Saab 9000 CS -92 vad kan det bli av en sådan?

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Saab 9000 CS -92 vad kan det bli av en sådan?

Inlägg av Mats J »

Bild

Ny bil.
Tänkt att vara lite billigare att åka i än en BMW 750. Verkar dra ca 0,4-0,5L milen mindre än BMW:n
Köpt för lite mer än värdet på den nyinbetalda skatten. Men den var obesiktigad. Fick tvåa på ett par bromsrör och en blinkerslampa. Så detta skall väl fixas snart. Sedan bytte jag alla fyra dörrarna eftersom jag hadde fina dörrar från en -96:a liggandes, tyvärr inte rätt grön nyans så lackering kommer... Saaben är förresten eucalyptusgrön.
Vänster framskärm har numera ett hål som jag lagat med silvertejp, det uppstod när jag högtryckstvättade bilen :) Innan var det bara lite brunt och mjukt...
Senast redigerad av 2 Mats J, redigerad totalt 15 gång.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Nu fick jag ordning på bilderna så jag lägger in lite mer och adderar lite info. En av anledningarna att det blev denna bil är att dragvikten är 1500kg på B-kort, vilket passar många hyrbiltrailers. Dessutom hade jag gröna dörrar som jag trodde hade samma nyans... Jag har även haft flera 9000 förut, bland annat en 9000T -87 med en del kul utrustning, och jag tänkte se om jag kan återanvända endel av allt som ligger och skräpar...

tex en ratt
Bild

Ett airflowkit till CC med CD fronten (passar det på en CS???)
Bild

Aerofälgar med polerad kant
Bild

Sänkt framvagn och kanske styvare kränghämmare?
Bild

Sänkfjädrar bak
Bild

Träpanel från CD limited edition
Bild
I bakgrunden syns dörrarna som jag tagit bort från bilen, dom var inte helkass men lite dåliga i hörnen.

Skinnsäten med elstyrning tittar fram under ett elstyrt baksäte till E32...
Bild

Med mitt låga tempo på projekt får vi se vad som kommer ske i verkligheten... Men grejerna finns åtminstone hemma på tomten...
Senast redigerad av 1 Mats J, redigerad totalt 15 gånger.
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Det finns väl inga gränser för vad man kan klistra på en SAAB?
Efter vad jag sett på stans SAAB-entusiaster.
Men du får nog putsa lite på delarna för att vinna peoples choice. :wink:
Alltid kul att få användning på bra-att-ha-saker man sparat. :thumbsup:
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Trevligt med fler saabar.

Frågan är ju dock om det är en 2,3i eller 2.0t i denna :wink:
Ang airflowpaket så har jag för mig att det inte passar på en CS. Det som finns i "stylingväg" till dessa är väl aero paketet alternativt ett viggenpaket som jag säljer. Annars är det väldigt ont om grejor till dessa bilar.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

ERnsT,
Jag letade egentligen efter en 2,0t CC men det var svårt att hitta, speciellt till billigt pris... Jag har ju massor av delar till en sådan, bland annat en rätt pigg motor med TE05-12B turbo...
Så det fick bli en 2,3CS iatället. Den var ju väldigt billig :) Jag tänkte tjäna in den på den lägre soppaförbrukningen jämfört med BMW:n Dessutom är det bra att spara BMW:n från vintersaltet.
Vad gäller viggenpaket, finns det till 9000? är inte viggen en 900 modell?
Aerokofångare hade annars varit intressant eftersom det garanterat passar. Men i första hand tänkte jag försöka göra slut på alla delar som ligger på tomten, man får inte mycket om man säljer och att kasta finns inte på kartan :) Dessutom tänkte jag spana efter helsvarta sidolister från lite nyare modeller, dom är betydligt snyggare.

/Mats J
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

900 är en viggenmodell helt rätt. Men viggen looken gör sig ganska bra på en 9000 också.

Gissade att det var 2,3an. Har inte kört sugmotorn ifrån saab något vidare så dom kan jag inte uttala mig om, men jag har aldrig haft inne någon i verkstan heller, så det säger väl endel.

Lycka till med byggandet!
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Kamkedja, balansaxelkedja DI kasetter är väl kritiska saker men i stort sett skottsäkra.

/Mats J
Skriv svar