R6-cart (dödsmaskinen...)
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Börjar ju likna något
Fast lite estetsika grejer ska väl fixas
Fast lite estetsika grejer ska väl fixas
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Här var det inte uppdaterat på ett tag...
Men, inte har det stått stilla för det! Det har bara gått lite långsammare ett tag Jag har haft praktik hela våren och hade inte tillstånd att jobba själv i verkstaden på kvällarna. Men jag kunde inte hålla mig så jag har pillat lite varje vecka imellan securitas-vakternas vaktrundor Nu är däremot skapelsen hemma i småland och nu är siktet inställt på Uråsa i höst
Här kommer några smakprov på vad jag gjort:
Delvis nerplockad men äntligen hemma!
02:an fick glatt glida åt sidan Börjar bli trångt snart...
Här är en kedjespännare som jag gjort. Blev billigare än att köpa en.
Detaljstudie.
Hubbarna fram äntligen klara. Blev M8 bult till fälgen.
En liten bricka för att kunna låsa hubben på axeln.
Så här ser allt ut monterat. (provisoriska hjulbultar)
Har börjat lite med fästerna för bromsoken fram. (Ja, plattan ska bli mindre när den är klar )
Här är fästet till andra sidan påbörjat. Har fräst ett spår som har samma camber och caster-vinkel som axeln. Det var lättare att montera plattan i våg mot bromsskivan då, och jag fick för mig att det skulle vara lite starkare...
Har även gjort kilspår i bakaxeln och motsvarande i drevfästet, men det glömde jag ta kort på.
Men, inte har det stått stilla för det! Det har bara gått lite långsammare ett tag Jag har haft praktik hela våren och hade inte tillstånd att jobba själv i verkstaden på kvällarna. Men jag kunde inte hålla mig så jag har pillat lite varje vecka imellan securitas-vakternas vaktrundor Nu är däremot skapelsen hemma i småland och nu är siktet inställt på Uråsa i höst
Här kommer några smakprov på vad jag gjort:
Delvis nerplockad men äntligen hemma!
02:an fick glatt glida åt sidan Börjar bli trångt snart...
Här är en kedjespännare som jag gjort. Blev billigare än att köpa en.
Detaljstudie.
Hubbarna fram äntligen klara. Blev M8 bult till fälgen.
En liten bricka för att kunna låsa hubben på axeln.
Så här ser allt ut monterat. (provisoriska hjulbultar)
Har börjat lite med fästerna för bromsoken fram. (Ja, plattan ska bli mindre när den är klar )
Här är fästet till andra sidan påbörjat. Har fräst ett spår som har samma camber och caster-vinkel som axeln. Det var lättare att montera plattan i våg mot bromsskivan då, och jag fick för mig att det skulle vara lite starkare...
Har även gjort kilspår i bakaxeln och motsvarande i drevfästet, men det glömde jag ta kort på.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Jag har åkt gocart ikväll!!! ...inne i garaget... Den står nu äntligen på hjul.
Lite bilder:
Tog en bild med mig i för att ni ska få en bild av storleken.
Lite lågt blev det visst... Här är den justerad till maximal höjd och markfrigången blev ca. 10mm.
Så här blev framvagnen.
Lämnade bort svetsjobbet på spindlarna till Månsarps svets och maskin och det blev riktigt bra! Dom använder samma storlek på svetsfog när dom bygger betongbilar och sömmen ska då klara 30 - 40 ton! Så det kommer nog hålla...
Lite bilder:
Tog en bild med mig i för att ni ska få en bild av storleken.
Lite lågt blev det visst... Här är den justerad till maximal höjd och markfrigången blev ca. 10mm.
Så här blev framvagnen.
Lämnade bort svetsjobbet på spindlarna till Månsarps svets och maskin och det blev riktigt bra! Dom använder samma storlek på svetsfog när dom bygger betongbilar och sömmen ska då klara 30 - 40 ton! Så det kommer nog hålla...
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Ser fint ut det dära!
Dom har svetsat rör tråd på spindlarna, bränner på bra det!
Har du prov kört den ännu?
Dom har svetsat rör tråd på spindlarna, bränner på bra det!
Har du prov kört den ännu?
