Corvette- 69

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Fortsätter bakifrån på bilen. Eftersom jag ej kunnat ladda med bilder tidigare, så kändes det ingen mening med uppdatering, så detta är info vad som gjorts tidigare.

Här är en lösning med stag mellan bakaxel och ram, som är justerbart och undrade vad detta var till för. Enligt manual så är det för att justera, så man får rätt vinklar på kardan.
Sedan bytt fjädrar och stötdämpare.

Bild
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Det blev ett bakaxelprojekt, men hade man vetat vad det innebar, så hade detta projekt fått vänta. Många "nya" lärdomar.

- Först mäta in back-lash på dreven i diffbromsen med shims. Skulle vara mellan 0,025-0,15 mm.
- Tömma bakaxeln på alla invändiga delar
- Mäta in förspänningen i pinionen med nya lager och tätning, samt montera ny crach-sleeve och mutter. Dock använt muttern några ggr, så
fick använda Loctite gängsäkring (hoppas det håller!).
- Mäta in back-lash mellan ring och pinion, riktvärde 0,2 mm, samt märka för kuggingreppet vid belastning och utifrån det shimsa in pinion-djupet
och diffbroms+ring. Orginal-shims var sintrade.
- Shimsa in förspänning för diffbroms
- lager med krymphylsor på drivaxlar .

Blivit många monteringar och demonteringar. :bang2:

Nu är utv. 3.08 med diffbroms.

Återkommer :lol:
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Det blev ett bakaxelprojekt, men hade man vetat vad det innebar, så hade detta projekt fått vänta. Många "nya" lärdomar.

- Först mäta in back-lash på dreven i diffbromsen med shims. Skulle vara mellan 0,025-0,15 mm.
- Tömma bakaxeln på alla invändiga delar
- Mäta in förspänningen i pinionen med nya lager och tätning, samt montera ny crach-sleeve och mutter. Dock använt muttern några ggr, så
fick använda Loctite gängsäkring (hoppas det håller!).
- Mäta in back-lash mellan ring och pinion, riktvärde 0,2 mm, samt märka för kuggingreppet vid belastning och utifrån det shimsa in pinion-djupet
och diffbroms+ring. Orginal-shims var sintrade.
- Shimsa in förspänning för diffbroms
- lager med krymphylsor på drivaxlar .

Blivit många monteringar och demonteringar. :bang2:

Nu är utv. 3.08 med diffbroms.

Återkommer :lol:
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Äntligen fick komma ut och provköra, som alltid så lyssnar man efter ljud= harmanmonteraträttfrossa.
Började köra upp i backen, så man kan rulla hem vid stopp=gick bra.
Sedan ner och upp, det fungerade det också. :D

Diffen bakaxeln fungerade utan knäpp-ljud.
Växellådan fungerade i alla lägen efter modifieringen. Nu finns det ingen risk att man får en ickeplanerad nedväxling på 2-ans växel.

Efter justeringarna i förgasaren, så blev lamba-värdet något högre och det var det man hade hoppats på.
Dock behöver justera vacumet, så bromsar kan ta något bättre.

Har dock behov byta packning vid oljepumpen, läcker lite för mycket.

Får hoppas det kan bli några turer framöver.
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Grattis Gunnar.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Kezo
Deluxpostare!
Inlägg: 403
Blev medlem: 28 jun 2004 13:06
Ort: Aneby

Inlägg av Kezo »

Härligt! Bara att gratulera! :D
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Tack!
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Kul att det lirar! Kommer bli fin och rita med i sommar 8)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Grattis!

Kommer du till Vara och kör konbana den 19e? 8)
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Tackar!

Behöver gå igenom SBP först. Vet dock inte hur det fungerar med trummor fram och konbana :)

Anders, jag har tittat på ditt projekt i vinter med frambromsarna. Tror jag skulle kunna konvertera om fram för 600-700 dollar med standardprylar.
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Idag var hos SBP och blev en anmärkning, en strålkastare felriktad åt vänster. Inget återbesök, utan räckte att ordna själv=klart!
Gick bättre än vad jag hade trott.
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Grattis igen!

Fint med besiktning vartannat år :)
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Grattis! Hoppas att man får se & höra den någonstans i sommar. 8)
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Tackar! Gott med 2 år emellan och gäller från månaden då man besiktigat :D

ikväll börjar onsdags-träffarna i parken, Huskvarna, så kanske blir en tur dit.
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Nu verkar vacumet till bromsarna fungera bra och då kan planera för nästa kamalternativ med något högre lyft 0,48" till 0,51", något högre duration utblås och lägre på inblås (för få lite högre vrid på lägre varv).

Märkt och läst att eftersom jag har sump i mitten på tråget, så risk för tappa oljetryck då oljan flyttar sig tillbaka vid accet. Får antagligen lyfta motor till hösten för svetsa fast två skvalpplåtar i tråget. Men tänkte ej gå över 5000 rpm under denna sommar, dock är kam gjord för upp till 6500rpm.

Får se om det kan bli några turer på banan vid axamo denna sommar om
kommunen tar beslut för en bana närmsta dagarna.
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Såg dig i onsdags Gunnar.
Du var uppe och vände där den gamla kiosken låg uppe på Egnahem.
Den såg ju riktigt fin ut i verkligheten pärlan.
Jag tycker det vore läge att rasta bilen i Eksjö om en vecka.....
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

OneYet skrev:Såg dig i onsdags Gunnar.
Du var uppe och vände där den gamla kiosken låg uppe på Egnahem.
Den såg ju riktigt fin ut i verkligheten pärlan.
Jag tycker det vore läge att rasta bilen i Eksjö om en vecka.....
Kul! Jag sog dig vid Kungsporten med ditt monster i onsdags!
Var på parken i Onsdags! Var Mc tema då, så blev sugen att starta upp Hondan, så det kan vara pågång! Batteriet var "fullt" urladdat, så får skaffa ett till veckan.
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Stabiliseringsstaget bak gjorde susen. Satte det ovanför bakre länkarmarna med extra plattjärn. Stod skulle sättas under, men hade blivit lågt och känts bra om man blivit infångad av något högt på vägen.

Tog bort de bakre ljuddämparna, så nu låter det som man vill ha det. :D '

Bild
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Sedär, "high-tech" med kränghämmare!

Är detta en sån där 10 bultad bakaxel? Finns det olika spårvidd osv?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Karlsson skrev:Sedär, "high-tech" med kränghämmare!

Är detta en sån där 10 bultad bakaxel? Finns det olika spårvidd osv?
"High-tech" :mhihi: Bytt till P-bussningar i bakvagnen och mellan ram/kaross. Sportvagn :wink: för att åka rakt fram.

Ja, man kan tro att det är en 10-bultad, då GM brukar använda 10- eller 12-bult axel. På vissa Buick fullsize bilar runt dessa årgångar så satt det
axel med 10 bult på kåpa och 12 bult på kronhjulet, så man använder tumstorlek som benämning på dessa axlar. Så axeln heter 9 3/8", såsom
Ford resp Mopar använder på vissa axlar.
Ex. sedan brukar man skilja på 10" bultade inom GM-gruppen. Där cheva har en modell och BOP en annan. BOP står för Buick, Oldsmobile och Pontiac, där det finns en del gemensamma komponenter.
På olds 442 -69 som jag hade, så satt det en 10-bultad axel, men byttes
till en 10-bultad från 70-talet och det sades att dessa 10-bultade var starkare en äldre 12-bultade.
Skriv svar