Det var länge sedan sist.
Saaben har stått sedan en långloppskörning för några år sedan. Bara flyttats på och busats lite lätt med på gatan. Växellådan började läcka olja under ett 3timmars långlopp, såg då ut som en spricka i godset.
För 1 vecka sedan fick jag ett ryck och plockade ner växellådan för att göra iordning den nu i vinter. Det blir ganska lättmekat när det är racebil och endel mindre viktiga mojänger offras för viktens skull.
När jag började på med växellådan så hittade jag ingen spricka och började lossa slavcylindern för att titta bakom den. Efter många varvs skruvande så ville den sista skruven inte släppa och jag började bli lite fundersam, så jag tog tag i den och drog med en tång.
Och där var antagligen felet, istället för att dra i en ny gänggång så gjorde växellådsmeken en ny gänga i flytande packning istället.
Det sparade mig många timmars arbete så det var ju iallafall possitivt.
Sist jag körde så tyckte jag mig känna lite kopplingsslir efter ca 2 timmar, trodde då det berodde på att kopplingen badade i olja, men nu när allt var löst på bänken såg jag att den var torr. Men i sinterpuckarna var den nästan nere vid nitarna. Så ny tryckplatta och lamell köptes loss.
Valet föll på denna: http://www.racestuff.se/koppling-saab-9 ... c-183.aspx
Som ska få arbeta tillsammans med ett nytt, betydligt lättare alusvänghjul.
Vidare så tittade jag lite på spakställ och överföring till lådan.
Hela motorpaketet sitter mer eller mindre stumt monterat, vilket förenklar arbetet med växelväljaren. Stången mellan spakställ och låda kommer att byggas om och förlängas något, för att kunna få växelspaken lite närmre sig själv. Det kommer också att få betydligt mindre glapp, då jag slipper en delning till på nya röret.
Likaså ska ett nytt spakställ byggas. Det nuvarande sellholmspakstället är inte justerbart och jag tycker det är för långa slang. Det är också för att slippa den svarta pedistalen som spakstället står på.
Det nuvarande stället är jättestabilt i sig självt. Men infästningen mot karossen är 4st M6 skruvar och det är så klent att hela kardantunneln rör sig när man växlar och känslan blir sådär.
Ungefär där är jag idag.
Motorn ska få sig en översyn. Några packboxar ska bytas då den läcker lite olja, lite slangar ska bytas för att få färre felkällor och om det går att övertala Jakob så blir det lite el-arbete också.
Sist men inte minst så ska den hemska ventilkåpan få en annan färg.
Märkte ni att det inte var någon som helst trimning pågång...
Lite bilder:
Bästa sättet att bli motiverad är att sjunka ner i sportstolen, ta på sig bältet och ratta lite.
Det blev lite delar att uppgradera när man ändå var igång.
Växellådshuset
Växellådshuset med ny gänga ditdragen.
Det nya svänghjulet. Ett alusvänghjul med stålslityta bultad, samt en startkrans i stål. Vikt ca hälften av orginalet.
Saab 900 Supertouring - Växellådan påplats!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Asså, vad är det som händer Fredrik!?
Först din svarta skyline till salu (snygga bilder i annonsen förresten ) & nu fix här.
Först din svarta skyline till salu (snygga bilder i annonsen förresten ) & nu fix här.
Emil Edstrand
Audi A3 1.6 TDI Ultra -14 Supersnål Pendlarbil
VW Tiguan 1.4 TSI Quattro "R-line" -13 Familjebil
Porsche 911 997 "Carrera Cup Edition" -10 Sportbil
Bmw 2002 ti -72 Original Sommarbil
Audi A3 1.6 TDI Ultra -14 Supersnål Pendlarbil
VW Tiguan 1.4 TSI Quattro "R-line" -13 Familjebil
Porsche 911 997 "Carrera Cup Edition" -10 Sportbil
Bmw 2002 ti -72 Original Sommarbil
Det som har hänt är att det har blivit roligt med dom egna bilarna igen.Emilio skrev:Asså, vad är det som händer Fredrik!?
Först din svarta skyline till salu (snygga bilder i annonsen förresten ) & nu fix här.
