Tack!Knigth Rider skrev:Grattis till en läcker tillökning i garaget!
Corvette- 69
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Något åt detta hållet kanske, men inte lika mycket skärmbreddning och effekt http://www.youtube.com/watch?v=v5hMpVJK89s
Var länge sedan jag sog cross-ram insug på en cheva med dubbla Holley, ca 2,30 min in på filmen.
Första blir att byta startmotor, värmen från headers gör att det blir oftast byte varje eller varannat år. Nu skaffat en mini-startmotor med högre utväxling + att linda headders med värmeband är tänkt åtgärd för detta.
Kan man ändra namn i "rubriken" och isåfall hur?
Var länge sedan jag sog cross-ram insug på en cheva med dubbla Holley, ca 2,30 min in på filmen.
Första blir att byta startmotor, värmen från headers gör att det blir oftast byte varje eller varannat år. Nu skaffat en mini-startmotor med högre utväxling + att linda headders med värmeband är tänkt åtgärd för detta.
Kan man ändra namn i "rubriken" och isåfall hur?
Allt är möjligt
Varför inte en helaluminium Buick-motor som går stroka till 732cc (ca 12 liter) http://www.taperformance.com/proddetail ... od=TA_4550
En stor startmotor.
Ibland har man ju funderat på en Buick Regal med dubbla höfläktar och satt i i ett V6-block " daily driver all the way to a 2000 HP full race application, and everywhere in between"! Eller sätta i en Corvette, http://www.taperformance.com/proddetail ... d=TA_V3800
Varför inte en helaluminium Buick-motor som går stroka till 732cc (ca 12 liter) http://www.taperformance.com/proddetail ... od=TA_4550
En stor startmotor.
Ibland har man ju funderat på en Buick Regal med dubbla höfläktar och satt i i ett V6-block " daily driver all the way to a 2000 HP full race application, and everywhere in between"! Eller sätta i en Corvette, http://www.taperformance.com/proddetail ... d=TA_V3800
GM och en liten japanare
Man lär sig tydligen aldrig av gamla misstag ex. då man skall byta startmotor.
Nu råkade både ha växel i och ej kopplat ur batteriet. Lossar startkabel med blocknyckel och kommer åt nästa kontakt, startmotorn får liv i sig och fastnar i detta läge, bilen far in i cyklar och till slut stannar när väggen tar stopp.
Råkade göra något liknande för 25 år sedan, då lossade startmotor utan ta bort kablar och jag tappade den, plussen får kontakt med bromsledening, som går rätt av och börja brinna i båda ändar. Paniken kommer då man tror det är bränsleledning, då man ligger under bilen.
Slutade väl båda ggr.
Hoppas man lär sig någon gång att lossa kabeln från batteriet
Nu råkade både ha växel i och ej kopplat ur batteriet. Lossar startkabel med blocknyckel och kommer åt nästa kontakt, startmotorn får liv i sig och fastnar i detta läge, bilen far in i cyklar och till slut stannar när väggen tar stopp.
Råkade göra något liknande för 25 år sedan, då lossade startmotor utan ta bort kablar och jag tappade den, plussen får kontakt med bromsledening, som går rätt av och börja brinna i båda ändar. Paniken kommer då man tror det är bränsleledning, då man ligger under bilen.
Slutade väl båda ggr.
Hoppas man lär sig någon gång att lossa kabeln från batteriet
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Andreas, nu förstår jag vad du menar. Har kollat upp detta med LS1 och inser att det är en mycket optimal motor oavsett vad man har för bil eller bygger. Har ej sett att detta skulle vara "vanligt" alternativ i en gammal corvette. Istället för montera på aluminiumtoppar på gammalt gjutjärnsblock, så är det bättre skaffa komplett motor. Stort tack för tipset.Andreas K skrev:Brukar någon peta i LS1or i dessa? Helalu motorerna är härliga, 5,7or är kanske lite mesigt i dina ögon dock
Historien är den att mina fyra första amerikanska bilar var med smallblock och jag hade en Chevelle SS-70 med varvvillig 327:a och lade i en renoverad 427:a som också var varvvillig. Min första tur med denna bil och motor glömmer jag aldrig= vridmoment Bilen vägde 1700-1800kg och efter det, så har sagt bilar över 1500 kg behöver BB. Men nu väger Corvetten ca 1500 kg.
Har sett det funnits LS1 från Camaro (340hks motorn) för runt 20k på blocket, finns kanske ännu billigare på skrotarna. Sedan byter man ju bara skyddplasten till Corvettes.
