Vet inte om ni orkar bry er så hårt men lägg gärna in en åsikt ang detta.
Satt och räkna lite idag, vad saker och ting kostar.
Som den är idag, så har jag en årsskatt på 1870:-, försäkringen går på 2900, och den drar i snitt 1,2 liter milen. Om vi då räknar detta på 1000 mil, så har vi alltså förbrukar 1200 liter, om vi räknar då, taget från bensinpriser.nu så på en av mackarna i Skellefteå så kostade bensinen 14,33 litern, 14,33x1200 blir 17196:-
Så då har vi 1870 + 2900 + 17196 = 21966:-, för 1000 mils körning under 1 år, kostar att ligga på topp va?
Om jag då har den som den är, fast lb reggar den, så blir årsskatten enligt skatteverket 1654:-, då kan jag, istället för trafik som jag har idag, halvförsäkra den för 2700:-, förbrukningen är densamma
Så då har vi 1654 + 2700 + 17195 = 21549:-
OM jag då byter till en D24TIC istället, så som PB hamnar den då helt plötsligt på 5284:- i skatt, försäkringen förblir 2900, och realistiskt räknat men ändå snålt, så får vi ner surdieseln på 0.7 liter milen.
Dieseln på samma mack, samma dag kostade 14,29, vilket gånger 700 blir 10003:-
Så då har vi 5284 + 2900 + 10003 = 18187:-
Då har vi fortfarande kvar alternativet att LB regga med dieseln, då blir årsskatten 3051:-, försäkringen 2700 halv, och soppan densamma
Så då har vi 3051 + 2900 + 10003 = 15954:-
Lite skillnad mellan 15954 och 21966 va?
Nu är ju inte inköp av motor, regbesiktning osv inräknat, men ändå, så på säg 2 år, så har man ju alla gånger tjänat igen de, + att i mitt fall så brukar de bli runt 2-2500 mil per år av nån underlig anledning...
Åsikter och tankar? Men jag tror dom flesta kanske förstår varför diesel är lockande, visst, byta bil är också väldigt enkelt, men bilen i övrigt är så fruktansvärt bra, den är stor och rymlig osv. Så de känns rent dumt att göra mig av med den, trots att de är en 945