Ibland låser det sig och blir tvärnit. Då vill man helst av allt inte se dom alls. Och har man möjlighet så är det bara att låta dom stå, för rätt vad det är så släpper det.
Packboxarna till veven ligger framtagna nu så ikväll ska jag börja tvätta av motorn och byta den stora packboxen som sitter innanför svänghjulet.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Kul med lite hejjarop!
Nu så har jag pysslat lite igen.
Vevaxeltätningen är utbytt mot en ny tätare variant, svänghjulet är monterat och momentdraget. Tryckplattan har modifierats för att passa mot ett saabsvänghjul och det nya spakställets första gavel är utskuren med NC-Vinkelslipen.
Har även hittat ett ganska rejält glapp i överföringen till växellådan, som lätt går att bygga bort. Så det känns väldigt possitivt.
Nedan kommer lite bilder.
Packbox utbytt. När man byter ut dessa pga läckage ska man alltid titta på slitaget på veven. Ibland blir packboxarna så hårda att det nöter lite på veven så att man får ett spår. Knackar man in nya boxen i samma läge så kommer det att läcka när det blir lite tryck på motorn.
Svänghjul påplats, moment och vinkeldragning på denna modell. Kolla alltid upp hur hårt dessa bultar ska dras. Känn också på styrstiften så att inget är löst, det blir en otrolig kraft när dessa släpper.
Racebil och racekoppling, nu är det bara en racemekaniker som saknas för att racefredrik ska köra fort i sommar.
Första gaveln utskuren. Testade att bocka lite på jobbet och det var väldigt tacksamt, ännu lättare gick det när materialet var uppvärmt. Men tyvärr blev det lite för stora märken ifrån den bocken så jag ska testa hemma med dom grejorna jag har där.
Det var allt för denna gången, på återseende.
Nu så har jag pysslat lite igen.
Vevaxeltätningen är utbytt mot en ny tätare variant, svänghjulet är monterat och momentdraget. Tryckplattan har modifierats för att passa mot ett saabsvänghjul och det nya spakställets första gavel är utskuren med NC-Vinkelslipen.
Har även hittat ett ganska rejält glapp i överföringen till växellådan, som lätt går att bygga bort. Så det känns väldigt possitivt.
Nedan kommer lite bilder.
Packbox utbytt. När man byter ut dessa pga läckage ska man alltid titta på slitaget på veven. Ibland blir packboxarna så hårda att det nöter lite på veven så att man får ett spår. Knackar man in nya boxen i samma läge så kommer det att läcka när det blir lite tryck på motorn.
Svänghjul påplats, moment och vinkeldragning på denna modell. Kolla alltid upp hur hårt dessa bultar ska dras. Känn också på styrstiften så att inget är löst, det blir en otrolig kraft när dessa släpper.
Racebil och racekoppling, nu är det bara en racemekaniker som saknas för att racefredrik ska köra fort i sommar.
Första gaveln utskuren. Testade att bocka lite på jobbet och det var väldigt tacksamt, ännu lättare gick det när materialet var uppvärmt. Men tyvärr blev det lite för stora märken ifrån den bocken så jag ska testa hemma med dom grejorna jag har där.
Det var allt för denna gången, på återseende.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Så allvarligt är det inte Fredrik, men det är kul att få hålla på lite igen.
Det har blivit lite skruvat igen, även om det blir lite mer sällan mellan gångerna nu. Har lite andra projekt som tar endel tid också, mer om det längre fram i resp tråd.
Denna gången så har kopplingspaketet blivit monterat. Det blev den 4puckade sinterlamellen med en hårdare tryckplatta. Riktigt bra passform och smidigt att centrera som vanligt. Passade på att rengöra lite när jag ändå var i farten. Det är väl där största delen arbete ligger nu. Att snygga till allt så att man får köra istället för att lappa ihop.
Lite besvärligt att montera växellådan själv. Det är så trångt pga de stumma motorfästena. Med orginalfästen så kan man sänka ner motorn mer efter som att de flexar bättre. Nu måste man lossa hela paketet och släppa ner en bit och ändå är det 0 marginalen.
När växellådan satt påplats så lossades den signalorange ventilkåpan och har nu fått sig en omgång svart färg.