400hk i LS1 är inte så märkvärdigt, min gav 385hk med bara bättre avgassystem (Corvette C5 355hk org). En rolig kam ger den effekten.
400hk i LS1 är inte så märkvärdigt, min gav 385hk med bara bättre avgassystem (Corvette C5 355hk org). En rolig kam ger den effekten.
/Andreas
Sedan lät ju din C5:a mycket gott också
Skall ha koll på detta. Sog också att det fanns många olika modeller på insug och tändning till ls1:an, om man vill köra "old school" med förgasare.
Jag har bara haft igång Corvetten och ej kört den ännu. Men sog att insuget är för varvtalsregister 3500-8000 rpm och sitter en Holley 750 dp, så skall bli spännande att se om bottendelen motsvarar detta också.
Skall ha koll på detta. Sog också att det fanns många olika modeller på insug och tändning till ls1:an, om man vill köra "old school" med förgasare.
Jag har bara haft igång Corvetten och ej kört den ännu. Men sog att insuget är för varvtalsregister 3500-8000 rpm och sitter en Holley 750 dp, så skall bli spännande att se om bottendelen motsvarar detta också.
"1-0" till dig! Man är ju så inne i detta med tung plåt, mycket cc och stora förgasare. Framförallt stora Holley, som läcker så mycket luft och därav behov av extra bränsle för att kompensera all "extra" luft.OneYet skrev:Jamen Gunnar! Hade inte Corvetterna insprut typ årsmodell 1963?Gunnar skrev: Skall ha koll på detta. Sog också att det fanns många olika modeller på insug och tändning till ls1:an, om man vill köra "old school" med förgasare.
Fick dit startmotor och Corvetten kom igång. Fick backa och köra in i garaget, så koppling och låda verkade fungerade bra.
Nu nästa sak är svart rök från H-sida. Därav så är det en liten chansning i allt från styrning, tätning, oljering (kolv), därav lyfta topp eller
få ur kolv.
Men vid senaste besiktningen visade 2:a på att vevhusventalitionen var ur bruk. Därefter kopplades detta ihop och om jag förstod det rätt så började det ryka efter detta. Det satt en slang kopplad ihop med båda ventilkåporna (samt en mindre från dessa till luftfilter), så kopplade bort detta och det verkade vara OK efter detta, dock har man bara kallkört ute ännu. Men man kan ju alltid hoppas. Funderar om det kan ha blivit obalans med trycket i motorn. För normalt går en slang från vänster ventilkåpa till luftfilter och höger sida brukar vara "tät"".
Så nästa steg blir att få bort lösa kablar och ta bort gammalt larm, samt få ordning instrumentbelysning och instrument (kan vara en säkring). Klart det viktigaste fungerar = orginal varvräkanare.
Får börja polera under bilen också, sitter ett kromad oljetråg
Nu nästa sak är svart rök från H-sida. Därav så är det en liten chansning i allt från styrning, tätning, oljering (kolv), därav lyfta topp eller
få ur kolv.
Men vid senaste besiktningen visade 2:a på att vevhusventalitionen var ur bruk. Därefter kopplades detta ihop och om jag förstod det rätt så började det ryka efter detta. Det satt en slang kopplad ihop med båda ventilkåporna (samt en mindre från dessa till luftfilter), så kopplade bort detta och det verkade vara OK efter detta, dock har man bara kallkört ute ännu. Men man kan ju alltid hoppas. Funderar om det kan ha blivit obalans med trycket i motorn. För normalt går en slang från vänster ventilkåpa till luftfilter och höger sida brukar vara "tät"".
Så nästa steg blir att få bort lösa kablar och ta bort gammalt larm, samt få ordning instrumentbelysning och instrument (kan vara en säkring). Klart det viktigaste fungerar = orginal varvräkanare.
Får börja polera under bilen också, sitter ett kromad oljetråg
Börjat leta lite historia.
Corvetten är med option L46 350 motor, vilket betyder 350 hp (11.1 i komp) mot standard 300 hp (10,25). Fanns då med enbart manuell låda.
Fanns 2 olika utförande på lådan, antingen med 3,36:1 eller 3:70 utväxling i bakaxeln för standard. För performance 3,50 el 4,11.
Skall bli kul att kolla upp drivlinan närmare
Fanns en 5,55 utväxling till 427:a variant att köpa som option. Inget för motorvägen.
Corvetten är med option L46 350 motor, vilket betyder 350 hp (11.1 i komp) mot standard 300 hp (10,25). Fanns då med enbart manuell låda.
