Corvette- 69
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Nu har bytt till en renoverad Holley 600 cfm vacuum på vetten. Öppnade den som satt på och man kunde tro att tankens samlade rost hade samlats i förgasaren, samt den var överbestyckad.
Blev en positiv skillnad, nu återstår det justeringar och kalibrering.
Det fanns en annan sort av huvudmunstycken man inte varit med om tidigare. De var märkta 219. Motsvarar hål 0,048". Normalt brukar en Holley 600 ha ca 0,065". Kommer i första steget gå upp till ca 0,060" och märkning 346.
Funnit en artikel och förkaring till dessa munstycken. http://www.mazdatrucking.com/B2200/5200.html
Har vacuum 20-21 Hg i motorn. Är snäll eller mild kam som sitter. Har 8 Hg i Buicken. Eftersom Holley brukar ha tillskottsventiler som öppnar vid 6,5 Hg när man köper förgasare eller renoveringskit, så behöver gå upp i storlek. Man brukar dela 20 Hg med 2, så blir 10. Det finns tillskottsventiler som öppnar vid 9,5 eller 10,5 Hg. Väljer nog 10,5. Tillskottsventilen tillför
bränsle när vacuumet går ner vid gasning.
Med accpumpmunstycke 0,031" så fick baktändning och gick upp till 0,037", så blev det bra. Hade inte mellanstorlek 0,035" hemma, så får optimera detta med accpumpkammar senare.
Ovan är nämnda för bestyckningen av primärsidan.
Har ignitor istället för brytare och kondensator i fördelaren. Samt Mallorys stora spole. Man skall tydligen ha ca 11 volt mellan spolens plusspol och karossjord då motor är igång med brytare. Ignitor 13-14 volt. Skall kolla så det ej finns motstånd.
Kom gärna med synpunkter och input om detta....
Blev en positiv skillnad, nu återstår det justeringar och kalibrering.
Det fanns en annan sort av huvudmunstycken man inte varit med om tidigare. De var märkta 219. Motsvarar hål 0,048". Normalt brukar en Holley 600 ha ca 0,065". Kommer i första steget gå upp till ca 0,060" och märkning 346.
Funnit en artikel och förkaring till dessa munstycken. http://www.mazdatrucking.com/B2200/5200.html
Har vacuum 20-21 Hg i motorn. Är snäll eller mild kam som sitter. Har 8 Hg i Buicken. Eftersom Holley brukar ha tillskottsventiler som öppnar vid 6,5 Hg när man köper förgasare eller renoveringskit, så behöver gå upp i storlek. Man brukar dela 20 Hg med 2, så blir 10. Det finns tillskottsventiler som öppnar vid 9,5 eller 10,5 Hg. Väljer nog 10,5. Tillskottsventilen tillför
bränsle när vacuumet går ner vid gasning.
Med accpumpmunstycke 0,031" så fick baktändning och gick upp till 0,037", så blev det bra. Hade inte mellanstorlek 0,035" hemma, så får optimera detta med accpumpkammar senare.
Ovan är nämnda för bestyckningen av primärsidan.
Har ignitor istället för brytare och kondensator i fördelaren. Samt Mallorys stora spole. Man skall tydligen ha ca 11 volt mellan spolens plusspol och karossjord då motor är igång med brytare. Ignitor 13-14 volt. Skall kolla så det ej finns motstånd.
Kom gärna med synpunkter och input om detta....
Nu börjar Corvetten gå bättre. Blir nog ägna sig åt finjusteringar av förgasaren under sommarn.
Det var Corvette-tema på Folkets Park igår och blev en bild på Corvetten,
nr 8 på länken.
http://s196.photobucket.com/user/motort ... 0Petterzon
Buicken planerar ta ut i Augusti till Cruisingarna då. Lite mer praktiskt om man vill åka flera
Det var Corvette-tema på Folkets Park igår och blev en bild på Corvetten,
nr 8 på länken.
http://s196.photobucket.com/user/motort ... 0Petterzon
Buicken planerar ta ut i Augusti till Cruisingarna då. Lite mer praktiskt om man vill åka flera
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Tack! Börjar kanske förstå nu hur förgasaren fungerar och kan optimeras efter snart 30 år som lekman på V8:aAdolfsson skrev:Fin bil du har!
Är ju kul och se någon som vet vad dom pratar om när det gäller förgasare
Blev ändå fel typ av munstycken med mindre gänga och provade då de minsta jag hade hemma 0,73" och det blev skillnad, men lite för mycket bränsle. Därefter bytte till en mjukare fjäder till sekundärsidan för att dessa skall öppna tidigare och blev gott ljud i motorn när dessa öppnas.
