Daniel S - Kawasaki ZX6R "streetfighter"

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

marcus
Deluxpostare!
Inlägg: 476
Blev medlem: 28 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av marcus »

Daniel S skrev:Nya lampor!

Behöver lite input nu.

Ska man montera de här nere?

Eller här uppe?

Det lutar åt att montera lågt och sen original mätarhus ungefär i höjd med tändlåset. Kommer med lite tur få hjälp att cnc-fräsa ett hus till originalmätarna, huset kommer antagligen pulverlackas.

Så vad tror ni??

//d
Kan bli snyggt lågt, gött med låg profil :)
inte för lågt bara så det ser ut som en eu-moppe bara :D
Daniel S
Deluxpostare!
Inlägg: 451
Blev medlem: 12 sep 2004 21:24
Ort: Hillerstorp

Inlägg av Daniel S »

Min shoppingfrenzy fortsätter, borde egentligen börja skruva ihop hojen men det är ju så mycket lättare att handla grejer. ;)

Idag blev det i alla fall något som förhoppningsvis ska underlätta ihopplocket; en Haynes rep-manual till Zx6R F2 samt en ny hastighetsmätarkabel.

Vidare är jag ruskigt sugen på denna lösningen för mitt backspegel och blinkersproblem.

Bild

http://www.bikeshop.se/cgi-bin/produkte ... extra%3Dup

Nästan så billigt att man skäms, frågan är dock om det blir snyggt?

//d
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
Daniel S
Deluxpostare!
Inlägg: 451
Blev medlem: 12 sep 2004 21:24
Ort: Hillerstorp

Inlägg av Daniel S »

marcus skrev:
Daniel S skrev:Nya lampor!

Behöver lite input nu.

Ska man montera de här nere?

Eller här uppe?

Det lutar åt att montera lågt och sen original mätarhus ungefär i höjd med tändlåset. Kommer med lite tur få hjälp att cnc-fräsa ett hus till originalmätarna, huset kommer antagligen pulverlackas.

Så vad tror ni??

//d
Kan bli snyggt lågt, gött med låg profil :)
inte för lågt bara så det ser ut som en eu-moppe bara :D
Nej just moppelooken är något jag väldigt gärna undviker om jag kan. :)
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Sätt dem lågt så kan du bygga en liten flyscreen framför instrumenten. Skönt att ha övet 100 km/h och så är det snuggt också.

Sitter själv och funderar på vad jag skall köpa för komplement till KTMn, måste ha en gathoj till sommarn.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Daniel S
Deluxpostare!
Inlägg: 451
Blev medlem: 12 sep 2004 21:24
Ort: Hillerstorp

Inlägg av Daniel S »

Henke skrev:Sätt dem lågt så kan du bygga en liten flyscreen framför instrumenten. Skönt att ha övet 100 km/h och så är det snuggt också.

Sitter själv och funderar på vad jag skall köpa för komplement till KTMn, måste ha en gathoj till sommarn.
Jo jag funderar på att göra något åt detta hållet.

Bild

Ser väldigt trevligt och behagligt ut. Får väl passa på nu när man är nere hos svärföräldrarna och har en trådfabrik att leka i. :)

Klart du måste ha en gathoj med. Var ett tag inne på Aprilia Shiver som är dödligt läcker men lite för dyr... :(

Btw, är det någon som sitter inne på kunskaper om CNC-fräsning skulle jag behöva få ngt sånt här fräst.

Bild

Fästen för lamporna mina.

Gott nytt år!

//d
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Om det är fästen som på bilden borde vattenskärning eller plasmaskärning funka bättre. Gör en ritning och sök upp lämplig firma, borde inte bli så dyrt.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Frownlayer
Megapostare!
Inlägg: 222
Blev medlem: 16 sep 2007 21:33
Ort: Reftele (Bredaryd)

Inlägg av Frownlayer »

vad är det exakt du ska göra med hjälp av en cnc-maskin?
ritningar är inga problem att göra, men cnc-program kan jag inte göra (än)...
Mä Völvon på Bréé...
Sturesson
Medlemsansvarig
Inlägg: 1558
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Forsheda

