Omega A - ersatt av en 945 GL

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Slipat mina lister släta och provade göra som så många andra verkar ha gjort, dvs bara smetat igen hålen för torkarna med spackel... synd jag inte hade min egna spackelburk tillgänglig, fick långa en burk hagmans stålplast...
Tror min extra list kommer gå åt... slipas helt färglös och skäras i smala långa stänger, för att agera tillsatsmaterial när jag gör om skiten. Ska ge de här några dagar, få se nu imorgonbitti när jag kommer åt listerna igen och ska prova slipa de där skitspacklet om de håller, vilket jag inte tror, då blir det plastsvetsa igen hålen.

Annars händer just nu inget mer än att bilen används, har ägnat en stund på förmiddagen åt att tvärbygga en avdragare åt pappa till fliseldningen, blev litet lagerras där så behövdes tillverkas en avdragare, så nu är de gjort :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Ännu en tråkig bildlös uppdatering men nu sitter den en värmekran i bilen... bara fläktmotståndet kvar då. Och listerna under lyktorna är lackade och klara, numer helt släta och hålfria. MÅSTE få tag på långa listen uppe på stötfångaren nu...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Värmekran? Nu får du utveckla lite grand igen. :oops:
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Lilla grejen vid värmepaketet där det ändras om du ska ha varmt eller kallt, när du vrider på vredet för att ställa temperatur (om vi pratar äldre bil utan ac alltså) så är det en vajer som går till värmekranen och ställer temp. Jag har kört helt utan fram tills nu så det har varit fullt flöde med varmvatten från motorn = endast värme i bilen...
Och iom att fläktmotståndet är trasigt, så går endast fläkten på de läge där de inte är något motstånd, dvs full fart, övriga lägen så är den off, vilket är lite halvirriterande att ha bägge dessa fel :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Ahaa, det var den prylen. Trodda att de var avskaffade efter sjuttitalet typ.
Kompisen bytta ofta till en sån där vvs-avochpå eftersom det var bättre flöde i dem och därmed bättre värme i bilen.

Endast full fläkt kan vara en smula irriterande. :wink:
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

OneYet skrev:Ahaa, det var den prylen. Trodda att de var avskaffade efter sjuttitalet typ.
Kompisen bytta ofta till en sån där vvs-avochpå eftersom det var bättre flöde i dem och därmed bättre värme i bilen.

Endast full fläkt kan vara en smula irriterande. :wink:
Jo den lösningen vet jag många som kört med, dock är brist på värme inget problem i en 945 med fräscht värmepaket, startar jag bilen kall med igenisade rutor och kör igång fläkten så på 5 minuter är rutorna isfria och de är behagligt i kupen. Provade köra 3 mil med fläkten på och då var de typ bastuvärme i bilen :D Så den biten kan jag inte klaga på :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Var ute och fördrev lite tid, snöar lite, minus 11, fint före för lite lek med skåpet :) tog mig med digitalkameran då också, så jag lekte lite fotograf, och så här blev det.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Tog en bild på resultatet, så blev det med igenlagda torkarhål, helt klart värt arbetet

Sen kom jag på lösningen för fläktmotståndet, löser det tills vidare med att löda dit en kabel bara, byglar förbi de trasiga motståndet :) har gjort de förr, så de får bli så här också tills vidare.

Men jag MÅSTE få den ner på jorden... åka runt i ett höghus kan man ju inte göra
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

De skruvas å de skruvas, blev bytt bussningarna i framvagnen idag. Så nu flyttar sig inte hjulen fram och tillbaka :P Gjorde då en fin upptäckt, som jag inte sett tidigare... Oljerand i springan mellan motor och växellåda, och längst ner då hände de en droppe. Varför bytte dom inte vevaxeltätning när dom bytte koppling för 3000 mil sen...
Sen är ju då frågan, olja och kopplingar är ju inte kompisar, en lamell som sugit åt sig olja funkar ju inte i närheten av lika bra som en ny motsvarande, så ska man dra en chansning och riva allt, byta tätning och ihop med allt igen med samma koppling, eller ska man bita i de sura och försöka hosta upp dom där slantarna för en ny koppling...