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Jag har ju sagt rätt offentligt att det är målet... Jag ska slita så hårt jag kan. Det som är jobbigast just nu är att hitta en bränslepump till motorn. De få som har kör mest med fantasipriser. Men jag hoppas att det löser sig!Karlsson skrev:En till premiärkörning på Uråsa kanske?
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Jag är lite osäker på om det funkar..? Men det borde kanske du veta.Maccan skrev:Va ska det vara för slags pump?
Går det ta en pump från någon bil eller?
Jag vet en som har rätt många sådana...
Det är ju till att börja med en förgasarmotor. Sen fungerar originalpumpen som så att när den har pumpat upp tillräckligt med bensin till förgasarna och det är fullt där så känner den av ett mottryck och slår ifrån.
Hur fungerar det på en bil? Är det returledning då eller finns det de som har liknande system. Skulle man kunna bygga en retur själv om det är nödvändigt?
Självklart gör jag hellre ruskigt billiga affärer med dig maccan!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
Det borde väl fungera med en elpump för förgasare då?
Är det nån bränsleretur från förgasarbryggan original? Isåfall kan du säkert sätta dit en vanlig elpump (inte en insprutspump, då lär det spruta soppa överallt).
Är det nån bränsleretur från förgasarbryggan original? Isåfall kan du säkert sätta dit en vanlig elpump (inte en insprutspump, då lär det spruta soppa överallt).
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Jag ska ut och kolla i garaget! Tack för snabbt svar!Karlsson skrev:Det borde väl fungera med en elpump för förgasare då?
Är det nån bränsleretur från förgasarbryggan original? Isåfall kan du säkert sätta dit en vanlig elpump (inte en insprutspump, då lär det spruta soppa överallt).
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Nu har jag grunnat och inte är jag klokare för det...
Har inte hittat något som ser ut att kunna funka som retur. Har väl än så länge bara klurat ut hur hälften av alla slangar ska sitta. Lite svårt när allt varit isär och plus att man inte har riktigt alla slangar
Här nedan finns massa bra manualer som jag försöker kolla igenom. Någon kunnig får hemskt gärna ta en titt på avsnittet "carb.pdf" (den första) och kolla om den kan lista ut bränsledragningen och kolla om det kan finnas någon retur.
http://www.yzfr6.net/manual/
Har inte hittat något som ser ut att kunna funka som retur. Har väl än så länge bara klurat ut hur hälften av alla slangar ska sitta. Lite svårt när allt varit isär och plus att man inte har riktigt alla slangar
Här nedan finns massa bra manualer som jag försöker kolla igenom. Någon kunnig får hemskt gärna ta en titt på avsnittet "carb.pdf" (den första) och kolla om den kan lista ut bränsledragningen och kolla om det kan finnas någon retur.
http://www.yzfr6.net/manual/
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Egentligen inte jag heller... Får nog fortsätta leta efter en originalpump istället.arsestar skrev:Kan inte komma på nån anledning till att det skulle vara nån retur på den...
Vilken årsmodell har du på motorn?
-99
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Jippie
Nu ringde precis en mc-handlare och ursäktade sig på bred värmländska för att han hade missat min beställning som jag skickade för drygt en vecka sen! Så nu kommer det en bränslepump och två bromscylindrar i mitten av nästa vecka!
Vågar dock inte garantera att den blir klar till Uråsa... Kuggade golfen på besiktningen för tredje gången igår och så beodrade dom övertid en månad framöver på jobbet idag.
Men jag gör mitt bästa!
Just det..! Finns det någon i klubben som är bra på elektronik och tror sig kunna hjälpa mig att koppla in motorn så är ni varmt välkommna att höra av er!
Nu ringde precis en mc-handlare och ursäktade sig på bred värmländska för att han hade missat min beställning som jag skickade för drygt en vecka sen! Så nu kommer det en bränslepump och två bromscylindrar i mitten av nästa vecka!
Vågar dock inte garantera att den blir klar till Uråsa... Kuggade golfen på besiktningen för tredje gången igår och så beodrade dom övertid en månad framöver på jobbet idag.
Men jag gör mitt bästa!
Just det..! Finns det någon i klubben som är bra på elektronik och tror sig kunna hjälpa mig att koppla in motorn så är ni varmt välkommna att höra av er!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!