BMW 2000 -69.

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Ser lappen ut något så här gissar jag på att bilen är lackad i "granadaröd". :)

Bild
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
Emilio
Styrelseledamot

Inlägg av Emilio »

Japp. Så ser det ut ungefär...

Vi får jämnföra någon gång. :)
Emil Edstrand

Audi A3 1.6 TDI Ultra -14 Supersnål Pendlarbil
VW Tiguan 1.4 TSI Quattro "R-line" -13 Familjebil
Porsche 911 997 "Carrera Cup Edition" -10 Sportbil
Bmw 2002 ti -72 Original Sommarbil
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Re: Mitt nya vrålåk....eller "Karlsson got some competi

Inlägg av Diesel Oscar »

[quote="Daniel S]
Vad jag förstått är detta en urgammal 3-serie men någon som är mer bevandrad i BMWs historia kan säkert berätta mer.[/quote]

Nej nej nej nej!!!!
Som Tyskbilsfanatiker i allmänhet och Gammeltyskbilsfanatiker i synnerhet måste jag lägga in mitt veto här.
Detta är ju en urgammal 5-serie!! 02-an motsvarar ju 3-serien. 8)
Slopa dieselskatten!!
Daniel S
Deluxpostare!

Re: Mitt nya vrålåk....eller "Karlsson got some competi

Inlägg av Daniel S »

Diesel Oscar skrev: Nej nej nej nej!!!!
Som Tyskbilsfanatiker i allmänhet och Gammeltyskbilsfanatiker i synnerhet måste jag lägga in mitt veto här.
Detta är ju en urgammal 5-serie!! 02-an motsvarar ju 3-serien. 8)
Tack för rättelsen. Måste erkänna att mina kunskaper om dessa riktigt gamla BMW´s inte är de största, men jag lär mig fort. :D
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

är detta en e3? Finns ju en riktigt tuff vit E3a i jönköping med m5 motor och förgasare. Bromsade 370 motor hästar. Finns på rejsa under namnet E3-otto
/Andreas
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Andreas K skrev:är detta en e3? Finns ju en riktigt tuff vit E3a i jönköping med m5 motor och förgasare. Bromsade 370 motor hästar. Finns på rejsa under namnet E3-otto
Är inte en E3a vad jag förstått utan företrädaren till densamma. :)
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

Var denna jag tänkte på det:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24439
Hette visst 3800
/Andreas
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Andreas K skrev:Var denna jag tänkte på det:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24439
Hette visst 3800
Riktigt tuff men kanske lite för mycket för min originalare.
Till börja med vill jag få den rullande, sen kanske byta stötisar.

Fast det är klart, ett par sådana här fälgar vore inte helt fel...

Bild

Eller ett par såna här.

Bild

Fördelen med dessa bilar är att fälgarna är mikroskopiska och därmed ganska billiga. :mhihi:
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Ikväll ska skiten igång.
Utrustar mig med startspray, ny färsk bensin, blyersättningsmedel och ett stort tålamod. Förhoppningsvis går allt lysande men man vet ju aldrig nånsin med gamla bilar.

Går allt lysande bokas besiktningstid nästa vecka och jag provar och ser hur det går.

Ska även tvätta av den och ta lite bättre kort. :)

Lite intressant och absurdt är att jag får dra lika tungt släp på B-kort med BMWn som med min 40 år nyare Passat. :mhihi:
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

It´s aliiiive!!!

I ett stort sotmoln startade den och efter ett par minuters tomgång var svartröken borta.

Med riktigt ojämna bromsar rullade jag hemåt, nöjd och glad. Nu återstår lite pyssel men det ska besiktas innan septembers utgång!

Bild

Bild

Får man plötsligt motorstopp och måste kabla igång bilen kan man ta lite kort medan man väntar.

Bild

En tur på landet i slutet av 60-talet...

Bild

Bild

Bild

Bild
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Ser mycket trevlig ut, många fina bilder.

Hur många hästar ligger denna på? Har fått ett fint erbjudande att köpa en Ford Taunus V6 från 1965. :)
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

sonatarctica skrev:Ser mycket trevlig ut, många fina bilder.

Hur många hästar ligger denna på? Har fått ett fint erbjudande att köpa en Ford Taunus V6 från 1965. :)
Tack, anledningen till de många bilderna var ett ofrivilligt motorstopp. :mhihi:

Den har 100 hästar original. Så här 40 år senare vet jag inte riktigt men en sak är säker, den pinnar på ganska bra. :)
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Daniel S skrev:
sonatarctica skrev:Ser mycket trevlig ut, många fina bilder.

