BMW 325 Twinturbo
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
det blev ju lite tokigt att jag råkade lyfta ur motorn. Har lite problem med oljeläckage när motorn är avstängd som jag försökte förbättra på. Många svetsar oljereturen från turbon in i blocket vilket funkar fint så länge man inte har torrsump har det visat sig. När jag stänger av motorn rinner det ju ner lite olja där och lägger sig mot returen, den vill gärna ut när det står över natten. Ingen fara med lite söligt i längden. Får bli en halvdan lagning av de där tills i vinter. Har även dragit om slangarna till vattnet så kylaren sitter bak återigen.
För övrigt startade jag igång motorn igår och lät den gå på tomgång en stund och det verkade vara bra så nu vankas de lite provkörning så fort vädret tillåter.
För övrigt startade jag igång motorn igår och lät den gå på tomgång en stund och det verkade vara bra så nu vankas de lite provkörning så fort vädret tillåter.
/Andreas
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Eftersom det var så varmt och skönt idag så testade jag bilen lite på en "inhägnad tävlingsbana"...
Laddar grundladdtryck på ca 0,3 bar och det drar förvånantsvärt bra, det är lite svårkört än så länge, hjulinställning bromsar osv måste justeras.
Startmotorn låter illa, får ta loss den och se vad det är som orsakar det, har kört lite för mycket med den med lite klena sladdar och batteri, kan ha misshandlat den lite. I övrigt verkar det fungera fint.
Laddar grundladdtryck på ca 0,3 bar och det drar förvånantsvärt bra, det är lite svårkört än så länge, hjulinställning bromsar osv måste justeras.
Startmotorn låter illa, får ta loss den och se vad det är som orsakar det, har kört lite för mycket med den med lite klena sladdar och batteri, kan ha misshandlat den lite. I övrigt verkar det fungera fint.
/Andreas
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
jag ligger inte i ide. Har byggt om catchtanken, gjort om elen till bränslepumparna. Kopplat in diverse instrument och rättat till elen lite för tändspolar osv.
Sedan har jag dragit om oljeslangarna lite torrsumpen lite och monterat en ventil som gör att motorn inte druknar i olja när den står ett tag.
Hoppas kunna köra lite på Uråsa och testa. Förhoppningsvis är bilen mappad då. Nu ger den lite mer laddtryck än vad den är mappad till egentligen så det är bara "antagna" värden den går på = inte så hälsosamt i längden.
Sedan har jag dragit om oljeslangarna lite torrsumpen lite och monterat en ventil som gör att motorn inte druknar i olja när den står ett tag.
Hoppas kunna köra lite på Uråsa och testa. Förhoppningsvis är bilen mappad då. Nu ger den lite mer laddtryck än vad den är mappad till egentligen så det är bara "antagna" värden den går på = inte så hälsosamt i längden.
/Andreas
Körde lite mer med bilen nu i början på veckan och verkar nu fått till vattnet ganska bra. Var en del luft som var svår att få ur. Nu blir det lite mer justeringar och sen blir det mer gasade
Ska försöka fota lite skoj grejor.
Kvällens mek blir nog att koppla in en mapsensor i ventilkåpan för att mäta trycket i motorn. Eftersom jag har torrsump kan man få lite trevligt undertryck i motorn. Ska logga detta och jämföra med mapsensorn till motorn. Intressant att se vad som händer i motorn när turbosarna laddar på.
Ska försöka fota lite skoj grejor.
Kvällens mek blir nog att koppla in en mapsensor i ventilkåpan för att mäta trycket i motorn. Eftersom jag har torrsump kan man få lite trevligt undertryck i motorn. Ska logga detta och jämföra med mapsensorn till motorn. Intressant att se vad som händer i motorn när turbosarna laddar på.
/Andreas
har en viss uppfattning om det, den gav 180 bakhjulshästar vid 0,2 och 5000rpm. Då bör den ge ca 216 på bakhjulen vid 6000krpm. Det tyder på att den ger ca 180hk på bakhjulen som sugmotor vilket blir omkring 200hk i motorn. Stämmer nog ganska bra mer verkligheten då den knappt är kompsänkt och den är trimmad med vassare kam, e85, torrsump och bättre tändning samt avgassystem.
Nu ska jag bara prova om laddtrycksstyrningen funkar från sprutet så ska det bli en runda till mapparen.
Nu ska jag bara prova om laddtrycksstyrningen funkar från sprutet så ska det bli en runda till mapparen.
/Andreas