Ford sierra turbo

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Bagge_Turbo
Normal postare
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
Ort: Bredaryd

Ford sierra turbo

Inlägg av Bagge_Turbo »

Då lägger jag upp mitt projekt!

Började med att jag satte i turbo i min escort,, blev några simpla konventeringar efter det men ville göra något seriöst(försöka).


Bilen är en Sierra från 88 med 12 000 mil på mätarn,
Den mesta tiden har lagts under huven men utsidan kommer också att få sig en omgång.

Motor spec:

2.0 L honat 205 block
nya lager, packningar,tätningar,ringar
Cosworth smidda kolvar
Cosworth smidda stakar
Max portad topp
Ny orginal kam
Cosworth grupp a topppackning
Topplocksbultar i 12:9 kvalitet
Egentillverkat grenrör
Extern WG
kkk 24 turbo
öppet luftfilter
Öppen kl Racing dump
3 tums tryckrör
3 tums avgas
Svetsad retur i tråget
Smt 6 Piggy back insprut
Gröna 803 spridare
Kl racing intercooler
Kl Racing slutdämpare
19 Raders oljekylare

Drivlina\chassi:

Typ 9 låda
4-puckad sinterlamell från Dalhems
Saab 900 turbo tryckplatta
Modifierad växelspak

Sänkfjädrar
Polyretan bussningar runtom

Interiör:
Halvbur
Riktiga stolar
4-punktsbälte
Lite mätare och annat skit


Lite bilder:

Utsidan, inte mycket o kolla på men det blir det ändring på!

Bild

Motorn åkte ur och motor rummet tvättades och målades

Före:

Bild

Efter:

Bild

Blocket var ganska äckligt så det fick smaka på rengörings medel och färg!

Bild

Efter:

Bild

Samma sak gällde för generatorn!

Före:

Bild

Efter:

Bild

Lite nymålade saker!

Bild

Horning av blocket

Bild

Blev lite skillnad:

Bild

Bild

Lite lager och packningar:

Bild

Kolv och stake:

Bild

Motorn efter ihop montering:

Bild

Turbon kkk 24

Bild

Om det blir för högt mottryck i den så blir det en lite större snurra :twisted:

Bild

Wg.n och dumpen:

Bild

Sintern och tryckplattan:

Bild
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!

Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Bagge_Turbo
Normal postare
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
Ort: Bredaryd

Inlägg av Bagge_Turbo »

Var ju tvungen att ha en cool panel me mätare och brytare!!

Bild

Växelspaken,,lite roligare lägen nu!! :D

Bild
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!

Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Bagge_Turbo
Normal postare
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
Ort: Bredaryd

Inlägg av Bagge_Turbo »

Satt o ritade upp grenrörs flänsen i solid,, ska laser skäras i 10 mm plåt,,

Bild


Bild
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!

Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Bagge_Turbo
Normal postare
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
Ort: Bredaryd

Inlägg av Bagge_Turbo »

Tryckplattan kommer ursprungligen från en saab 900 turbo.. bultmönstret och att styrningarana passade inte,,,men genom lite fräsning och gängade sitter den perfekt,,men på denna tryckplatta är solfjädern mycket längre ner,, men det löstes genom en svarvad distans på 7 mm som bultades på urtrampningslagret.. Får hoppas det fungar men är ju helt klart en billig lösning!!! tryckplattan ska hålla för ca 300-350 hk om jag inte minns fel!!

Bild



Bild på flänsarna!

Bild
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!

Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Bagge_Turbo
Normal postare
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
Ort: Bredaryd

Inlägg av Bagge_Turbo »

Motorn är istoppad,,,

Bild

Den fina oljereturen

Bild


Testade lite me kopplingen och den verkar fungera fint,,tar bra och i rätt läge!!!
Ska byta motor kuddar sen men har inte hunnit svarva några än!!
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!

Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Bagge_Turbo
Normal postare
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
Ort: Bredaryd

Inlägg av Bagge_Turbo »

Toppen portad och ihopmonterad

Bild

12:9 Bultarna

Bild

Lite godis

Bild

O lite till!!

Bild

Toppen på!!

Bild

Intercoolen på plats!

Bild

Grenröret lindat o färdigt!!

Bild

OOO så fint!!

Bild
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!

Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Bagge_Turbo
Normal postare
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
Ort: Bredaryd

Inlägg av Bagge_Turbo »

T-kors till olje tryck till turbo o mätare o
CnC frästa plattor till turbon

Bild

Bild

Sitter som en smäck,,,ska sätta på 90 graders anslutningar för vattnet o oljan sen!!

Bild

Bild

Bild

Inte långt kvar nu!!!

Bild
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!

Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Bagge_Turbo
Normal postare
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
Ort: Bredaryd

Inlägg av Bagge_Turbo »

var ute o testade lite!!! riktigt rolig när det är blött !! :D

De är tråkigt me orginal ändå!!!

Bild
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!

Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Mae
Legend!
Inlägg: 3704
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Bromölla, Skåne

Inlägg av Mae »

Kul projekt! Trevligt med mycket bilder.
Ska du lackera om bilen?
Någon styling?
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

Uhh!
Härligt med mycket bilder och egengjorda detaljer!
Är du ute på skolan och bygger eller är det hemma?
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Jakob
Styrelseledamot
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 sep 2006 20:03
Ort: Reftele

Inlägg av Jakob »

hejsan! kul att du har hittat hit! ser riktigt fin ut den där motorn! har du fått ihop bilen sen den där lilla incidenten i vintras eller?
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Kul med turbo projekt. Är vevstaken (och kolven) verkligen smidd, ser gjuten ut
/Andreas
Bagge_Turbo
Normal postare
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
Ort: Bredaryd

Inlägg av Bagge_Turbo »

Mae: vet inte men det blir det kanske !! tycker omm sleeper stuket på den!! funktion före finish vet du:D

Reco: är hemma o pular i garaget, men lite små detaljer har man nog snickrat ihop i skolan!!

Jakob: Ja det verkar vettigt de här!! nja på väg men har ju lite annat prioriterat nu!! Cadddyn måste ju bli räser inför Uråsa!!!:D

Andreas K: Cosworth kolv o stakar är smidda 100% håller för ca 400 pållar!!
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!

Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Jakob
Styrelseledamot
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 sep 2006 20:03
Ort: Reftele

Inlägg av Jakob »

ja, viktor pratade om nån caddy. blir de 16v å kompressor på den då? :D
Bagge_Turbo
Normal postare
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
Ort: Bredaryd

Inlägg av Bagge_Turbo »

Haha nee inte kompressor!!! skall börja i nästa vecka me o pilla lite turbo tror jag!!!!
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!

Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Hur lång tid tar det att lyfta ur turbon mm och göra den besiktningsbar? Är det mycket som behöver ändras?

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Bagge_Turbo
Normal postare
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
Ort: Bredaryd

Inlägg av Bagge_Turbo »

Mats J: Tar inte så långt tid ,,, de är många som säger att fy va jobbigt o behöva skruva ut den skite varje gång innan besiktningen!! men jag tänker så här att, skruva 1 dag o sen köra o ha roligt resterande året!! ööö jobbigt!! neee

Jobbar du ganska effektivt går det väll på en 4-5 timmar!!!
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!

Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Frownlayer
Megapostare!
Inlägg: 222
Blev medlem: 16 sep 2007 21:33
Ort: Reftele (Bredaryd)

Inlägg av Frownlayer »

Du måste lägga upp din räsercaddy... så alla vet hur vinnarbilen ser ut...
Mä Völvon på Bréé...
Bagge_Turbo
Normal postare
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 feb 2008 22:33
Ort: Bredaryd

Inlägg av Bagge_Turbo »

Ska göra det ,,, blir när turbon är dit petad!!!
Pluggar till Racingmekaniker på Motorsportsgymnasiet i Anderstorp!!

Alla mojänger som snurrar fortare än 100 000 rpm och producerar luft köpes!!!!
Emil C
Megapostare!
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 feb 2008 20:58
Ort: Vetlanda

Inlägg av Emil C »

Bland det snyggaste turbobygget på sierra..har själv byggt på sierra också! Men till min fråga, nu har ja köpt en sierra folkracebil :lol: och ska montera kylaren men jag kan inte få loss fläkten och du som har rivit ner den kanske kommer ihåg hur den sitter.. skulle va tacksam om du kunde förklara hur den sitter!
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Skriv svar