Bilen står iaf inbackad i carporten nu, valde att backa in den då de ligger snö så pass under den att jag får se hur mycket den läker
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Inte för att jag är någon kopplingsexpert men om den inte slirar nu så måste det väl betyda att den inte har fått så mycket olja på sig?
Alltså borde det räcka att byta packningen.

Snygga bilder förresten.
Konstiga däckspår dock. Har du kollat hjulinställningarna? :tongue:
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

OneYet skrev:Inte för att jag är någon kopplingsexpert men om den inte slirar nu så måste det väl betyda att den inte har fått så mycket olja på sig?
Alltså borde det räcka att byta packningen.

Snygga bilder förresten.
Konstiga däckspår dock. Har du kollat hjulinställningarna? :tongue:
Ibland känns de som att den "sviktar" i drivlinan nånstans, säg om man håller stumt på tvåan och tar trean, då kan de kännas som det vill ge efter nånstans, mest troligt så vill kopplingen slira lite... Men jag måste utreda och se, dels hur mycket den läker, och om den verkligen slirar, är ju som sagt nyupptäckt, den har inte läkt länge

Haha tack, spåren vet jag inte hur dom blev till, hjulinställningen är ju faktiskt som den ska, måste bero på nått annat, dom va där när ja kom säger vi :D

Hjälpte bror att flytta lite, bla säng, köksbord och lite lådor, och nu fick man ju sätta 945ans lastförmåga på prov, okej, fick dra fram stolen två hack och räta upp ryggstöden, men sängen gick in! Var iofs bara en 90, men en 110 går in. Dessutom var benen inte bortskruvade, och köksbordet låg under :) var långt ifrån fullt dock.
Fint med kombi :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Är det hydraulisk koppling på de där? Kan ju vara slavcylindern som gett upp.

Och "svikten" i drivlinan känner jag igen lite grann på beskrivningen, så blev det i min gamla Omega A ibland när man gjorde en riktig brutalväxling mellan 1an-2an.
Jag inbillade mig att det var dubbelmassesvänghjulet som gjorde ett ryck samtidigt som kopplingen slirade till lite.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Karlsson skrev:Är det hydraulisk koppling på de där? Kan ju vara slavcylindern som gett upp.

Och "svikten" i drivlinan känner jag igen lite grann på beskrivningen, så blev det i min gamla Omega A ibland när man gjorde en riktig brutalväxling mellan 1an-2an.
Jag inbillade mig att det var dubbelmassesvänghjulet som gjorde ett ryck samtidigt som kopplingen slirade till lite.
Japp, men slavcylindern sitter på utsidan lådan, och den läker inte, utan de är svart motorolja i springan mellan block och sprängkåpa, men jag orkar inte bry mig så jättehårt än, jag har inte kunnat se några tendenser till pölar under den än, varken i natt eller när den stod parkerad utanför brors lägenhet.

Okej, i Omegan ja hade grävde de bara :D eller så orkade den inte helt enkelt, men de var bara hålla stumt! Kan dock inte påstå att jag varken saknar den eller har några tankar på att skaffa någon fler Omega A :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Omega A med sexa har dubbelmassesvänghjul, på de fyrcylindriga sitter det ett solitt svänghjul med en tjock ytterkant.
Smaken är väl som baken, jag gillade mina Omega A. Båda hade iofs sexa och det känns mer rätt i en såpass stor bil.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Karlsson skrev:Omega A med sexa har dubbelmassesvänghjul, på de fyrcylindriga sitter det ett solitt svänghjul med en tjock ytterkant.
Smaken är väl som baken, jag gillade mina Omega A. Båda hade iofs sexa och det känns mer rätt i en såpass stor bil.
Ja just ja, sexorna har ju dubbelmasse, fyrornas vet jag väldigt väl hur dom ser ut, hade ett stående i hallen när jag bodde själv :P farsan lättade ett svänghjul till en 8v åt Cassius
Har provkört en 3000, iofs en rätt dålig en, detta var en 156 hästare, och visst, den var nog mer slut i chassie osv än vad 2.4an jag hade var, men motormässigt gick den bra, och de kändes som du säger mer rätt i en sån bil. Nu är ju 2.4an rätt stark så de gick rätt bra, gick säkert köra rätt fort med den också om inte bakvagnen hade vandrat :P

