Audi s2 Avant -renovering innan motorbygge

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

orsak
Postare

Audi s2 Avant -renovering innan motorbygge

Inlägg av orsak »

Tjenatjena! tänkte att jag kunde lägga upp tråden här också, kanske de finns nån som gillar gamla Audis ;) Kopierar min tråd ifrån Garaget då har en tråd där också :)

Tänkte lägga upp en projekttråd nu när man äntligen har kommit igång med bilen. smile

Började med att jag köpte denna upp i Örebro i februari någon gång. Ägaren som hade den då sa att den startade ibland och dum som man var tog man inte mer tid på sig att kolla in bilen. Då det var 20 minusgrader och köpsugen.

Bild

Väl hemma inne i garaget började jag riva och kolla vad som kan vara fel.
Jag märkte då att motorn gick runt ovanligt lätt, kollade kompet och det visade sig att det inte fanns komp på en enda cylinder...

Började då leta en motor då det i stort sett var lika dyrt som att köpa nya ventiler och allt som hörde de till för att få ihop den igen. (alla insugsventiler var krökta)
Jag hittade en som gått 16k mil av "Frid" här på forumet.
Jag började då plocka ur motorn.

före och efter
Bild

Bild
Först var det tänkt att jag skulle köra med den i sommar. Men tiden gick fortare än jag trodde den skulle göra och jag hade endel elfel som att ABS inte funkade, Hastighetmätare mm så kändes det bättre att göra något seriöst av den under vintern istället och inte stressa.

Nu har jag börjat riva bakvagnen för att blästra och pulverlacka i stort sett allt och nya leder och hjullager.
Bild

En bromsupgradering blir det också när jag ändå skulle byta bromsok smile
Jag har fått tag på Audi s4 -07 bromsok som passar bolt on. Så istället för 245*1 skivor blir det ventilerade 300*22.

Bild

Bild

Förövrigt är detta förberedande inför en motoruppgradering, innan motoruppgraderingen ska chassit vara fräsch + bromsar fram och bak uppgraderade. Projektet har jag ingen brådska med. Bättre det tar längre tid och blir som jag vill än stressa sig genom något. smile

En liten update! big_smile Nu är bakvagnen nere och och isärskruvad. Snart åker de in på blästring och pulverlack.
Diffen har fått ny olja och packbox.

Bränsletanken har jag tagit ner också. Tänkte byta pump och dra nya bränsleledningar och fundera ut hur jag ska ha catchtanken osv. Just nu funderar jag på att ha Catchtanken i reservhjulsbaljan om de går få till på något snyggt sätt. Någon som har någon bra idé annars? smile

Underredet är rengjort och ska på med ny underredsmassa där de saknas. smile
Har fått lite delar nu också, Alltid kul med paket!
Nya leder till bakvagnen, ABS givare och bussningar, Det blir aluminiumbussningar i bryggan och Powerflex överallt annars.

Lite bilder också! wink

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild

Tjena, nu har jag fixat lite med bilen igen! smile går sakta men säkert framåt!

Bild

Fått tillbaka delarna ifrån pulverlacken nu så nu har jag börjat montera ihop allt lite smått. Alla bussningar har pressats ur och alla bussningar och lager är ipressade.

Bild

fixat till lite bromsrör idag och börjat sätta ihop bakvagnen som den ska vara. Går nog fort nu när man i stort sett har alla grejer.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... 1dafcc.jpg

Bild Bild

Imorgon kanske de blir update igen!

Tänkte att jag kan la uppdatera nu när jag bara väntar på att de sista delarna ska komma hem innan bakvagnen är färdig smile

Bild

en jämförelse med original 245*1 mot 300*22 ventilerad, en viss skillnad smile
Bild Bild Bild
Bild

Inte någon jättespännande update men något är de i alla fall! väntar på handbromsvirar, en drivknut och stålomspunna bromsslangar så är bakvagnen färdig smile

Tjenatjena! Dags för en liten uppdatering i alla fall!
Har fått ihop bakvagnen och fått ordning på bromsar med nya stålomspunna slangar osv.

