Omega A - ersatt av en 945 GL
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Hoppas på att bli betydligt fräschare än vad jag är nu och att man får plats nånstans en dag, för isf åker bakaxeln ner och främre fjäderben ut
bi-xenonet är förövrigt bortplockat igen, inte pga farbror poppo utan för att jag tror ena ballastens AMP kontakter börjar ge sig efter 6 år i tjänst då ena lampan slocknade trots nya lampor och fullt fungerande ballaster...
Sen drömmer man ju om att få regga om den med en B5234T och M90 låda... Men det förblir en dröm då det är för dyrt, utan istället så när B230FBn lämnar in eller börjar låta för fult, så hinkar jag ner en B230FT istället och småtrimmar den lite, chippade boxen, T28an som hänger med betydligt längre än originalturbon, intercooler i aluminium istället för plast tex, så man kanske hamnar på femmans originaleffekt på 225 hästar men för betydligt mindre pengar

Sen drömmer man ju om att få regga om den med en B5234T och M90 låda... Men det förblir en dröm då det är för dyrt, utan istället så när B230FBn lämnar in eller börjar låta för fult, så hinkar jag ner en B230FT istället och småtrimmar den lite, chippade boxen, T28an som hänger med betydligt längre än originalturbon, intercooler i aluminium istället för plast tex, så man kanske hamnar på femmans originaleffekt på 225 hästar men för betydligt mindre pengar
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Är du säker på att det där inlägget är på svenska?B204T skrev:Hoppas på att bli betydligt fräschare än vad jag är nu och att man får plats nånstans en dag, för isf åker bakaxeln ner och främre fjäderben utbi-xenonet är förövrigt bortplockat igen, inte pga farbror poppo utan för att jag tror ena ballastens AMP kontakter börjar ge sig efter 6 år i tjänst då ena lampan slocknade trots nya lampor och fullt fungerande ballaster...
Jag begriper ungefär en tredjedel.
Finns det nån som kan översätta???

Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Inget större fel på grammatiken. Det var mest alla fackuttrycken som förvirrade mig.
Ungefär så här låter det i mina öron.

B204T skrev: isf åker bakaxeln ner och främre fjäderben utbi-xenonet , inte pga farbror poppo utan ena ballastens AMP kontakter börjar ge sig efter 6 år i tjänst fullt fungerande ballaster...
B5234T och M90 låda... så när B230FBn lämnar låta för fult, så hinka ner en B230FT istället chippade boxen, T28an som hänger med originalturbon, intercooler aluminium istället för plast tex, så femmans originaleffekt på 225 hästar

Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Då kan jag göra en lista som förklararOneYet skrev:Inget större fel på grammatiken. Det var mest alla fackuttrycken som förvirrade mig.
B204T skrev: isf åker bakaxeln ner och främre fjäderben utbi-xenonet , inte pga farbror poppo utan ena ballastens AMP kontakter börjar ge sig efter 6 år i tjänst fullt fungerande ballaster...
B5234T och M90 låda... så när B230FBn lämnar låta för fult, så hinka ner en B230FT istället chippade boxen, T28an som hänger med originalturbon, intercooler aluminium istället för plast tex, så femmans originaleffekt på 225 hästar

Vi börjar då uppifrån.
AMP kontakter, detta är dom två till xenonlampan, är två likadana kontakter men det sitter hona och hane på vardera del så att säga, så dom går inte sätta fel.
B5234T är 2.3 liters 20v turbofemman som sitter i 850 T5
M90 lådan är den sena femväxlade lådan som sitter i 940 och 960
B230FB är motorn som sitter i den här
B230FT är då 940 turbomotorn
T28 kan vi skriva Garrett före, då förstår nog alla bättre

