Opel Speedster 2,2 SC 2002
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Deluxpostare!
Jag har även kopplat om mitt spjällhus från europeisk till amerikansk standard.
En enkel operation som innebär att jag lossar de små kontakterna i den här kopplingen och byter plats lite grand på dem.
Det fanns en beskrivning på hur det skulle gå till.
Naturligtvis stämde inte färgerna på kablarna och naturligtvis hade jag två bruna samt två svart/röda.
"Men det här kan ju inte vara så svårt" tänkte jag och tog ut en kontakt, tog ut nästa och stoppade in den på platsen där den första satt. Likadant med nästa. Åsså byta plats på de båda som faktiskt hade olika färger.
Men det blev naturligtvis fel.
Efter mycket kopplande hit och dit så fick jag det att fungera till slut i alla fall.
Fast då hade jag till slut märkt upp ALLA kablarna. Det borde jag ju ha gjort från början.....
Jag hade också lyckats ta sönder ett par av de väldigt små plastpinnarna som håller fast kontakterna. Ni kan ana dem på fotot.
Som tur är finns det ju sådana här forum och det tog bara en kvart så hade en tysk kille gett mig en länk till en amerikansk sida som sålde kontakter från Delphi och dylikt.
Nu väntar jag bara på leverans.
En enkel operation som innebär att jag lossar de små kontakterna i den här kopplingen och byter plats lite grand på dem.
Det fanns en beskrivning på hur det skulle gå till.
Naturligtvis stämde inte färgerna på kablarna och naturligtvis hade jag två bruna samt två svart/röda.
"Men det här kan ju inte vara så svårt" tänkte jag och tog ut en kontakt, tog ut nästa och stoppade in den på platsen där den första satt. Likadant med nästa. Åsså byta plats på de båda som faktiskt hade olika färger.
Men det blev naturligtvis fel.
Efter mycket kopplande hit och dit så fick jag det att fungera till slut i alla fall.
Fast då hade jag till slut märkt upp ALLA kablarna. Det borde jag ju ha gjort från början.....
Jag hade också lyckats ta sönder ett par av de väldigt små plastpinnarna som håller fast kontakterna. Ni kan ana dem på fotot.
Som tur är finns det ju sådana här forum och det tog bara en kvart så hade en tysk kille gett mig en länk till en amerikansk sida som sålde kontakter från Delphi och dylikt.
Nu väntar jag bara på leverans.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Deluxpostare!
-
- Deluxpostare!
Ett stort grattis och det måste ha varit en underbar känsla.OneYet skrev:Hon lever.
Jag ligger ju lite efter med uppdateringarna men kunde inte låta bli att skvallra om det här.
Njö, njö, njö på startmotorn och sedan startade hos så fint så.
Nu luktar det avgaser i källaren igen......
Vad ska jag nu göra den närmaste månaden?
Njut den närmaste månaden av ditt meck och planera inför mecket till
nästa vinter och och däremellan njut av
Snart blir det garagebesök hos dig!
Hehe. Funderar på hur jag skall få bilen tillräckligt avdammad för ett försök till polering. Det är allt.Karlsson skrev:Grattis till uppstarten! Alltid gött när det funkar direkt utan krångel.
Det är nu du inte ska tänka "Jag borde nog fixa det där också, och den där lilla grejen" osv osv.
Been there, done that...
En rengöring av kupén vore ju inte fel iofs.
Justera höjden på coilisarna i fronten, för den är i besiktningsläge nu.
Fixa ett bättre fäste av kardborrebanden på nummerskylten fram.
Ändrören på avgassystemet är liiiite ur centrum.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Här har vi till slut en bild på de sista delarna. Beställde dem i november och fick dem i början av februari.
En hållare till nya luftfiltret samt ett skydd till drivremmen. OM den skulle gå av nu så sliter den inte av bränsleledningarna.
Känns skönt.
De sitter numera på plats i bilen.
En hållare till nya luftfiltret samt ett skydd till drivremmen. OM den skulle gå av nu så sliter den inte av bränsleledningarna.
Känns skönt.
De sitter numera på plats i bilen.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
På något sätt så gäller det ju att se framåt och snart kan ju faktiskt våren vara över oss.
Efter två säsonger så såg mina stackars R-däck ut så här.
Som tur är hade jag de här skönheterna liggande i ett hörn i källaren.
Vackert, eller hur?
Fast de gör ju ingen större nytta sådär, så jag begav mig till en bekant ansikte i klubben.
Det var lite svårt att få honom att arbeta, han verkar inte vara så van vid det, men till slut så kom vi igång.
Eller, ja, han kom igång. Jag stod mest och försökte vara ur vägen.
Så nu står den här vackra högen och väntar på våren i ett hörn av källaren.
Ett jättestort TACK till Fredrik för all hjälp.
Han ville av nån anledning behålla de gamla däcken. Mumlade en massa om Saabmotorer, plastsprutor och en massa hästkrafter. Hmmmm.
Efter två säsonger så såg mina stackars R-däck ut så här.
Som tur är hade jag de här skönheterna liggande i ett hörn i källaren.
Vackert, eller hur?
Fast de gör ju ingen större nytta sådär, så jag begav mig till en bekant ansikte i klubben.
Det var lite svårt att få honom att arbeta, han verkar inte vara så van vid det, men till slut så kom vi igång.
Eller, ja, han kom igång. Jag stod mest och försökte vara ur vägen.
Så nu står den här vackra högen och väntar på våren i ett hörn av källaren.
Ett jättestort TACK till Fredrik för all hjälp.
Han ville av nån anledning behålla de gamla däcken. Mumlade en massa om Saabmotorer, plastsprutor och en massa hästkrafter. Hmmmm.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Styrelseledamot
-
- Deluxpostare!
Det är tur du har lätta fälgar så han orkar få upp dem på maskinen!!OneYet skrev:
.
Låter ju spännande!!OneYet skrev:Han ville av nån anledning behålla de gamla däcken. Mumlade en massa om Saabmotorer, plastsprutor och en massa hästkrafter. Hmmmm.
Volkswagen Golf Sportkombi R-line 2018 - bruksbil
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
-
- Klubbordförande
JAG ÄR IMPONERAD!!!!!!! Fick en åktur efter årsmötet och galet vilken fin bil du fått ihop Fredrik!! Gick hur fint som helst och väldigt snabbt!
Det är lika bra att lägga ner sommarens kamp direkt
Har du en länk till den där i England...
Det är lika bra att lägga ner sommarens kamp direkt
Har du en länk till den där i England...
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!