Längesen jag skrev något här, får väl skylla på att jag varit lat.
Uppdatera lite om vad som hänt på sistone.
I slutet av maj dök detta paket upp:
Detta innehöll nya krängningshämmare, direkt från IPD USA:
Dessa är grövre och har lite annan utformning jämtemot Volvo’s orginal.
Så det var bara att hugga in på grejera, lagom seg efter ett långt pass go-cart
med arbetskamraterna. 30 lastbilschaufförer som slåss på banan ^^
Bara skicka upp bilen på pallbockar och börja lossa. Bultarna som fäste bakre
hämmaren i bärarmen satt som bara den.. Fick använda långt skaft, och pressa på med
fötterna. Efter mycket om och men så lossnade det tillslut. Till min förvåning som kom
hämmaren ut i 2(!) delar. Det visade sig att den hade gått av i ena fästet någon gång
tidigare, och dåvarande ägare hade fått för sig att svetsa(!) ihop den igen, istället för att byta. Den hade gått av rätt över hans/hennes lagning.
Då detta tagit ett par timmar, så tog jag kväll.. Helt slut.
Dag 2
Efter några timmars välbehövlig sömn gav mig på att lossa främre hämmaren.
Blev tyvärr dåligt med bilder, får förklara lite mer.
Hämmarstagen gick lätt att få bort, likaså bultarna som fäster subframen, som
motorn vilar på, i karossen. Muttrarna till styrväxeln var lite värre, en fastnade
på bulten och snurrade bara runt. Lite övertalning med stora skiftnyckeln löste det
i ett navs:
Under med en domkraft och sedan var det bara att sänka ner subframen lite i bakkant.
Bort med överslagen till hämmaren, och krångla ut den. Behövdes lite milt våld och
en gnutta eftertanke för att få ut den bland alla kablar och rör.
Här är några bilder på den sänkta subframen:
Här är en bild för jämförsle mellan den gamla hämmaren + hämmarstag och den nya:
Så långt kom jag den helgen. Var tvungen att ha nya bultar till ihopsättningen, och
eftersom det är söndag så har inte Volvo öppet.
Dag 3 (tisdag)
Dagen före träffen på Kinnekulle. Varit på volvo och köpt bultar för några hundralappar.
Gick relativt smärtfritt att montera dit allting ingen. Gjordes på ett par timmar. På det
hela tog det väl en 5 – 6 timmar. Grejjerna hade ju suttit där några tusen mil.
Lite bilder på lokalen jag använder på jobbet:
Ursäktar om det blev rörigt någonstans, eller om det är fullt med stavfel. Jobbat hela
dagen och sitter här och skriver samtidigt som jag lyssnar på väldigt glad jpop
