M3E30 -87 Skulle bara...

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Flytta vikten kan man inte göra med cornerweight. Det man gör är att man fördelar vikten lika över alla hjul. Tänk dig ett bord med fyra ben. Ett av benen är lite kortare. Så står det och vickar. Tänk vidare att det hade varit ena framhjulet på bilen. Vad skulle hända? Jo när du bromsar kommer det låsa mycket tidigare än de andra. Man kan bara bromsa tills ett hjul låser även om man har mycket grepp kvar på resterande hjul.
Justerar vi längden på bordsbenet så att det inte längre vickar har vi gjort vad vi kunnat för att vikten ska fördelas lika på alla ben. För att veta när en bil "slutar vicka" som bordet använder man 4 vågar för att veta när alla hjul har rätt tryck mot marken. Man kan alltså INTE flytta vikten i bilen genom att justera "cornerweighten".

Mvh
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Mae
Legend!
Inlägg: 3704
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Bromölla, Skåne

Inlägg av Mae »

Wow! :o
Du gör då aldrig något halvdant Samuel. :D
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Blev några lager glasfiber igår. Nästa steg blir att renskära kanterna och se om jag får loss formen från huven. :roll:
Därefter ska jag lägga tillbaka formen på huven och gjuta dit några träbitar som jag kan ha som stöd så den ligger still när jag vänder på den.

Bild


Under tiden jag väntade på att huven skulle härda gjorde jag ett litet test att vakumsuga en liten plåtdetalj som sitter på bilen. Det är ett lock som går in till ventilationen. Vikt på originalplåt är 1kg. Den nya plåten i glasfiber väger 200gram. Med hjälp av vakumet får man perfekt hållfasthet och finish. Den blev riktig styv och fin. Så det hade nog gått göra den ännu lättare utan problem.


Bild
Bild
Bild
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

kan du göra en till skyddsplåt?
/Andreas
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Andreas K skrev:kan du göra en till skyddsplåt?
Det skulle väl va möjligt. Funderar på att testa i kolfiber också. Men det blir nog onödigt dyrt.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

fundera på vad du vill ha för en, jag har klippt ut i alu men problemet är ju att det inte är en rakt yta att fästa den på...
/Andreas
Ando
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1878
Blev medlem: 06 mar 2002 22:27
Ort: Jönköping

Inlägg av Ando »

Vad använde du för att suga ut vakumet med?

Jag gjorde lite vakumformar i skolan, rätt enkelt faktiskt (om man har tillgång till rätt grejer)
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Vilket material har du gjort plåtgjutformen av? Plast?

Ando skrev:(om man har tillgång till rätt grejer)
0370-93010 :wink: :mhihi:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Ando skrev:Vad använde du för att suga ut vakumet med?

Jag gjorde lite vakumformar i skolan, rätt enkelt faktiskt (om man har tillgång till rätt grejer)
En vakumpump. :roll: :wink: Vi har rätt rejäla vakumpumpar på jobbet som vi har haft till vakumuppspänning.
Daniel skrev: Vilket material har du gjort plåtgjutformen av? Plast?
Jag har inte gjort någon gjutform. Eftersom det är en pressad plåt ser den precis likadan ut på båda sidor. Därför gick det utmärk att gjuta på baksidan av den.


Och idag har jag besiktigad utan anmärkning. Så nu väntar jag på första banträffen. :)
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Måste bara berätta att jag nu provat bilen på bana för första gången. Den gick helt klart bättre än väntat. Det va precis som att så fort den kom ut på banan blev den jätteglad och jobbade glatt hela dagen.
Körde jämt med 996GT3 på mantorp-rakan. Det säger kanske inte så mycket då man inte vet hur mycket han i porschen gasade. Men gissningvis höll han inte igen på en lång raka.
Något som också va positivt va att trots effektökningen kunde jag ligga fullt i 20min utan att olje eller vatten tempen stack iväg.

Och stort tack till Silverudd som ställde upp som montervärd medans jag lekte på banan. :thumbsup:

Bild

Bild
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Grattis till en lyckad premiär.
Skulle du vilja avslöja vad för förändringar du har gjort på bilen. Lite bilder skadar ju inte heller. :D
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Mae
Legend!
Inlägg: 3704
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Bromölla, Skåne

Inlägg av Mae »

Har du inga fler bilder på huven?
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Mae skrev:Har du inga fler bilder på huven?
Den är inte klar än. Det ligger vilande just nu. Har tusen andra grejer att göra innan. Men jag hoppas kunna göra klart den på semestern.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Åhhh snygg! 8)
Vad varvar motorn nu när du kör på bana?
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Så vansinnigt vacker bil du har! Hur va de, skippade du VEMS o körde med någon annan motorstyrning nu eller hur va de??

MVH 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Japp jag skippade vemset och köpte ett DTAS60Pro. Blev ett helt annan respons i den och nu går den även väldigt stabilt på tomgång. :thumbsup:

Den varvar 7800 eller om det va 8000. Men jag ska öka det när jag gjort en riktigt mappning. Spridarna går på 100% nu. 8)
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
RFC Roger
Dunderpostare!
Inlägg: 601
Blev medlem: 04 dec 2002 13:01
Ort: Mölltorp
Kontakt:

Inlägg av RFC Roger »

Härligaste/Hårigaste M3E30 i Norden?
Bokar gärna lektion/åktur i högerstolen på Kinnekulle!
Team RFC P1800 Streetdragstercruisergatbilsräserkonbanträff-bil
:jaaaa: Chevrolet V8 thunder!
Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Underbart snygg och kul att det funkar som det skall.
Blir roligt att se skilnaden i Superstage sedan.
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Samuel Lindkvist skrev:Japp jag skippade vemset och köpte ett DTAS60Pro. Blev ett helt annan respons i den och nu går den även väldigt stabilt på tomgång. :thumbsup:

Den varvar 7800 eller om det va 8000. Men jag ska öka det när jag gjort en riktigt mappning. Spridarna går på 100% nu. 8)
Hur stora spridare åker du me?? Kul att den funkar bra iaf! VEMS verkar man få pilla på länge innan man får till de riktigt sådär superbra som man vill ha de. :roll:
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Samuel Lindkvist skrev:Japp jag skippade vemset och köpte ett DTAS60Pro. Blev ett helt annan respons i den och nu går den även väldigt stabilt på tomgång. :thumbsup:

Den varvar 7800 eller om det va 8000. Men jag ska öka det när jag gjort en riktigt mappning. Spridarna går på 100% nu. 8)
Jag har en uppsättning 750cc spridare liggandes om du behöver större :wink: :mhihi:
Jag är defenitivt ingen bmw fantast, men denna bilen ska garanteras synas i sömmarna, om och om och om igen.... :thumbsup:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Skriv svar