Ett avstannat projekt

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Jonas Öhman
Deluxpostare!
Kontakt:

Ett avstannat projekt

Inlägg av Jonas Öhman »

På morgonen den 12 tänkte jag ta en tur till kompisen L för att börja demontera min klassiker-99:a inför kommande lackbättring. Men så blev det inte för vid halv tio ringde en olycklig kompois och meddelade att en bil på hans parkering hade fattat eld under natten och elden hade spridit sig.
Två bilar förutom den som branden hade startat i var helt utbrända (en reservdels-9000 och en V4 som skulle donera kaross till en Monte Carlo). Därutöver var en Clio från -99 och min SAAB skadade.
Kofångare och lyktor bak, bagageutrymmet, inredningen och samtliga rutor var totalförstörda. Dock hade karossen klarat sig fint i övrigt. Bakstammen och bagageluckan var buckliga av värmen, men annars inga nya skador.
Nu väntar jag på vad försäkringsbolaget ska säga. Är de generösa startar jag om med ett annat projekt. Blir det sämre utdelning kan jag få tag i alla delar som behövs till ett rimligt pris. Men frågan är om det blir lika roligt med just den bilen som innan, alla fina originaldelar är förvandlade till sotklumpar.
Men det viktigaste av allt är att en av mina bästa vänner sen många år tillbaks lever. Hade det blåst åt ett annat håll under natten hade han nog brunnit inne eller dött av kolos-förgiftning.
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Tråkigt att höra.

Skulle vilja säga att det är klart att du ska bygga om projektet igen, men känner samtidigt att jag som (iofs bara hade kabelhärvebrand) i min amazon tröttnade rätt rejält när det hände. Jag bet visserligen ihop, men kände att det blev riktigt tråkigt under den tiden för att "komma ifatt" igen.

Men ger du dig på det, så samla energi först... kanske intetsägande inlägg. Men lider med dig, och hoppas att du får energi till att bygga igen...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Jonas Öhman
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Jonas Öhman »

Tack för de uppmuntrande orden! Vad det blir för fortsättning beror helt på 1) vad försäkringsbolaget lämnar för ersättning, 2) hur min kompis känner sig, just nu är han rätt låg p g a det inträffade.
Blir ersättningen låg blir det sannolikt originalrenovering. Alla delar finns, många dessutom helt nya. Alternativ två, vid anständig ersättning, är att jag köper ytterligare en 99:a och låter den första bli reservdelsbil. Vid riktigt god ersättning renoverar jag karossen och säljer den som rally- eller originalobjekt och köper någon annan kult-saab.
Jonas Öhman
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Jonas Öhman »

Tänkte att en bild kan vara av intresse:
Bild
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

vet knappt hur saker funkar, men blästra hela bakpartiet så du får plåtrent igen. då kommer förhoppningsvis hoppet tillbaka. Det är alltid roligare när saker ligger på "tillbaka på nollpunkten"...istället för att renovera från "minus-sidan".... säger som min kompis, att när det är tråkigt, är det bara att göra, så det blir gjort...

hoppas du tar tag i bilen, men ta tid på dig
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Skriv svar