BMW M3 3.0 -94 Kompressor på G Såld...

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Frownlayer
Megapostare!
Inlägg: 222
Blev medlem: 16 sep 2007 21:33
Ort: Reftele (Bredaryd)

Inlägg av Frownlayer »

jag tycker med att det verkar lite lustigt att ha varierande lyft...


aja... jag hittade en liten hemsida... varsågod http://www.drvanos.com/install.htm
Mä Völvon på Bréé...
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Samuel S skrev:
kardanaxel skrev:Nu ska vanosen dit med.
Måste du verkligen ha vanos när du kör överladdning så seriöst?
Måste och måste... Anledningen till att nästan alla plockar bort den är att styrsystemet inte fixar å ta hänsyn till vanosen. Men det fina med DTA är at de klarar det. Jag har ju ingen erfarenhet av att mappa men så länge det inte strular till det allt för mycket så borde det bli smidigast å montera dit den igen.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Frownlayer skrev:jag tycker med att det verkar lite lustigt att ha varierande lyft...


aja... jag hittade en liten hemsida... varsågod http://www.drvanos.com/install.htm
Tack! Ska kolla på den!

Jag kan förtydliga de kvarvarande funderingarna lite. Monteringen och nollning osv har jag läst på så jag förstår. Frågan är lite om man måste åka till Bmw och köpa specialverktyg eller om det går ändå? Och sen hängde jag inte med på hur kedjan skulle spännas.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Oj :o
Här var det inte uppdaterat på länge... I helgen skruvades det sista utvändigt dit på motorn. Har letat runt på alla hyllor nu och det verkar bara ha blivit en liten bricka över än så länge som jag inte kan komma på var den ska vara... :roll: Känns rätt bra ändå efter 1.5 år i plastbackar.

Jag passade även på att skruva ihop bromsarna fram och på med hjulen och sen fick han faktiskt känna på backen igen! Vad låg den blir efter 1.5 år på pallbockar :D

Rullade ut den så gott det gick i andra delen av garaget som har brunn. (Jag får inte ut den utanför garaget utan nån typ av hjuldolly) och tvättade av allt damm. Var trångt men oj vad kul det var å se den ren och fin igen :)

Så nu är det lite smårengöring av motorbalken kvar där jag inte kom åt med svampen och sen lite bränsleslangsbyte och efter det så åker motor och låda i!

Bild

Bild

Bild

Bild

Känns lite surt å inte hinna lägga mer puts på motorn men det får vi ta till vintern. Det känns viktigare att få igång den nu.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Frownlayer
Megapostare!
Inlägg: 222
Blev medlem: 16 sep 2007 21:33
Ort: Reftele (Bredaryd)

Inlägg av Frownlayer »

Är jag blind eller varför ser jag inte någon kompressor på motorn?
Mä Völvon på Bréé...
Jakob
Styrelseledamot
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 sep 2006 20:03
Ort: Reftele

Inlägg av Jakob »

Frownlayer skrev:Är jag blind eller varför ser jag inte någon kompressor på motorn?
den bygger man på först efter motorn har kommit i bilen ju.. ;)
Emilio
Styrelseledamot
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 dec 2002 12:51
Ort: Jönköping

Inlägg av Emilio »

Strunta i putsen... Få bara igång monstret nu istället! :wink:
Ser ju kanon ut.

Tror att det kommer bli super bra det här. Ser fram emot att se den på ringen i höst oxå.

Heja! :thumbsup2
Emil Edstrand

Audi A3 1.6 TDI Ultra -14 Supersnål Pendlarbil
VW Tiguan 1.4 TSI Quattro "R-line" -13 Familjebil
Porsche 911 997 "Carrera Cup Edition" -10 Sportbil
Bmw 2002 ti -72 Original Sommarbil
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Jakob skrev:
Frownlayer skrev:Är jag blind eller varför ser jag inte någon kompressor på motorn?
den bygger man på först efter motorn har kommit i bilen ju.. ;)
Exakt! På en raggarbil tex kan man säkert bygga fästerna för kompressorn direkt men här kommer det bli så tajt mot huv och front så allt måste vara i bilen när jag passar in kompressorn.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Diesel Oscar
Deluxpostare!
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
Ort: Månsarp

Inlägg av Diesel Oscar »

kardanaxel skrev:Exakt! På en raggarbil tex kan man säkert bygga fästerna för kompressorn... :chatter: .


Va?? Detta blir väl en form av raggarbil? :D
Slopa dieselskatten!!
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Diesel Oscar skrev:
kardanaxel skrev:Exakt! På en raggarbil tex kan man säkert bygga fästerna för kompressorn... :chatter: .