Fanns 2 olika utförande på lådan, antingen med 3,36:1 eller 3:70 utväxling i bakaxeln för standard. För performance 3,50 el 4,11.
Skall bli kul att kolla upp drivlinan närmare
Fanns en 5,55 utväxling till 427:a variant att köpa som option. Inget för motorvägen.
Går ifrån tekniktråden till denna m.a.p vevhusventilationen.
Kollade på Buicken, haha.... Det sitter en slang bakom förgasaren till insuget med en liten ventil. Har inte tänkt på denna funktion tidigare, men är en backventil och hittade en likadan i en låda. På Buicken går vevhusventilationen via insuget istället för genom höger ventilkåpa på cheva. Storleken på ventilen till bigblock bör passa till en trimmad smallblock. Dock finner man ingen vacumingång i insuget på Corvetten, utan finns en vid förgasarfoten som redan är kopplad till bromsservot och luckorna till framljusen, så får koppla in den vevhusventilationen där.
Nästa sak är att orginal oljetrycksmätare i corvetten är mekaniskt styrd och denna var bortkopplad, satt ingen annan mätare, så kopplade in slang från motor till kupen och olja kom fram men mätaren ville ej visa något och lyfte på ventilkåpa när motorn var igång, det kom olja upp, men inget via stötstängerna, så blir både att koppla elektrisk mätare resp kolla om det är mekanisk kam som sitter i motorn. Om det är hydraulisk kam, så skall det komma olja upp genom stötstängerna till vipperna.
Kollade på Buicken, haha.... Det sitter en slang bakom förgasaren till insuget med en liten ventil. Har inte tänkt på denna funktion tidigare, men är en backventil och hittade en likadan i en låda. På Buicken går vevhusventilationen via insuget istället för genom höger ventilkåpa på cheva. Storleken på ventilen till bigblock bör passa till en trimmad smallblock. Dock finner man ingen vacumingång i insuget på Corvetten, utan finns en vid förgasarfoten som redan är kopplad till bromsservot och luckorna till framljusen, så får koppla in den vevhusventilationen där.
Nästa sak är att orginal oljetrycksmätare i corvetten är mekaniskt styrd och denna var bortkopplad, satt ingen annan mätare, så kopplade in slang från motor till kupen och olja kom fram men mätaren ville ej visa något och lyfte på ventilkåpa när motorn var igång, det kom olja upp, men inget via stötstängerna, så blir både att koppla elektrisk mätare resp kolla om det är mekanisk kam som sitter i motorn. Om det är hydraulisk kam, så skall det komma olja upp genom stötstängerna till vipperna.
"Hittade en likadan i en låda"
Skön känsla när man gör det. Ofta brukar den sparade grejen dyka upp först när man har köpt en ny...
Du menar alltså att du skruvar isär motorn medan den går på tomgång när du kollade oljetrycket?
Du håller på med en kul inventering på motorfronten i alla fall.
Skön känsla när man gör det. Ofta brukar den sparade grejen dyka upp först när man har köpt en ny...
Du menar alltså att du skruvar isär motorn medan den går på tomgång när du kollade oljetrycket?
Du håller på med en kul inventering på motorfronten i alla fall.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Ja, det är skön känsla, framförallt när man inte vetat vad det skulle användas till när det legat i lådan:)OneYet skrev:"Hittade en likadan i en låda"
Skön känsla när man gör det. Ofta brukar den sparade grejen dyka upp först när man har köpt en ny...
Du menar alltså att du skruvar isär motorn medan den går på tomgång när du kollade oljetrycket?
Du håller på med en kul inventering på motorfronten i alla fall.
Skruvar isär, är att ta i, men ta bort ventilkåpan går bra, så länge man inte gasar för mycket (oljeklet överallt).
På cheva och pontiac motorerna har justerbara vipper även på hydrauliska lyftare/kammar. Finns 2 sätt att justera. Det ena är att göra det när motorn ej är igång och det andra är det när den är igång. Väljer man det senare, så lossar man mutter till vipparm tills det börjar "knacka" lite och sedan drar man åt tills det slutar + 1/2 varv till, gör detta 16 ggr. Men kan bli mycket klet att torka bort i motorrum efteråt .
Buick och olds har fasta vipper.
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Något av den tekniken dom visar här.
http://youtu.be/7_yuqvP-Nug
Eller så ställer man upp den på bänken så här!
http://youtu.be/yUvzwF0cQfI
http://youtu.be/7_yuqvP-Nug
Eller så ställer man upp den på bänken så här!
http://youtu.be/yUvzwF0cQfI
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am