Räserbilen! Byggt hjulhus!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Re: Räserbilen 2016
Råkade beställa lite från Norrlands Custom, lite... typ varenda bult och packning, och diverse annat
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
Då är du så illa tvungen att sätta ihop den sedan! Så du inte köpt grejer i onödan...
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Räserbilen 2016
Ihopmonteringen börjar jag med nu i helgen Har jag motorn klar så får jag ju lägga energin på karossen som ju kräver en timme eller två... Ska ju bara ändra hjulbas på den tex, igen... och flytta torpedväggen... Och bygga ny växellådstunnel och nya hjulhus bak. Men det kan ju inte ta mer än en helg, eller... ?
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
Hämtade ut paketet med grejer på lunchen, eller ja, middagen, då jag jobbar eftermiddag, men skit samma... Sen har jag nog fått tag på en 7/16-14 gängtapp. Tänkte vara så seriös att jag ska fräscha upp gängorna innan jag drar ihop allt... Måste komma ihåg att köpa nån form av packningsklet imorgon, annars vet jag en motor som kommer läka olja mellan block och insug...
Men säga vad man vill om att leva tillsammans med någon, men bo själv har ju sina fördelar, det är till exempel ingen som klagar över att vardagsrumsbordet just nu är fullt med v8-delar
Hade jag haft diskmaskin hade jag således kunnat tvätta bildelar där
Men säga vad man vill om att leva tillsammans med någon, men bo själv har ju sina fördelar, det är till exempel ingen som klagar över att vardagsrumsbordet just nu är fullt med v8-delar
Hade jag haft diskmaskin hade jag således kunnat tvätta bildelar där
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
Tändkablar och fördelarlock mår bra av tvätt i diskmaskinen, då blir dom helt fria från fett och risken för överslag minskar.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Räserbilen 2016
Man kan ha en diskmaskin till mycket!
Tvärfor hem och tänkte börja pilla lite med 454an, höll på i en knapp timme sen såg det ut så här:
Nästan klar motor.
Saknar bultar till vattenpumpen och dom tre på vevremskivan + att jag måste ha korkpackningar eller liknande slät packning till ventilkåporna då dom som följde med satsen är tänkta att ligga i ett spår i kåpan, vilket jag saknar på dom här kåporna, men dom som verkar passa kostar 900 spänn på Norrlands custom... Och jag vet inte vad jag ska beställa för bultar till ventilkåporna som passar dom tre övre hålen.
Vad ska man köpa för grejer för att para ihop gasarna? Hur lösa vaccum osv till fördelaren tex. Jag har ju aldrig pillat med sånt här förr.
Sen ett annat litet bekymmer, jag får inte fördelaren att åka ner så den ta tätt mot insuget... det är lappgubbens.
Tvärfor hem och tänkte börja pilla lite med 454an, höll på i en knapp timme sen såg det ut så här:
Nästan klar motor.
Saknar bultar till vattenpumpen och dom tre på vevremskivan + att jag måste ha korkpackningar eller liknande slät packning till ventilkåporna då dom som följde med satsen är tänkta att ligga i ett spår i kåpan, vilket jag saknar på dom här kåporna, men dom som verkar passa kostar 900 spänn på Norrlands custom... Och jag vet inte vad jag ska beställa för bultar till ventilkåporna som passar dom tre övre hålen.
Vad ska man köpa för grejer för att para ihop gasarna? Hur lösa vaccum osv till fördelaren tex. Jag har ju aldrig pillat med sånt här förr.
Sen ett annat litet bekymmer, jag får inte fördelaren att åka ner så den ta tätt mot insuget... det är lappgubbens.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
Korkpackningar är väl bra, men borde kanske gå att hitta billigare någon annan stans.