Inlägg av Sturesson »

Daniel S skrev:Ser väldigt trevligt och behagligt ut. Får väl passa på nu när man är nere hos svärföräldrarna och har en trådfabrik att leka i. :)

Btw, är det någon som sitter inne på kunskaper om CNC-fräsning skulle jag behöva få ngt sånt här fräst.
Med tanke på din fråga om Örebro och småland så borde inte svaret vara svårt. Du har ju skrivit det själv här ovan. Du kan ju leka hur mycket som helst i trådfabriken sedan, dessutom tror jag det finns en och annan cnc-svarv inom räckhåll från trådfabriken... :D :wink:

Jag är inte köpt!
Daniel S
Deluxpostare!
Inlägg: 451
Blev medlem: 12 sep 2004 21:24
Ort: Hillerstorp

Inlägg av Daniel S »

Sturesson skrev:Med tanke på din fråga om Örebro och småland så borde inte svaret vara svårt. Du har ju skrivit det själv här ovan. Du kan ju leka hur mycket som helst i trådfabriken sedan, dessutom tror jag det finns en och annan cnc-svarv inom räckhåll från trådfabriken... :D :wink:

Jag är inte köpt!
Haha, en vecka på semester med E & P, och du säger att du inte är köpt. ;)

Ska skicka ner en ritning till en Hillerstorpsbo imorgon, med lite tur blir det snygga vattenskurna fästen till lamporna. Det känns som att man har hur mkt tid som helst på sig men hux flux är det April och man vill ut och åka. Så det gäller att få saker och ting i ordning ASAP. 8)
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

En SV 650 med Buell kåpa och speedtriple sving/bakhjul, Eller vad är det på bilden?

Shivern är grym, eller tuono.
Jag funderar på att köpa mig en TL1000 och bygga fighter av, tror den kan bli en rolig bus maskin med inte allt för hög försäkringspremie eller inköpspeng.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
marcus
Deluxpostare!
Inlägg: 476
Blev medlem: 28 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av marcus »

Henke skrev:En SV 650 med Buell kåpa och speedtriple sving/bakhjul, Eller vad är det på bilden?
Jo, tror minsann du prickat in allt.
Henke skrev:Shivern är grym, eller tuono.
Jag funderar på att köpa mig en TL1000 och bygga fighter av, tror den kan bli en rolig bus maskin med inte allt för hög försäkringspremie eller inköpspeng.
Hade en TL förut, mycket nöjd, bra drag, gott ljud och en perfekt wheelie maskin :)
Köp -98 eller nyare så undviker du enklast alla barnsjukdomar, ser fram emot en ny projekttråd :thumbsup2
Daniel S skrev: Ska skicka ner en ritning till en Hillerstorpsbo imorgon, med lite tur blir det snygga vattenskurna fästen till lamporna. Det känns som att man har hur mkt tid som helst på sig men hux flux är det April och man vill ut och åka. Så det gäller att få saker och ting i ordning ASAP. 8)
Hur går det här? väntar med spänning :D
Daniel S
Deluxpostare!
Inlägg: 451
Blev medlem: 12 sep 2004 21:24
Ort: Hillerstorp

Inlägg av Daniel S »

marcus skrev:
Daniel S skrev: Ska skicka ner en ritning till en Hillerstorpsbo imorgon, med lite tur blir det snygga vattenskurna fästen till lamporna. Det känns som att man har hur mkt tid som helst på sig men hux flux är det April och man vill ut och åka. Så det gäller att få saker och ting i ordning ASAP. 8)
Hur går det här? väntar med spänning :D
Har inte hänt så mycket ännu, vad jag vet. Känner inget behov av att stressa på heller, förutom lamphållaren är det inte så himla mycket mer "måsten" innan säsongen 2009. Kolfibergrejerna hoppas jag bara är att skruva på och en hellack blir det ändå inte förrän tidigast i höst.

