Japp. Navet på fälgen tog i bromsoket lite grann, så det blev till att putsa av nån mm. Det finns planer på seriösare modifiering med svarv senare, men det är inget akut.
Kan ta en bild på spektaklet så ni ser vad jag menar.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Det plockas lite med bilen nu. Gårdagens meck var att riva ner rattstången och plocka ur förarstolen för att komma åt bromsvågen, den funkar inte riktigt som det är tänkt. Lyckades inte justera in den helt perfekt tyvärr, får väl se hur det blir. Ska lufta framkretsen en gång till, pedalen är lite mjuk.
Byggde även om dörröppnarna, satte dit originalhandtagen igen. Lite mer pålitligt än en kabelstump som kan trilla ner i dörren.
Fick både isär och ihop allt på en kväll, expressfart när det gäller min mektakt.
Idag gjorde jag ett lock som ersätter dumpventilen i turbon. Vansinnigt trångt där den sitter, så det tog en stund att få bort den. Locket gjorde jag i 5 mm alu, tätade med lite packningsklister.
Sen städade jag ur lite inne i bilen, blir rätt mycket skräp när man meckar.
Aluspån från stolsfästena, avklippta buntband och annat skoj. Ska väl torka ur den ordentligt innan avfärden mot Uråsa tänkte jag.
Till helgen blir det nog hjulinställning, får se om snälle Zeb vill assistera. Får väl investera i ett vattenpass och leta reda på en tumstock.
Det blir även ett olje/filterbyte och ventiljustering (för femte gången tror jag). Hoppas lyftarna tystnar den här gången annars har jag nog lite problem...
Anders Karlsson
2 snören låter som en bra idé. Det som blir lite svårt är att mäta camber, golvet är ju inte plant där bilen står. Får väl lägga under lite brädor under hjulen på ena sidan.
Det blir ingen avancerad corner-weight eller så, kommer mest koncentrera mig på toe-in och försöka kryssmäta bilen så man vet om den står någorlunda rakt. Tack vare uniballsen bak så är ju hjulbasen justerbar...
Anders Karlsson
Karlsson skrev:2 snören låter som en bra idé. Det som blir lite svårt är att mäta camber, golvet är ju inte plant där bilen står. Får väl lägga under lite brädor under hjulen på ena sidan.
Det blir ingen avancerad corner-weight eller så, kommer mest koncentrera mig på toe-in och försöka kryssmäta bilen så man vet om den står någorlunda rakt. Tack vare uniballsen bak så är ju hjulbasen justerbar...
Jag köpte mig ett fint litet ställbart vattenpass på biltema för ett årsedan. Det fungerar ypperligt till att mäta cambern med! (Såvida golvet är plant då!) Kostade en hundring eller nåt.
Skaffade ett vattenpass på Jula igår, kostade 99 spänn...
Här kommer en dassig bild på lite av dagens meck. Vad kan det vara för liten plupp som sitter i tråget?
Bytte olja och filter också, för tredje gången sen uppstarten. Hoppas den blir lite renare snart när man tappar ur, fortfarande ganska mycket skit i motorn verkar det som. Kan vara oförbränd bensin också efter förra lördagens provkörning. Ska ta med en extra uppsättning tändstift till Uråsa, ifall det skulle toka till sig.
Anders Karlsson
Jajamen!
Oljetempen har aldrig varit över 40 grader under någon provtur, så jag tänkte flytta den till ett ställe där oljan omger hela givaren lite bättre.
Gissa hur man gör ett hål i tråget utan att plocka bort det från motorn?
Slägga och körnare! Bara att klappa till så det blev ett lagom stort hål, leta upp en lämplig järnplutt och gänga upp en rörgänga i den.
Sen svetsade jag fast den i tråget. Det som tog längst tid var att fixa till den gängade plutten, så detta oljebytet tog ca 5 timmar...
Men jag är ju van vid att det tar lång tid när jag mekar.
Anders Karlsson
Jajamen!
Oljetempen har aldrig varit över 40 grader under någon provtur, så jag tänkte flytta den till ett ställe där oljan omger hela givaren lite bättre.
Gissa hur man gör ett hål i tråget utan att plocka bort det från motorn?
Slägga och körnare! Bara att klappa till så det blev ett lagom stort hål, leta upp en lämplig järnplutt och gänga upp en rörgänga i den.
Sen svetsade jag fast den i tråget. Det som tog längst tid var att fixa till den gängade plutten, så detta oljebytet tog ca 5 timmar...
Men jag är ju van vid att det tar lång tid när jag mekar.
Den metoden va ju inte dum.
Du har inte någon metod för att slippa tappa ur oljan med
Jag försökte, men oljepluggen verkar vara gjord av diamant eller nåt annat hårt material, så det gick varken borra eller gänga i den.
De gjorde rejäla grejer förr!
Anders Karlsson