Bmw 318is -90

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

740fredrik
Megapostare!

Inlägg av 740fredrik »

Martin Fåglefelt skrev:snälla...ge mig motivation....
Tänk på hur kul det kommer vara att köra bana när säsongen börjar :D, inte lika kul med en Volvo 960
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

740fredrik skrev:
Martin Fåglefelt skrev:snälla...ge mig motivation....
Tänk på hur kul det kommer vara att köra bana när säsongen börjar :D, inte lika kul med en Volvo 960
fast då måste jag köpa ny tank...annars lär jag aldrig få köra bana... :( (läcker alltså i överkant)...

nu har jag beslutat mig för att behålla denna. Ska lägga in detta på de forum jag annonserat ut bilen på... nåja. Idag började jag slipa rost och satte in billjudet igen...men det är något fel... det smäller och lever...frågan är om stegen har gått pga. dålig jord...vet ej...nån som vet något, som kan felsöka?
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Reco
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Mitt steg smäller och bullrar också!
Funderar på om det är att signalkabeln och strömkabeln går ihop på ett ställe i skidluckan.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Martin Fåglefelt skrev:Funderar på hur jag ska rostlaga bilen...byta ut det rostiga, eller svetsa nytt.
Är inte det typ samma sak ? :mhihi:
Slopa dieselskatten!!
Martin Fåglefelt

Diesel Oscar skrev:
Martin Fåglefelt skrev:Funderar på hur jag ska rostlaga bilen...byta ut det rostiga, eller svetsa nytt.
Är inte det typ samma sak ? :mhihi:
inte om man svetsar dit en rostig plåt... har börjat slipa ner skiten nu...imorrn ska det vara färdigt...får se hur mycket som blir gjort. Det verkar bli baklucka och vänster hjulhus bak denna gången, sen dörren, och sen får jag se när jag orkar byta framskärmen...den ligger ju hemma utan blinkershål, så jag får se när energi finns att plocka dit den.. :wink: Det blir nog bra.... so long
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Martin Fåglefelt

nu är skärm bytt, baklucka omlackad, men smårosten på vänstersidan är inte borta än.... men den går fint....
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Martin Fåglefelt

jaha...vad ska jag göra nu med den under vintern då? Fjärrlås skall installeras. Om jag snubblar över ett snorbilligt Mtech2 paket så köper jag nog det...annars bara eventuella delar av det, om jag hittar det :wink:

eller så byter jag bil, men det finns inga argument för det än...så det blir väl att byta bakaxel till våren och köra några tusen mil till :D
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Martin Fåglefelt

Idag ska bakaxel hämtas hoppas jag.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Martin Fåglefelt

Bakaxeln är hämtad... men en sak förstår jag inte. Hastighetsgivaren sitter ju i diffen på e30 om jag förstått rätt...för där sitter några kablar iaf. Och detta ska innebära att jag får mer rättvis bild för hur hög hastighet jag kör i...
men när jag bogserade en kompis häromdagen, så körde jag i 70 och han rullade i 50...(enligt han alltså)... tror du min hastighetsgivare gått sönder?

Ibland dör nämligen hastighetsmätaren under korta perioder... Nåja, en ny givare kostade nog inte mer än 200kronor ny, så det kanske får bli en sådan iaf...

Sen funderar jag lite på en sak... häromveckan så skulle jag vända i en korsning, och tänkte för skoj skull dra handbromsen. Det gick bra, men när jag skulle starta igen, så upptäckte jag att diffen "diffade" och jag gjorde 2 "Donuts" i korsningen glad i hågen... för att sedan köra vidare. Jag ska inte ha diffbroms för har aldrig känt av det när jag behöver den annars. Har e30 diffar tendens att göra så ibland ändå?

Nåja. Nu blir det obromsad diff med 4,10:1 drevning. om jag inte upptäcker något kul gammalt i den gamla diffen som man flyttar över.. :)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Du kan ju alltid ta givaren från den axel som sitter på bilen nu!?
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Martin Fåglefelt skrev:Det gick bra, men när jag skulle starta igen...
:mhihi: :wink:
Martin Fåglefelt

Sturesson skrev:
Martin Fåglefelt skrev:Det gick bra, men när jag skulle starta igen...
:mhihi: :wink:
skrev jag så.. hehe... vad jag menade var när jag släppte upp kopplingen för att dra vidare.. men det lät kanske roligare så här.. oops.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Martin Fåglefelt

