Volvo 855 T5

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Granis
Megapostare!
Kontakt:

Volvo 855 T5

Inlägg av Granis »

Jaha, kanske ska lägga upp en tråd här för att hålla lite koll på mig själv. Glömmer nästan
hälften av vad jag gör med bilen.

Lite grundinfo:

Volvo 855 -94 T5
2.3 liters rak 5:a med andningshjälp.
Orginal effekt på 225 hk och 300 Nm

Bilen är importerad från Tysklan 2004, därav motorbeteckningen T5. Svensksålda bilar
heter 2.3T. Bilen är chippad av tidigare ägare, och försett med (enligt uppgift) Volvo 2 1/2"
sport avgassystem.

Vad jag hittills har gjort med bilen:

* Bytt ut orginal fjädrar och dämpare till 60/40-sats från GE motorsport och gula Koni sportdämpare.
* Monterat dit en ljuddämpare. Orginaldämparen var bortplockad av tidigare ägare. Under denna
operation upptäcktes att det inte alls är 2 1/2" avgassystem utan 2 1/4". Lite mek och ljud-
dämparpasta löste glappet.
* Installerat mätare för turbotryck, oljetryck samt oljetemp.
* Bytt bussning till övre motorfästet. Märkte på Uråsa i höstas att jag hade problem att få i
växlarna så fort som jag ville. Fick höra att just denna bussningen brukar gå sönder på denna
bilmodellen. Så det var bara att inhandla ett nytt. Och det var sannerligen på tiden. De röda
pilarna visar på 3 nästan genomgående sprickor.

Bild
Bild

Fyller på lite allteftersom.
Granis
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Granis »

Längesen jag skrev något här, får väl skylla på att jag varit lat.
Uppdatera lite om vad som hänt på sistone.

I slutet av maj dök detta paket upp:
Bild
Bild

Detta innehöll nya krängningshämmare, direkt från IPD USA:
Bild

Dessa är grövre och har lite annan utformning jämtemot Volvo’s orginal.
Så det var bara att hugga in på grejera, lagom seg efter ett långt pass go-cart
med arbetskamraterna. 30 lastbilschaufförer som slåss på banan ^^

Bara skicka upp bilen på pallbockar och börja lossa. Bultarna som fäste bakre
hämmaren i bärarmen satt som bara den.. Fick använda långt skaft, och pressa på med
fötterna. Efter mycket om och men så lossnade det tillslut. Till min förvåning som kom
hämmaren ut i 2(!) delar. Det visade sig att den hade gått av i ena fästet någon gång
tidigare, och dåvarande ägare hade fått för sig att svetsa(!) ihop den igen, istället för att byta. Den hade gått av rätt över hans/hennes lagning.
Bild
Bild

Då detta tagit ett par timmar, så tog jag kväll.. Helt slut.

Dag 2
Efter några timmars välbehövlig sömn gav mig på att lossa främre hämmaren.
Blev tyvärr dåligt med bilder, får förklara lite mer.
Hämmarstagen gick lätt att få bort, likaså bultarna som fäster subframen, som
motorn vilar på, i karossen. Muttrarna till styrväxeln var lite värre, en fastnade
på bulten och snurrade bara runt. Lite övertalning med stora skiftnyckeln löste det
i ett navs:
Bild

Under med en domkraft och sedan var det bara att sänka ner subframen lite i bakkant.
Bort med överslagen till hämmaren, och krångla ut den. Behövdes lite milt våld och
en gnutta eftertanke för att få ut den bland alla kablar och rör.
Här är några bilder på den sänkta subframen:
Bild
Bild

Här är en bild för jämförsle mellan den gamla hämmaren + hämmarstag och den nya:
Bild

Så långt kom jag den helgen. Var tvungen att ha nya bultar till ihopsättningen, och
eftersom det är söndag så har inte Volvo öppet.

Dag 3 (tisdag)
Dagen före träffen på Kinnekulle. Varit på volvo och köpt bultar för några hundralappar.
Gick relativt smärtfritt att montera dit allting ingen. Gjordes på ett par timmar. På det
hela tog det väl en 5 – 6 timmar. Grejjerna hade ju suttit där några tusen mil.