Va?? Detta blir väl en form av raggarbil? :D
Det beror ju på hur man ser det... :wink:
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Förövrigt så ligger motorn i bilen nu sedan två veckor men mer än så har jag inte hunnit.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Hmm. Vad ha vi gjort sen sist...

Jo, jag har gjort en tätning för hålet där luftpumpen satt innan.

Bild

Bild

Sen har det monterats koppling två gånger... :roll:

Bild

Bild

Bild

Här nånstans var allt på topp och föreningen av motor och bil kändes nära...men icke..! Höll på i tre timmar innan jag drog slutsatsen att det går inte att få i motorn med lådan på :( Då hade jag dessutom plockat bort främre grenrör och ett motorfäste. Så ur igen och bort med lådan. efter det gick det rätt smidigt faktiskt. Men sen skulle ju det där grenröret på igen och då var motorfästet ivägen och även det bakre grenröret som inte går å få bort med motorn i bilen. Men med motorn ståendes på domkraft utan motorfäste och ett bräckjärn i det bakre grenröret så ramlade det tillslut på plats! Sen tog det väl en timme å få dit alla muttrar.

Men nu är det semester så då händer det lite igen:)

Konstaterade för ett tag sen att det blir trångt å få ner kompressorn så jag bestämde mig för att flytta generatorn... Det fanns ju plats på högersidan av motorn där luftpumpen suttit innan så först tänkte jag att jag kanske kunde använda det fästet till generatorn. La över två timmar på att skruva isär och blästra det i måndags bara för att upptäcka att det här får ju inte plats... :( Varför kollar man inte det innan man börjar blästra osv...

Så nu har jag lekt konstruktör igen istället och gjort ett eget fäste. Tror ni det håller...? :roll:

Bild

Var på Biltema och letade rem igår med men det var svårt att hitta någon som var så kort. Så här ser det ut när den är på plats:

Bild

Rengörning av kompressorn. Har beställt ett nytt lager till ingående axeln med som gick sönder när jag plockade isär för att kolla vilken växellåda jag hade. Det kostade 2400 kr :eek: Kan vara moms på det med... Så det var ett dyrt misstag!

Bild

Sen har jag gjort en mall av en spånskiva för att kolla läget på kompressorn. Blev riktigt bra att använda de gamla hålen från generatorn!

Bild

Det blev jättedumt på första försöket mot hålen till oljekylaren... Lite suddig bild.

Bild

Det är lite klurigt när man inte byggt överladdat innan och försöka komma på vilka rör jag behöver plats till och var jag ska dra allt.

Hittade en alubit i ladugården med som får bli det riktiga fästet senare.

Bild
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Gött, här händer ju hur mycket som helst. Bra jobbat.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

:thumbsup:

Ser ju fint ut! är smidigt på bmmwwää när man kan plocka bort halva bilen framtill. :)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

ERnsT skrev:Gött, här händer ju hur mycket som helst. Bra jobbat.
Jajamensan :D

Jag behöver nog komma och besöka din lyft med 325:an imorn med. Jag ringer sen!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Adolfsson skrev::thumbsup:

Ser ju fint ut! är smidigt på bmmwwää när man kan plocka bort halva bilen framtill. :)
Ja, det underlättar grymt mycket!

Men nu sitter faktiskt lysen, kyl och front på plats igen. Skruvade dit det nu efter middan för å kunna kolla var intercolern hamnar och om jag får ner alla rör dit.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

kardanaxel skrev:
ERnsT skrev:Gött, här händer ju hur mycket som helst. Bra jobbat.
Jajamensan :D

Jag behöver nog komma och besöka din lyft med 325:an imorn med. Jag ringer sen!
Uschdå, det lät inte roligt alls. :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Idag blev det ingen lång stund men jag hann å få dit intercoolern i alla fall.

Bild
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Idag har jag gjort en sån här:

Bild

Började med att göre en ny variant i trä på morgonen där jag flyttade på kompressorn hela 10 mm ;)
Fick göra lite småjusteringar även på den men sen bar det av till jobbet. Började med att gjuta över hålen till trämallen sen var det bara att rita av den och börja fräsa, såga, borra, slipa.
Blev riktigt bra faktiskt :up: Jag var lite rädd att den inte skulle vara tillräckligt stabil men den svajar ingenting nu när den sitter på motorn :) Gjorde fästet 15 mm tjockt.

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

ser ut att sitta som ett smäck... gött jobbat.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Skriv svar