Corvette- 69

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Nu har bytt till en renoverad Holley 600 cfm vacuum på vetten. Öppnade den som satt på och man kunde tro att tankens samlade rost hade samlats i förgasaren, samt den var överbestyckad.
Blev en positiv skillnad, nu återstår det justeringar och kalibrering.
Det fanns en annan sort av huvudmunstycken man inte varit med om tidigare. De var märkta 219. Motsvarar hål 0,048". Normalt brukar en Holley 600 ha ca 0,065". Kommer i första steget gå upp till ca 0,060" och märkning 346.
Funnit en artikel och förkaring till dessa munstycken. http://www.mazdatrucking.com/B2200/5200.html

Har vacuum 20-21 Hg i motorn. Är snäll eller mild kam som sitter. Har 8 Hg i Buicken. Eftersom Holley brukar ha tillskottsventiler som öppnar vid 6,5 Hg när man köper förgasare eller renoveringskit, så behöver gå upp i storlek. Man brukar dela 20 Hg med 2, så blir 10. Det finns tillskottsventiler som öppnar vid 9,5 eller 10,5 Hg. Väljer nog 10,5. Tillskottsventilen tillför
bränsle när vacuumet går ner vid gasning.

Med accpumpmunstycke 0,031" så fick baktändning och gick upp till 0,037", så blev det bra. Hade inte mellanstorlek 0,035" hemma, så får optimera detta med accpumpkammar senare.

Ovan är nämnda för bestyckningen av primärsidan.

Har ignitor istället för brytare och kondensator i fördelaren. Samt Mallorys stora spole. Man skall tydligen ha ca 11 volt mellan spolens plusspol och karossjord då motor är igång med brytare. Ignitor 13-14 volt. Skall kolla så det ej finns motstånd.
Kom gärna med synpunkter och input om detta....
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Nu börjar Corvetten gå bättre. Blir nog ägna sig åt finjusteringar av förgasaren under sommarn.

Det var Corvette-tema på Folkets Park igår och blev en bild på Corvetten,
nr 8 på länken.
http://s196.photobucket.com/user/motort ... 0Petterzon

Buicken planerar ta ut i Augusti till Cruisingarna då. Lite mer praktiskt om man vill åka flera :wink:
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Fin bil du har!

Är ju kul och se någon som vet vad dom pratar om när det gäller förgasare :D
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Adolfsson skrev:Fin bil du har!

Är ju kul och se någon som vet vad dom pratar om när det gäller förgasare :D
Tack! Börjar kanske förstå nu hur förgasaren fungerar och kan optimeras efter snart 30 år som lekman på V8:a :lol:

Blev ändå fel typ av munstycken med mindre gänga och provade då de minsta jag hade hemma 0,73" och det blev skillnad, men lite för mycket bränsle. Därefter bytte till en mjukare fjäder till sekundärsidan för att dessa skall öppna tidigare och blev gott ljud i motorn när dessa öppnas.

Så bytte till 0,64" munstycken och 9,5" Hg tillskottventil. Blev en rolig tur därefter. Dock tänker gå upp 2 steg, till 0,66" munstycken.

Några bilder till från förra veckan ex. 26
http://s196.photobucket.com/user/motort ... ig%20A-son


Bir nog en tur till parken i Huskvarna imorgon.
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Jönköpingsposten var på Parken igår och råkade hamna med. Vacker fru och Corvette, så blir det mycket bra.

http://www.jonkopingsposten.se/huskvarn ... -solskenet
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

En höjdarbild ju! Läckert.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

:thumbsup: Gillar utseendet på dom här bilarna. Kul att det finns några sådana i klubben!
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Hej,

Corvette; Nu har bytte till "67" munstycken, samt fick lära mig något jag missat då man ställer tändningen. Har alltid kopplat bort vacuumslang mellan förgasare och fördelare, då ställt tändningen. Nu läste att man skulle plugga vacuumet till förgasaren när den var bortkopplad.
Uppfattade det skilde ca 4-5 grader på tändningen. Så blev bättre. samt därefter justerat blandskruvar med vacuumklocka. Justerar dessa tills högsta vacuumet uppstår i motorn.

Det som återstår nu är få motortemp bra. Är för låg nu. Tänkte börja med byta tempgivare, då den som sitter på är för lampa och tänkte byta till den som är för orginalmätare.