Tack, anledningen till de många bilderna var ett ofrivilligt motorstopp. :mhihi:

Den har 100 hästar original. Så här 40 år senare vet jag inte riktigt men en sak är säker, den pinnar på ganska bra. :)
Låter trevligt, förutom motorstoppet då! :wink:

100 hästar original, inte dåligt det inte. 8)

Veteranbilar är roliga, helt klart. Tror jag kommer köpa Forden jag skrev om i förra inlägget, är min morfar som äger den och får den billigt. :mhihi:
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Idag skickade jag i ett nytt batteri i bilen och blev oerhört nöjd över att se att allt verkar funka som det ska. Hittade dessutom en tankbok över bilen där alla reparationer, inklusive en total motorrenovering 1987, eller för 3000 mil sedan, finns med. Sånt gillar jag. :jaaaa:

På måndag ska bilen in på en gammelverkstad för bromsarna och torsdag om två veckor ska jag göra ett försök till besiktning. Alltid bra med lite jobb under press. :mhihi:
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Racet mot besiktning har nu pågått en dryg vecka. Frambromsarna gicks igenom på verkstad med gott resultat förra veckan och idag var det dags att ge sig på bakbromsarna.

Bild
En positiv nyhet var att backar och trummor bak såg ut att vara helt nya. Vilket inte är så otroligt med tanke på att bilen renoverades innan den ställdes undan.

Bild
Vänster sida var inga större problem att motionera igång, vänster sida däremot... Jisses, trodde inte att vajrar och fjädrar kunde sitta så hårt!

Bild
Gammal bil, gammal mek. :)

Det enda kända felet nu är att vindrutetorkarna inte behagar att fungera över huvud taget. Ska se om jag kan mäta ström vid motorn imorgon. Med lite tur är det ett skitfel, annars får jag ta en kalkylerad ombesiktning.
Med en rejäl tvätt och en portion tur kanske denna kärra kan rulla igenom relativt bekymmersfritt på torsdag morgon.
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

:mhihi: :mhihi: :mhihi: :mhihi: :mhihi: :mhihi: :mhihi: :mhihi:

Bild

Enda anmärkningen var en lätt anliggande broms på vänster fram. Med största sannolikhet är det en bromsslang som behöver bytas. Efterbesiktning innan 26e oktober och jag får sen köra i två år. Underbart med veteranbil!

Så nu är frågan vad man ska göra med bilen...

http://www.alamomotorsports.com/weber/bmw_carb.html :)
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Vinterns stora projekt...

Bild

...polera fälgkanter.
Hade ett par andra RS på gång men den säljaren backade ur. Eller backade och backade. Han vågade inte ringa mig och berätta att folk hade budat på dem. Så när jag ringde honom ville han ha 8000 för fälgarna.

Screw you sa jag, fast på ett mkt mer subtilt sätt. Slog en snabbkik på blocket och lokaliserade dessa istället.

Bild

Bild

Bild

Såååå sjukt nöjd med hur allt slutade. Trots min besvikelse i morse.
Så fort jag fick se dessa IRL kändes allt så rätt så rätt.

Klassisk fälg på en klassisk bil. :mhihi:

//d
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Är inte så mkt som kommer hända mer denna säsongen. Bilen ställs snart in och jag går över i prylletarfasen istället. Träratt och en Getrag 245-växellåda står högt upp på önskelistan. Getragen kommer blir lurigast av de två så om någon känner till en sådan till salu, hojta högt!

Har en kille nere i mitt garage med en underbart efterhållen -65a Amazon. Häromdagen när parkerade vanliga bilen kom han över till med med ett par roliga saker...

Bild
Försäljningskatalog för BMW 2000, anno 1969. Jo jag tackar. Oerhört roligt att lösa superlativerna PR-folket på BMW använde för denna modellen. Sättet att marknadsföra en bil på har inte förändrats nämnvärt på de senaste 40 åren.

Bild
Anledningen till att jag vill få tag på en Getrag 245 är denna. Bilen är nu 4-växlad vilket innebär att högst moderata hastigheter medför rejält höga varvtal och onödigt mkt surr och slitage på motorn. 245 är 5-växlad och sänker motorvägsvarvet rejält.

Bild
Kan verkligen inte komma ifrån att jag tycker jag fått tag på sjuuukt trevliga fälgar. De växer verkligen på mig dag för dag...

Bild
Tror och hoppas att fälgarna kommer landa som en smäck på pärlan.

=)

//d
Emil C
Megapostare!

Inlägg av Emil C »

Jag tror dom fälgarna kommer sitta som en smäck på denna bil alltså :D
Ett par weber skulle nog liva upp bilen lite..
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Emil C skrev:Jag tror dom fälgarna kommer sitta som en smäck på denna bil alltså :D
Ett par weber skulle nog liva upp bilen lite..
Tror också detta kommer bli kalasbra. Frågan är bara om man ska ta och köpa fälgkanter som är en tum bredare och polerade...? Måste få ner fälgarna till bilen och mäta lite så jag ser vad jag har att spela med.
Man får ge runt tusingen per kant men då är det polerat och klart.

Bild
Snyggt är det utan tvekan. :bow2:

Håller som bäst på och funderar på om man ska införskaffa ett Ti-block med kolvar till bilen. Med rätt setup på förgasare och lagom elak kam landar man runt 170-180 webermatade hästar med Ti-receptet. :mhihi:

Å andra sidan kommer jag ha kvar denna bilen länge och man kanske skulle ta första säsongen som en ren glidarsäsong?
Skriv svar