Opel Kadett Caravan -68 *såld*

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Men du får väl ändå vara ganska nöjd, nu får du köra med den! Det är ju roligare att skruva då. Ljusbilden kan vara en dålig glödlampa, eller att den sitter snett i hållaren

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Bild

Nu har den hittat hem och motorrivning påbörjad...
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Bild

...och motorn är ute. Men jag är rädd att jag knäckte lådan när det blev en del brytning mellan den och motorn när det skulle säras (man är ju född klant) :oops: Ingående axel glappar nog två millimeter... Men jag tror jag övertalar mig om att den är utsliten istället :mhihi:
Simon Johansson

B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Jag brukar köra med "de ska va så på den här årsmodellen" ;) de funkar som ursäkt när man rivit sönder nått 8)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det är alltid lite radiellt glapp på ingående axeln på CIH-lådorna.
Skulle det visa sig att lådan är kass så har jag en fyrpet liggande, den ska funka så vitt jag vet.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Karlsson skrev:Det är alltid lite radiellt glapp på ingående axeln på CIH-lådorna.
Skulle det visa sig att lådan är kass så har jag en fyrpet liggande, den ska funka så vitt jag vet.
Åhå, vad bra! Då kanske inte lådan är kass trots allt... Sparar mig en del jobb isåfall :) Vet du på ett ungefär hur mycket det brukar vara?

Ska hämta en annan motor med låda imorgon, men tack ändå :) Jag fortsätter på 1,6-spåret, dels för att det var en sådan jag fick tag på snabbast och dels för att den håller sig laglig med det...

Tydligen har jag en balkörning i slutet av maj så kvickhet är viktigt :mhihi:
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Motorn hämtad, men trillade självklart omkull på vägen hem så fördelarlocket sprack och släpet fick oljesaneras... Men jag flyttar nog över fördelaren från gamla motorn, ny brytare och såna lyxprylar i den. Plus att då blir tändningen boschifierad (istället för Delco-Remy), vilket väl inte kan vara en dålig sak? :mhihi:

Och, glada nyheter. Jag kände på en annan låda jag hade liggandes och det glappet i den motsvarar ungefär vad jag hade i Kadettens låda så jag slipper byta :D
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Bild

Mycket prylar blir det...
Simon Johansson

Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Hehe. Va fint!
Kul och se, bilen är ju bara för cool :D
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Jag verkar gjort nåt rätt, för nog rackarns startade den idag! Flera sekunders tomgång, sen började remmen skrika nåt hiskeligt så jag vred av. Kom fram till att fläkten inte går riktigt fritt nu när jag satt dit en hel sådan så jag måste slipa lite...

Sen så ska bara fronten och huven monteras igen, fugge och tändning justeras lite mer noggrant och sen så är det bara att hålla tummarna...
Simon Johansson

B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Köp en tunn elfläkt på biltema för 199 spänn, har sån i fenan, sjukt bra flås i den, och då har jag den minsta som är 12" :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Elfläkt har jag visserligen en liggandes, tror den var 11", men det är fortfarande ett par tre tum för stort... Sinnessjukt litet kyl på det här bygget.
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Bild

Nu äntligen står hon på egna fötter igen :banana:

Hade ett helsike att få ordning på tomgången, hände inget när man vred på CO-skruven... Tills jag började spana på munstyckena.

Bild

Nån stark typ har dragit åt luftmunstycket rätt bra... Nog för att deformera hela skiten. Tror inte det är jag, men förstår inte hur jag kunnat missa det eftersom jag haft isär hela fuggen tidigare och blåst rent alla munstycken...

Men när jag bytt det så gick den så fantastiskt fint. Går tillochmed att starta den med växel i... Rackarns vad stor garageporten blev väldigt fort :oops:

Bild

Och så rev jag dän överdragsklädseln... Och fann det här :o Riktigt snygga säten... Tyvärr så är förarstolens dyna kass, så nån kanske kan hjälpa mig att identifiera och lokalisera ett nytt? Tror dom kommer från en Datsun...
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Bild

4 mil avverkade utan missöden mer än en hastighetsmätarvajer som förde oväsen... Och lite avgasläckage jag fortfarande jagar efter.
Simon Johansson

Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Mycket läckert! 8)

Då måste avgassystemet vara ganska tyst när du hör mätarvajern! :wink:
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Måste vara svårt att välja vilken bil du skall ta på turen va? 8)
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Ja, jag hör ju inte läckan så väl, men jag kan lukta den i kupén :P Men nu har jag satt dit en bättre växelspaksdamask så det kan nog hjälpa mot lukten iallafall ;) Visserligen från Kadett E så det gick åt en del silvertejp. Och den är inte hel den heller, men bra mycket mindre hål...

Sen så är bilen och inredningen tvättade och om ett par timmar ska den gå på bal i Jönköping... Om inget oförutsett händer.

Haha, ja, man har lite beslutsångest... Men jag håller mig till lagen och åker Kadett tills Forden är ombesiktigad :P
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Bild

Jahaja... Då var den såld. Det var svårt att hålla tillbaka tårarna när den lämnat gården...

Jag är rädd för att hon annars bara blivit stående kärlekslös medan jag hållt på med mina andra projekt...
Simon Johansson

Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

:cry: :( En härlig bil!

Det är det som kallas vishet att låta bilar gå vidare, så de kan rulla om man har andra projekt.

Hoppas inte priset blev för "lågt" :wink:
Skriv svar