Glädjefabriken
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Jag tycker det ser ut som att luftinloppet i turbon borde konas lite mer mot slangen, det verkar bli ett rätt stort steg där annars, inte så bra för flödet.
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
Nu gick det lite för fort för digNicke Nyman skrev:Ta bara en fil och fila till de där, sen slipar du. Aluminium är ju mjukt Fredrik, o de vet du, FILA PÅ!!!

Läser du en gång till så ser du att det redan är klart...
Alu är mjukt, men jag vill ha hem min fräs iallafall

Lastbil är bokad till vecka 32 som jag tror är nästa. Måste bara hinna med att möblera om i verkstaden någon dag också.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Kontakt:
Har finulat lite på avgassystemet idag, har även fått en ny slang till turbon pressad, då en av de medföljande inte passade något vidare alls.
En eländig grenrörsbult hade rökt av 5mm in i toppen, lite micklande så var den lös också. Oljereturen ifrån turbon är numera anpassad för denna större turbon och allt börjar trilla ihop
Ska försöka mig på ett litet pass till inatt, vore la rackarns om snurran inte skulle vara på plats imån morgon.
En eländig grenrörsbult hade rökt av 5mm in i toppen, lite micklande så var den lös också. Oljereturen ifrån turbon är numera anpassad för denna större turbon och allt börjar trilla ihop

Ska försöka mig på ett litet pass till inatt, vore la rackarns om snurran inte skulle vara på plats imån morgon.

Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Megapostare!
Jag och en kompis försökte oss på att byta oljan på en 900 -97 idag. det gick inte... har du några bra tips om hur man ska få loss den dumma skruven med storlek 13 i tråget. efter mutterknackaren gick bet på uppgiften så vet jag inte hur vi ska göra.
Förresten använder du det avgassystemet som du köpte av mig?
Mä Völvon på Bréé...
När man lossar oljepluggen så hänger man på en 13 nyckel och slår till med näven eller gummiklubba. Misslyckas man med det så har tidigare mekaniker inte skött sitt jobbFrownlayer skrev:Jag och en kompis försökte oss på att byta oljan på en 900 -97 idag. det gick inte... har du några bra tips om hur man ska få loss den dumma skruven med storlek 13 i tråget. efter mutterknackaren gick bet på uppgiften så vet jag inte hur vi ska göra.

Antar att den är rund nu, då är det bara att använda samma metoder som vid vilken rundad skruv som helst.
Det blir annat system nu, bygger i 3" rostfritt. Turbon har dessutom annorlunda placering nu samt att det är helt annorlunda avgashus.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Kontakt:
Vad har du för invändigt mått på oljeslangen till turbon?
Iaf Holset aggregaten vill att man gör nån strypning eller så, på oljan in, så att hålet i flänsen t.ex bara är 2,5-3mm stort. Detta för att oljetrycket inte ska bli för stort på axeln och att man får problem med igenkoxade aggregat. Vet dock inte om detta gäller på nåt fler agg...
Ajöken!
Iaf Holset aggregaten vill att man gör nån strypning eller så, på oljan in, så att hålet i flänsen t.ex bara är 2,5-3mm stort. Detta för att oljetrycket inte ska bli för stort på axeln och att man får problem med igenkoxade aggregat. Vet dock inte om detta gäller på nåt fler agg...
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Har man inte strypningen för att det inte ska fara igenom för lätt och på så vis sänka oljetrycket?Nicke Nyman skrev:Vad har du för invändigt mått på oljeslangen till turbon?
Ajöken!
/Andreas
Har inte koll på det exakta måttet, men det sitter en strypning på olja in så allt är i sin ordning.Nicke Nyman skrev:Vad har du för invändigt mått på oljeslangen till turbon?
Ajöken!
Fick inte i turbon inatt, kom på att jag var tvungen att borra upp en adapter litegrann så jag gav vika. Men idag så bör det inte vara några problem.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Kontakt:
De oxå men man har även sett skillnader i spool-up tider och tidigare laddtryck. Upp till 500rpm...Andreas K skrev: Har man inte strypningen för att det inte ska fara igenom för lätt och på så vis sänka oljetrycket?
Gör ju rätt mycket på ett register tycker jag...
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Mycket flöde igenom lagerdelen sätter sina spår på spoolup och laddtrycksuppbyggnad. Någonting som jag fick erfara av ett projekt i yngre dar som en kompis helst inte pratar om
Tror att alla tänkbara fel gjordes vid den turbokonverteringen. Men vad mer kan man begära av 17-18åringar som grejar själva.

Tror att alla tänkbara fel gjordes vid den turbokonverteringen. Men vad mer kan man begära av 17-18åringar som grejar själva.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
ERnsT skrev:Joelk skrev:tjolahopp, tänkte bara hör om det hänt nått sen sisst? eller om örebro kanske lyckats trolla fram ett paket?
mvh
Tyvärr, inge nytt ifrån örebro än
tråkigt värre, hur ser resten ut? du har inte kunnat starta den och testat vxllådan? den ska iof vara genomgången av en opelmekaniker enligt ryktet men man vet ju aldrig, tråkigt om den skulle kärva i sista stund
mvh
Ingen styrbox, inge provstartJoelk skrev: tråkigt värre, hur ser resten ut? du har inte kunnat starta den och testat vxllådan? den ska iof vara genomgången av en opelmekaniker enligt ryktet men man vet ju aldrig, tråkigt om den skulle kärva i sista stund
mvh

Får hoppas att lådan är iordning så att det inte blir en massa strul framöver, annars så vet jag någon som har en frisk F28 med quife diff liggandes

Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
inte det!ERnsT skrev:Ingen styrbox, inge provstartJoelk skrev: tråkigt värre, hur ser resten ut? du har inte kunnat starta den och testat vxllådan? den ska iof vara genomgången av en opelmekaniker enligt ryktet men man vet ju aldrig, tråkigt om den skulle kärva i sista stund
mvh![]()
Får hoppas att lådan är iordning så att det inte blir en massa strul framöver, annars så vet jag någon som har en frisk F28 med quife diff liggandes

lustigkurre där! hehe! får hoppas min låda funkar, väntar fortfarande på gruppköp från EXD gällande diffen
håller på o spåna efter vinter bil, helst med bakhjulsdrift.. haru några tips? körde en gammal sierra här om dan, inte helt tråkigt ute på grusvägarna
mvh