minus 11 och snön faller rätt bra, landsvägskörning var lite sisådär, rätt mycket snörök så man fick ta de lite piano. Men jag for till en rätt stor grusplan som finns här, som varit timmeravlägg en gång i tiden, står en dieselmack i ena kanten, men i övrigt är den helt tom. Så med ca en deci nysnö så var de bara bju fullt! Oj så roligt de är med rwd :D

Måste bara byta lite avgassystem, så den låter lite trevligare
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Åker slutburkslöst, och ikväll byts kissen ut mot en rensad! hade tänkt först åka helt utan men sen kom ja på att dom stoppade ju in lambdasonden i katten, så jag behöver en kisse av den anledningen... fick i en beggad för en femtilapp som ja ska kapa upp och tömma :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Kissen ja fick i, som ja då slapp betala, var lite fel i formen, men den är tömd iaf och sparad, kan va bra att ha även om den är jobbig att få dit på volvon vars kat är helt rund, har lambdan i sig och sitter mitt under bilen, den jag byggt om är oval och dessutom vinklad i ena änden. Men efter jag besiktat den så rensar jag den befintliga helt enkelt :)

Sen har jag två planer, den ena kräver lite jobb men är inte så dyrt, det andra kräver också lite jobb, men kostar lite mer...

1: en snabb tattarlack, i enkomp matt militärgrön, sneglat en del på us army gunmetal green, men den var nästan för ljus, så tips på mörkare MATT militärgrön mottages tacksamt

2: avgastrim... ett extraktor och 2½" vill jag gärna ha, vet inte om det är psykiskt av att den låter mer men det känns som den suckar ihop mindre sen den började andas mer, måste dock bygga mig ett slutrör, luktar avgaser i kupen om man lämnar den på tomgång... och de är ju inte direkt hälsosamt
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Slutrör version 1 färdigt, kräver dock en version 2, kapade bara flänsen från originalburken och stoppa den i 2½" röret jag skulle ha istället för ljuddämparen = perfekt passform! MEN, jag helsvetsade skiten INNAN jag kontrollerade att de verkligen skulle vara helt rakt, vilket de inte skulle, så de tar i plasten lite lätt... så ska ta och modifiera de lite. Men utöver lite durr från plasten så blev de kanoners, diskret då de inte sticker ut så långt och ljudet blev helt klart acceptabelt. Den brölar inte lika extremt längre, upplever jag som kör iaf, men den vrålar rätt skönt när den får komma upp i varv :)
Bilder kommer när det är klart, utöver detta händer inte så mycket förutom lite planering för vad som ska ske framöver
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Vet inte om ni orkar bry er så hårt men lägg gärna in en åsikt ang detta.
Satt och räkna lite idag, vad saker och ting kostar.

Som den är idag, så har jag en årsskatt på 1870:-, försäkringen går på 2900, och den drar i snitt 1,2 liter milen. Om vi då räknar detta på 1000 mil, så har vi alltså förbrukar 1200 liter, om vi räknar då, taget från bensinpriser.nu så på en av mackarna i Skellefteå så kostade bensinen 14,33 litern, 14,33x1200 blir 17196:-

Så då har vi 1870 + 2900 + 17196 = 21966:-, för 1000 mils körning under 1 år, kostar att ligga på topp va? ;)

Om jag då har den som den är, fast lb reggar den, så blir årsskatten enligt skatteverket 1654:-, då kan jag, istället för trafik som jag har idag, halvförsäkra den för 2700:-, förbrukningen är densamma

Så då har vi 1654 + 2700 + 17195 = 21549:-

OM jag då byter till en D24TIC istället, så som PB hamnar den då helt plötsligt på 5284:- i skatt, försäkringen förblir 2900, och realistiskt räknat men ändå snålt, så får vi ner surdieseln på 0.7 liter milen.
Dieseln på samma mack, samma dag kostade 14,29, vilket gånger 700 blir 10003:-

Så då har vi 5284 + 2900 + 10003 = 18187:-

Då har vi fortfarande kvar alternativet att LB regga med dieseln, då blir årsskatten 3051:-, försäkringen 2700 halv, och soppan densamma

Så då har vi 3051 + 2900 + 10003 = 15954:-

Lite skillnad mellan 15954 och 21966 va?