Buick; Fokus har varit att få bättre flöde på kylningen till motorn. Därav flyttat på automatlådekyl som satt framför vattenkyl. Hade glömt att vända fläktbladen på de främre elfläktarna:), så nu kanske det kan bli bättre genomströmning.
Det kommer bli en del provkörningar under Augusti är planen.
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Muskelbilarnas muskelbil, "Mr hemi killer", Buick GSX -70 :P

http://www.youtube.com/watch?v=QpGwVUsyx_A

Fanns också en stage 2 version, men denna version såldes med toppar, insug, grenrör, etc.. liggande i bagaget m.a.p försäkringsbolagen.
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Temat på Folkets Park i Huskvarna var bl.a sportvagnar igår och corvetten
klassades tydligen som sportvagn :D

Var en rolig afton att få besöka parken. Antagligen finns flera intressenter i klubben med detta intresseområde. Länkad till bilder
http://s196.photobucket.com/user/motort ... ig%20A-son

Var en byggd driftingbil med 6 liter V8 och kompressor, uppfattade den hade 750 Hk på bakhjulen. Vilket underbart ljud när den provstartades några ggr under kvällen.
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Re: GM och en liten japanare

Inlägg av Gunnar »

Var ett tag sedan man skrev.

Var ute med corvetten igår och kändes riktigt bra att få köra av sig i höstrusket. Blivit en del små mek sedan sist.

Buicken fick en ny kamaxel i sig, därefter fått byta förgasare och optimera fördelare med andra fjädrar, för få maxtändning vid tidigare varvtal
(nu ca 2000 rpm) och justera för få en totaltändning på 34-35 grader. Förtändning 14 grader + cent.tändning 20 grader. Ett helt nytt område för mig och hoppas det skall fungera bättre efter detta.

Fått flytta garaget från Huskvarna till Bankeryd senaste månaden. Blivit större, så känns bra.
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Re: GM och en liten japanare

Inlägg av OneYet »

Här kommer en liten tråd för dig att följa Gunnar.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91496

Chevrolet Impala 1963
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Re: GM och en liten japanare

Inlägg av Gunnar »

OneYet skrev:Här kommer en liten tråd för dig att följa Gunnar.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91496

Chevrolet Impala 1963
Tack! Grymt! :thumbsup:

Förstår att du gillar tråden m.a.p kompressorn i den röda camaron på bilden. Är det något liknande du planerar att sätta i din till nästa säsong? :mhihi: Den är imponerande!
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Re: GM och en liten japanare

Inlägg av Gunnar »

Nu har vintern snart gått och man kan fundera vad man har gjort på fordonen. Har egentligen för min del inte gjort något, vilket varit skönt. Har blivit mer fika istället.
Har fått plats för 1 objekt till, därav letat efter en corvette c3 cab eller coupe med bigblock, men insog att bäst att fundera lite till. Har blivit corvettefantast igen.
Har smygkört lite under vintern då det varit plussgrader med corvetten. Man behöver ju inte vinterdäck på veteranare.
Startade upp Buicken i fredags och lät bra.
Efter 25 år har försökt att få tillbaka mc-lusten, men den kommer inte tillbaka inser jag, så får ställa undan Hondan och samla damm, tills någon i familjen säger något annat. Tror man har blivit för bekväm för att slippa bli fuktig :)
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Re: GM och en liten japanare

Inlägg av OneYet »

Fika är trevligt. :D

Corvetteåkning kanske är ännu trevligare. Det har jag aldrig provat.

MC-lusten kan jag skriva under på.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Re: GM och en liten japanare

Inlägg av Gunnar »

OneYet skrev:Fika är trevligt. :D

Corvetteåkning kanske är ännu trevligare. Det har jag aldrig provat.

MC-lusten kan jag skriva under på.
Det kan vi ju ordna. Har aldrig fått upplevelsen att åka kompressormatat fordon tidigare. :wink:
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Re: GM och en liten japanare

Inlägg av B204T »

Mera åttor till folket! Enda som är bättre än en Chevaåtta är två eller fler ;)

Du vet väl att big blocken passar pang på ihop med din låda ;) Samma bultdelning på lådan på alla Chevas motorer, dock så vet du ju säkert att BOP-lådor inte passar på Chevamotorer (BOP = Buick, Olds, Pontiac för den som inte vet)

Själv fortsätter man att drömma om en svart Camaro ´68 med båge, 454 stroker med tillräckligt med lustgas för att blåsa skiten ur det mesta, PG med manuellt ventilhus, transprake och linelock, 12 bult axel upphängd i stegar med nåt fränt innehåll och såklart, Micke Thompson ET Street på typ centerlinefälgar och såklart, det fränaste, en plasthuv med 5" cowl induction scoop!
Sen kan jag dö lycklig, tror dock jag får leva olycklig ett par år till :lol:
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Re: GM och en liten japanare