Så bytte till 0,64" munstycken och 9,5" Hg tillskottventil. Blev en rolig tur därefter. Dock tänker gå upp 2 steg, till 0,66" munstycken.
Några bilder till från förra veckan ex. 26
http://s196.photobucket.com/user/motort ... ig%20A-son
Bir nog en tur till parken i Huskvarna imorgon.
Jönköpingsposten var på Parken igår och råkade hamna med. Vacker fru och Corvette, så blir det mycket bra.
http://www.jonkopingsposten.se/huskvarn ... -solskenet
http://www.jonkopingsposten.se/huskvarn ... -solskenet
Hej,
Corvette; Nu har bytte till "67" munstycken, samt fick lära mig något jag missat då man ställer tändningen. Har alltid kopplat bort vacuumslang mellan förgasare och fördelare, då ställt tändningen. Nu läste att man skulle plugga vacuumet till förgasaren när den var bortkopplad.
Uppfattade det skilde ca 4-5 grader på tändningen. Så blev bättre. samt därefter justerat blandskruvar med vacuumklocka. Justerar dessa tills högsta vacuumet uppstår i motorn.
Det som återstår nu är få motortemp bra. Är för låg nu. Tänkte börja med byta tempgivare, då den som sitter på är för lampa och tänkte byta till den som är för orginalmätare.
Buick; Fokus har varit att få bättre flöde på kylningen till motorn. Därav flyttat på automatlådekyl som satt framför vattenkyl. Hade glömt att vända fläktbladen på de främre elfläktarna:), så nu kanske det kan bli bättre genomströmning.
Det kommer bli en del provkörningar under Augusti är planen.
Corvette; Nu har bytte till "67" munstycken, samt fick lära mig något jag missat då man ställer tändningen. Har alltid kopplat bort vacuumslang mellan förgasare och fördelare, då ställt tändningen. Nu läste att man skulle plugga vacuumet till förgasaren när den var bortkopplad.
Uppfattade det skilde ca 4-5 grader på tändningen. Så blev bättre. samt därefter justerat blandskruvar med vacuumklocka. Justerar dessa tills högsta vacuumet uppstår i motorn.
Det som återstår nu är få motortemp bra. Är för låg nu. Tänkte börja med byta tempgivare, då den som sitter på är för lampa och tänkte byta till den som är för orginalmätare.
Buick; Fokus har varit att få bättre flöde på kylningen till motorn. Därav flyttat på automatlådekyl som satt framför vattenkyl. Hade glömt att vända fläktbladen på de främre elfläktarna:), så nu kanske det kan bli bättre genomströmning.
Det kommer bli en del provkörningar under Augusti är planen.
Muskelbilarnas muskelbil, "Mr hemi killer", Buick GSX -70
http://www.youtube.com/watch?v=QpGwVUsyx_A
Fanns också en stage 2 version, men denna version såldes med toppar, insug, grenrör, etc.. liggande i bagaget m.a.p försäkringsbolagen.
http://www.youtube.com/watch?v=QpGwVUsyx_A
Fanns också en stage 2 version, men denna version såldes med toppar, insug, grenrör, etc.. liggande i bagaget m.a.p försäkringsbolagen.
Temat på Folkets Park i Huskvarna var bl.a sportvagnar igår och corvetten
klassades tydligen som sportvagn
Var en rolig afton att få besöka parken. Antagligen finns flera intressenter i klubben med detta intresseområde. Länkad till bilder
http://s196.photobucket.com/user/motort ... ig%20A-son
Var en byggd driftingbil med 6 liter V8 och kompressor, uppfattade den hade 750 Hk på bakhjulen. Vilket underbart ljud när den provstartades några ggr under kvällen.
klassades tydligen som sportvagn
Var en rolig afton att få besöka parken. Antagligen finns flera intressenter i klubben med detta intresseområde. Länkad till bilder
http://s196.photobucket.com/user/motort ... ig%20A-son
Var en byggd driftingbil med 6 liter V8 och kompressor, uppfattade den hade 750 Hk på bakhjulen. Vilket underbart ljud när den provstartades några ggr under kvällen.
Re: GM och en liten japanare
Var ett tag sedan man skrev.
Var ute med corvetten igår och kändes riktigt bra att få köra av sig i höstrusket. Blivit en del små mek sedan sist.
Buicken fick en ny kamaxel i sig, därefter fått byta förgasare och optimera fördelare med andra fjädrar, för få maxtändning vid tidigare varvtal
(nu ca 2000 rpm) och justera för få en totaltändning på 34-35 grader. Förtändning 14 grader + cent.tändning 20 grader. Ett helt nytt område för mig och hoppas det skall fungera bättre efter detta.
