Höhö!Adolfsson skrev:Jag får väl ta och köpa mig en ny intercooler så du kan härma mig där med
Opel Speedster 2,2 SC 2002
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Det där lär jag väl få äta upp resten av livet.......Knigth Rider skrev:Läste i tidingen Bilsport från körningen Superstage
att Fredrik gillade ickemekande. Men du har väl blivit påvärkad av alla
duktiga mekare i klubben.

Men jag har hållt mig borta från Opeln i sex år så det måste ju bevisa att det inte är det roligaste jag vet i alla fall.

Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Styrelseledamot
OneYet skrev:Det är grymt inspirerande att läsa andras biltrådar.Adolfsson skrev:Kul att man kan inspirera lite köpt din kylare på E-bay med?
Njae! Inte Ebay.
Den är köpt från Eliseparts eller nåt sånt i Holland. Så den kommer ju från Internet.

Japp jätte kul och läsa vad andra gör, bara hoppas att folk "vågar" skriva mer nu när våren snart är här.

CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Hej Gunnar.Gunnar skrev:Kul att läsa historien!
Nu när mecket väl har börjat för dig, så blir det väl snart en snurra till motorn?Därefter så kommer väl en "riktig" muskelbil med motor över 7,5 liter

Det finns en kille i England som lyckats få ner en Rover V8 i en Speedster.
Fast jag är så nöjd men min som den är.

Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Nu har det varit uppstart.
Blandad succé.
Insuget var tätt.
Avgaset var tätt.
Kylaren var tät.
Men.
Luft i kylsystemet.
Läckage av olja från en vansinnig oljefilterkonstruktion.
Luft i bromsarna.
Luften i kylet kommer nog att lösa sig själv med tiden.
Oljeläckan förbättrades med en åtdragning och varmkörning.
Luften i bromsarna får jag jobba på. Varje gång jag byter vätska så lyckas jag få in en massa luft också. Suck.
Bilen lät liite mer. Bra.
Det är svårt att säga när man har accelerometern i rumpan och den har legat i träda över vintern men jag tyckte nog att det varvade ur fortare än vanligt när jag gasade lite grand.
Blandad succé.
Insuget var tätt.
Avgaset var tätt.
Kylaren var tät.
Men.
Luft i kylsystemet.
Läckage av olja från en vansinnig oljefilterkonstruktion.
Luft i bromsarna.
Luften i kylet kommer nog att lösa sig själv med tiden.
Oljeläckan förbättrades med en åtdragning och varmkörning.
Luften i bromsarna får jag jobba på. Varje gång jag byter vätska så lyckas jag få in en massa luft också. Suck.
Bilen lät liite mer. Bra.
Det är svårt att säga när man har accelerometern i rumpan och den har legat i träda över vintern men jag tyckte nog att det varvade ur fortare än vanligt när jag gasade lite grand.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Klubbordförande
Hmmm.
Läckte visst fortfarande olja.
Bilen har inget vanligt oljefilter utan ett litet arrangemang enligt följande.
En kopp för filtret och en ring som innehåller utloppet från oljekylaren tätas med hjälp av ett par metallpackningar mot varandra och motorblocket och skruvas åt så hårt det bara går (120 nm eller nåt sånt) med hjälp av ett specialverktyg.
Filtret stoppas i koppen och så på med en o-ring och ett lock som dras åt med fingerkraft.
I sex år har detta fungerat klanderfritt men i år lossnade ringen och koppen när jag skulle lossa locket och jag får det alltså inte tätt igen. Antingen köper jag ett par nya metallpackningar och gör ett nytt försök eller så låter jag Homgrens ta hand om hela paketet. Jag tror de skall ha specialverktyget nämligen.
Läckte visst fortfarande olja.
Bilen har inget vanligt oljefilter utan ett litet arrangemang enligt följande.
En kopp för filtret och en ring som innehåller utloppet från oljekylaren tätas med hjälp av ett par metallpackningar mot varandra och motorblocket och skruvas åt så hårt det bara går (120 nm eller nåt sånt) med hjälp av ett specialverktyg.
Filtret stoppas i koppen och så på med en o-ring och ett lock som dras åt med fingerkraft.
I sex år har detta fungerat klanderfritt men i år lossnade ringen och koppen när jag skulle lossa locket och jag får det alltså inte tätt igen. Antingen köper jag ett par nya metallpackningar och gör ett nytt försök eller så låter jag Homgrens ta hand om hela paketet. Jag tror de skall ha specialverktyget nämligen.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Klubbordförande
Nä, så mycket fanns det inte i spargrisen...OneYet skrev:Komigennudå!kardanaxel skrev:Gött! Se till å finslipa den ordentligt nu för i sommar ska du få lite motstånd![]()
Hämtar en liten rackare till helgen
Vad är detta för något?
Börjar på E och slutar på xige?

Men en lite lätt trimmad Elise S2

/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!

-
- Klubbordförande
-
- Styrelseledamot
Grattis till premiär turen! Jag vill med köra sommar bil nu
Ser fram imot lite mer "bråk" på träffarna i sommar då
Vem som har snyggast märke i fronten och vem som har minst läckande oljefilter m.m låter skojj!
Du är för snäll Herr Ordförande som skaffar dig en utlånings bil så vi andra slipper slita på bara "orangeablixten"
Nu behöver vi bar en till ( Exige, Speedster, Elise) så slipper vi andra ta med oss bilar

Ser fram imot lite mer "bråk" på träffarna i sommar då

Vem som har snyggast märke i fronten och vem som har minst läckande oljefilter m.m låter skojj!
Du är för snäll Herr Ordförande som skaffar dig en utlånings bil så vi andra slipper slita på bara "orangeablixten"
Nu behöver vi bar en till ( Exige, Speedster, Elise) så slipper vi andra ta med oss bilar

CarlJohan Wennborg
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16