M3E30 -87 Skulle bara...
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Flytta vikten kan man inte göra med cornerweight. Det man gör är att man fördelar vikten lika över alla hjul. Tänk dig ett bord med fyra ben. Ett av benen är lite kortare. Så står det och vickar. Tänk vidare att det hade varit ena framhjulet på bilen. Vad skulle hända? Jo när du bromsar kommer det låsa mycket tidigare än de andra. Man kan bara bromsa tills ett hjul låser även om man har mycket grepp kvar på resterande hjul.
Justerar vi längden på bordsbenet så att det inte längre vickar har vi gjort vad vi kunnat för att vikten ska fördelas lika på alla ben. För att veta när en bil "slutar vicka" som bordet använder man 4 vågar för att veta när alla hjul har rätt tryck mot marken. Man kan alltså INTE flytta vikten i bilen genom att justera "cornerweighten".
Mvh
Justerar vi längden på bordsbenet så att det inte längre vickar har vi gjort vad vi kunnat för att vikten ska fördelas lika på alla ben. För att veta när en bil "slutar vicka" som bordet använder man 4 vågar för att veta när alla hjul har rätt tryck mot marken. Man kan alltså INTE flytta vikten i bilen genom att justera "cornerweighten".
Mvh
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Blev några lager glasfiber igår. Nästa steg blir att renskära kanterna och se om jag får loss formen från huven.
Därefter ska jag lägga tillbaka formen på huven och gjuta dit några träbitar som jag kan ha som stöd så den ligger still när jag vänder på den.
Under tiden jag väntade på att huven skulle härda gjorde jag ett litet test att vakumsuga en liten plåtdetalj som sitter på bilen. Det är ett lock som går in till ventilationen. Vikt på originalplåt är 1kg. Den nya plåten i glasfiber väger 200gram. Med hjälp av vakumet får man perfekt hållfasthet och finish. Den blev riktig styv och fin. Så det hade nog gått göra den ännu lättare utan problem.
Därefter ska jag lägga tillbaka formen på huven och gjuta dit några träbitar som jag kan ha som stöd så den ligger still när jag vänder på den.
Under tiden jag väntade på att huven skulle härda gjorde jag ett litet test att vakumsuga en liten plåtdetalj som sitter på bilen. Det är ett lock som går in till ventilationen. Vikt på originalplåt är 1kg. Den nya plåten i glasfiber väger 200gram. Med hjälp av vakumet får man perfekt hållfasthet och finish. Den blev riktig styv och fin. Så det hade nog gått göra den ännu lättare utan problem.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
En vakumpump. Vi har rätt rejäla vakumpumpar på jobbet som vi har haft till vakumuppspänning.Ando skrev:Vad använde du för att suga ut vakumet med?
Jag gjorde lite vakumformar i skolan, rätt enkelt faktiskt (om man har tillgång till rätt grejer)
Jag har inte gjort någon gjutform. Eftersom det är en pressad plåt ser den precis likadan ut på båda sidor. Därför gick det utmärk att gjuta på baksidan av den.Daniel skrev: Vilket material har du gjort plåtgjutformen av? Plast?
Och idag har jag besiktigad utan anmärkning. Så nu väntar jag på första banträffen.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Måste bara berätta att jag nu provat bilen på bana för första gången. Den gick helt klart bättre än väntat. Det va precis som att så fort den kom ut på banan blev den jätteglad och jobbade glatt hela dagen.
Körde jämt med 996GT3 på mantorp-rakan. Det säger kanske inte så mycket då man inte vet hur mycket han i porschen gasade. Men gissningvis höll han inte igen på en lång raka.
Något som också va positivt va att trots effektökningen kunde jag ligga fullt i 20min utan att olje eller vatten tempen stack iväg.
Och stort tack till Silverudd som ställde upp som montervärd medans jag lekte på banan.
Körde jämt med 996GT3 på mantorp-rakan. Det säger kanske inte så mycket då man inte vet hur mycket han i porschen gasade. Men gissningvis höll han inte igen på en lång raka.
Något som också va positivt va att trots effektökningen kunde jag ligga fullt i 20min utan att olje eller vatten tempen stack iväg.
Och stort tack till Silverudd som ställde upp som montervärd medans jag lekte på banan.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Japp jag skippade vemset och köpte ett DTAS60Pro. Blev ett helt annan respons i den och nu går den även väldigt stabilt på tomgång.
Den varvar 7800 eller om det va 8000. Men jag ska öka det när jag gjort en riktigt mappning. Spridarna går på 100% nu.
Den varvar 7800 eller om det va 8000. Men jag ska öka det när jag gjort en riktigt mappning. Spridarna går på 100% nu.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Hur stora spridare åker du me?? Kul att den funkar bra iaf! VEMS verkar man få pilla på länge innan man får till de riktigt sådär superbra som man vill ha de.Samuel Lindkvist skrev:Japp jag skippade vemset och köpte ett DTAS60Pro. Blev ett helt annan respons i den och nu går den även väldigt stabilt på tomgång.
Den varvar 7800 eller om det va 8000. Men jag ska öka det när jag gjort en riktigt mappning. Spridarna går på 100% nu.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Jag har en uppsättning 750cc spridare liggandes om du behöver störreSamuel Lindkvist skrev:Japp jag skippade vemset och köpte ett DTAS60Pro. Blev ett helt annan respons i den och nu går den även väldigt stabilt på tomgång.
Den varvar 7800 eller om det va 8000. Men jag ska öka det när jag gjort en riktigt mappning. Spridarna går på 100% nu.
Jag är defenitivt ingen bmw fantast, men denna bilen ska garanteras synas i sömmarna, om och om och om igen....
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"