Saaben har stått sedan en långloppskörning för några år sedan. Bara flyttats på och busats lite lätt med på gatan. Växellådan började läcka olja under ett 3timmars långlopp, såg då ut som en spricka i godset.
För 1 vecka sedan fick jag ett ryck och plockade ner växellådan för att göra iordning den nu i vinter. Det blir ganska lättmekat när det är racebil och endel mindre viktiga mojänger offras för viktens skull.
När jag började på med växellådan så hittade jag ingen spricka och började lossa slavcylindern för att titta bakom den. Efter många varvs skruvande så ville den sista skruven inte släppa och jag började bli lite fundersam, så jag tog tag i den och drog med en tång.
Och där var antagligen felet, istället för att dra i en ny gänggång så gjorde växellådsmeken en ny gänga i flytande packning istället.
Det sparade mig många timmars arbete så det var ju iallafall possitivt.
Sist jag körde så tyckte jag mig känna lite kopplingsslir efter ca 2 timmar, trodde då det berodde på att kopplingen badade i olja, men nu när allt var löst på bänken såg jag att den var torr. Men i sinterpuckarna var den nästan nere vid nitarna. Så ny tryckplatta och lamell köptes loss.
Valet föll på denna: http://www.racestuff.se/koppling-saab-9 ... c-183.aspx
Som ska få arbeta tillsammans med ett nytt, betydligt lättare alusvänghjul.
Vidare så tittade jag lite på spakställ och överföring till lådan.
Hela motorpaketet sitter mer eller mindre stumt monterat, vilket förenklar arbetet med växelväljaren. Stången mellan spakställ och låda kommer att byggas om och förlängas något, för att kunna få växelspaken lite närmre sig själv. Det kommer också att få betydligt mindre glapp, då jag slipper en delning till på nya röret.
Likaså ska ett nytt spakställ byggas. Det nuvarande sellholmspakstället är inte justerbart och jag tycker det är för långa slang. Det är också för att slippa den svarta pedistalen som spakstället står på.
Det nuvarande stället är jättestabilt i sig självt. Men infästningen mot karossen är 4st M6 skruvar och det är så klent att hela kardantunneln rör sig när man växlar och känslan blir sådär.
Ungefär där är jag idag.
Motorn ska få sig en översyn. Några packboxar ska bytas då den läcker lite olja, lite slangar ska bytas för att få färre felkällor och om det går att övertala Jakob så blir det lite el-arbete också.
Sist men inte minst så ska den hemska ventilkåpan få en annan färg.

Märkte ni att det inte var någon som helst trimning pågång...
Lite bilder:
Bästa sättet att bli motiverad är att sjunka ner i sportstolen, ta på sig bältet och ratta lite.
Det blev lite delar att uppgradera när man ändå var igång.
Växellådshuset
Växellådshuset med ny gänga ditdragen.
Det nya svänghjulet. Ett alusvänghjul med stålslityta bultad, samt en startkrans i stål. Vikt ca hälften av orginalet.