Opel Rekord 24V -69

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Ivarsch
Lever här på forat...
Inlägg: 1271
Blev medlem: 24 maj 2002 08:54
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Karlsson skrev: Det fick bli mer vinkelslip.
På fälgen. Blev tokbra.

Läste jag rätt?? Kör du med vinkelslipen i FÄLGEN????
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Japp. Navet på fälgen tog i bromsoket lite grann, så det blev till att putsa av nån mm. Det finns planer på seriösare modifiering med svarv senare, men det är inget akut.
Kan ta en bild på spektaklet så ni ser vad jag menar.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Martin Tornell
Deluxpostare!
Inlägg: 483
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Råslätt, Jönköping

Inlägg av Martin Tornell »

fantastiskt!! ...finns det nåt mer att säga??

Jo förresten, det är ju en OPEL!! :D
[martin tornell] styrelseledamot
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det plockas lite med bilen nu. Gårdagens meck var att riva ner rattstången och plocka ur förarstolen för att komma åt bromsvågen, den funkar inte riktigt som det är tänkt. Lyckades inte justera in den helt perfekt tyvärr, får väl se hur det blir. Ska lufta framkretsen en gång till, pedalen är lite mjuk.
Byggde även om dörröppnarna, satte dit originalhandtagen igen. Lite mer pålitligt än en kabelstump som kan trilla ner i dörren.
Fick både isär och ihop allt på en kväll, expressfart när det gäller min mektakt.
Idag gjorde jag ett lock som ersätter dumpventilen i turbon. Vansinnigt trångt där den sitter, så det tog en stund att få bort den. Locket gjorde jag i 5 mm alu, tätade med lite packningsklister.
Sen städade jag ur lite inne i bilen, blir rätt mycket skräp när man meckar.
Aluspån från stolsfästena, avklippta buntband och annat skoj. Ska väl torka ur den ordentligt innan avfärden mot Uråsa tänkte jag.
Till helgen blir det nog hjulinställning, får se om snälle Zeb vill assistera. Får väl investera i ett vattenpass och leta reda på en tumstock.
Det blir även ett olje/filterbyte och ventiljustering (för femte gången tror jag). Hoppas lyftarna tystnar den här gången annars har jag nog lite problem...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

jag har ju sådana lock liggandes med oringar i!
Kul att det händer lite så det blir körning på Uråsa.
/Andreas
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Gör man det själv blir det gratis... :wink:
Du får ta ett rejält ryck nu Andreas, så vi kan gasa ikapp lite!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jonas Aegher
Megapostare!
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 mar 2003 13:31
Ort: Jönköping (Östersund)
Kontakt:

Inlägg av Jonas Aegher »

Jag har ett svagt minne av att dina gamla fälgar sprack............ ..........................................
Jonas Larsson-Aegher
Kör hellre Passat än åker bil!
www.passat32.de
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jo, men jag har inte slipat på ekrarna. Ska ta ett kort på det hela.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
gzon
Dunderpostare!
Inlägg: 642
Blev medlem: 04 dec 2001 01:00

Inlägg av gzon »

Hur har det gått med hjulinställningen? Kommit på någon fiffig lösning som du vill dela med dig till övriga garagevänner?
/Martin Gustavsson
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Det är ju bara att spänna upp 2 snöre parallelt med bilen.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

2 snören låter som en bra idé. Det som blir lite svårt är att mäta camber, golvet är ju inte plant där bilen står. Får väl lägga under lite brädor under hjulen på ena sidan.
Det blir ingen avancerad corner-weight eller så, kommer mest koncentrera mig på toe-in och försöka kryssmäta bilen så man vet om den står någorlunda rakt. Tack vare uniballsen bak så är ju hjulbasen justerbar... :roll:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Karlsson skrev:2 snören låter som en bra idé. Det som blir lite svårt är att mäta camber, golvet är ju inte plant där bilen står. Får väl lägga under lite brädor under hjulen på ena sidan.
Det blir ingen avancerad corner-weight eller så, kommer mest koncentrera mig på toe-in och försöka kryssmäta bilen så man vet om den står någorlunda rakt. Tack vare uniballsen bak så är ju hjulbasen justerbar... :roll:
Jag köpte mig ett fint litet ställbart vattenpass på biltema för ett årsedan. Det fungerar ypperligt till att mäta cambern med! (Såvida golvet är plant då!) Kostade en hundring eller nåt.
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Skaffade ett vattenpass på Jula igår, kostade 99 spänn... :roll:

Här kommer en dassig bild på lite av dagens meck. Vad kan det vara för liten plupp som sitter i tråget?

Bild

Bytte olja och filter också, för tredje gången sen uppstarten. Hoppas den blir lite renare snart när man tappar ur, fortfarande ganska mycket skit i motorn verkar det som. Kan vara oförbränd bensin också efter förra lördagens provkörning. Ska ta med en extra uppsättning tändstift till Uråsa, ifall det skulle toka till sig.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
JAC
Ultrapostare!
Inlägg: 941
Blev medlem: 11 maj 2003 10:48
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av JAC »

Karlsson skrev: Här kommer en dassig bild på lite av dagens meck. Vad kan det vara för liten plupp som sitter i tråget?

http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson/Bild044.jpg
Jag tycker att det ser ut som en jordning av något slag...
[Joel Christoffersson]

Jag vågar inte säga vad jag tycker om 240. Däremot är Fodka världens fulaste bil.
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

oljetempgivare?
/Andreas
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Andreas K skrev:oljetempgivare?
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

mpäsäk skrev:
Andreas K skrev:oljetempgivare?
Jajamen!
Oljetempen har aldrig varit över 40 grader under någon provtur, så jag tänkte flytta den till ett ställe där oljan omger hela givaren lite bättre.

Gissa hur man gör ett hål i tråget utan att plocka bort det från motorn?
Slägga och körnare! Bara att klappa till så det blev ett lagom stort hål, leta upp en lämplig järnplutt och gänga upp en rörgänga i den.
Sen svetsade jag fast den i tråget. Det som tog längst tid var att fixa till den gängade plutten, så detta oljebytet tog ca 5 timmar...
Men jag är ju van vid att det tar lång tid när jag mekar.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Karlsson skrev:
mpäsäk skrev:
Andreas K skrev:oljetempgivare?
Jajamen!
Oljetempen har aldrig varit över 40 grader under någon provtur, så jag tänkte flytta den till ett ställe där oljan omger hela givaren lite bättre.

Gissa hur man gör ett hål i tråget utan att plocka bort det från motorn?
Slägga och körnare! Bara att klappa till så det blev ett lagom stort hål, leta upp en lämplig järnplutt och gänga upp en rörgänga i den.
Sen svetsade jag fast den i tråget. Det som tog längst tid var att fixa till den gängade plutten, så detta oljebytet tog ca 5 timmar...
Men jag är ju van vid att det tar lång tid när jag mekar.
Den metoden va ju inte dum.
Du har inte någon metod för att slippa tappa ur oljan med :)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Martin
Lever här på forat...
Inlägg: 1042
Blev medlem: 08 maj 2002 21:13
Ort: Habo

Inlägg av Martin »

hade de inte gått att gänga givaren i pluggen istället? :o
Martin .. Sköld
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jag försökte, men oljepluggen verkar vara gjord av diamant eller nåt annat hårt material, så det gick varken borra eller gänga i den.
De gjorde rejäla grejer förr!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar