SAAB ala Fredrik. Bred Tuff Arg Grävling

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Låter ju bra... Jag litar fullt ut på Jörgen, har blivit lovad lite grejor så jag ser fram emot sammarbetet...

Var ute i garaget och kapade ytterligare lite i framskärmen så nu börjar det arta sig... Har mekhjälp ikväll så då breddar vi på andra sidan.

Efter det så är det dags att skaffa polyester och glasfibermatta i mängder... Ska plasta lite instrumentpanel och huv bland annat...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Jodå ytterligare en kväll i garaget och nu är det brett och fint i alla hörn :D
Bild
Ser lite avigt ut på bild, men det är ju ingen som beskyllt mig för att vara mästerfotograf heller :mhihi:

Lade på motorhuven igår för att se hur illa det blivit... Ett par små riktningar och sedan är vi nog i hamn... Tur att ingen berättat för mig att detta ska vara svårt... :roll:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Sådär ja, dags för uppdatering igen.

Har handlat lite grejor, kammarna ligger just nu på ica och väntar.
Samt lite plastdelar har trillat in på bussgods.

Har även hunnit med att plasta lite själv under veckan som varit.
Bild
Bild

Är faktiskt nöjd med resultatet, ska bli intressant att se hur pass bra det passar när överskottet är bortkapat.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ser bra ut de där! Kul att de går framåt! :D

Angående VEMS så har de plockat ut 1900hk hos Dr Ernie ur "The Beast" förra veckan. Christell Racings bil alltså. 9 liters V8 med dubbelturbo och låga laddtryck.

Sorry för OT! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Nicke Nyman skrev:Ser bra ut de där! Kul att de går framåt! :D

Angående VEMS så har de plockat ut 1900hk hos Dr Ernie ur "The Beast" förra veckan. Christell Racings bil alltså. 9 liters V8 med dubbelturbo och låga laddtryck.

Sorry för OT! 8)
Läste också om Christells maskin riktigt häftigt åk faktiskt. Jag är faktiskt riktigt spännd på hur det ska gå med allting, tänkte ta några riktiga idiotpass nu under julledigheten, förhoppningsvis så hinner jag få färdigt andra dörren också....
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ska bli kul o se när denna bil blir klar! Vad är tanken att du ska köra i för klass?? Och de va väl raktframåka?
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Nicke Nyman skrev:Ska bli kul o se när denna bil blir klar! Vad är tanken att du ska köra i för klass?? Och de va väl raktframåka?
Klart att det blir raktfram åka, kommer börja med att köra på Bilsport eventsen och lite flygfält liknande moholm, uråsa osv... I bilsport så kommer jag hamna i maxstreet då den har genomgått en hel del operationer...

Men det tål att påpekas att det inte är en bil som byggs enbart för raktframåka. Förhoppningsvis så kommer jag kunna skifta mellan raktframåkasetupen till banåkasetupen på mindre än 1 timme. Och då är det byte av däck, bromsar och nya inställningar av chassit...

Detta pga att banåka bromsarna är påtok förstora för att ett par vettiga dragradialer ska få plats. Med banåka bromsarna så finns det flertalet 17" fälgar som inte går på...
Ska se om jag inte har någon gammal bild på bromsarna...
Bild
330mm flytande skivor med 8 kolvs ok :mhihi:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

ERnsT skrev:
Klart att det blir raktfram åka, kommer börja med att köra på Bilsport eventsen och lite flygfält liknande moholm, uråsa osv... I bilsport så kommer jag hamna i maxstreet då den har genomgått en hel del operationer...

Men det tål att påpekas att det inte är en bil som byggs enbart för raktframåka. Förhoppningsvis så kommer jag kunna skifta mellan raktframåkasetupen till banåkasetupen på mindre än 1 timme. Och då är det byte av däck, bromsar och nya inställningar av chassit...

Detta pga att banåka bromsarna är påtok förstora för att ett par vettiga dragradialer ska få plats. Med banåka bromsarna så finns det flertalet 17" fälgar som inte går på...
Låter som en Robert Uhr bil de här... ;) Men han vet ja åkte med 17" dragradialer. Och breddar du din bil så lär de inte vara några problem att få plats me dom heller... ;)

Bromsarna såg saftiga o fina ut! ;) Hoppas du får ihop motorn på ett bra sätt oxå! Vad blir de för låda?? SS-låda?? 6-petat??

