vinterbil/ rallyreplica nr2

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Anton_the_man
Deluxpostare!

vinterbil/ rallyreplica nr2

Inlägg av Anton_the_man »

Som rubriken avslöjar har ja vart i världsmetropolen mölltorp och inhandlat ett styck fordon. Märket är nytt för mig men landet bekant. Det är en klenod som är född tidigare än mig och denna modell har ofta passerat detta forum.
Cylindervolymen uppnår enligt pappret strax över 2,2 liter och på bakluckan har det för många årsedan när bilen hade sin silverfärgade kulör stått gls.

Jag kan tänka mig att den spänning som fanns nu är som bortblåst och jag lika gärna kan ta bladet från munnen och gå ut med märke och modell.
Opel rekord 2,2gls -85.
Denna numera tråkiga mattsvarta skepnad kommer med osäker hand formas i samma skola som min kära 360 gick. De blir med andra ord vinyl, stänklappar, ett halvt dussin extraljus mm..

Min fråga är: nån som har nån bild i pojkrummet på en rally rekord så vi har nått att sträva mot eller ska vi gå efter vårt redan satta mål?

Fråga 2: hur trimmar man bäst med en budget bestående av pizza pengar?
Vi e inte ute efter ett rensat, lättat konbanemonster.

Bilder kommer när ja kommit hem från jobb och dylikt.

Adjö och hejdå.
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Sätt i kam från en 2.0E, extraktor, uppspänd lmm, knacka btr:en till 3-3.2 bar (original är 2.5 bar) matchporta och ta bort gjutskägg i kanalerna, mer behövs knappt

Kul med fler Rekorder :)

Har förövrigt hört rykten om att effekten på 2.2orna är nedsatt, men detta är som sagt rykte och inget man ska tro fullt ut på, även om 2.2orna går bra för 115 pappershästar, men som sagt, finns dom som påstår att det ska finnas iaf 10hk till, finns säkert dom som säger det finns mer, vad vet jag
GLSen jag hade var de iaf 2.0E kam, portad och lite planad topp, uppspänd lmm och omgjort avgassystem på, den orkade krita 4-500 meter utan problem med 205/55R16, kolla i min Rekordtråd, har bild på hur det brukade se ut efter den så får du lite aningar om vad dessa roliga 80tals vagnar är kapabla till ;)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Bakaxlarna går sönder lätt , iaf de tre jag gjorde åt på min beiga GL 8)

Annars är det bra grejer, mycket roligare att sladda med än tex Volvo 740.
Inte lika mycket pansarvagn iofs, kör man in i ett litet träd så kan det se ut så här.
Bild

Så här såg min bil ut när det begav sig.

Bild

Brum brum.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Jag manglade ner 5-6 staketstolpar med min gamla Rekord, där gick bara ett extraljus sönder...
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Anton_the_man
Deluxpostare!

Inlägg av Anton_the_man »

Bild

Bild från inköp..

Lite meck från igår, dålig bild men men.
Ida fortsätter meckandet.
Bild
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Skriv svar