Så, nu hoppas jag du förstår bättre vad jag svammlar om

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Förövrigt så kommer det nu bli lite "projekterande" med denna bil, av den anledningen att jag smällde den idag... Snorhalt delvis nu så i en högerkurva trots låg fart, ca 30-40 bara, så kom arslet ut och jag blev passagerare tämligen direkt. Bra många meter senare planterade jag fronten i en stenhop så plast och glas flög hejvilt och stötdämparna i rambenen bottnade.
Resultat:
* Två TOTALT mosade extraljus, + tredje har lite skadad plastsarg
* En söndersliten xenonlampa
* Knäckt extraljusfäste
* Totalt mosad framlykta
* Spräckt framblinkers
* Stötfångarplast skrot, både mitt framför lyktan där de tog värst och nere vid läppen som även den är spräckt
Dämparen på högra sidan, alltså den i rambenet till stötfångaren, visade vid en snabb koll spår på att den har bottnat, så nog tog de tvärstopp allt.
Bilder kommer alldeles strax på en 945 med lite battlescars
Resultat:
* Två TOTALT mosade extraljus, + tredje har lite skadad plastsarg
* En söndersliten xenonlampa
* Knäckt extraljusfäste
* Totalt mosad framlykta
* Spräckt framblinkers
* Stötfångarplast skrot, både mitt framför lyktan där de tog värst och nere vid läppen som även den är spräckt
Dämparen på högra sidan, alltså den i rambenet till stötfångaren, visade vid en snabb koll spår på att den har bottnat, så nog tog de tvärstopp allt.
Bilder kommer alldeles strax på en 945 med lite battlescars
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Så, nu är bilderna uppladdade så här kommer dom.

Som sagt, lite battlescars... dock blev de ju ENDAST materiella skador, enda jag fick var ju en oplanerad utgift, och att jag blev på sämre humör för att jag smällde bilen. Dock så blev de en lättnadens suck när jag klev ut och kikade på skadorna, då man såg extraljusrester och glas osv flyga 1.5-2 meter upp i luften och landa på vägen så var man ju inställd på att de var betydligt värre skador. Min nya regskylt är som synes inte så snygg längre, den var rätt ihopskrynklad en stund

Min nya fina blinkers! detta är dock de enda som blev på den, så detta blir kvar ett tag, tills jag känner att jag kan lägga ut pengar på "strunt" och beställa vita sidoblinkers, då ska jag beställa ny blinkers samtidigt. Men tills vidare så blir denna kvar.
Lite positivt i de hela:
1: Bilen är inte sne, dämparna i rambenen gjorde de dom sitter där för, rätt bra spel på dom så det kunde knuffas ihop rätt mycket utan att det skadade något vitalt. Har haft in den på smörjgropen hos en polare och vi kikade runt under den och som sagt, de syns att dämparna har bottnat, men själva rambenen och kylarfästen osv osv är helt intakt
2: Hjulen är där dom ska va, såg dock ja behövde pumpa ett framhjul, men de må ju va
3: Alla grejer är redan ordnade, en kusin har fyra likadana extraljus som inte används så tills vidare ska jag låna två av han, dock väntar jag tills jag ska laga resten med att montera allt iom att extraljusfästet måste riktas bla. Stötfångare blir en sprillans ny då min volvofantast till svåger "råkade" ha även en sån liggandes, han skulle även ordna fram en ny xenonlampa. Dom gillar visst inte att bli utryckta ur hålet i reflektorn UTAN att bygeln är lossad...
Lyktan inhandlades på Lycksele Bildemontering, den lär ja ju dock byta före jag lagar det övriga, inte så klokt kanske att köra utan glas på lyktan... Brukar bli svart rätt fort då.
Så, nu fick jag mig som sagt lite pyssel. Egentligen väldigt lite, tar ju bara nån timme så är den ju hel och fin igen. Dock hade man ju helst sluppit att göra detta öht

Som sagt, lite battlescars... dock blev de ju ENDAST materiella skador, enda jag fick var ju en oplanerad utgift, och att jag blev på sämre humör för att jag smällde bilen. Dock så blev de en lättnadens suck när jag klev ut och kikade på skadorna, då man såg extraljusrester och glas osv flyga 1.5-2 meter upp i luften och landa på vägen så var man ju inställd på att de var betydligt värre skador. Min nya regskylt är som synes inte så snygg längre, den var rätt ihopskrynklad en stund

