Har nu äntligen löst kylarfrågan. Fick en Volvo 740-kylare av en kollega, med slangar och expansionskärl. Så den ska monteras och luftas. Dock har avgassystemet gått av precis före ljuddämparen som sitter innan bakaxeln, så de blir att byta därifrån och bakåt, till lite större doningar så man får ett skönare ljud i maskin.
10 år sedan man var 18 år, detta jubilerar man väl med att bygga 18-års bil!
/ N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
BMW 2002an såldes i höstas, det blev en skoter för de pengarna. Och sen har det blivit ganska många mil skoter. Men nu när vägarna börjar bli bara här uppe så kom det en tanke på min kära Ascona B som står i garaget och samlar damm. Lite surfande på blocket så dök det upp en C20XE med Omega låda, som suttit i en Ascona A. Kontaktade säljaren och pris är bestämt. Så här innan påskhelgen borde jag ha motor och låda hemma.
Det som saknas är luftmängdsmätaren, men en sån bör väl inte vara allt för omöjlig att rota fram. Annars så får det väl bli ett MS, VEMS, Link eller liknande. Nu när man börjar ha större familj (i dagsläget fru med bulle i ugnen och två barn) så är planen endast sportigare stolar fram, från t.ex Kadett GTE/GSi eller nån sorts Recarostolar. Stereo ska den få har jag tänkt. Helt enkelt en lite sportigare busbil för hela familjen, är frun snäll kanske hon kan få ta den till jobbet någon dag, jag tror hon kommer gilla den.
Har inga bilder i dagsläget som kan visa på något kul, men jag ska försöka bli bättre på att uppdatera nu när bygget kommer ta fart.
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Dags för ett trådlyft, det senaste inlägget handlade om en motor där det var ett bestämt pris och löst med frakt osv osv... Men det sket sig iaf. Men av en händelse, vid letande av delar till min CIH-motor så hade samma kille en C20XE med R25 låda som suttit i en RWD bil tidigare. Jag frågade om han kunde skicka den och det löste sig, jättesmidigt.
Så nu har jag äntligen en C20XE i garaget med R25 låda. Det som fattas till motorn nu är väl SFI-ersättaren i stora drag. Har fått tag i fuelrail, spridare och startmotor. Generator, insug och grenrör (första biten iaf) följde med.
Jag hade gärna delat med mig av bilder, men min nymanmotorsport-server har någon hackat via joomla och tyvärr är leverantören av utrymmet inte spec medgörlig, så jag måste hitta en lösning där. Och sen attitude.mine.nu tar jag inte mig in på längre.
I vart fall, det var ett trådlyft och jag hoppas kunna dela med mig mera under hösten. Bilbyggarsuget är tillbaka och när en av sönerna ska sova med bilar i sängen så får man väl anta att det smittar.
Väl mött!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72