Ajööööken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Nicke Nyman skrev:
Låter som en Robert Uhr bil de här... ;) Men han vet ja åkte med 17" dragradialer. Och breddar du din bil så lär de inte vara några problem att få plats me dom heller... ;)

Bromsarna såg saftiga o fina ut! ;) Hoppas du får ihop motorn på ett bra sätt oxå! Vad blir de för låda?? SS-låda?? 6-petat??

Ajööööken!
Uhr har väl varit lite av en förebild, relativt små medel och ändå en massa fart... Ungefär som detta bygget :roll: Nåja...

Planen är att åka på 15"are på strippen och 17 eller 18 på bana.
Ang strippen däcken så har jag hittat en modell som skulle passa min utväxling alldeles perfekt, men dom är stoora och trots mina breda hjulhus så blir det trångt...
265 slicksen som jag har liggandes kan jag däremot svänga hur jag vill med, dom kommer (vad jag sett nu) inte att ta i någonstans.

Jag har faktiskt tänkt att köra med calibra låda denna säsongen, har en fräschlåda som fått sig en ny quife diff. Ingen billig historia men ska det hålla så får man offra litegrann... Har köpt på mig en likadan låda till "utifallatt". Annars så finns funderingar på en låda med rejäla rakskurna drev i, kostar dock 40 000kr...

Är ruskigt sugen på att få börja fippla med denna igen, håller förnärvarande på att skruva på vinterbilen som inte riktigt vill vara med... Trodde att allt var färdigt för besiktningen nu, men då vill inte en handbromswire vara med längre :( får bli till att investera i en ny imorgon. Bittert...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

ERnsT skrev:
Är ruskigt sugen på att få börja fippla med denna igen, håller förnärvarande på att skruva på vinterbilen som inte riktigt vill vara med... Trodde att allt var färdigt för besiktningen nu, men då vill inte en handbromswire vara med längre :( får bli till att investera i en ny imorgon. Bittert...
Hade du köpt en riktig bil (omega) istället så hade du varit ute och okynneskört iställlet :mhihi:
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

kardanaxel skrev:
ERnsT skrev:
Är ruskigt sugen på att få börja fippla med denna igen, håller förnärvarande på att skruva på vinterbilen som inte riktigt vill vara med... Trodde att allt var färdigt för besiktningen nu, men då vill inte en handbromswire vara med längre :( får bli till att investera i en ny imorgon. Bittert...
Hade du köpt en riktig bil (omega) istället så hade du varit ute och okynneskört iställlet :mhihi:
Måste faktiskt säga att denna "oriktiga" bilen är en utav dom som jag varit mest nöjd med efter att varit ägare i 1 vecka, det som slår denna måste vara 200an, första 900an, nivan såklart, och den första skylinen.

Har skurit upp golvmattan och plockat bort grejor som inte var riktiga, får delar imorgon så på fredag blir det ombesiktning (tror det är fjädre i rad för denna bilen nu) så vi får väl se hur det går... Det luktar iallafall gott om den... :roll:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Vinterbilen besiktigad och ute ur garaget. Åter igen så har lite lätt panik infunnit sig, i eftermiddag/ikväll så kommer jag göra en plugg av huvscoopet så man har "utifall att". Dörr nr2 kommer få sig en omgång med spackel och färg för att sedan plastas av.

Huven står sedan på tur, till denna så finns redan pluggen, ska bara stadga upp pluggen litegrann och ändra på lite småsaker...

Hoppas hinna med detta nästa vecka. Planen är att bilen ska vara färdig för spackling i början av Februari.

Har gett mig ut på jakt efter fälgar också, gäller att få tag i någonting brett och snyggt.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

ERnsT skrev:
Har gett mig ut på jakt efter fälgar också, gäller att få tag i någonting brett och snyggt.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42540
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Hmm 9,5" skulle man nog precis klara sig på... Tyvärr så är det lite för mycket pengar för en uppsättning fälgar, även om dessa är snygga.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Sådär ja, ytterligare några dagar har gått sedan sist. Kan säga nu att det inte är lika intressant som en importresa, men det är bra nära...

