Vad är problemet? ingen soppa eller ingen gnista?
Eller snurrar inte starten?
/Mats J
Chevrolet Van G20 -87 (blivande husbil?)
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Det är ju det som är så bra med att ha bilar som hobby. Tänk om man hade häst! den kan man inte ställa undan i 10 år och fortsätta senare när man har tid...
Min Thunderbird -60 lackade jag för kanske 14 år sedan, och jag har inte "hunnit" sätta ihop den igen efter lacken.... Men det blir vilket år som helst.
En hobby där man måste greja varje dag för att inte något skall gå åt skogen är ingen hobby, det är ett arbete. En hobby skall man kunna släppa ett tag. Annars är man ju livegen.
/Mats J
Min Thunderbird -60 lackade jag för kanske 14 år sedan, och jag har inte "hunnit" sätta ihop den igen efter lacken.... Men det blir vilket år som helst.
En hobby där man måste greja varje dag för att inte något skall gå åt skogen är ingen hobby, det är ett arbete. En hobby skall man kunna släppa ett tag. Annars är man ju livegen.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Nu så!
Efter att ha kastat långa blickar varje kväll efter jobbet och samlat lite mod, så laddade jag batteriet och hittade två lösa kablar. Kopplade in dem och tändningen funkade, startmotorn snurrade ett par varv o sen gick någon säkring lät det som. Har dock inte lyckats hitta någon trasig säkring.
Bestämde mej för att sanera elen ytterligare och fick bort ett stort nystan till som inte var till någon nytta, finns inte mycket kvar nu så det borde bli ganska enkelt att lokalisera felet..
Efter att ha kastat långa blickar varje kväll efter jobbet och samlat lite mod, så laddade jag batteriet och hittade två lösa kablar. Kopplade in dem och tändningen funkade, startmotorn snurrade ett par varv o sen gick någon säkring lät det som. Har dock inte lyckats hitta någon trasig säkring.
Bestämde mej för att sanera elen ytterligare och fick bort ett stort nystan till som inte var till någon nytta, finns inte mycket kvar nu så det borde bli ganska enkelt att lokalisera felet..
Peter Friberg
Någon som kan de här gamla motorerna?
Tänker såhär att det borde inte vara så mycket jag behöver dra nya kablar till för att få igång monstret.. Just motorerna har jag aldrig förr rört på bilarna jag haft, så detta är lite svårt.. Men vad behöver man el till för att aset ska gå?
Det är en 305a -87 som sitter i.. har inte riktigt förstått om det är insprutning eller förgasare, är ingen manuell choke på iaf.. (nu blir jag generad av min okunskap )
Tänker såhär att det borde inte vara så mycket jag behöver dra nya kablar till för att få igång monstret.. Just motorerna har jag aldrig förr rört på bilarna jag haft, så detta är lite svårt.. Men vad behöver man el till för att aset ska gå?
Det är en 305a -87 som sitter i.. har inte riktigt förstått om det är insprutning eller förgasare, är ingen manuell choke på iaf.. (nu blir jag generad av min okunskap )
Peter Friberg
Nu har jag bara erfarenhet av ett antal dodge vanar. Där fanns det förgasare fram till -87, därefter kom TBI, förgasarinsprut, där det sitter 2
munstycken i en "förgasare".
Cheva kom tidigare med TBI, så antar att du har förgasarinsprut.
TPI-system är det "riktiga" insprutet, som har spridare till varje cylinder.
På dodge-vanarna, så fanns det en funktion då bränslepumpen lade av, så "bröt" den också signal till tändningen.
munstycken i en "förgasare".
Cheva kom tidigare med TBI, så antar att du har förgasarinsprut.
TPI-system är det "riktiga" insprutet, som har spridare till varje cylinder.
På dodge-vanarna, så fanns det en funktion då bränslepumpen lade av, så "bröt" den också signal till tändningen.