Nu är ju inte inköp av motor, regbesiktning osv inräknat, men ändå, så på säg 2 år, så har man ju alla gånger tjänat igen de, + att i mitt fall så brukar de bli runt 2-2500 mil per år av nån underlig anledning...

Åsikter och tankar? Men jag tror dom flesta kanske förstår varför diesel är lockande, visst, byta bil är också väldigt enkelt, men bilen i övrigt är så fruktansvärt bra, den är stor och rymlig osv. Så de känns rent dumt att göra mig av med den, trots att de är en 945 :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Glöm inte allt JOBB!!! :o

Men är det hyffsat enkelt att byta motor så varför inte?
Men alla fästen, avgassystem, el mm,mm kan nog dra iväg en del.
Vad kostar en komplett motor?

Kan man trimma den? 8)
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

OneYet skrev:Glöm inte allt JOBB!!! :o

Men är det hyffsat enkelt att byta motor så varför inte?
Men alla fästen, avgassystem, el mm,mm kan nog dra iväg en del.
Vad kostar en komplett motor?

Kan man trimma den? 8)
Fråga ett: Ja, om man plockar allt från en 7/900, sprängkåpan skiljer bla så man bör få i en sån med motorn, avgassystem är ju bara klippa och klistra + plugga lambdahålet i katten.

Fästen och första stumpen på avgassystemet hade jag isf hoppas få i med motorn man skaffar, behövs sprängkåpa från samma men går ju lägga ut nån krona till så man får med växellådan, D24an har ju en egen spränglåpa men det är lös sådan på Volvolådorna, utom M90 lådan om jag inte minns fel (Den senare femväxlade som ska hålla bättre, backen under femman på dessa, jag har M47, föregångaren, med typisk volvobackspärr, backen brevid ettan)
Avgassystemet gör man ju bara klipp å klistra mot de som sitt där, det elektriska behövs inget annat än de som finns för startmotor, generator, en kabel till dieselpumpen för avstängningen + ett relä och en knapp för att sköta glödningen

Ja på bildelsbasen är motorerna guld värda, hittade en utan spridare, pump, turbo, grenrör, svänghjul och koppling, 30000 mil, denna begär dom 10000 för, men jag hade väll hoppas hitta en 740 eller 940 turbodiesel för betydligt mindre, alltså helt en komplett bil som antingen är krockad eller aprostig. Men tyvärr är dom ansedd som guld dessa motorer, och då är dom ändå långt ifrån dom bästa dieselarna som finns.

Klart man kan, original finns dom i tre versioner, D24 utan turbo, denna lämnar 82 hästar om jag inte minns helt fel, finns i 240/740/940, dock inte så jättevanlig i 940. Sen finns då D24T, 108 hästar, finns i 240 och 740, vanligast i 740/760, sen finns då D24TIC på 122hästar, denna är det absolut vanligaste i 940 och denna hamnar oftast i dom äldre, speciellt när det ska åkas skattebefriad 240 diesel, efter 93 så har samtliga dessa oljekylda kolvar, alltså munstycken under som duchar upp olja under kolvarna, även topparna blev bättre och bättre med åren, som hörs på namnet så har denna även intercooler. Pumpen är jag osäker på hur långt den räcker original, men med tanke på hur sinnessjukt dessa kan sota, så finns det diesel så de räcker för mer än original laddtryck, ladd runt kilot är då inga problem, speciellt inte med intercooler.
Men ja, ställer man på pumpen så den sotar i sinne så drar den ju därefter, däremot så i mina öron, så låter dessa motorer fruktansvärt trevligt med raka rör från turbon

Men är man flitig så på en långhelg så är de ju bytt motor om man har allt klart
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Skriv svar