Inlägg av Gunnar »

B204T skrev:Mera åttor till folket! Enda som är bättre än en Chevaåtta är två eller fler ;)

Du vet väl att big blocken passar pang på ihop med din låda ;) Samma bultdelning på lådan på alla Chevas motorer, dock så vet du ju säkert att BOP-lådor inte passar på Chevamotorer (BOP = Buick, Olds, Pontiac för den som inte vet)

Själv fortsätter man att drömma om en svart Camaro ´68 med båge, 454 stroker med tillräckligt med lustgas för att blåsa skiten ur det mesta, PG med manuellt ventilhus, transprake och linelock, 12 bult axel upphängd i stegar med nåt fränt innehåll och såklart, Micke Thompson ET Street på typ centerlinefälgar och såklart, det fränaste, en plasthuv med 5" cowl induction scoop!
Sen kan jag dö lycklig, tror dock jag får leva olycklig ett par år till :lol:
Din härliga drömbil får du förverkliga :P Min första jänk var en camaro RS-69.

Kul höra att du kan drivlinorna. BOP lådorna sitter också på Cadillacs gjutjärnsmotorer efter -67.

Brukar säga motorer under 400" är startmotorer :wink:
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Re: GM och en liten japanare

Inlägg av B204T »

Gunnar skrev:
B204T skrev:Mera åttor till folket! Enda som är bättre än en Chevaåtta är två eller fler ;)

Du vet väl att big blocken passar pang på ihop med din låda ;) Samma bultdelning på lådan på alla Chevas motorer, dock så vet du ju säkert att BOP-lådor inte passar på Chevamotorer (BOP = Buick, Olds, Pontiac för den som inte vet)

Själv fortsätter man att drömma om en svart Camaro ´68 med båge, 454 stroker med tillräckligt med lustgas för att blåsa skiten ur det mesta, PG med manuellt ventilhus, transprake och linelock, 12 bult axel upphängd i stegar med nåt fränt innehåll och såklart, Micke Thompson ET Street på typ centerlinefälgar och såklart, det fränaste, en plasthuv med 5" cowl induction scoop!
Sen kan jag dö lycklig, tror dock jag får leva olycklig ett par år till :lol:
Din härliga drömbil får du förverkliga :P Min första jänk var en camaro RS-69.

Kul höra att du kan drivlinorna. BOP lådorna sitter också på Cadillacs gjutjärnsmotorer efter -67.

Brukar säga motorer under 400" är startmotorer :wink:
Synd det var en ´69, snacka om att förstöra tidernas finaste muskelbil, karossen må väl va, vecken på skärmarna kan jag leva med, men instrumentbrädan :O Nä ´68 ska det vara, så man är utan ventilationsrutor, mycket bättre proportioner med OPW än med lillrutan.

Cadillac är jag inte så påläst på, har bara rört 50-talare, så det var nåt nytt att dom fick BOP mönstret

En 572 Big block vore annars inte helt fel, ja menar, det finns ju bara en sak som är bättre än kubiktum, och det är MER kubiktum!

Jag är ju uppväxt i GM-träsket, en i byn hade en röd ´67 RS när jag var en pjuklarv, sen blev det en och annan modellbil som sådde fröet om att detta skulle bli ens drömbil ännu mer. Sen lärde jag känna en tjej som hade (har) en ´68 Camaro, troligtvis en snikis med hyvelbänk och three on the tree från början, sitter nu 327 285hp och M20 (tror det var en 20 iaf) som jag åkte när jag tog studenten bland annat, tror du drömmen om en egen Camaro blev mindre då...

Corvetter är snygga, typ fram tills dom uppdaterar C3 där början/mitten av 70-talet, snyggaste är ju helt klart en C3 ´68 och split window, men dom är ju rätt värdelösa som gatbilar, iom att du inte kan skjutsa nån... Iofs svårt i en Camaro med båge but you get the point :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Kezo
Deluxpostare!
Inlägg: 403
Blev medlem: 28 jun 2004 13:06
Ort: Aneby

Re: GM och en liten japanare

Inlägg av Kezo »

B204T skrev:Corvetter är snygga, typ fram tills dom uppdaterar C3 där början/mitten av 70-talet, snyggaste är ju helt klart en C3 ´68 och split window, men dom är ju rätt värdelösa som gatbilar, iom att du inte kan skjutsa nån... Iofs svårt i en Camaro med båge but you get the point :P
Det är ju bara positivt om man inte kan skjutsa nån, kan ju säga att med 4-dörrars familjebilsjänk får man jättemycket kompisar som vill åka nånstans :P
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Skriv svar