Min nya fina blinkers! detta är dock de enda som blev på den, så detta blir kvar ett tag, tills jag känner att jag kan lägga ut pengar på "strunt" och beställa vita sidoblinkers, då ska jag beställa ny blinkers samtidigt. Men tills vidare så blir denna kvar.
Lite positivt i de hela:
1: Bilen är inte sne, dämparna i rambenen gjorde de dom sitter där för, rätt bra spel på dom så det kunde knuffas ihop rätt mycket utan att det skadade något vitalt. Har haft in den på smörjgropen hos en polare och vi kikade runt under den och som sagt, de syns att dämparna har bottnat, men själva rambenen och kylarfästen osv osv är helt intakt
2: Hjulen är där dom ska va, såg dock ja behövde pumpa ett framhjul, men de må ju va
3: Alla grejer är redan ordnade, en kusin har fyra likadana extraljus som inte används så tills vidare ska jag låna två av han, dock väntar jag tills jag ska laga resten med att montera allt iom att extraljusfästet måste riktas bla. Stötfångare blir en sprillans ny då min volvofantast till svåger "råkade" ha även en sån liggandes, han skulle även ordna fram en ny xenonlampa. Dom gillar visst inte att bli utryckta ur hålet i reflektorn UTAN att bygeln är lossad...
Lyktan inhandlades på Lycksele Bildemontering, den lär ja ju dock byta före jag lagar det övriga, inte så klokt kanske att köra utan glas på lyktan... Brukar bli svart rätt fort då.
Så, nu fick jag mig som sagt lite pyssel. Egentligen väldigt lite, tar ju bara nån timme så är den ju hel och fin igen. Dock hade man ju helst sluppit att göra detta öht

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Jaja, det där var ju inte så farligt. Så ser ju min Opel ut efter en o annan konbana....
Allvarligt talat dock. Skönt att det gick bra. Helt bra med dig och ganska bra med bilen.
Blir det en massa lack och riktning så kan ju kostnaden lätt springa iväg.
Hur kunde du smälla fronten om det var baken som stack iväg?
Å du. Tack för gloslistan. Jag är inte helt med på alla Volvos motorer.
Allvarligt talat dock. Skönt att det gick bra. Helt bra med dig och ganska bra med bilen.

Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Haha hur kör du egentligen?OneYet skrev:Jaja, det där var ju inte så farligt. Så ser ju min Opel ut efter en o annan konbana....

Jo jag klarade mig ju som sagt helskinnad, och bilen fick ju endast de som syns på bilderna. Jo de känns ju lite skönt att man klarade skärmen och huven.
Jag snurrade aldrig, utan jag gjorde egentligen bara en längre högerkurva än vad de var på vägen, så jag planterade fronten i de inre diket alltså, och sen studsa jag ut på vägen igen och stannade åt fel håll med vänster bakhjul i diket. Jag gjorde ju dock försök att få den att snurra mitt på vägen för att i nått tappert försök hålla mig kvar på vägen eller lindra avåkningen, hann tro att jag skulle gå av baklänges i de andra diket också, och då skulle jag bara ha suttit fast, där var det bara lite risbuskage egentligen så de skulle inte ha gjort bilen något alls men som sagt, så blev de inte. Hade egentligen totalt NOLL betydelse vad jag trodde skulle hände eller försökte göra, de gick inte göra ett smack. Har aldrig varit med om så halkig väg förr.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
-
- Styrelseledamot
Mjo de känns lite onödigt, men men, så länge jag klara mig så må de ju vara.Adolfsson skrev:Aj aj tråkigt och se nu när bilen började pli trevlig för vinterns bravader.
Vi får hoppas att det går att fynda lite begagnat!
Jo som sagt, allt är egentligen redan ordnat i delväg förutom blinkersen då, men de blir som sagt nästa gång jag beställer från Vparts
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Plockat isär den idag, ville se mer ordentligt bla hur krockbalken såg ut, så nu är den RIKTIGT ful fram... alla ni som sett en 940 med bara krockbalken vet vad jag pratar om
själva stötfångarplasten kastades men galler, luckor över bogseröglor, läppen och listerna uppe på är såklart sparade, iofs är den stora trasig men bättre än inget iaf, en ny var lite väl dyr + att jag isf måste byta ena lilla också som de sluppit en bit från. Såg förövrigt att sidofästena på stötfångaren var lösryckta 
Extraljusfästet är även de fixat, var liiiiite krokigt om man så säger.
Så nu kör jag runt men demonterad front tills vidare, strippade fast regplåten runt balken så är man lite laglig iaf, dock har man ju ljusinställning som är helt åt fanders nu men de grovjusterar jag då jag skruvat ihop bilen igen och sen får SBP finjustera dom åt mig

Extraljusfästet är även de fixat, var liiiiite krokigt om man så säger.
Så nu kör jag runt men demonterad front tills vidare, strippade fast regplåten runt balken så är man lite laglig iaf, dock har man ju ljusinställning som är helt åt fanders nu men de grovjusterar jag då jag skruvat ihop bilen igen och sen får SBP finjustera dom åt mig

