"Ny" bil, gammal Saab
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
"Ny" bil, gammal Saab
Ny bruksbil inhandlad
Saab 9-3 Sport -99/00
205 hästar original men den känns lite påställd. laddar till mitten på det röda på laddtrycksmätaren
Elstyrda skinnsäten fram och nyare Aeroplast på utsidan och en trevlig blå färg. Borde vara piggare och gå billigare än en BMW 520IAT, verkar som den kan gå ca 2deciliter milen billigare+ roligare...
Saab 9-3 Sport -99/00
205 hästar original men den känns lite påställd. laddar till mitten på det röda på laddtrycksmätaren
Elstyrda skinnsäten fram och nyare Aeroplast på utsidan och en trevlig blå färg. Borde vara piggare och gå billigare än en BMW 520IAT, verkar som den kan gå ca 2deciliter milen billigare+ roligare...
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: "Ny" bil, gammal Saab
Räkna inte med nån snåltarm, kusins ´06 2.0T biopower tar 0,9-litern på 95 oktan, typ 1,3-1,4 på E85, lite synd då det annars är en riktigt härlig bil, grymt sköna stolar måste jag säga. Men du har ju iaf effekt så du får lite valuta för soppapengarna Biopower har ju bara 150hk på 95 enligt Saab.
Du får pluspoäng för att den är mörkblå nå 18" fälgar så är du hemma
Du får pluspoäng för att den är mörkblå nå 18" fälgar så är du hemma
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: "Ny" bil, gammal Saab
Grejen är att jag kan snålköra, färddatorn visar 0,78 just nu kört ca 15 mil.
Om den visar rätt är det ju trevligt. (BMW:n får jag sällan ner till 0,95.)
Men gasar man så händer det lite... Då drar den ju soppa också, men det är ju OK.
Jag fick med 17" fälgar men dom var rätt fula, kanske går att fixa till med lite arbete, eller så blir det något annat. Detta är tänkt som bruksbil i väntan på att någon sommarbil blir färdig. Jag får dra biltransportsläp med den också. Det var en rätt viktig faktor i bilvalet. Annars hade jag nog köpt en 9-5, finns ju massor av dom för kaffepengar...
Måste nog byta någon drivaxel, för bilen har varit rejält sänkt och det sliter på dom inre drivknutarna så det vibrerar lite när man gasar hårt, men det är inte så akut.
Om den visar rätt är det ju trevligt. (BMW:n får jag sällan ner till 0,95.)
Men gasar man så händer det lite... Då drar den ju soppa också, men det är ju OK.
Jag fick med 17" fälgar men dom var rätt fula, kanske går att fixa till med lite arbete, eller så blir det något annat. Detta är tänkt som bruksbil i väntan på att någon sommarbil blir färdig. Jag får dra biltransportsläp med den också. Det var en rätt viktig faktor i bilvalet. Annars hade jag nog köpt en 9-5, finns ju massor av dom för kaffepengar...
Måste nog byta någon drivaxel, för bilen har varit rejält sänkt och det sliter på dom inre drivknutarna så det vibrerar lite när man gasar hårt, men det är inte så akut.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: "Ny" bil, gammal Saab
0,78 är ju helt acceptabelt för 200+hk.
Ujuj, sänkta bilar, vilka dumheter! säger han som är expert på att kapa fjädrarna mer än vad som är klokt...
Ujuj, sänkta bilar, vilka dumheter! säger han som är expert på att kapa fjädrarna mer än vad som är klokt...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: "Ny" bil, gammal Saab
Grattis!
200+ verkar ju lite småroligt. 0.78 är ju verkligen helt OK i de sammanhangen.
Framför allt om det är verklig förbrukning och inte uppskattad.
200+ verkar ju lite småroligt. 0.78 är ju verkligen helt OK i de sammanhangen.
Framför allt om det är verklig förbrukning och inte uppskattad.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: "Ny" bil, gammal Saab
Grattis! Låter bra till den effekten.