Nu innan jag går på framvagnen och gör i stort sett samma sak har jag tänkt ge mig på bränslesystemet.

Har tänkt ha catchtank och pumparna i reservhjulsbaljan så började med att lacka iordning så de ser snyggt ut också.
Bild

Var också och köpte mig lite alumium och skar ur en plåt för baljan där man kan skruva pumpar och catch i smile Kanske skulle lägga lite mer tid att polera upp den senare wink
Bild

Så nu ska jag köpa 2 044 pumpar och köpa/svetsa en catchtank, filter, lite bränslerör och stålomspunnen slang till o börja med.

Det går lite segt då man jobbar borta på veckorna smile

Kom på att jag inte lagt upp någon riktigt bra helhetsbild på bilen än så här får ni några.

Bild Bild Bild

Gott nytt år på er!
/Samuel
orsak
Postare

Re: Audi s2 Avant -renovering innan motorbygge

Inlägg av orsak »

Nån kanske kan säga hur man får stora bilder direkt? Fick dom bara små tyvärr..
Jakob
Styrelseledamot

Inlägg av Jakob »

Kul med lite Audis här också! Välkommen hit!

Jag brukar köra mina bilder genom forumbilder.se det har fungerat bra för mig iallafall.
Emil C
Megapostare!

Inlägg av Emil C »

Forumbilder.se funkar kalasbra, testa den!!

Grymt bygge, alltid vart lite svag för just s2 avant! Ser riktigt fräscht ut :thumbsup:
Tänker du nått alldeles extra i motorväg? :wink: Hade passat den bilen 8)
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
orsak
Postare

Inlägg av orsak »

Okej då får jag börja ladda upp från forumsbilder nu då ;)

Tack!! jo det är ju gött med kombi tycker jag, blir ju lite mer sleeper av de då :)
Jovisst blir det uppgradering motorväg men jag tänkte börja i rätt ände och uppgradera bromsar och chassit först innan man börjar trimma ;)
Målet är 500whp till en början i alla fall :D

Jag har ett rensat block som väntar på nya stakar och kolvar, det ska dock in på borrning först. :wink:
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Kul projekt. Har alltid gillat ljudet ifrån en riktig audimaskin :D
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
mr.x_86
Styrelseledamot

Inlägg av mr.x_86 »

Sjukt najs! Blir kul att följa :)
Peter Friberg
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Välkommen!

Kul med en S2 va nära och köpa en sådan för 100år sedan, men blev något annat som vanligt...

Bra att du uppgraderar bromsarna, dom som sitter där från början är lite av ett skämt på en sådan tung och motorstark bil. :thumbsup: :thumbsup:
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
orsak
Postare

Inlägg av orsak »

Kul med så mycket respons trots att det är ett mindre forum! :) Javisst känns de gött att kunna bromsa när man sen har lite effekt i bilen, Sen att bakbromsarna från s4 årmodell 01-08 är i stort sett bolt on gjorde de till ett enkelt val när man ändå skulle byta bromsoken bak ;)

Adolfsson, då är de väl dags att köpa en nu då? :)

Ska försöka ligga i med bilen så den blir färdig nån gång också :)
Emil C
Megapostare!

Inlägg av Emil C »

orsak skrev:Okej då får jag börja ladda upp från forumsbilder nu då ;)

Tack!! jo det är ju gött med kombi tycker jag, blir ju lite mer sleeper av de då :)
Jovisst blir det uppgradering motorväg men jag tänkte börja i rätt ände och uppgradera bromsar och chassit först innan man börjar trimma ;)
Målet är 500whp till en början i alla fall :D

Jag har ett rensat block som väntar på nya stakar och kolvar, det ska dock in på borrning först. :wink:
Helt rätt, skönt och få stopp på grejerna! Originalbromsarna är ju ett skämt, 240 har ju bättre :mhihi:

Fint mål, jobba på :D
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
OneYet
Ultrapostare!