En modernare femma med diesel. Är det omöjligt eller väldigt svårt?
D5 är ju en legendarisk motor vid det här laget.
BMW-dieslarna är ju ganska trevliga de med har jag hört.
Fast nu drar det kanske iväg....
En modernare femma med diesel. Är det omöjligt eller väldigt svårt?
D5 är ju en legendarisk motor vid det här laget.
BMW-dieslarna är ju ganska trevliga de med har jag hört.
Fast nu drar det kanske iväg....
Med tanke på priserna på D24 så är de frågan om de inte är lika billigt att få i en D5 eller 2.5 TDI, med 2.5TDI så använder man D24ans sprängkåpa, med D5an så passar M90 lådan från 960, precis som då man ska ner med T5, sexan i 960 är ju identisk med femmorna, förutom en cylinder till då, och S80 T6 har samma sexa som 960, men tro de eller ej, Volvo stoppade ner den på tvären, japp, en rak sexa, på tvären, med dubbelturbo
Motorfästen går ju bygga själv, har jag gjort förr så, och får man i en komplett motor så är de ju bara bygga, tror dock 2.5TDI är liiite enklare att få igång i en 940 än en D5, dock finns det en mörkgrön 945 med ´07 D5, så det går ju
Varde ljus! Tre flång nya lysen monterade, inte klart än dock. Fästet och regplåten släpper då inte i första taget, sitter med M8 gängstång rakt igenom krockbalken
Blinkade ut felkoder, vilket är väldigt enkelt på en sån här... Resultat?
Felkod 2-3-2 2-3-2 = Lambdareglering
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart. Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.
Så nu är det bara försöka hitta varför den fått felkoden
Som väntat, samma visa gång på gång hade ju planer på styrvinkelkit bla, men nu skiter jag i allt, fyller olja och gasar till de rasar, lilla energin som fanns försvann. Även om sista slaget inte har kommit än, men nu vet jag ju vad som väntar, något är ju tydligt på g... så förtroendet för den är ju rätt borta
Vet iaf säkert vad som gett felkoden nu, anledningen till kompskillnaden, och då med all säkerhet kolvknacket, är trasiga ringar, så när jag släpper gasen, så suger den olja fel väg, som då i sin tur lambdan inte gillar och försöker kompensera för vilket resulterar i att den överstigit sina gränsvärden, och DE har gett felkoden. Och detta har även varit orsaken till höga oljeförbrukningen och att den inte gått få under 1.1 per mil
Nu ska jag INTE stoppa ner en till B230FB, inte för att jag hatar dom, är mer shit happens helt enkelt, men jag ska försöka hitta en B230FT då de känns som ett bra läge att göra nått kul utan att de blir allt för stort elände. Jag har ju boxar osv, nyrenoverad turbo osv, så jag hoppas hitta en bra FT med kabelhärva, då den ska skilja sig lite mot sugisen iom laddtrycksreglering osv, men jag är ju inte i behov av turbo och grenrör tex, startmotor och generator kan jag också vara utan iom de redan finns och är bra.
Så de är väll planen, men kommer inte röra motorn förrän jag har en annan att ställa ner, hoppas kunna göra ett hyffsat snabbt byte så den blir stående så lite länge som möjligt
Ställer nog av den här tills vidare snart, ska vara och titta på en riktigt fräsch 245 ´88 i Skellefteå efter helgen, B230F och M47 i den, gått 22000 och är nybesiktad. Så blir nog köra med den tills vidare. Vad jag gör med 945an får vi se, ställer då undan den tills vidare
Nu vet ja ju inte riktigt vart du bor, men det verkar som det är norrut...
Annars.. eller om du har vägarna förbi, så får du gärna hämta ett par motorer... Nu var det ett tag sen jag var ute och tittade till dem, men det finns nog några b230 av olika typer som ligger å skräpar...
Tack för erbjudandet, men har tingat en 740 GLT 16v som de är tänkt ska få donera hjärtat till denna när de blir mindre svinigt kallt ute var tanken iaf, planerna kan ju hinna ändras innan dess