Lite bilder på lokalen jag använder på jobbet:
Bild
Bild
Bild

Ursäktar om det blev rörigt någonstans, eller om det är fullt med stavfel. Jobbat hela
dagen och sitter här och skriver samtidigt som jag lyssnar på väldigt glad jpop  :mhihi:
Senast redigerad av 2 Granis, redigerad totalt 28 gång.
Granis
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Granis »

En uppdatering till. Trodde jag hade klara mig relativt oskadd från avåkningen på
Kinnekulle, men några dagar efter att jag kom hem upptäckte jag att så var inte
fallet. Fästet till vänster tvärarm bak hade gått rätt av på två ställen. Hade inga
pengar vid det tillfället, så jag fick köra med det ett tag. Ingen trevlig upplevelse.
Skakade och klonkade och hade sig. Toe-inställningen bak ändrade sig konstat
i och med att i princip halva bakaxeln satt lös.
När nya pengar trillade in så blev det till att byta fäste. Bytte båda två samtidigt,
annars hade fästet till höger tvärarm gått sönder en stund senare. Då dessa fästen är
i aluminum, och bultarna är gjorda av stål så var det inte helt enkelt att få loss.

3 timmar, en borrmaskin, ett par vinkelslipar, en skärbrännare och ett spett senare så
lossnade äntligen fästet. Lite våld löser mycket. Ditsättningen gick smärtfritt.
Blev som en helt ny bil.

Bild
Bild
Bild
David Alesand
Dunderpostare!

Inlägg av David Alesand »

Är det stor skillnad på hämmarna du bytte till? Av bilderna att döma ser det ganska lika ut, eller?
-692-
Granis
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Granis »

Det är lite skillnad. Kan inte riktigt jämföra, då jag aldrig körde på bana med de gamla. Men vid nästa Uråsa går det att göra en bättre jämföring. Minns inte hur tjocka orginalen är, men dessa är 25mm fram och 22mm bak. Hämmarstagen har jag för mig är 10 mm orginal, dessa är 12. Plus att IPD's hämmare har en liten annan utformning.
Granis
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Granis »

Längesen det hände något här.
Sedan sist så har farthållare satts dit, och idag monterades 2 extra bromsljus.
Här är resultatet:

Bild
Granis
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Granis »

Oj. Här har det inte skrivits mycket på sistone.

Bilen lever fortfarande som de flesta vet. Inte hänt jättemycket under åren.
Fick haveri på motorn för något år sen, vevlagrena gav upp.
Det var mindre trevligt, men som tur var så höll allt så det gick ganska smärtfritt
att byta. Dit med nya lager och en begagnad vevstake då den förra troligtvis
blivit sne pga övervarvning.

Sen har avgassystemet byggts om helt och hållet. Byggde egen 3" dp, vilket ökade laddtrycken med runt 0.1 bar. Resten av systemet blev också
3" med en 4" 100-cellers racekat och två ljuddämpare. Bilprovningen var lite skeptisk till katalysatorn först, men den klarade precis CO2500 värdet.

Bilen parkerades i en lada förra hösten då den blev lite dyr att ha som pendlar bil i stan (drar ca 1,6 l/mil stadskörning på 98-oktan).
Den var inte planerad att tas ut förrns tidigast nästa år, men så kom ju klubbens 10-års firande ivägen :)

Så det var bara att plocka ut den och bränna lite pengar.
Det som gjordes var att det införskaffades lite ordentligare däck (kört på billiga gatdäck innan.)
Valet föll på en uppsättning Hankook Z212 från Ralphs däck. Blev en väldig skillnad på konbanan.
Passade även på att styva upp framvagnen lite genom att montera nya bussningar
i delrin till bärarmarna. Detta hjälper till att förhindra att framdäcken "lyfter" från marken vid häftigt gaspådrag.
Skillnaden blev enorm. Bussningarna i kombination med däcken gjorde att jag för första gången kunde hålla ganska
mycket högre fart i kurvorna och öka(!) farten mitt i kurvan utan att det började understyra pga att däcken
började spinna.

Nu är den inställd igen och väntar på att jag ska få lite ekonomi och tid att börja rota mer i den.
Skriv svar