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76

Skall paras ihop med en baklastare innan ihopskruvning, det skiljer ju 14mm mellan höger och vänster sida! Så kan vi inte ha de, så den ska som sagt paras ihop med traktorn, via ett spaklyftblock

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Dagen har ägnats åt 940 skruvning vilket resulterat i en så gott som färdig bil 
Nya stötfångaren monterad, synd bara att läppen och bogserögelluckorna (fint ord va?) är beggade och såklart skämmer den så fina stötfångaren... plus att gallret till de stora hålet i mitten gjorde mig smått sne och de slutade med att jag kastade de då passformen numer var APKASS... blev även plastsvetsat lite snabbt, skärmfästena skulle ju flyttas över från gamla stötfångaren och dessa sitter fasttryckt på piggar i plasten, inga skruvar eller nått, så för att inte de där ska släppa så smälte jag ihop skiten
Dock så behöver jag beställa TVÅ nya framblinkers... tog ju lös bägge lyktorna och rensade på stöd för torkare och torkarmotorn, såklart är vänster blinkers utan fästen nu trots att jag försökte va så försiktig jag bara kunde
+ att listen uppe på stötfångaren saknas, sparade den halvtrasiga men den är för trasig för att gå återmontera, den verkade ha blivit lite lätt klämd i krocken så den saknar jag... Sen så är inte listerna under lyktorna återmonterade då jag ska lägga igen hålen efter torkarna och lacka om dessa, men annars är den fit for fight igen!
Bilder dröjer tills imorgon

Nya stötfångaren monterad, synd bara att läppen och bogserögelluckorna (fint ord va?) är beggade och såklart skämmer den så fina stötfångaren... plus att gallret till de stora hålet i mitten gjorde mig smått sne och de slutade med att jag kastade de då passformen numer var APKASS... blev även plastsvetsat lite snabbt, skärmfästena skulle ju flyttas över från gamla stötfångaren och dessa sitter fasttryckt på piggar i plasten, inga skruvar eller nått, så för att inte de där ska släppa så smälte jag ihop skiten

Dock så behöver jag beställa TVÅ nya framblinkers... tog ju lös bägge lyktorna och rensade på stöd för torkare och torkarmotorn, såklart är vänster blinkers utan fästen nu trots att jag försökte va så försiktig jag bara kunde
+ att listen uppe på stötfångaren saknas, sparade den halvtrasiga men den är för trasig för att gå återmontera, den verkade ha blivit lite lätt klämd i krocken så den saknar jag... Sen så är inte listerna under lyktorna återmonterade då jag ska lägga igen hålen efter torkarna och lacka om dessa, men annars är den fit for fight igen!
Bilder dröjer tills imorgon
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
I morse såg den ut såhär

Som synes inte 100% färdig

Och nu ser den ut såhär, petade dit listerna under lyktorna för bildens skull, grillen tog jag isär och rensade på volvomärke och det väldigt upphetsande lambdasondmärket, sen vart gallret svart, ramen är som synes fortfarande kromad
Nu var de bara de stora ilandsproblemet, extraljus, tre, fyra, eller fem lysen? tanken har faktiskt slagit mig att sätta fyra i bredd, lite lägre än jag hade, och tre uppe på, alltså sju stycken, bara för att...
men nä, de ska jag inte göra, jag lovar

Som synes inte 100% färdig

Och nu ser den ut såhär, petade dit listerna under lyktorna för bildens skull, grillen tog jag isär och rensade på volvomärke och det väldigt upphetsande lambdasondmärket, sen vart gallret svart, ramen är som synes fortfarande kromad
Nu var de bara de stora ilandsproblemet, extraljus, tre, fyra, eller fem lysen? tanken har faktiskt slagit mig att sätta fyra i bredd, lite lägre än jag hade, och tre uppe på, alltså sju stycken, bara för att...

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Snö = JAAAAA!OneYet skrev:SNÖÖ!!
Brrrr!
Annars ser det ju snyggt ut som vanligt.
Men att du tog bort Lambda-märket. Det är ju klassiskt.

Synd bara fläckarna på huven skämmer ännu mer nu då stötfångaren är så fin

Japp, och jag skäms inte ens lite

Nu vill jag bara ha 400 spänn till en dekal till framrutan... http://www.dekaltrim.nu/produkter/bilder/12316.gif denna skulle jag gärna smeta fast uppe i rutan

Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76