BB + skruvkompressor + dubbla holley= 7-8 liter/mil. Men är ju annan historia/upplevelse
BB + skruvkompressor + dubbla holley= 7-8 liter/mil. Men är ju annan historia/upplevelse
Re: "Ny" bil, gammal Saab
BB + skruvkompressor + dubbla holley = manligt!Gunnar skrev:Grattis! Låter bra till den effekten.
BB + skruvkompressor + dubbla holley= 7-8 liter/mil. Men är ju annan historia/upplevelse
Saab = inte fullt lika manligt
Då fick jag de sagt också
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: "Ny" bil, gammal Saab
En Saab 9-3 kan aldrig bli manlig. Men en bra bruksbil för en kärring? Jag kommer föra bok på soppaförbrukningen så jag får reda på om den verkligen kan gå så billigt. Men motorn verkar väldigt frisk så den har förutsättningar.
Men kanske en Alpina B12 som har 350 hästar original är lite manlig?
Fast en Roots kompressor klår ju det mesta, även om man inte lyckas få den att fungera ordentligt
Men kanske en Alpina B12 som har 350 hästar original är lite manlig?
Fast en Roots kompressor klår ju det mesta, även om man inte lyckas få den att fungera ordentligt
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: "Ny" bil, gammal Saab
Fast nu såg jag att det var skruvkompressor, den funkar ju bättre, men ser kanske inte lika manlig ut...
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: "Ny" bil, gammal Saab
Några bilder till:
Kontoret:
Sommarhjulen:
Tycker kanske bättre om fälgar med färre ekrar, men kommer väl börja med dessa och se hur bilen ser ut med dom.
Dålig bild på motorn:
Förre ägaren har plockat bort öppet filter och en recirkulationsventil i aluminium. Jag fick med grejerna bredvid. Original luftfilter gör nog att motorn mår bättre, även om man tappar lite ljud och kanske någon hästkraft vid maxvarv.
Kontoret:
Sommarhjulen:
Tycker kanske bättre om fälgar med färre ekrar, men kommer väl börja med dessa och se hur bilen ser ut med dom.
Dålig bild på motorn:
Förre ägaren har plockat bort öppet filter och en recirkulationsventil i aluminium. Jag fick med grejerna bredvid. Original luftfilter gör nog att motorn mår bättre, även om man tappar lite ljud och kanske någon hästkraft vid maxvarv.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: "Ny" bil, gammal Saab
Behöver jag säga mer? Kapa skiten ur luftburken!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: "Ny" bil, gammal Saab
Exaktemente!! Då får man ett bra luftfilter och samtidigt bra flöde. Ser även bättre ut på bilprovningen, men det är ett tag tills dess. Den är besiktigad ett år framåt
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: "Ny" bil, gammal Saab
Menar du att Biltemafiltret jag tog bort inte var ett bra filter och inte hade bra flöde? :OMats J skrev:Exaktemente!! Då får man ett bra luftfilter och samtidigt bra flöde. Ser även bättre ut på bilprovningen, men det är ett tag tills dess. Den är besiktigad ett år framåt
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Re: "Ny" bil, gammal Saab
Biltema är inte alltid bästa lösningen på saker och ting, även om det är lätt att tro det!
Har beställt krok till bilen. Kollat på lite bilder och det verkar som att en Thule krok är den fasta krok som kräver minst urkapning i plasten bak. Begagnad krok som såg rätt fin ut på bild.
För en anledning till bilvalet är att man får dra bra med B-kort. typ 1600kg!
Bra om man vill dra biltransport. Så nu skall det bli drag på bilen, inte bara drag i den.
Har beställt krok till bilen. Kollat på lite bilder och det verkar som att en Thule krok är den fasta krok som kräver minst urkapning i plasten bak. Begagnad krok som såg rätt fin ut på bild.
För en anledning till bilvalet är att man får dra bra med B-kort. typ 1600kg!
Bra om man vill dra biltransport. Så nu skall det bli drag på bilen, inte bara drag i den.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06