Chevrolet Van G20 -87 (blivande husbil?)

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Vad är problemet? ingen soppa eller ingen gnista?
Eller snurrar inte starten?

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
mr.x_86
Styrelseledamot
Inlägg: 348
Blev medlem: 25 nov 2004 19:28
Ort: Jönköping

Inlägg av mr.x_86 »

Jag har ju sanerat elen rätt rejält, o nu verkar ingeting få ström. Tar jag mej bara tid till det så får jag nog igång han.. men det får vänta, planerar bröllop o renoverar sovrummet så det får bli en annan dag helt enkelt ;-)
Peter Friberg
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Det är ju det som är så bra med att ha bilar som hobby. Tänk om man hade häst! den kan man inte ställa undan i 10 år och fortsätta senare när man har tid...
Min Thunderbird -60 lackade jag för kanske 14 år sedan, och jag har inte "hunnit" sätta ihop den igen efter lacken.... Men det blir vilket år som helst.
En hobby där man måste greja varje dag för att inte något skall gå åt skogen är ingen hobby, det är ett arbete. En hobby skall man kunna släppa ett tag. Annars är man ju livegen.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
mr.x_86
Styrelseledamot
Inlägg: 348
Blev medlem: 25 nov 2004 19:28
Ort: Jönköping

Inlägg av mr.x_86 »

Nu så!
Efter att ha kastat långa blickar varje kväll efter jobbet och samlat lite mod, så laddade jag batteriet och hittade två lösa kablar. Kopplade in dem och tändningen funkade, startmotorn snurrade ett par varv o sen gick någon säkring lät det som. Har dock inte lyckats hitta någon trasig säkring.
Bestämde mej för att sanera elen ytterligare och fick bort ett stort nystan till som inte var till någon nytta, finns inte mycket kvar nu så det borde bli ganska enkelt att lokalisera felet.. :D
Peter Friberg
mr.x_86
Styrelseledamot
Inlägg: 348
Blev medlem: 25 nov 2004 19:28
Ort: Jönköping

Inlägg av mr.x_86 »

Någon som kan de här gamla motorerna?

Tänker såhär att det borde inte vara så mycket jag behöver dra nya kablar till för att få igång monstret.. Just motorerna har jag aldrig förr rört på bilarna jag haft, så detta är lite svårt.. Men vad behöver man el till för att aset ska gå?

Det är en 305a -87 som sitter i.. har inte riktigt förstått om det är insprutning eller förgasare, är ingen manuell choke på iaf.. (nu blir jag generad av min okunskap :oops: :mhihi: )
Peter Friberg
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Nu har jag bara erfarenhet av ett antal dodge vanar. Där fanns det förgasare fram till -87, därefter kom TBI, förgasarinsprut, där det sitter 2
munstycken i en "förgasare".
Cheva kom tidigare med TBI, så antar att du har förgasarinsprut.
TPI-system är det "riktiga" insprutet, som har spridare till varje cylinder.

På dodge-vanarna, så fanns det en funktion då bränslepumpen lade av, så "bröt" den också signal till tändningen.
mr.x_86
Styrelseledamot
Inlägg: 348
Blev medlem: 25 nov 2004 19:28
Ort: Jönköping

Inlägg av mr.x_86 »

Det ska jag kika på!
Peter Friberg
mr.x_86
Styrelseledamot
Inlägg: 348
Blev medlem: 25 nov 2004 19:28
Ort: Jönköping

Re: Chevrolet Van G20 -87 (blivande husbil?)

Inlägg av mr.x_86 »

Bortskänkt mot avhämtning
Peter Friberg
Skriv svar