Däremot har jag passat på att köpa dragbil under tiden inget hänt med hojen. :D Blev en 2009 Passat variant diesel 4motion. Så mc-budgeten fick lite stryk. :blush:
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
marcus
Deluxpostare!
Inlägg: 476
Blev medlem: 28 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av marcus »

Daniel S skrev: Har inte hänt så mycket ännu, vad jag vet. Känner inget behov av att stressa på heller, förutom lamphållaren är det inte så himla mycket mer "måsten" innan säsongen 2009. Kolfibergrejerna hoppas jag bara är att skruva på och en hellack blir det ändå inte förrän tidigast i höst.

Däremot har jag passat på att köpa dragbil under tiden inget hänt med hojen. :D Blev en 2009 Passat variant diesel 4motion. Så mc-budgeten fick lite stryk. :blush:
Det är väl sant, är det bolt-on grejer så kan man ju göra det eftersom och dra ut på njutningen lite :)
Och bil måste man ju nästan ha ibland, ett nödvändigt ont så att säga:roll:
Daniel S
Deluxpostare!
Inlägg: 451
Blev medlem: 12 sep 2004 21:24
Ort: Hillerstorp

Inlägg av Daniel S »

Usch, har riktigt dåligt samvete för att det inte händer något här. Får skylla på att vi håller på med en make-over av vårt sovrum så den senaste veckan har gått åt till målning och golvläggning.

Nu ikväll har jag i alla fall börjat skissa på nästa steg, nämligen göra bra fästen till originalinstrumenten.

Bild

Hoppas kunna använda mina kontakter inom trådindustrin för att göra dessa fästen så "osynliga" som möjligt. Får jag inte till det där blir det att bocka aluplåt och lösa det den vägen. :)
Kommer även försöka gör ett glasfiberskal till mätarhuset för att väderskydda det en smula.

Men visst längtar man som bara den tills dess att den stora visaren visar på 1 halv 2 i sommar. :mhihi:

Bild

Vill ha tydliga och klara instrument första säsongen som hojåkare och därför har acewellmätaren som satt på vid köpet fått stryka på foten till förmån för original.
Det jag dock inte riktigt gillar med det gamla mätarhuset är lyset i den. Därför fnular jag lite grann på huruvida det skulle vara snyggt att byta ut lamporna från vanliga vita till blåskimrande och försöka efterlikna ljuset i acewell-mätaren.

Bild

Är det någon som känner sig manad att testa och se hur det skulle bli. I´d appreciate it big time!


//d
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
marcus
Deluxpostare!
Inlägg: 476
Blev medlem: 28 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av marcus »

Daniel S skrev:Nu ikväll har jag i alla fall börjat skissa på nästa steg, nämligen göra bra fästen till originalinstrumenten.

Hoppas kunna använda mina kontakter inom trådindustrin för att göra dessa fästen så "osynliga" som möjligt. Får jag inte till det där blir det att bocka aluplåt och lösa det den vägen. :)
Kommer även försöka gör ett glasfiberskal till mätarhuset för att väderskydda det en smula.

Vill ha tydliga och klara instrument första säsongen som hojåkare och därför har acewellmätaren som satt på vid köpet fått stryka på foten till förmån för original.
Det jag dock inte riktigt gillar med det gamla mätarhuset är lyset i den. Därför fnular jag lite grann på huruvida det skulle vara snyggt att byta ut lamporna från vanliga vita till blåskimrande och försöka efterlikna ljuset i acewell-mätaren.
//d
Blir nog bra det där :thumbsup2
Svårt att säga när man inte ser dem lajv men tycker den nedre mätaren ser rätt clean ut, visst kan det va kul med en stor tydlig varvräknare men det är ju inget man åker och tittar på när man börjar köra aktivt, man hör och känner ju vilket varvtal man ligger på.
Då kan det väl va skönare med en tydlig hastighetsmätare, men likadant där så slänger man oftast bara ett öga på den när man ligger vid en hastighet och "registrerar" varvtalet, sen hör man ju om det börjar gå fortare (oftast) eller långsammare :roll:
Men det är klart det kan ju bli lite rörigt när de försöker trycka ihop mycket information på liten yta.