Fått flytta garaget från Huskvarna till Bankeryd senaste månaden. Blivit större, så känns bra.
Var ute med corvetten igår och kändes riktigt bra att få köra av sig i höstrusket. Blivit en del små mek sedan sist.
Buicken fick en ny kamaxel i sig, därefter fått byta förgasare och optimera fördelare med andra fjädrar, för få maxtändning vid tidigare varvtal
(nu ca 2000 rpm) och justera för få en totaltändning på 34-35 grader. Förtändning 14 grader + cent.tändning 20 grader. Ett helt nytt område för mig och hoppas det skall fungera bättre efter detta.
Fått flytta garaget från Huskvarna till Bankeryd senaste månaden. Blivit större, så känns bra.
Re: GM och en liten japanare
Här kommer en liten tråd för dig att följa Gunnar.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91496
Chevrolet Impala 1963
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91496
Chevrolet Impala 1963
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: GM och en liten japanare
Tack! Grymt!OneYet skrev:Här kommer en liten tråd för dig att följa Gunnar.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91496
Chevrolet Impala 1963
Förstår att du gillar tråden m.a.p kompressorn i den röda camaron på bilden. Är det något liknande du planerar att sätta i din till nästa säsong? Den är imponerande!
Re: GM och en liten japanare
Nu har vintern snart gått och man kan fundera vad man har gjort på fordonen. Har egentligen för min del inte gjort något, vilket varit skönt. Har blivit mer fika istället.
Har fått plats för 1 objekt till, därav letat efter en corvette c3 cab eller coupe med bigblock, men insog att bäst att fundera lite till. Har blivit corvettefantast igen.
Har smygkört lite under vintern då det varit plussgrader med corvetten. Man behöver ju inte vinterdäck på veteranare.
Startade upp Buicken i fredags och lät bra.
Efter 25 år har försökt att få tillbaka mc-lusten, men den kommer inte tillbaka inser jag, så får ställa undan Hondan och samla damm, tills någon i familjen säger något annat. Tror man har blivit för bekväm för att slippa bli fuktig
Har fått plats för 1 objekt till, därav letat efter en corvette c3 cab eller coupe med bigblock, men insog att bäst att fundera lite till. Har blivit corvettefantast igen.
Har smygkört lite under vintern då det varit plussgrader med corvetten. Man behöver ju inte vinterdäck på veteranare.
Startade upp Buicken i fredags och lät bra.
Efter 25 år har försökt att få tillbaka mc-lusten, men den kommer inte tillbaka inser jag, så får ställa undan Hondan och samla damm, tills någon i familjen säger något annat. Tror man har blivit för bekväm för att slippa bli fuktig
Re: GM och en liten japanare
Fika är trevligt.
Corvetteåkning kanske är ännu trevligare. Det har jag aldrig provat.
MC-lusten kan jag skriva under på.
Corvetteåkning kanske är ännu trevligare. Det har jag aldrig provat.
MC-lusten kan jag skriva under på.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: GM och en liten japanare
Det kan vi ju ordna. Har aldrig fått upplevelsen att åka kompressormatat fordon tidigare.OneYet skrev:Fika är trevligt.
Corvetteåkning kanske är ännu trevligare. Det har jag aldrig provat.
MC-lusten kan jag skriva under på.
Re: GM och en liten japanare
Mera åttor till folket! Enda som är bättre än en Chevaåtta är två eller fler
Du vet väl att big blocken passar pang på ihop med din låda Samma bultdelning på lådan på alla Chevas motorer, dock så vet du ju säkert att BOP-lådor inte passar på Chevamotorer (BOP = Buick, Olds, Pontiac för den som inte vet)
Själv fortsätter man att drömma om en svart Camaro ´68 med båge, 454 stroker med tillräckligt med lustgas för att blåsa skiten ur det mesta, PG med manuellt ventilhus, transprake och linelock, 12 bult axel upphängd i stegar med nåt fränt innehåll och såklart, Micke Thompson ET Street på typ centerlinefälgar och såklart, det fränaste, en plasthuv med 5" cowl induction scoop!
Sen kan jag dö lycklig, tror dock jag får leva olycklig ett par år till
Du vet väl att big blocken passar pang på ihop med din låda Samma bultdelning på lådan på alla Chevas motorer, dock så vet du ju säkert att BOP-lådor inte passar på Chevamotorer (BOP = Buick, Olds, Pontiac för den som inte vet)
Själv fortsätter man att drömma om en svart Camaro ´68 med båge, 454 stroker med tillräckligt med lustgas för att blåsa skiten ur det mesta, PG med manuellt ventilhus, transprake och linelock, 12 bult axel upphängd i stegar med nåt fränt innehåll och såklart, Micke Thompson ET Street på typ centerlinefälgar och såklart, det fränaste, en plasthuv med 5" cowl induction scoop!
