Opel Rekord -67 *Såld*
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Deluxpostare!
Bilder är kul. Webers likaså. Tyvärr så visade det sig att dom är från en gammal Alfa, så halsringar och sånt går inte byta... Fast jag funderade på att ifall man borrar ur pluggen och gängar upp det som det ska vara, så borde man ju kunna byta dom hur man vill? Jag tror inte jag behöver byta dom, men om.

Snart får jag lägga av med mina dåliga, suddiga mobilbilder...

Snart får jag lägga av med mina dåliga, suddiga mobilbilder...
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
-
- Deluxpostare!
I brist på annat kan man alltid polera!
Man tar en styck förgasare.

Och en gnutta svett och stålull.

Och så stannar man halvvägs och betraktar skillnaden.

Och till slut så är man färdig! Själva förgasaren var lite pillig, satt med tops och bromsrengöring för att komma åt mellan alla skruvar och torn...

Insugen ska få sig en omgång till och jag ska fila ner lite gjutfulheter så man har nåt som är blankt och fint på bilen...
Man tar en styck förgasare.

Och en gnutta svett och stålull.

Och så stannar man halvvägs och betraktar skillnaden.

Och till slut så är man färdig! Själva förgasaren var lite pillig, satt med tops och bromsrengöring för att komma åt mellan alla skruvar och torn...

Insugen ska få sig en omgång till och jag ska fila ner lite gjutfulheter så man har nåt som är blankt och fint på bilen...
Simon Johansson
-
- Deluxpostare!
Nu så är vinterdvalan slut! En slurk bensin rätt ner i halsen på den stackarn, och börja veva på starten... Jag blev förvånad när den hoppade igång som ingenting efter en sekund. Jag kallar det kvalité. Och då var det bara skyffla undan vallen, fylla på glykolvatten och köra
Fast den hade lite svårt för att ta sig ur groparna den grävt åt sig i gräsmattan, så det fick man hjälpa till och rycka litet med berlingon... Eller, ja, litet och litet... Jag slet av en 2,1 tons draglina.

Inte världens bästa vinterförvaring, direkt...

Äntligen loss!

Äntligen på väg!

Sammanfattning:

Inte världens bästa vinterförvaring, direkt...

Äntligen loss!

Äntligen på väg!

Sammanfattning:

Simon Johansson
-
- Deluxpostare!
-
- Styrelseledamot
Den är faktiskt ok i skicket, men man ser inte hur många meter svets jag lagt på den
Sen så är den så nära perfekt patinerad så originalrenovering kommer aldrig på fråga.
En dålig uppstartsfilm (ventilerna ska justeras in vilken dag som helst): http://www.youtube.com/watch?v=PtE7HaQ8Qy8

En dålig uppstartsfilm (ventilerna ska justeras in vilken dag som helst): http://www.youtube.com/watch?v=PtE7HaQ8Qy8
Simon Johansson
Ikväll har jag varit och rivit lite i 2.0an som ska i. Komptestet visade 5kg på en cylinder, 11+ på dom andra, så jag rev av toppen och jovisst, en vakuumsugning visade att avgasventilen där var otät. Skönt att veta att den är hyfsad i botten även om jag tänkt riva isär och hona upp loppen något då dom var lite väl blanka.
Motorrecept:
2,0 liter, original bottendel med viktade stakar och kolvar.
Lätt portad topp (vågar inte gröpa mycket då jag ska göra det själv med noll erfarenhet)
2x Weber 40s
Enem i10-kam
Extraktorgrenrör (röret 1)
Lättat svänghjul (eventuellt)
Förhoppningar om effekt vågar jag inte ha...
Tror ni man tjänar nåt på att investera i en ordentlig tändning (typ MSD AL6 + Blasterspole)?
Motorrecept:
2,0 liter, original bottendel med viktade stakar och kolvar.
Lätt portad topp (vågar inte gröpa mycket då jag ska göra det själv med noll erfarenhet)
2x Weber 40s
Enem i10-kam
Extraktorgrenrör (röret 1)
Lättat svänghjul (eventuellt)
Förhoppningar om effekt vågar jag inte ha...
Tror ni man tjänar nåt på att investera i en ordentlig tändning (typ MSD AL6 + Blasterspole)?
Simon Johansson
Uuuh, mina ben. Drog iväg till garaget för att slänga i webrarna. Dock så glömde jag det moddade termostathuset och så visade det sig att gasreglaget inte var så bulta-på som jag hade hoppats så jag hade ingen chans att hinna färdigt ikväll. Som av en händelse hade jag plockat med mig långbrädan, bara för att kolla hur bra den passade i takräcket (vilket jag glömde kolla) men då så var det bara att glida hem. Nämnde jag att det är en mil med grova landsvägar hem? Fast solsken och vindstilla gjorde det väldigt värt det 

Simon Johansson