När jag var på baksidan av motorn och skruvade så märkte jag att generatorn spruckit och axeln nypt. Tvärstumt! Började fundera på hur länge det sett ut så, elsystemet lämnar endel övrigt att önska så någon laddningslampa är inte å tala om i den panelen
Tyvärr har jag inte hunnit bocka aluplåten än. Är riktigt sugen att testa men tiden räcker inte riktigt till. Får se om det blir lite över i slutet av veckan.
Inte så trevlig syn. Många års race och slarv är samlat på bilden
Endel av detta kommer från vevaxeltätningen som nu är utbytt men det mesta är ifrån turbo/oljefilter som släpper ifrån sig lite. Endel kommer också ifrån ventilkåpan. Det har varit lite läckage och ihopslarvat här och var. Nu åtgärdar jag en sak i taget.
Centrering och åtdragning av tryckplatta. Lättcentrerat som alltid på dessa svänghjul. Får man ett par mm spel mellan lamell och krans under så går lådan på direkt. Smidigt!
Lådan påväg. Svettigt arbete men det gick tillslut.
Långt ner skymtar man växellådan, gött! Tittar man väldigt noga så ser man den klabbiga orange ventilkåpan
Den ska...
... bort och istället bli svart för att inte skämma bilen. Tyvärr har någon gjort iordning den inför förra lackeringen med vinkelslip så den blir ingen fin yta. Men det är inte det viktigaste heller. Det var inte färgbytet heller men när ventilkåpspackningen skulle bytas så passade jag på att tvätta invändigt och måla om utvändigt.
Det var allt för denna gången. Förhoppningsvis är aluplåten bockad och motorn provstartad till nästa uppdatering. På återseende!
Det har blivit lite skruvat igen, även om det blir lite mer sällan mellan gångerna nu. Har lite andra projekt som tar endel tid också, mer om det längre fram i resp tråd.
Denna gången så har kopplingspaketet blivit monterat. Det blev den 4puckade sinterlamellen med en hårdare tryckplatta. Riktigt bra passform och smidigt att centrera som vanligt. Passade på att rengöra lite när jag ändå var i farten. Det är väl där största delen arbete ligger nu. Att snygga till allt så att man får köra istället för att lappa ihop.
Lite besvärligt att montera växellådan själv. Det är så trångt pga de stumma motorfästena. Med orginalfästen så kan man sänka ner motorn mer efter som att de flexar bättre. Nu måste man lossa hela paketet och släppa ner en bit och ändå är det 0 marginalen.
När växellådan satt påplats så lossades den signalorange ventilkåpan och har nu fått sig en omgång svart färg.
När jag var på baksidan av motorn och skruvade så märkte jag att generatorn spruckit och axeln nypt. Tvärstumt! Började fundera på hur länge det sett ut så, elsystemet lämnar endel övrigt att önska så någon laddningslampa är inte å tala om i den panelen
Tyvärr har jag inte hunnit bocka aluplåten än. Är riktigt sugen att testa men tiden räcker inte riktigt till. Får se om det blir lite över i slutet av veckan.
Inte så trevlig syn. Många års race och slarv är samlat på bilden
Endel av detta kommer från vevaxeltätningen som nu är utbytt men det mesta är ifrån turbo/oljefilter som släpper ifrån sig lite. Endel kommer också ifrån ventilkåpan. Det har varit lite läckage och ihopslarvat här och var. Nu åtgärdar jag en sak i taget.
Centrering och åtdragning av tryckplatta. Lättcentrerat som alltid på dessa svänghjul. Får man ett par mm spel mellan lamell och krans under så går lådan på direkt. Smidigt!
Lådan påväg. Svettigt arbete men det gick tillslut.
Långt ner skymtar man växellådan, gött! Tittar man väldigt noga så ser man den klabbiga orange ventilkåpan
Den ska...
... bort och istället bli svart för att inte skämma bilen. Tyvärr har någon gjort iordning den inför förra lackeringen med vinkelslip så den blir ingen fin yta. Men det är inte det viktigaste heller. Det var inte färgbytet heller men när ventilkåpspackningen skulle bytas så passade jag på att tvätta invändigt och måla om utvändigt.
Det var allt för denna gången. Förhoppningsvis är aluplåten bockad och motorn provstartad till nästa uppdatering. På återseende!
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"