Sen kan jag dö lycklig, tror dock jag får leva olycklig ett par år till
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: GM och en liten japanare
Din härliga drömbil får du förverkliga Min första jänk var en camaro RS-69.B204T skrev:Mera åttor till folket! Enda som är bättre än en Chevaåtta är två eller fler
Du vet väl att big blocken passar pang på ihop med din låda Samma bultdelning på lådan på alla Chevas motorer, dock så vet du ju säkert att BOP-lådor inte passar på Chevamotorer (BOP = Buick, Olds, Pontiac för den som inte vet)
Själv fortsätter man att drömma om en svart Camaro ´68 med båge, 454 stroker med tillräckligt med lustgas för att blåsa skiten ur det mesta, PG med manuellt ventilhus, transprake och linelock, 12 bult axel upphängd i stegar med nåt fränt innehåll och såklart, Micke Thompson ET Street på typ centerlinefälgar och såklart, det fränaste, en plasthuv med 5" cowl induction scoop!
Sen kan jag dö lycklig, tror dock jag får leva olycklig ett par år till
Kul höra att du kan drivlinorna. BOP lådorna sitter också på Cadillacs gjutjärnsmotorer efter -67.
Brukar säga motorer under 400" är startmotorer
Re: GM och en liten japanare
Synd det var en ´69, snacka om att förstöra tidernas finaste muskelbil, karossen må väl va, vecken på skärmarna kan jag leva med, men instrumentbrädan :O Nä ´68 ska det vara, så man är utan ventilationsrutor, mycket bättre proportioner med OPW än med lillrutan.Gunnar skrev:Din härliga drömbil får du förverkliga Min första jänk var en camaro RS-69.B204T skrev:Mera åttor till folket! Enda som är bättre än en Chevaåtta är två eller fler
Du vet väl att big blocken passar pang på ihop med din låda Samma bultdelning på lådan på alla Chevas motorer, dock så vet du ju säkert att BOP-lådor inte passar på Chevamotorer (BOP = Buick, Olds, Pontiac för den som inte vet)
Själv fortsätter man att drömma om en svart Camaro ´68 med båge, 454 stroker med tillräckligt med lustgas för att blåsa skiten ur det mesta, PG med manuellt ventilhus, transprake och linelock, 12 bult axel upphängd i stegar med nåt fränt innehåll och såklart, Micke Thompson ET Street på typ centerlinefälgar och såklart, det fränaste, en plasthuv med 5" cowl induction scoop!
Sen kan jag dö lycklig, tror dock jag får leva olycklig ett par år till
Kul höra att du kan drivlinorna. BOP lådorna sitter också på Cadillacs gjutjärnsmotorer efter -67.
Brukar säga motorer under 400" är startmotorer
Cadillac är jag inte så påläst på, har bara rört 50-talare, så det var nåt nytt att dom fick BOP mönstret
En 572 Big block vore annars inte helt fel, ja menar, det finns ju bara en sak som är bättre än kubiktum, och det är MER kubiktum!
Jag är ju uppväxt i GM-träsket, en i byn hade en röd ´67 RS när jag var en pjuklarv, sen blev det en och annan modellbil som sådde fröet om att detta skulle bli ens drömbil ännu mer. Sen lärde jag känna en tjej som hade (har) en ´68 Camaro, troligtvis en snikis med hyvelbänk och three on the tree från början, sitter nu 327 285hp och M20 (tror det var en 20 iaf) som jag åkte när jag tog studenten bland annat, tror du drömmen om en egen Camaro blev mindre då...
Corvetter är snygga, typ fram tills dom uppdaterar C3 där början/mitten av 70-talet, snyggaste är ju helt klart en C3 ´68 och split window, men dom är ju rätt värdelösa som gatbilar, iom att du inte kan skjutsa nån... Iofs svårt i en Camaro med båge but you get the point
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: GM och en liten japanare
Det är ju bara positivt om man inte kan skjutsa nån, kan ju säga att med 4-dörrars familjebilsjänk får man jättemycket kompisar som vill åka nånstansB204T skrev:Corvetter är snygga, typ fram tills dom uppdaterar C3 där början/mitten av 70-talet, snyggaste är ju helt klart en C3 ´68 och split window, men dom är ju rätt värdelösa som gatbilar, iom att du inte kan skjutsa nån... Iofs svårt i en Camaro med båge but you get the point
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63