Är det inte en plasttank i en plåtlåda. Är ju ingen större skillnad mot en vägg då förutom att denna kanske är tätare.Granis skrev:Inte lite farligt att ha fuelcellen sådär öppet bakom sig?
Saab 900 Supertouring - Växellådan påplats!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Har inte kikat hur det ser ut, men det är ju misstänkt som Andreas sitter, hursom är det nog inga konstigheter då bilen gått med vagnsbok tidigare.Andreas K skrev:Är det inte en plasttank i en plåtlåda. Är ju ingen större skillnad mot en vägg då förutom att denna kanske är tätare.Granis skrev:Inte lite farligt att ha fuelcellen sådär öppet bakom sig?
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Plastraketen kommer troligtvis stå ännu längre ut på isen ja...Carlsson skrev:Innebär detta nu att den andra saaben kommer ligga på is ännu mer?
Galet skön bil, du kommer alltså till emmaboda med den? då kommer jag och kollar
Planen är att köra på emmaboda, får väl se hur bra det går helt enkelt. Är lite att fixa innan dess.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Deluxpostare!
Diesel Oscar skrev:Hmmm, det där du lider av (!?), hoppas inte det är smittsamt.....
Grattis ändå!!

Nu så ligger växellådan på arbetsbänken och är påväg isär. Lite bilder kommer under morgondagen.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Dunderpostare!
Växellådan är nu isärtagen och ett fel hittat. Det som herr nordquist trodde var en sprint som hoppat ur läge var antagligen en felaktigt monterad sprint.
Stod i annonsen när jag köpte bilen att lådan var nygenomgången. Men det hjälper ju inte om det är en dåre som går igenom lådan. Som vanligt så gäller mitt talesätt: "Ska det bli bra, får man göra det själv!"
Dogboxlådan är nu isärtagen och en orginallåda är på god väg att inta samma status. Tanken är att flytta lite delar mellan lådorna.
Stod i annonsen när jag köpte bilen att lådan var nygenomgången. Men det hjälper ju inte om det är en dåre som går igenom lådan. Som vanligt så gäller mitt talesätt: "Ska det bli bra, får man göra det själv!"
Dogboxlådan är nu isärtagen och en orginallåda är på god väg att inta samma status. Tanken är att flytta lite delar mellan lådorna.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Här kommer lite bilder som jag tidigare lovat:
Den dyra dogboxlådan isärskruvad och haveri siktat. Som väl var så var det inget dyrt utan en orginal del.

Lagerbocken hade spruckit. Det är en gjuten aluminium del. Går åt duktigt mycket kraft för att haverera på det sättet. Förutsatt att det var rätt monterat sedan tidigare.
Delen som sitter kvar i lådan, saknas lite på vänstersida
Orginallådan spräckt och lagerbocken lossad.
Hel vs ohel del

Till sist en stämningsbild på de rakskurna dreven i lådan.
Har med mig lite delar till jobbet som ska få sig lite rengöring i ultraljudstvätten. Just nu så ser det ganska så lovande ut, verkar som att man hinner färdigt till helgen.
Den dyra dogboxlådan isärskruvad och haveri siktat. Som väl var så var det inget dyrt utan en orginal del.
Lagerbocken hade spruckit. Det är en gjuten aluminium del. Går åt duktigt mycket kraft för att haverera på det sättet. Förutsatt att det var rätt monterat sedan tidigare.

Delen som sitter kvar i lådan, saknas lite på vänstersida
Orginallådan spräckt och lagerbocken lossad.
Hel vs ohel del
Till sist en stämningsbild på de rakskurna dreven i lådan.
Har med mig lite delar till jobbet som ska få sig lite rengöring i ultraljudstvätten. Just nu så ser det ganska så lovande ut, verkar som att man hinner färdigt till helgen.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Jag är också jättekonstig isåfallKarlsson skrev:Är man konstig om man blir glad av att se rakskurna drev?![]()
Isåfall är jag konstig...
Säg till när det ska börja köras långlopp, jag vill klassa upp min licens!

Märkligt nog så finns det ca 3 stall med förare när det gäller att köra långlopp med en saab, märkligt fenomen

Födelsedagen firas i garaget och med växellådsmeckande. Jag har precis skruvat ihop grejorna och växlat igenom lådan. So far so good som man säger.
Tyvärr har man blivit lite bekväm av sig på äldre dar, så jag tar nog kväller om 1 timme.

Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Klubbordförande
Mm, väldigt praktiskt faktiskt.kardanaxel skrev:KärringERnsT skrev: Tyvärr har man blivit lite bekväm av sig på äldre dar, så jag tar nog kväller om 1 timme.![]()
En bra sak med saab är ju att man lär sig hur en växellåda fungerar...
Liten fråga, jag känner att jag skulle behöva plugga lite kylsystem eller kanske motoruppbyggnad, vilket märke bör man köra för att bli "påtvingad sånt meck"

Kasta inte bäver i trähus pajk

Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Dunderpostare!
Ja, konkurensen verkar stenhård!ERnsT skrev: Märkligt nog så finns det ca 3 stall med förare när det gäller att köra långlopp med en saab, märkligt fenomen![]()
![]()

Med min körskicklighet tror jag inte att jag kvalar in (eller för för att kompensera körningen; pengar över på kontot.) Pengar till att betala eventuell orsakad bilsallad vill säga.

Men jag ju byta däck eller nåt. Eller laga mat i 24h kanske?

Grattis!ERnsT skrev:Födelsedagen firas i garaget och med växellådsmeckande.
Rakskurna drev, innebär det alltid ett sånt där vin(n)ande ljud?
-692-
Nu så står bilen lastad och redo för ytterligare lite bankörning.
Spakstället är justerat för att lättare få i växlarna.
Annars så är allt som innan emmaboda då det var påtok för halt för att ens bry sig om att justera någonting på bilen.
Enligt uppgifter så blir vi troligtvis bara 2 bilar på banan imorgon, vilket är skönt, så man kan hålla sitt egna tempo när man börjar mickla med inställningar fram och tillbaka.

Spakstället är justerat för att lättare få i växlarna.
Annars så är allt som innan emmaboda då det var påtok för halt för att ens bry sig om att justera någonting på bilen.
Enligt uppgifter så blir vi troligtvis bara 2 bilar på banan imorgon, vilket är skönt, så man kan hålla sitt egna tempo när man börjar mickla med inställningar fram och tillbaka.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
Dags att uppdatera lite i tråden.
Favoritbilen är nu äntligen hämtad ifrån vinterförvaringen.
Har hunnit att kika på lite grejor som ska uppgraderas.
Har haft lite bekymmer med osäkra lägen till växellådan, men anledningen är funnen och problemet är ganska så lätt att fixa.
Tyvärr så står jag utan däck, var lovad ett par uppsättningar, men det visade sig vara 18" istället för 19" när jag var påplats.
Skickar med lite bilder.

Favoritbilen är nu äntligen hämtad ifrån vinterförvaringen.
Har hunnit att kika på lite grejor som ska uppgraderas.
Har haft lite bekymmer med osäkra lägen till växellådan, men anledningen är funnen och problemet är ganska så lätt att fixa.
Tyvärr så står jag utan däck, var lovad ett par uppsättningar, men det visade sig vara 18" istället för 19" när jag var påplats.
Skickar med lite bilder.

Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"