Om man har gott om tid finns det i USA: http://www.ebay.com/itm/Big-Block-Chevy ... 0g&vxp=mtr
Längre bult till ventilkåpan kan man väl köpa i någon affär som säljer skruv. Verkar vara 1/4" skruv om man läser denna annons: http://www.ebay.com/itm/Big-Block-Chevy ... ox&vxp=mtr
Vad som behövs för att koppla förgasarna borde väl gå att googla fram gissar jag. Måste ju finnas folk som gjort denna installation förut.
Sedan brukar det väl finnas små rör i botten på förgasaren som går rakt in i insugskanalen, som man kan ta vaccum till fördelaren.
Om fördelaren inte går i botten, kan det väl sitta oljepumpsdrivning i botten på fördelaren som måste komma i rätt läge, men jag har inte skruvat 454 så har inte koll på dom motorerna. Men är det så, så behöver man rotera vevaxeln så fördelaren snurrar tills den kommer rätt mot oljepumpsdrivningen och då kan man trycka ner fördelaren.
Om man har gott om tid finns det i USA: http://www.ebay.com/itm/Big-Block-Chevy ... 0g&vxp=mtr
Längre bult till ventilkåpan kan man väl köpa i någon affär som säljer skruv. Verkar vara 1/4" skruv om man läser denna annons: http://www.ebay.com/itm/Big-Block-Chevy ... ox&vxp=mtr
Vad som behövs för att koppla förgasarna borde väl gå att googla fram gissar jag. Måste ju finnas folk som gjort denna installation förut.
Sedan brukar det väl finnas små rör i botten på förgasaren som går rakt in i insugskanalen, som man kan ta vaccum till fördelaren.
Om fördelaren inte går i botten, kan det väl sitta oljepumpsdrivning i botten på fördelaren som måste komma i rätt läge, men jag har inte skruvat 454 så har inte koll på dom motorerna. Men är det så, så behöver man rotera vevaxeln så fördelaren snurrar tills den kommer rätt mot oljepumpsdrivningen och då kan man trycka ner fördelaren.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Räserbilen 2016
Tur att det finns dom som är mindre borta än jag
Får tacka så mycket för dina svar, det hjälper mycket. Ska prova vrida runt motorn nästa gång jag är hem få se om inte fördelaren ploppar ner. Cheva har ju oljepumpsdrivning där nere.
Tror att jag hittade ventilkåpspackningar som kan funka.
Vet att i usa finns det gaslänkagekit och bränslerör etc för att åka dubbla edelbrock, jag fattar inte varför det inte finns på nån sajt här i sverige. Får väl ringa Norrlands i värsta fall och höra, dom borde ju kunna ta hem då dom har för att åka enkel edelbrock... Dom hade ju iaf luftfilter som passar
Får tacka så mycket för dina svar, det hjälper mycket. Ska prova vrida runt motorn nästa gång jag är hem få se om inte fördelaren ploppar ner. Cheva har ju oljepumpsdrivning där nere.
Tror att jag hittade ventilkåpspackningar som kan funka.
Vet att i usa finns det gaslänkagekit och bränslerör etc för att åka dubbla edelbrock, jag fattar inte varför det inte finns på nån sajt här i sverige. Får väl ringa Norrlands i värsta fall och höra, dom borde ju kunna ta hem då dom har för att åka enkel edelbrock... Dom hade ju iaf luftfilter som passar
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
Är man inte så noga med att det blir snyggt kan man väl bygga eget länkage. Eller göra ett med vajrar.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Räserbilen 2016
Får grubbla på det där. Men när man är som jag och humöret svänger känns det som att jag kommer ha fruktansvärt stora problem att ens få motorn att starta med det här... ett enkelinsug och en edelbrock 750 är ganska lockande, skulle göra allt så mycket enklare och billigare. Plus att jag skulle kunna ha huven på. Alternativt att bara skaffa ett insug och provköra den med en av 600 gasarna jag har. smogäckel 454 på 210 hästar kan ju liks inte ta in så mycket luft genom skittopparna så till att börja med skulle den säkert klara sig med 600cfm om man inte säljer insug och gasare i ett paket först.
Tankar kring detta? Är jag helt dum i huvudet på riktigt nu?
