BMW e30 v8 662hk/900nm. wisefab!

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Surt med turbon. Men effekten verkar ju väldigt lovande :D Grattis!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
waldemarsson
Postar så det viner...
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
Ort: habo

Inlägg av waldemarsson »

Tack ska ni ha.
Det som hänt med turbon är avgasimpellrarna har gått emot turbinhuset.
Och det krävs inte mkt smällar i dom hastigheterna för att det ska bli skevt
Men inget har hänt med insugsimpellrArna. Som tur är.

Har en kompis som körde med denna turbon en mappning.
Han bromsade 600 hk sen dagen efter när han kom hem gick axeln av.
Så hela insugs hjulet låg ju i delar i motorn;/

Och det vill jag helst undvika. Samtidigt vet jag många som kört flera sesonger.

I vilket fall är en precision 6765 beställt från ppf.
Mig tar man inte död på i första taget :)
662hk nuff said.

kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
waldemarsson
Postar så det viner...
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
Ort: habo

Inlägg av waldemarsson »

nu var det ett tag sedan man skrev här.
har varit 2 tunga månader, bilen har ju stått klar sedan i våras. men efter första mappningen har jag haft problem med att få laddtryck.

även med den nya turbon blev det liksom ingen fart på grejjerna.
så jag har provtryckt och provtryck, både insugs och grenrörssidan utan resultat.

blev så desperat att jag åkte och hämtade en ny(begagnad) motor och slängde i.
ingen skillnad.

tills jag byggde ett nytt tryckrör för att utesluta att det var stopp i intercoolern. då blev det flås i maskineriet vill jag lova.

då kapade jag upp aluröret till intercoolern(har bara 3st skarvar på inssugsidan) och vad finner jag?

ett ????????? papper som ligger som ett lock över alla celler i intercoolern :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

tog bort pappret och åkte och mappade, gick hur smidigt som helst in och ut bara.

fick även träffa Bosse bildoktorn för han var intresserad utav att köpa ett maxxecu till sitt egna projekt utav grabbarna på maxxtuning.
Bild
Bild


BildUploaded with ImageShack.com



Slutresultatet blev då 662hk/900nm @ 0,9bar beräknat i motorn
662hk nuff said.

kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Grattis!
Men va tröttsamt med ett sådant idiotfel!!!!
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Grattis! 8) 8)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Ett stort grattis! :thumbsup: :D

Förstår att tålamodet har "kostat på" på olika sätt och i pengar.

Har du några planer på kommande körningar på bana, rakt fram, drifting...?
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Grattis!! :racesmile Imonerande vad en liten detalj kan göra skillnad!

Härlig bild på dej & Bosse med! :D
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
Emil C
Megapostare!
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 feb 2008 20:58
Ort: Vetlanda

Inlägg av Emil C »

Gött! Fina siffror med bara 0.9 i ladd, känns som det finns mycket att hämta :D
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
waldemarsson
Postar så det viner...
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
Ort: habo

Inlägg av waldemarsson »

tack. det är bara drifting som gäller med denna bilen, att testa något annat är bara korkat.

asså det är lite svårt att förklara hur en rensad e30 med:
D2 drifting coils
toksänkt utan upprätade hjulvinklar bak
och 662hk uppför sig på vägen.

asså det är bara ett skämt att köra denna bilen :mhihi:
precis som det ska va :lol:

angående laddet är det helt sjukt va mos det blir.
sklle köra 1,1 bar först och bromsa ur 700hk var tanken.
Men en kille som kör denna motorn blåste stake genom blocket förra helgen eller när det var. på just 1,1 bar vid varvstoppet

stakarna är helt klart svagaste länken och jag kände ändå att 660 hk räcker.
662hk nuff said.

kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

waldemarsson skrev: och jag kände ändå att 660 hk räcker.
Tja, vad skall man säga. :crazy:
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
iceman
Styrelseledamot
Inlägg: 565
Blev medlem: 02 sep 2008 12:38
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av iceman »

Stort grattis!! lyckat till med all körning framöver!!
Volkswagen Golf Sportkombi R-line 2018 - bruksbil
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Maffig effekt/vrid!

Bara 460 hk mer än vad jag har i Commodoren, och den känns tillräckligt spännande att köra i 150 knyck under bron på Kinnekulle 8)
waldemarsson skrev:sklle köra 1,1 bar först och bromsa ur 700hk var tanken.
Men en kille som kör denna motorn blåste stake genom blocket förra helgen eller när det var. på just 1,1 bar vid varvstoppet

stakarna är helt klart svagaste länken och jag kände ändå att 660 hk räcker.
Varvstopp är inte snällt mot grejerna, särskilt inte när det är lite laddtryck på.
Blir väl lätt så att man ligger på varvstopp eller "pumpgasar" när man kör drifting, då blir det ju väldiga tryckpulser i motorn.
Hoppas det håller ett tag nu så du får köra lite räser! :)
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jakob
Styrelseledamot
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 sep 2006 20:03
Ort: Reftele

Re: BMW e30 v8 662hk/900nm

Inlägg av Jakob »

hur har det gått här? har bilen fått jobba nåt? har det hållt? :)
waldemarsson
Postar så det viner...
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
Ort: habo

Re: BMW e30 v8 662hk/900nm

Inlägg av waldemarsson »

jodå det har gått bra. jag bara tankade och bytte däck. har inte rört bilen sedan augusti tills för någon månad sen när jag tog tag i mig själv och kapade upp framskärmarna :mhihi:
här är en körbild från hultsfred, där jag konstaterade att det behövdes mer styrvinkel:)
Bild
photo sharing websites

Bild
gif hosting

så ett wisefab kit inköptes. och så har jag bytt lite bromsbelägg och slavcylinger till handbromsen för att få den till att ta som jag vill
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

en sista bild på min nya 2,65 diff :D så sjukt glad blev jag när den kom ut på bildelsbasen för 700kr :o
min gamla va en 3,79 :mhihi: varvstopp i 170:P blir lite skillnad nu. givetvis måste den svetsas. jag svetsar alltid mina diffar med pinnen, känns bättre.
Bild


image hosting over 5mb
662hk nuff said.

kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Re: BMW e30 v8 662hk/900nm. wisefab!

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Pinnasvets är fint det. Som vi sa när jag gick svetsskolan.. "Bara o bränn" :)

...härligt jobbat med bilen.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Emil C
Megapostare!
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 feb 2008 20:58
Ort: Vetlanda

Re: BMW e30 v8 662hk/900nm. wisefab!

Inlägg av Emil C »

Går få riktigt grym styrvinkel på e30 :thumbsup:
Diggar denna bilen, riktigt snygg :D
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
waldemarsson
Postar så det viner...
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
Ort: habo

Re: BMW e30 v8 662hk/900nm. wisefab!

Inlägg av waldemarsson »

har inte uppdaterat här på länge, men har kört endel och bilen funkar kanon. senast var det gatebil mantorp!


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
662hk nuff said.

kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Re: BMW e30 v8 662hk/900nm. wisefab!

Inlägg av Mats J »

Snyggt!
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Re: BMW e30 v8 662hk/900nm. wisefab!

Inlägg av Calle Wennborg »

Så kul för dig att den funkar så bra! :thumbsup:
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Skriv svar