Nicke Nyman skrev:Du kan ju alltid ta givaren från den axel som sitter på bilen nu!?
men om den är felaktig? eller så är det 245an som hade fel (kompisen jag bogserades bil)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Martin Fåglefelt skrev:
Nicke Nyman skrev:Du kan ju alltid ta givaren från den axel som sitter på bilen nu!?
men om den är felaktig? eller så är det 245an som hade fel (kompisen jag bogserades bil)
Är ju inte omöjligt om de är bytt låda eller bakaxel på hans bil! ;)

Ajööken! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
erre
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av erre »

Martin Fåglefelt skrev:hur drar ni kabeln ni som flyttar bak batteriet?
finns att köpa färdig kabelsats från bmw... då får man den färdig med anslutningar, kabelgenomföringar och i rätt längd. ska inte vara fasligt dyr enligt källor... värt att kolla tycker jag.
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Hur går det med bilen Martin?
Kan ju säga att man saknar sin E30 ibland, ifall du inte lyckas få den såld till hösten så kan jag nog vara en tänkbar köpare, men det är svårt att få ekonomin att gå ihop som student. :roll:
Just nu kör man ju runt i föräldrarnas Volvo 745 då och då. :wink:
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Martin Fåglefelt

sonatarctica skrev:Hur går det med bilen Martin?
Kan ju säga att man saknar sin E30 ibland, ifall du inte lyckas få den såld till hösten så kan jag nog vara en tänkbar köpare, men det är svårt att få ekonomin att gå ihop som student. :roll:
745or är underskattade...det går att ligga ganska brett över vägen med sådana... helst grus är de goa på. :). fast då ska de helst inte vara föräldrarnas :)

Nåja.. Jodå, bilen funkar väl. Lite jordfel i slutsteget, en torkararmsbussningstjofräs som hoppat av, och som för tillfället är ihopbuntat.

Den står i föräldrarnas garage i väntan på inspiration att byta diff, eller rättare sagt, jag ser helst att någon köper den utan att jag ska behöva ligga under bilen 2-3dagar o byta diffen (har ingen aning om hur lång tid det tar...kanske tar en lunchrast)...

Annars, om jag har kvar den, väntar ev. sportstolar, 4punktsbälte....och ev. nya R-däck... men det vet man ju inte... är det någon som vill köpa den, så får de göra det...

Och har jag den till hösten, så får du antagligen gärna köpa den...då har jag hunnit fixa den lite under sommaren med...kommer nog inte bli mycket bana för mig denna säsongen heller tror jag...

Tänkte lite på det häromdagen... Jag har bara kört på Uråsa en gång...tror jag... sen är det bara rallyträffar.. :)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Martin Fåglefelt skrev:
sonatarctica skrev:Hur går det med bilen Martin?
745or är underskattade...det går att ligga ganska brett över vägen med sådana... helst grus är de goa på. :). fast då ska de helst inte vara föräldrarnas :)

Nåja.. Jodå, bilen funkar väl. Lite jordfel i slutsteget, en torkararmsbussningstjofräs som hoppat av, och som för tillfället är ihopbuntat.

Den står i föräldrarnas garage i väntan på inspiration att byta diff, eller rättare sagt, jag ser helst att någon köper den utan att jag ska behöva ligga under bilen 2-3dagar o byta diffen (har ingen aning om hur lång tid det tar...kanske tar en lunchrast)...

Annars, om jag har kvar den, väntar ev. sportstolar, 4punktsbälte....och ev. nya R-däck... men det vet man ju inte... är det någon som vill köpa den, så får de göra det...

Och har jag den till hösten, så får du antagligen gärna köpa den...då har jag hunnit fixa den lite under sommaren med...kommer nog inte bli mycket bana för mig denna säsongen heller tror jag...

Tänkte lite på det häromdagen... Jag har bara kört på Uråsa en gång...tror jag... sen är det bara rallyträffar.. :)
Hehe okej, jo 745 kan vara ganska roligt o köra ibland =) Hade tänkt o åka ut o sladda lite imorgon eventuellt hehe! :wink:
Det jag framförallt gillar med dem är att de känns så robusta och ifall nu något skulle gå sönder så är det mesta billigt. :D
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Martin Fåglefelt

Det mesta är billigt till de flesta bilar, om man har kontakter...

Volvo 745 är robusta. Den tål mycket skit innan plåten bucklas... men tänk på det... eftersom plåten inte bucklas så lätt på gamla stora bilar så är risken att du blir bucklig...

Kör försiktigt...fort och brett...men försiktigt...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Skriv svar