Tankar kring detta? Är jag helt dum i huvudet på riktigt nu?
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
Jo det är nog helt rätt att börja med enkelförgasare tills allt funkar fint. Och sedan kan man ladda på med värre grejer när allt är utsorterat. Det är ju inge kul att köra med en motor som knappt går, och dör på tomgång osv... Så börja med så standard som möjligt. Och det lär ju bli lättare att besiktiga då, om man skulle få sådana tankar...
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Räserbilen 2016
Ja tanken var ju att den ska bli sfro reg som ombyggt fordon, på något vis, inte forskat så mycket i det mer än att jag vet att den redan uppfyller kraven då både fram och bakvagn är bytt/ombyggt. Men hur jag ska få den laglig med 454 har jag inte kollat så noga på.
Hittade ett Torker 2 insug till rätt kurs, så det knep jag fortare än blixten, blev lite enklare att handla kringgrejer också, så drog iväg en beställning på bränslerör från gasaren, luftfilter med mera. Så mycket billigare allt blev när man bara ska ha till en gasare... Med en roligare kam och en Edelbrock 750 sen så har man ju en lagom trevlig motor, sen är det ju enkelt att montera en sån där platta under gasaren sen...
Hittade ett Torker 2 insug till rätt kurs, så det knep jag fortare än blixten, blev lite enklare att handla kringgrejer också, så drog iväg en beställning på bränslerör från gasaren, luftfilter med mera. Så mycket billigare allt blev när man bara ska ha till en gasare... Med en roligare kam och en Edelbrock 750 sen så har man ju en lagom trevlig motor, sen är det ju enkelt att montera en sån där platta under gasaren sen...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 2016
Lustgas är ju en rolig gas!
Det borde jag ju ha i min Lincoln. Den har ju bara drygt 200 hästar på 7,5 liters volym...
Och ibland kan man ju få för sig att ha bråttom...
Det borde jag ju ha i min Lincoln. Den har ju bara drygt 200 hästar på 7,5 liters volym...
Och ibland kan man ju få för sig att ha bråttom...
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Räserbilen 2016
Som en här i Lycksele sa en gång då han fick frågan om det här mes lustgas, om det verkligen gjorde mån, han hade bara svarat "Det bär fram hälsningen"
Jag har ju fyrbultade överfall och siamesblock så vad jag har fått höra så ska den här tåla "all lustgas jag törs använda"... Det är väl dock det här med kolvringsgap bara. Nuvarande kompressionsförhållande är dock bra för alla sorters "power-adder" inkl effekt på flaska
Ni som har ansiktsboken och är medlem i Chevrolet köp/sälj kan nu se att tunnelraminsuget och edelbrockarna är till salu i befintligt skick. Får jag det sålt så beställer jag en ny Edelbrock Performer 750cfm med manuell chocke
Jag har ju fyrbultade överfall och siamesblock så vad jag har fått höra så ska den här tåla "all lustgas jag törs använda"... Det är väl dock det här med kolvringsgap bara. Nuvarande kompressionsförhållande är dock bra för alla sorters "power-adder" inkl effekt på flaska
Ni som har ansiktsboken och är medlem i Chevrolet köp/sälj kan nu se att tunnelraminsuget och edelbrockarna är till salu i befintligt skick. Får jag det sålt så beställer jag en ny Edelbrock Performer 750cfm med manuell chocke
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen 201?
Wow, jag har byggt...
Började med att kränga på ett par 185/65R15 på 4" breda Amazonfälgar... för hand... ute i regnet...
Satte ihop rattstången och monterade ett par styrleder så ratt och framhjul följs åt som planerat
På plats och med arslet i vädret, sportig klädsel va?
Om ni bara visste hur lång tid det tog att komma hit... Som synes är det lagt igen ett hål i bakskärmen, det är skarvat på lite i golvet för att få hjulhusen lika långa, det byggdes i delar i framkant för att det skulle vara vinklar åt mer än ett håll, så det gick åt flera a4 papper och kartongbitar för att göra mallar.
