BMW 735i -87 "Bismarck"

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Nån som har nåt mer tips på vart ja kan hitta billiga bromsskivor?
Kan fortfarande inte logga in på Ebay. Har varit inne på web-shoppen hos det företaget som hade skivorna på auktion (myPartZone), men de var slut...
Verkar ju annars som Tyskland is tha shit, om man ska ha grejer till Bmw...
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

BOB
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1587
Blev medlem: 20 jan 2002 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av BOB »

hört med fidde garage om han har?
http://www.fiddesgarage.se/
Robert Gustafsson
740fredrik
Megapostare!
Inlägg: 357
Blev medlem: 04 dec 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av 740fredrik »

Hjerpe skrev:Verkar ju annars som Tyskland is tha shit, om man ska ha grejer till Bmw...
Det är det verkligen. PMa ifall du vill lägga en beställning via mitt eBay konto.
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

BOB skrev:hört med fidde garage om han har?
http://www.fiddesgarage.se/
Fidde hade inga...

740fredrik skrev:
Hjerpe skrev:Verkar ju annars som Tyskland is tha shit, om man ska ha grejer till Bmw...
Det är det verkligen. PMa ifall du vill lägga en beställning via mitt eBay konto.
Stort tack för det erbjudandet, men det har löst sig... "Lånade" tjejens mail och registrerade ett nytt konto, med bättre resultat.
Så nu ska ja bara krångla mig in på PayPal... hmm... evigt meckande... men snart ska skivorna vara på väg! :hyper:
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Idag byttes skivorna på bilen. Passade perfa. Tummen upp för www.mypartzone.com .

Fast ja gick bet på vinterdäcken.. Det är nog första gången i världshistorien som den magiska däckhögen inte klarar av att leverera. Märkligt.
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Nu har bil fått vinterdäck.

Nu är det dags att ge sig an ett annat problem. Laddningen. Eller iaf. nåt som har med el att göra.
När man startar bilen, och låter den stå på tomgång, så laddar den inte. Man får varva upp den lite för att det ska "komma igång". (Detta är väl iofs. ganska vanligt förekommande) Den landar nånstans strax under 14v, vilket är helt ok. Men... Efter ett tag kan volttalet börja sjunka sakta men säkert. När det närmar sig 10v börjar bilen hacka, lampor glöder, fläkten går ner i varv osv. Till slut dör bilen, och går naturligtvis inte att starta. Heldöd. Men om man låter bilen stå en liten stund (typ 5 min), så går den igång igen, och man är tillbax på "ruta ett" igen. Tilläggas bör att bilen går att starta när voltmätaren står på 10v... nä.. ja lägger ner detta... ja får nog kika på´t imorrn igen. detta går ju inte ihop... ja, hej.
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Att varva upp för att få igång laddningen kan avhjälpas med nya kol/laddregulator. MEN man kan också ta ur befintlig regulator och borra upp/fila fästhålen så man kan trycka fram regulatorn någon millimeter till. Då kan man slita lite mer på kolen. Sedan om den ändå inte orkar ladda efter ett tag så kan man tänka sig att man tömmer batteriet så spänningen går ner. Sedan när motorn dött kan batteriet återhämta sig och spänningen gå upp igen efter en stund. Kolla även jordflätan mellan motor och kaross.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Testade lite till idag, och det verkar som att laddningen håller i sig. Bara man varvar den rejält emellanåt. Och det ska ju inte va några bekymmer ;).
Satte i en voltmätare så man kan ha lite koll på det. Det kan ju va detta som orsakat batteri-torsk. Dock tycker jag att den tömmer batteriet lite väl fort. Men efter lite provkörning så verkar varvningsstrategin funka.

Stötte dock på lite andra bekymmer idag. Parkeringsljuset på vänster sida la av. Både fram och bak. Mätte spänningen. Typ 8v mot jord. hmm... Vad kan detta vara? Det är absolut ingen kräm i spänningen, för den orkar ju inte tända lampan. Denna spänningen finns på båda sidor vid avslaget lyse. Fast skillnaden är ju att den går upp på 12v på högersidan när ja sätter på lyset. På vänstersidan ligger den kvar på 8v, och inget lyse.
Det finns 12v på säkringarna för både höger och vänster, så "felet" borde ligga efter säkring. Att bygla höger och vänster säkring fungerar inte.
Gjorde en bonna-lösning på problemet genom att helt enkelt dra en kabel från höger till vänster parkeringsljus, framme vid lamporna. Här händer nåt märkligt. Nu lyser lampan i fram. Men inte i bak. Borde inte främre och bakre lampa hänga ihop när de sitter under samma säkring? Nu löste ja detta genom att dra en kabel mellan lamporna i bak med. Ja menar; Man kan ju göra så, men det är ju inte rätt.
Om nån har nån idé på vad detta kan bero på, så får ni gärna yttra er.

Nästa bechümer har ja inte kikat så mycket på. Men det har med nåt att göra... hmm.. Närmare bestämt att den drar ur batteriet ganska snabbt när den står. Kopplade en amperemätare på batteriet och stängde av allt. Men den drar fortfarande 0.4A. Tycker att det är lite väl mycket.
Även här är tankar välkomna, om nån ansér sig förståndig. ehh.. precis.

