BMW 325i E30 Cab - ALPINA B3 2.7 Replica
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Kontakt:
BMW 325i E30 Cab - ALPINA B3 2.7 Replica
Då 34 års krisen börjar närma sig med stormsteg va jag "tvungen" att köpa nåt roligt. Har alltid drömt om en Alpina E30 och då gärna en B6 3,5. Men eftersom det aldrig finns några sånna tillsalu (under 300000:-) så började jag kika på att bygga en replica. Efter mycket letande så insåg jag att jag att det va svårt att hitta ett fint utgångsobject utan rost. Därför började jag istället kolla lite på cabbarna som verkade va i lite bättre skick. Och en cab hade man ju aldrig haft. (Usch vad gammal man börjar bli)
Kravet va en av dom tidigare årgångarna med kromade stötfångare, och den fick gärna va röd. Hittade en som verkade fin till slut och åkte och köpte den. Fanns en hel del att rätta till på finish-sidan. Men mekanisk va den mycket fin, och 100% fri från rost.
Vad som ska göras i första hand är inköp av delar. Bla. Alpina frontspoiler, Alpina fälgar och bakre Alpina stänkskydd.
Behöver även dekaler med mera.
Hade varit roligt att även byta till "Rätt" ratt och växelspaksknopp.
Därefter ska det bytas lite saker som inte är i toppskick. Mest inredningsdetaljer. Men även lite svarta (nu gråa) detaljer på stötfångare och liknande.
Fälgarna på bilen är till salu så fort jag fått tag på Alpina fälgar!
Nyss hemkommen.
Här är lite inspirationsbilder.
Kravet va en av dom tidigare årgångarna med kromade stötfångare, och den fick gärna va röd. Hittade en som verkade fin till slut och åkte och köpte den. Fanns en hel del att rätta till på finish-sidan. Men mekanisk va den mycket fin, och 100% fri från rost.
Vad som ska göras i första hand är inköp av delar. Bla. Alpina frontspoiler, Alpina fälgar och bakre Alpina stänkskydd.
Behöver även dekaler med mera.
Hade varit roligt att även byta till "Rätt" ratt och växelspaksknopp.
Därefter ska det bytas lite saker som inte är i toppskick. Mest inredningsdetaljer. Men även lite svarta (nu gråa) detaljer på stötfångare och liknande.
Fälgarna på bilen är till salu så fort jag fått tag på Alpina fälgar!
Nyss hemkommen.
Här är lite inspirationsbilder.
Senast redigerad av 2 Samuel Lindkvist, redigerad totalt 17 gång.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
Frontspoiler, vinge, dekaler och Alpina emblem beställt.
Hoppade över C2 2,7 emblemen. Dom kostade 1100:-/st. Och man behöver 2st.
Originalfälgarna är 16x7 och 16x8. Finns även kopior. Men dom är 17x7,5.
Känns som man vill ha bredare bak.
Hoppade över C2 2,7 emblemen. Dom kostade 1100:-/st. Och man behöver 2st.
Originalfälgarna är 16x7 och 16x8. Finns även kopior. Men dom är 17x7,5.
Känns som man vill ha bredare bak.
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Styrelseledamot
Hållaren är framtagen ur lager och skickas senare under dagen.Samuel Lindkvist skrev:Då har man beställt nya reg-skyltar och en Attitude skylthållare. Fint ska det va.
Annars finns inget mer att säga, mer än att detta ser ut att kunna bli hur bra som helst.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
-
- Legend!
- Kontakt:
Lite uppdatering. Har inte hunnit så mycket som man tänkt. Men nummerskyltshållare och nya plåtar är på plats.
Har tänkt och göra en ordentlig 4-stegspolering innan dekoren kommer på plats. Dekoren har anlänt och nu väntar jag på spoiler, vinge och emblem. (kommer imorgon )
Beställde även emblemen till baklucka och grillen. Man fick visst inte köpa emblemen om man inte hade en äkta Alpina. Men eftersom jag känner en som känner en som känner en som va ihop med en kusin till en tysk som va skolkamrat till en som hade Alpina chefens dotter som lärare i skolan så kunde jag tillslut få köpa emblemen ändå. Visade sig även att denna modell hade bytt namn 1987 till B3 2,7 istället för C2 2,7 så blev det sånna emblem istället. Kommer bli bra när det blir färdigt tror jag...
Nummerskyltshållare.
4-stegspolering
Alpina Gulddekor
Har tänkt och göra en ordentlig 4-stegspolering innan dekoren kommer på plats. Dekoren har anlänt och nu väntar jag på spoiler, vinge och emblem. (kommer imorgon )
Beställde även emblemen till baklucka och grillen. Man fick visst inte köpa emblemen om man inte hade en äkta Alpina. Men eftersom jag känner en som känner en som känner en som va ihop med en kusin till en tysk som va skolkamrat till en som hade Alpina chefens dotter som lärare i skolan så kunde jag tillslut få köpa emblemen ändå. Visade sig även att denna modell hade bytt namn 1987 till B3 2,7 istället för C2 2,7 så blev det sånna emblem istället. Kommer bli bra när det blir färdigt tror jag...
Nummerskyltshållare.
4-stegspolering
Alpina Gulddekor
Senast redigerad av 1 Samuel Lindkvist, redigerad totalt 17 gånger.
Va kostar stripes setet? Funderar på att köpa till min, den är ju helt utan Alpinadekor, och den är ju väldigt snygg.
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Legend!
- Kontakt:
Nu händer det lite. Fronten lackad monterad och klar. Dekalerna va inte helt enkelt att få dit rakt. Men med tålamod så går allt. Har snyggat till den svarta grillen också i samband med montering av emblem. Ska även snygga till gummilisten på stötfångaren när man hittar lite tid.
Fler foton är på g. Men här kommer en mobilbild så länge.
Fler foton är på g. Men här kommer en mobilbild så länge.
-
- Deluxpostare!
-
- Styrelseledamot
-
- Legend!
- Kontakt:
Blev premiärtur igår efter att ha polerat nästan hela lördagen.
Maskinpolerade hela bilen fyra gånger i olika steg för att optimal glans. Första gången jag gjorde 4-stegspolering och kan säga att jag blev mycket förvånad över resultatet.
Sedan blev det en tur till stan med hela familjen.
Maskinpolerade hela bilen fyra gånger i olika steg för att optimal glans. Första gången jag gjorde 4-stegspolering och kan säga att jag blev mycket förvånad över resultatet.
Sedan blev det en tur till stan med hela familjen.
Liiite lägre bak hade inte varit fel eller?
Men fin är den absolut!
/Mats J
Men fin är den absolut!
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Legend!
- Kontakt:
Ja. Eller som Maccan hade sagt. "mycket lägre"Mats J skrev:Liiite lägre bak hade inte varit fel eller?
Men fin är den absolut!
/Mats J
Men vi ska ordna det i veckan är det tänkt. Sen gör det endel att bakdäcken har mer tyskstuk än framdäcken trots att dom är bredare. Det är olika däckmärken och det verkar skilja endel.