En kass bild på vänster hjulhus innifrån, gjordes i tre delar i framkant för att ha nån chans att få till rundningen mot skärmen.
BAM! Trolleri trollera, å va ja e bra... på att jobba istället för att ta kort iaf, men här är dom färdiga iaf
Så ser det då ut bakifrån. Och nej, hjulhusen är inte fastsvetsade i ytterskärmarna, dels för att fler än en inte tyckte att jag skulle göra det, sen tyckte jag inte det heller, iom syftet med denna bil så för att slippa vridningar och veck på bakskärmarna så är hjulhusen bara punktade på några få ställen, sen tätas springan med sånt där mysigt klet för att slippa få in riktigt all skit i bilen, ja menar, det räcker ju med att jag sitter i den
Framtida höjd, ställde dit ett 245/60R14... jösses så löjligt.... Hjulhusen rymmer numer 12.5x29" däck numer, om man förpassar hästkärrefjädringen till sophögen. Då kanske jag kan prova ställa den på 10.5x28" däcken jag har fått låna
Ringde och pratade lite med Gustav Ulander på SFRO, han råkar ju kunna betydligt mer än vad man själv gör. Men fick iaf många bra svar och även veta att mina planer är fullt genomförbara som jag vill ha det utom en sak.
454an är för tung... Så där är det tvärnit, så vet inte riktigt hur jag ska göra där när det ska reggas men ställer ner 454an och bygger om bilen för att rymma den iaf, fort sitter det en trött smallblock där i början.
Det som händer här näst, efter den här rackars motorveckan som jag tänkt vara på, men ja, planerna blev ju inte som tänkt, det tar tid och blir ordentligt gjort istället, iaf, planerna... är iaf att bygga nya fjäderben, med rallyshop coiloverkit, 600 lbs fjädrar. Sen ska det lagas lite rost, längst fram i golvet mot torpedväggen på bägge sidorna + en stump av rambalken bakom bakaxeln på höger sida. Sen beställer jag en dragracebur från Finess som gör det möjligt att åka fortare än 10 blankt på kvartsmilen... Sen är det bara resten kvar
Började med att kränga på ett par 185/65R15 på 4" breda Amazonfälgar... för hand... ute i regnet...
Satte ihop rattstången och monterade ett par styrleder så ratt och framhjul följs åt som planerat
På plats och med arslet i vädret, sportig klädsel va?
Om ni bara visste hur lång tid det tog att komma hit... Som synes är det lagt igen ett hål i bakskärmen, det är skarvat på lite i golvet för att få hjulhusen lika långa, det byggdes i delar i framkant för att det skulle vara vinklar åt mer än ett håll, så det gick åt flera a4 papper och kartongbitar för att göra mallar.
En kass bild på vänster hjulhus innifrån, gjordes i tre delar i framkant för att ha nån chans att få till rundningen mot skärmen.
BAM! Trolleri trollera, å va ja e bra... på att jobba istället för att ta kort iaf, men här är dom färdiga iaf
Så ser det då ut bakifrån. Och nej, hjulhusen är inte fastsvetsade i ytterskärmarna, dels för att fler än en inte tyckte att jag skulle göra det, sen tyckte jag inte det heller, iom syftet med denna bil så för att slippa vridningar och veck på bakskärmarna så är hjulhusen bara punktade på några få ställen, sen tätas springan med sånt där mysigt klet för att slippa få in riktigt all skit i bilen, ja menar, det räcker ju med att jag sitter i den
Framtida höjd, ställde dit ett 245/60R14... jösses så löjligt.... Hjulhusen rymmer numer 12.5x29" däck numer, om man förpassar hästkärrefjädringen till sophögen. Då kanske jag kan prova ställa den på 10.5x28" däcken jag har fått låna
Ringde och pratade lite med Gustav Ulander på SFRO, han råkar ju kunna betydligt mer än vad man själv gör. Men fick iaf många bra svar och även veta att mina planer är fullt genomförbara som jag vill ha det utom en sak.