Ang. jordkabeln, så är den gänske fräsh.
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Diesel Oscar
Deluxpostare!
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
Ort: Månsarp

Inlägg av Diesel Oscar »

Är inte helt säker på hur det fungerar, men jag tror att de där 7-serierna har någon form av central styrenhet för det elektriska. ZKE, Zentrale Karosseri Elektronik, eller något. Det kan vara så att den skickar ut en referensspänning på ca 8v för att kontrollera om lamporna är hela. För den har väl färddator? Sen när ljuset ska slås på så skickar den ut full spänning på 12v. Det kan vara något tjall i denna som gör att det inte lyser...
Tror att den sitter under baksätet.
Slopa dieselskatten!!
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Sök på senapsrelä på Autopower så bör du hitta förklaringen till kass lyse. Man kan öppna det och löda om det. Den låga spänningen du mäter bör vara glödtrådsvakten.

Har man E32 skall man även plöja denna sida: http://bmwe32.masscom.net/
Där står en hel del bra tips.

Tjuvström tar min bil också... Detta är saker jag hittat på min:
Sätt vänster temperaturreglage på max så kommer inte värmeventilerna dra ström när bilen står.
Känn på reläna under baksätet, det finns ett som är svart som det står ADM på, det kan du rycka ur om det är varmt. Det styr den lilla motor som styr torkarbladets anliggningstryck mot vindrutan (enbart förarsidan)
Jag ryckte även ur matningen till höger elsäte för det låg och klickade...
Men min drar ändå ur ibland... Så jag har en fast inkopplad laddare som jag brukar koppla in när bilen är parkerad hemma. Men jag tänkte låna jobbets värmekamera och kolla över vilka elkomponenter som är varma framåt eftermiddagen, då lär man hitta vad som drar ström.

En sak som gör det svårt att hitta fel är att bilen går in i sleep mode efter ca 15 minuter och då går strömförbrukningen ner. Fram tills dess kan förbrukningen vara hög. Om bilen av någon anledning inte går ner i sleep mode kommer den fortsätta dra mycket ström.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Direktlänk till senapsreläet:
http://bmwe32.masscom.net/sean750/musta ... dRelay.htm

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Senapsrelä... :mhihi:

Kan man gå in på Jakobssons Bil i Jönköping och be att få beställa ett senapsrelä?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Och på tyska heter det väl Senfer relais, på Engelska mustard relay. Det är en välkänd grej i E32 kretsar!!!
:D

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Stort tack för alla el-tips!

Måste erkänna att ja till en början trodde att du drev med mig Mats, när du skrev om spenapsrelä, motor för torkarens anliggningstryck och det där... men men.. man lär sig.

Nu är bilen "nästan" igenom besiktningen. Fick en 2'a på handbromsen bara. Den tar bara på ena sidan. Men det ska ja ut å kika på strax. Ska nog ordna sig.

Sen det där med tjuvström... Den drar bara 0.15A när man har stängt dörrarna. Så det får nog vara som det är. Tills vidare iallafall.

Och senapsreläet har ja inte tittat på än, men det verkade ju inte vara några större bekymmer att löda.


Men nu har förarstolen lagt av. Asså själva el-justeringen. Hittar ingen trasig säkring. Nån aning om vad som han ha hänt? Passagerarsdan funkar utmärkt...
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Har du minne på förarstolen? Isåfall sitter en go svart låda under sätet...
Men jag kan läsa lite elscheman om det skulle behövas. Annars kan det vara så enkelt som att kontakten under sätet ramlat isär.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

japp, den har minne.. ska ta en kik på kontakter och sånnt under där då...
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Hjerpe
Ultrapostare!
Inlägg: 808
Blev medlem: 30 jan 2004 10:21
Ort: Oakvalley / Thlm
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Idag blev det en sväng ut te garaschyn. Tog bland annat en kik på ladd-regulatorn. Efter mindre efterforskningar införskaffade ja en regulator på biltema, till en Audi 100 -91. När ja fick ut den "gamla", noterade jag att den inte såg så schleten ut.
Ursäkta min utomordentligt ofokuserande kamera.
Bild
Nåväl... Den nya passade som gjôten, efter en stunds lirkande. Men... det blev ingen skillnad på laddningen. Man måste fortfarande varva upp lite när man startat. Fast eftersom det problemet inte är så allvarligt, så låter jag det vara nu.

Sen var det dags för en kik under förarsätet. Hoppsan! Ja tror nog bestämt att NASA glömt en laptop under sätet!
Bild
Efter lite lirkande i diverse kontakter, så fungerar stolen igen...
Mycket märkligt...

Det var allt från kvällens smide.
Fast innan ja åkte hem tittade ja till Tågas vardagssysslor... Idag var det höst-tvätt av TV'n, som stod på repertoaren.
Bild
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Ja, vad ska man säga... Trädet faller inte långt från äpplet, eller hur det nu var... :roll:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Martin
Lever här på forat...
Inlägg: 1042
Blev medlem: 08 maj 2002 21:13
Ort: Habo

Inlägg av Martin »

Bild
What?
Martin .. Sköld
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Både jag och frugan skrattade så vi höll på att ramla av stolen.
En liten förklaring skulle dock uppskattas.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Skriv svar