Ska bli kul att se resultatet hur du än gör :D
Daniel S
Deluxpostare!
Inlägg: 451
Blev medlem: 12 sep 2004 21:24
Ort: Hillerstorp

Inlägg av Daniel S »

marcus skrev: Blir nog bra det där :thumbsup2
Svårt att säga när man inte ser dem lajv men tycker den nedre mätaren ser rätt clean ut, visst kan det va kul med en stor tydlig varvräknare men det är ju inget man åker och tittar på när man börjar köra aktivt, man hör och känner ju vilket varvtal man ligger på.
Då kan det väl va skönare med en tydlig hastighetsmätare, men likadant där så slänger man oftast bara ett öga på den när man ligger vid en hastighet och "registrerar" varvtalet, sen hör man ju om det börjar gå fortare (oftast) eller långsammare :roll:
Men det är klart det kan ju bli lite rörigt när de försöker trycka ihop mycket information på liten yta.

Ska bli kul att se resultatet hur du än gör :D
Ja acewellmätaren var på alla sätt och vis läckrare än original men funktionen på den var, i alla fall enligt mig, under all kritik. Helt enkelt för mkt information som ska pressas in på en yta mindre än en hockeypuck. Funkar säkert på en slö glidare där det inte blixtrar till på varvräknaren när man ger full rulle, på min lilla varvvilliga sak blev det svåröverskådligt. Dessutom hade hastighetsmätaren en otrevlig tendens att flippra lite väl mkt, alltså gå från 90 till 160, eller dylikt, och sen tillbaks utan att man gasade. ;)

Men men, 2009 är en testsäsong där jag ska prova ut vad jag gillar och inte gillar med hojen. Vem vet, till nästa säsong kanske det kommer tillbaks mindre smidigare mätare, i så fall blir det två separata för hastighet och varv. :)
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
marcus
Deluxpostare!
Inlägg: 476
Blev medlem: 28 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av marcus »

Daniel S skrev: Ja acewellmätaren var på alla sätt och vis läckrare än original men funktionen på den var, i alla fall enligt mig, under all kritik. Helt enkelt för mkt information som ska pressas in på en yta mindre än en hockeypuck.
Ja oftast så har ju ingenjörerna som en gång i tiden designade och konstruerade orginalmätarna haft större krav på funktionalitet än vad eftermarknadsditona haft som troligen varit helt inriktade på utseende och pris :)
Daniel S
Deluxpostare!
Inlägg: 451
Blev medlem: 12 sep 2004 21:24
Ort: Hillerstorp

Inlägg av Daniel S »

marcus skrev:
Daniel S skrev: Ja acewellmätaren var på alla sätt och vis läckrare än original men funktionen på den var, i alla fall enligt mig, under all kritik. Helt enkelt för mkt information som ska pressas in på en yta mindre än en hockeypuck.
Ja oftast så har ju ingenjörerna som en gång i tiden designade och konstruerade orginalmätarna haft större krav på funktionalitet än vad eftermarknadsditona haft som troligen varit helt inriktade på utseende och pris :)
Fått detta PS-förslag. Gillar det faktiskt, bra mix mellan gammalt och nytt.

Bild
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Jag har acewell mätare på KTMn, tycker det blå ljuset blir jobbigt när det är mörkt ute men mätarn fungerar bra.

Idag var jag och kollade på en ZX9R -00 som varit lagd, funderar på att köpa den och bygga fighter.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
marcus
Deluxpostare!
Inlägg: 476
Blev medlem: 28 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Inlägg av marcus »

Henke skrev:Jag har acewell mätare på KTMn, tycker det blå ljuset blir jobbigt när det är mörkt ute men mätarn fungerar bra.

Idag var jag och kollade på en ZX9R -00 som varit lagd, funderar på att köpa den och bygga fighter.
Hade en superduke tidigare, tycker att ktm:s orangea ljus från mätarna är grymt behagligt.
Även en ZX9:a -98 har passerat min ägo, samma bara utseende sopm skiljer mot -00, grymt nöjd med den, bra effekt sportigt men bekvämt och stadigt chassi och gott ljud (för att va en 4:a)
Inte kört nån zx6:a men har hört att de ska va likadana, sportiga men bekväma och ett skönt ljud :D

(edit: man förstärkte visst växellådan lite -00 utöver kosmetiska förändringar, man lär sig nån nytt varje dag)
Skriv svar