Ford sierra turbo
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Normal postare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
- Ort: Bredaryd
Ford sierra turbo
Då lägger jag upp mitt projekt!
Började med att jag satte i turbo i min escort,, blev några simpla konventeringar efter det men ville göra något seriöst(försöka).
Bilen är en Sierra från 88 med 12 000 mil på mätarn,
Den mesta tiden har lagts under huven men utsidan kommer också att få sig en omgång.
Motor spec:
2.0 L honat 205 block
nya lager, packningar,tätningar,ringar
Cosworth smidda kolvar
Cosworth smidda stakar
Max portad topp
Ny orginal kam
Cosworth grupp a topppackning
Topplocksbultar i 12:9 kvalitet
Egentillverkat grenrör
Extern WG
kkk 24 turbo
öppet luftfilter
Öppen kl Racing dump
3 tums tryckrör
3 tums avgas
Svetsad retur i tråget
Smt 6 Piggy back insprut
Gröna 803 spridare
Kl racing intercooler
Kl Racing slutdämpare
19 Raders oljekylare
Drivlina\chassi:
Typ 9 låda
4-puckad sinterlamell från Dalhems
Saab 900 turbo tryckplatta
Modifierad växelspak
Sänkfjädrar
Polyretan bussningar runtom
Interiör:
Halvbur
Riktiga stolar
4-punktsbälte
Lite mätare och annat skit
Lite bilder:
Utsidan, inte mycket o kolla på men det blir det ändring på!
Motorn åkte ur och motor rummet tvättades och målades
Före:
Efter:
Blocket var ganska äckligt så det fick smaka på rengörings medel och färg!
Efter:
Samma sak gällde för generatorn!
Före:
Efter:
Lite nymålade saker!
Horning av blocket
Blev lite skillnad:
Lite lager och packningar:
Kolv och stake:
Motorn efter ihop montering:
Turbon kkk 24
Om det blir för högt mottryck i den så blir det en lite större snurra :twisted:
Wg.n och dumpen:
Sintern och tryckplattan:
Började med att jag satte i turbo i min escort,, blev några simpla konventeringar efter det men ville göra något seriöst(försöka).
Bilen är en Sierra från 88 med 12 000 mil på mätarn,
Den mesta tiden har lagts under huven men utsidan kommer också att få sig en omgång.
Motor spec:
2.0 L honat 205 block
nya lager, packningar,tätningar,ringar
Cosworth smidda kolvar
Cosworth smidda stakar
Max portad topp
Ny orginal kam
Cosworth grupp a topppackning
Topplocksbultar i 12:9 kvalitet
Egentillverkat grenrör
Extern WG
kkk 24 turbo
öppet luftfilter
Öppen kl Racing dump
3 tums tryckrör
3 tums avgas
Svetsad retur i tråget
Smt 6 Piggy back insprut
Gröna 803 spridare
Kl racing intercooler
Kl Racing slutdämpare
19 Raders oljekylare
Drivlina\chassi:
Typ 9 låda
4-puckad sinterlamell från Dalhems
Saab 900 turbo tryckplatta
Modifierad växelspak
Sänkfjädrar
Polyretan bussningar runtom
Interiör:
Halvbur
Riktiga stolar
4-punktsbälte
Lite mätare och annat skit
Lite bilder:
Utsidan, inte mycket o kolla på men det blir det ändring på!
Motorn åkte ur och motor rummet tvättades och målades
Före:
Efter:
Blocket var ganska äckligt så det fick smaka på rengörings medel och färg!
Efter:
Samma sak gällde för generatorn!
Före:
Efter:
Lite nymålade saker!
Horning av blocket
Blev lite skillnad:
Lite lager och packningar:
Kolv och stake:
Motorn efter ihop montering:
Turbon kkk 24
Om det blir för högt mottryck i den så blir det en lite större snurra :twisted:
Wg.n och dumpen:
Sintern och tryckplattan:
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!
Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
-
- Normal postare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
- Ort: Bredaryd
-
- Normal postare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
- Ort: Bredaryd
-
- Normal postare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
- Ort: Bredaryd
Tryckplattan kommer ursprungligen från en saab 900 turbo.. bultmönstret och att styrningarana passade inte,,,men genom lite fräsning och gängade sitter den perfekt,,men på denna tryckplatta är solfjädern mycket längre ner,, men det löstes genom en svarvad distans på 7 mm som bultades på urtrampningslagret.. Får hoppas det fungar men är ju helt klart en billig lösning!!! tryckplattan ska hålla för ca 300-350 hk om jag inte minns fel!!
Bild på flänsarna!
Bild på flänsarna!
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!
Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
-
- Normal postare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
- Ort: Bredaryd
Motorn är istoppad,,,
Den fina oljereturen
Testade lite me kopplingen och den verkar fungera fint,,tar bra och i rätt läge!!!
Ska byta motor kuddar sen men har inte hunnit svarva några än!!
Den fina oljereturen
Testade lite me kopplingen och den verkar fungera fint,,tar bra och i rätt läge!!!
Ska byta motor kuddar sen men har inte hunnit svarva några än!!
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!
Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
-
- Normal postare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
- Ort: Bredaryd
-
- Normal postare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
- Ort: Bredaryd
T-kors till olje tryck till turbo o mätare o
CnC frästa plattor till turbon
Sitter som en smäck,,,ska sätta på 90 graders anslutningar för vattnet o oljan sen!!
Inte långt kvar nu!!!
CnC frästa plattor till turbon
Sitter som en smäck,,,ska sätta på 90 graders anslutningar för vattnet o oljan sen!!
Inte långt kvar nu!!!
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!
Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
-
- Normal postare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
- Ort: Bredaryd
-
- Normal postare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
- Ort: Bredaryd
Mae: vet inte men det blir det kanske !! tycker omm sleeper stuket på den!! funktion före finish vet du:D
Reco: är hemma o pular i garaget, men lite små detaljer har man nog snickrat ihop i skolan!!
Jakob: Ja det verkar vettigt de här!! nja på väg men har ju lite annat prioriterat nu!! Cadddyn måste ju bli räser inför Uråsa!!!:D
Andreas K: Cosworth kolv o stakar är smidda 100% håller för ca 400 pållar!!
Reco: är hemma o pular i garaget, men lite små detaljer har man nog snickrat ihop i skolan!!
Jakob: Ja det verkar vettigt de här!! nja på väg men har ju lite annat prioriterat nu!! Cadddyn måste ju bli räser inför Uråsa!!!:D
Andreas K: Cosworth kolv o stakar är smidda 100% håller för ca 400 pållar!!
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!
Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
-
- Normal postare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
- Ort: Bredaryd
Hur lång tid tar det att lyfta ur turbon mm och göra den besiktningsbar? Är det mycket som behöver ändras?
/Mats J
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Normal postare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
- Ort: Bredaryd
Mats J: Tar inte så långt tid ,,, de är många som säger att fy va jobbigt o behöva skruva ut den skite varje gång innan besiktningen!! men jag tänker så här att, skruva 1 dag o sen köra o ha roligt resterande året!! ööö jobbigt!! neee
Jobbar du ganska effektivt går det väll på en 4-5 timmar!!!
Jobbar du ganska effektivt går det väll på en 4-5 timmar!!!
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!
Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
-
- Megapostare!
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 16 sep 2007 21:33
- Ort: Reftele (Bredaryd)
-
- Normal postare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
- Ort: Bredaryd
Bland det snyggaste turbobygget på sierra..har själv byggt på sierra också! Men till min fråga, nu har ja köpt en sierra folkracebil och ska montera kylaren men jag kan inte få loss fläkten och du som har rivit ner den kanske kommer ihåg hur den sitter.. skulle va tacksam om du kunde förklara hur den sitter!
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(