Hjerpe skrev:
Började pillra lite med dieselpumpen idag. Drog lite kabblar å doninger. Det slutade med att han sket iväg hyfsat med en eftersmak som för tankarna tillbaks till Lützen 1632...
Återkommer till detta med Lützen när dimman lagt sig...
Detta låter intressant, en annan har ju bara tittat på didäringa dieselapumparna och konstaterat att det är krångligt.
Hjerpe skrev:
Började pillra lite med dieselpumpen idag. Drog lite kabblar å doninger. Det slutade med att han sket iväg hyfsat med en eftersmak som för tankarna tillbaks till Lützen 1632...
Återkommer till detta med Lützen när dimman lagt sig...
Detta låter intressant, en annan har ju bara tittat på didäringa dieselapumparna och konstaterat att det är krångligt.
Gött att det är igång och fungerar!
På denna pumpen räcker det i princip med att sätta ett motstånd mellan två kablar som går in i deschelpomp, för att lura den att skicka på mer mos. Det som jag eftersträvar med detta är främst att få laddtrycket att komma tidigare. Som den är orginal finns INGEN ork under ca 2100 rpm, vilket innebar att jag fick växla ned så fort ja hamnade under det varvtalet. Jag satte en potentiometer på pumpen, så jag kan trixa mig fram till ett bra värde. Med ohm-värdet jag har för tillfället, så börjar den skicka redan vid 1500 rpm... (mer diesel-->mer kôl-->tidigare ladd).
Fast baksidan av detta är att den vid fullgas "skjuter" upp laddet till 1,5bar innan han fattar vad som hänt, då släpper han ner det runt 0,8, sen bygger han upp det igen till ca 1,25. Allt detta händer under max ett par sekunder, så det känns mycket märkligt. Vet inte riktigt vad detta beror på.. eller rättare sagt.. jag vet inte riktigt hur ja ska åtgärda det, så den får lite jämnare gång... Nån som har idéer?
Koppla potentiometern till gaspedalen så resistansen ökar när du gasar för mycket!
Tråkigt kanske....
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Nu när man skaffat en riktig andrabil, så har det funnits tillfälle att riva lite detta problemet...
Bil har betett sig lite märkligt det senaste året. Har känts helt lös i framvagnen. Och här är problemet:
Så det fick bli nytt fjädersäte och nytt lager.
Nu går loket mycket bättre på vägen, och får inte för sig att svänga hit å dit.
Dock återstår det ett (eller flera) oljud nånstans ifrån. Kan vara nåt hjullager som är kass. Ska kika på detta vilket år som helst nu...