454an är för tung... Så där är det tvärnit, så vet inte riktigt hur jag ska göra där när det ska reggas men ställer ner 454an och bygger om bilen för att rymma den iaf, fort sitter det en trött smallblock där i början.
Det som händer här näst, efter den här rackars motorveckan som jag tänkt vara på, men ja, planerna blev ju inte som tänkt, det tar tid och blir ordentligt gjort istället, iaf, planerna... är iaf att bygga nya fjäderben, med rallyshop coiloverkit, 600 lbs fjädrar. Sen ska det lagas lite rost, längst fram i golvet mot torpedväggen på bägge sidorna + en stump av rambalken bakom bakaxeln på höger sida. Sen beställer jag en dragracebur från Finess som gör det möjligt att åka fortare än 10 blankt på kvartsmilen... Sen är det bara resten kvar
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: Räserbilen! Byggt hjulhus!
Otroligt bra jobbat! Jag skall snart börja svetsa rost på dotterns A-traktor duett... får se hur snyggt det blir...
Fast en 454 är väl bara för tung om den sitter långt fram? Så antingen flytta bak torpedväggen lite eller så får den sitta i baksätet.
Jag hade en gång en ide om att ta motor+låda från en eldoado ca 1970. Då får man 500 kubik och ett paket för framhjulsdrift, som man kan sätta över bakvagnen... Då bör det gå att få framvagnen att lyfta vid varje rödljus...
Fast en 454 är väl bara för tung om den sitter långt fram? Så antingen flytta bak torpedväggen lite eller så får den sitta i baksätet.
Jag hade en gång en ide om att ta motor+låda från en eldoado ca 1970. Då får man 500 kubik och ett paket för framhjulsdrift, som man kan sätta över bakvagnen... Då bör det gå att få framvagnen att lyfta vid varje rödljus...
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Räserbilen! Byggt hjulhus!
Som Gustav sa, det kommer bara sluta med att jag och han får jobba som dårar för att få den laglig och sen säger SBP och Transportstyrelsen nej iaf, så han avrådde mig från att ens prova. Och jag väljer att lyssna på han som vet... Iom 240 framvagn så var det kört typ hur jag än gjorde med 454an, men som sagt, smallblock går ju regga med. Men det är inte mitt största problem just nu, kan göra resten klart i övrigt.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
-
- Snubben som nästan bara läser
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 22 jul 2016 14:48
- Ort: Ystad
- Kontakt:
Re: Räserbilen! Byggt hjulhus!
Tycker dena diskussion är intressant att läsa.
Senast redigerad av 2 Matilda_J, redigerad totalt 19 gång.
Saab 9000 CDE-200 -96
Re: Räserbilen! Byggt hjulhus!
Ser snyggt ut! Men surt på storblockar'n... Fast det finns väl alu-block till dom med?
Vad funderar du på för bakvagnsupphängning?
Vad funderar du på för bakvagnsupphängning?
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Re: Räserbilen! Byggt hjulhus!
Finns helalu big block att köpa, men ja, då räcker inte 100 papp så det är inget alternativ, däremot har jag funderat lite på att åka LS7, eller rättare sagt, LM7, vilket är en LS7 med gjutjärnsblock, lite tyngre, mycket billigare. Även tänkt tanken på att fortsätta med big block, men helt enkelt åka typ trött 350 smallblock vid regbes. Men det är ett mycket senare problem.
Upphängning blir fattigmans-fyrlink och coilovers. Fasta nedre stag monterade under rambenen, justerbara övre monterade just innanför för att få så lite brytningar som möjligt när ena bakhjulet far över en trottoarkant till exempel.
Upphängning blir fattigmans-fyrlink och coilovers. Fasta nedre stag monterade under rambenen, justerbara övre monterade just innanför för att få så lite brytningar som möjligt när ena bakhjulet far över en trottoarkant till exempel.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76