Just nu så är det mycket plastning på listan, allt för att få ner vikten på bilen en aning. Pluggen till huven har figurerat på bild tidigare, här är lite bilder på arbetet med att göra riktiga huven.
Bild
Nyplastat, tar ett par timmar för att lägga alla lager och får till ytan.
Bild
Här är en bild på huven innan den beskurits på överflödigt material. Riktigt nöjd med resultatet.
Bild
Någonting såndär blir det med scoopet sedan. Kan faktiskt bli riktigt bra...
Bild
Plockade fram en gammal spoiler som jag hade liggandes, tyvärr var den 16cm för smal hmm, undra varför? :roll:
Denna kommer jag att använda vissa delar av. Tänkte att jag skulle ta tag i detta imorgon, spackla färdigt denna och lacka. Sedan plasta av.

Sedan får det bli lite plåtarbete, eftersom att jag är polyestertorsk. Har redan gjort åt 20 liter :-?

Men det är värt vart enda öre än så länge....
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Sådär, ytterligare en dag i garaget avklarad. Har börjat plasta bakspoiler, blir lite mickel med den, iochmed breddningen och lite annat krimskrams som ska finnas med också.

Bild
Lite plastning
Bild
Hmm, undra varför hela spoilern inte plastas :roll:
Bild
Sådär ser det ut för tillfället, plåthuven används för att få rätt linjer på framskärmarna.
Bild
Dörren rostslipad och grundlackad, visade sig att släppvaxet och spacklet jag använder inte gillade varandra, så spacklet följde med i formen, därav denna procedur numera.
Bild
Och till sist en bild "in action"

Så ser det ut nu för tillfället, ska inhandla mer polyester och glasfibermatta idag.
Har ett 100 (50+50)års kalas framför mig nu, så nu blir det nog inte så mycket gjort förrens till nästa vecka igen, tyvärr...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Sådär ja, nu får det vara nog med kalasande. Var ute till 0100 inatt och plastade. Pluggen till passagerardörren ligger och väntar nu, förhoppningsvis så hinner jag göra iordning pluggen så att jag kan plasta den inatt. Det nya släppvaxet verkade fungera bra, stort tack axel.

Hann också med att plasta sista delen på bakkjolen, ska försöka pussla ihop dessa inom kort.
Imorgonkväll så får jag mekhjälp, då så ska vi fortsätta fippla med bakkjolarna och göra iordning dom.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
gzon
Dunderpostare!
Inlägg: 642
Blev medlem: 04 dec 2001 01:00

Inlägg av gzon »

Du ser ut o ligga i. :) Blir det något skruvat på R32orna eller är det bara denna som gäller?
/Martin Gustavsson
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

gzon skrev:Du ser ut o ligga i. :) Blir det något skruvat på R32orna eller är det bara denna som gäller?
Just nu så är det bara denna som gäller... Planen är ju att den ska vara så gott som färdig till elmia.

Till den svarte så håller jag på att klura lite samt köper lite delar när jag trillar på någonting intressant. Har väl det mesta under kontroll på den skulle jag nog våga säga. Har kommit fram till ett recept som borde placera mig på rätt sida 600hk samtidigt som det kommer leverera tidigt i registret också. Denna kommer byggas efter elmia och en dryg månad framöver.

Mitt i allt detta så hoppas jag hinna med att få ordning på den gråe R32an, får väl se hur det går... :roll:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Sådär ja, ytterligare en kväll i garaget, plastade dörren igår natt. Ska bli intressant och se om släppvaxet fungerar likabra tillsammans med min gelcoat om det gjorde emot plasten. Vilken skillnad på nya färska grejor emot dom gamla jag hade ståendes...

Kapade och grejade lite med bakspoilern, började hänga dit lite delar för att se resultatet. Och jag kan inte säga annat än att jag är helnöjd, ångrar inte en sekund att jag satte kapen i bilen och började bredda.

Ska upp billig cellplast nu, som ska vara till front formen. Amerikanarna ville antagligen inte ha och göra med någon tokig svensk som ber dom kapa sönder en ny front... :roll:
Väntar bara på lyktorna för att kunna sätta igång egentligen och dom borde komma ganska så snart.

Avslutar uppdateringen med en bild på bakspoileriet.
Bild
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Skriv svar