fönster, och man ser till att inte lämna lokalen utan att värmaren varit avstängd en stund.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Ja, det kan ju inte vara så svårt? Omegalåda, Volvobakaxel i trelänksupphängning, Ascona-framvagn med Volvonav och bromsar och kanske en bur för säkerhet och vridstyvhet. Oja.
Simon Johansson
Nämen titta! Jag som bara tänkte börja montera ihop framvagnen för att få ner den på backen igen så man kunde ställa undan den...
WOO! Jag har inte varit i garaget på hela sommaren mer än för att kolla att jag inte fått några nya inbrott, så det här var riktigt skönt Nu, dags för segerkebab
Simon Johansson
Gött och kul. Jag känner igen det här med att inte känna något sug efter att skruva. Men va kul det är när det vänder igen. Det blir så grymt kul att klabba ner sig